رفع ضایعات عروق خونی صورت با لیزر

رفع ضایعات عروق پوستی

لیزر عروقی صورت یکی از بهترین و مناسب‌ترین راه‌های رفع ضایعات عروقی در صورت به شمار می‌رود. وجود رگ‌های روی صورت که ظاهری ناخوشایند داشته به نوعی زیبایی صورت شما را تهدید می‌کنند. این عروق قرمز رنگ را تلانژکتازی (گشادی مویرگ های صورت) می‌گویند. همچنین انواع خال‌های عروقی موسوم به آنژیوم گیلاسی مواردی هستند که با لیزر عروق خونی صورت قابل رفع می‌باشند. آسیب به رگ‌های سطحی صورت موجب ایجاد واریس صورت در این ناحیه می‌شود و البته لیزر عروق واریسی صورت می‌تواند برای رفع این مشکل نیز به یاری افرادی بشتابد که از این عارضه رنج می‌برند. در واقع تورم و قرمز شدن پوست که از آن به عنوان واریس صورت نام برده می‌شود نیز یکی از مشکلات شایع افرادی است که بدین منظور به پزشکان مراجعه می‌کنند.

کاربرد لیزر عروق صورت

از لیزر درمانی عروق صورت به منظور رفع ضایعات عروقی پوست صورت استفاده می‌شود. این ضایعات حتی اگر به گونه ای باشند که غیر قابل رفع باشند با استفاده از لیزر می‌توان حجم و ابعاد آن را تغییر داد و کوچکتر کرد. درمان و رفع این ضایعات بستگی به موارد متعددی دارد که بخشی از این موارد را می‌توان به کیفیت و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان عروق صورت ربط داد. برای آشنایی بیشتر با انواع عروق صورت و روش‌های رفع آن توصیه می‌کنیم حتما تا پایان این مطلب از سایت کلینیک رز با ما همراه باشید.

لیزر عروقی صورت و دلایل ایجاد مویرگ روی پوست صورت

ایجاد عروق یا مویرگ‌های بدفرم روی صورت معمولا در اثر عوامل زمینه ساز ایجاد می‌شوند که عبارتند از:

  1. آسیب رسیدن به عروق
  2. وجود بیماری‌های پوستی از قبیل رزاسه
  3. عوامل ژنتیکی
  4. عوامل آب و هوایی
  5. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید در طولانی مدت
  6. اثرات آلودگی هوا و مواد شیمیایی
  7. بارداری و تغییرات فشارخون در بدن

همچنین نشانه‌های ضایعات عروقی روی پوست به صورت زیر ظاهر می‌شود:

  1. عروق متسع یا متورم
  2. عروق دارای رنگ قرمز
  3. عروق واریسی توام با درد و حساس

لیزر عروقی صورت و آشنایی با انواع عروق صورت

لیزر عروق صورت به افرادی که از این ضایعات رنج می‌برند کمک می‌کند تا در کوتاه مدت بر این مشکلات غلبه پیدا کنند. همانطور که می‌دانید، صورت نخستین چیزی است که در نگاه اول می‌تواند تصویری ماندگار یا نامطلوب را از فرد در ذهن بیننده بر جای بگذارد. آشنایی با انواع عروق صورت و روش‌های رفع آن به فرد یاری می‌رساند تا ضمن شناسایی این عروق همچنین بتواند پس از کسب مشاوره و انتخاب پزشک معالج و متخصص در این زمینه دوباره زیبایی صورتش را بازیابد. شایع ترین عارضه‌های برجای مانده از عروق صورت که موجب بروز ضایعاتی در صورت فرد می‌شوند در موارد زیر خلاصه می‌شوند که عبارتند از:

  1. گشاد شدن مویرگ‌های صورت یا تلانژکتازی صورت (واریس صورت)
  2. تومورهای خوش‌خیم پوستی یا همانژیوم مویرگی(توت فرنگی)
  3. ماه‌گرفتگی یا ضایعات موسوم به ضایعات پورت واین
  4. ناهنجاری‌های مویرگی

برای رفع این موارد شاید در نگاه اول چنین به نظر برسد که می‌توان با استفاده از کرم‌های مخصوص به نتیجه قطعی دست پیدا کرد؛ با این وجود با در نظر گرفتن شدت عارضه و میزان درگیری آن دیگر به نظر نمی‌رسد درمان‌های خانگی در این زمینه موثر باشند. در واقع لیزر برای رگ‌های صورت تنها پیشنهاد موثر در این زمینه است که می‌تواند رضایت فرد را جلب نموده و به رفع این مشکل در افراد نیز یاری برساند. با این وجود در مواردی که صورت فرد چندان درگیر نشده است می‌توان از راه‌های درمانی دیگری نیز بهره بگیریم که در ادامه به توضیح مختصری درباره هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

آنژیوم گیلاسی چیست؟

آنژیوم گیلاسی در واقع به خال‌های قرمز رنگ و ریز پوستی گفته می‌شود. این نوع خال‌ها از تجمع رگ‌های خونی و مویرگ‌های کوچک تشکیل شده است. این نوع ضایعات در سنین بیش از سی سالگی ظاهر می‌شود و در اغلب موارد به نام خال قرمز نیز شناخته می‌شود. آنژیوم گیلاسی با افزایش سن به خصوص از چهل سالگی به بعد تکثیر یافته و ازدیاد پیدا می‌کنند. این نوع ضایعات به طور کلی در زمره ضایعات خوش خیم بوده و سلامتی فرد را تهدید نمی‌کند. البته کسانی که دچار این نوع عارضه هستند در مواردی که خال‌های قرمز روی صورتشان دچار خونریزی شده یا ابعاد آنها بزرگتر شود لازم است تا حتما به منظور درمان به پزشک مراجعه نموده و مراحل درمانی را تحت نظارت پزشک ادامه دهند.

از زمره راه‌های درمان این ضایعات می‌توان به درمان رگ‌های صورت با لیزر، جراحی کرایو، برداشتن ضایعات یا الکترودسیکاسیون اشاره کرد. البته در برخی موارد به راه‌های درمان خانگی از قبیل استفاده از سرکه سیب یا روغن درخت چای نیز برای رفع آنژیوم گیلاسی اشاره شده است که از نظر علمی اثربخشی آن به اثبات نرسیده است.

تلانژکتازی چیست و علائم آن

تلانژکتازی (HHT) یک نوع بیماری ناشی از متسع شدن عروق است که به صورت موروثی به فرد منتقل می‌شود. در این حالت عروق حالتی شبکه مانند پیدا می‌کنند. در این شرایط عروق صورت ممکن است به ضخامت یک میلی متر تا یک میلیمتر و نیم دچار اتساع شوند. تلانژکتازی بیشتر در نواحی صورت، چانه، اطراف ناحیه بینی، زانوها، بازوها ساق پا و در نواحی تحتانی بدن مشاهده می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند اختلالاتی را در عملکرد سایر اعضای حیاتی به وجود بیاورد. علائم تلانژکتازی عبارتند از:

  1. خستگی و سردردهای شدید میگرنی
  2. ابتلا به کم خونی
  3. وجود خون در مدفوع و خونریزی‌های گوارشی
  4. ظاهر شدن لکه‌های بنفش یا قرمز بر روی پوست
  5. تنگی نفس و مشاهده تلانژکتازی روی سایر اعضای صورت از قبیل بینی، لب‌ها، بخش داخلی و بخش بیرونی دهان و همچنین ظاهر شدن این عارضه روی انگشتان و اعضای مهم دیگر از قبیل مغز، ستون فقرات، ریه‌ها، کبد و سیستم‌گوارشی.

درباره روش‌های درمان عروق صورت بیشتر بدانیم

همانطور که اشاره کردیم لیزر عروق صورت تنها یکی از راه‌های درمان این معضل به شمار می‌رود. برخی از مهمترین شیوه‌ها و متدهای درمانی به منظور رفع این عروق و ترمیم پوست عبارتند از:

استفاده از داروهای گیاهی و درمان‌های در دسترس خانگی از قبیل:

  1. کمپرس آب سرد
  2. استفاده از سرکه سیب
  3. روغن آرنیکا
  4. ژل آلوئه‌ورا
  5. مصرف ویتامین C
  6. استفاده از گیاه شاه بلوط هندی
  7. داروهای گیاهی دیگر مانند مریم گلی، ریشه گل ختمی، بابونه، بومادران، جو دوسر، کالاندولا و موارد دیگر

استفاده از داروهای دیگر که با تجویز پزشک انجام می‌گیرند از قبیل:

  1. انواع کرم‌های موضعی و موثر در این زمینه(رتینوئیدها)
  2. استفاده از لیزر درمانی
  3. استفاده از روش اسکلروتراپی
  4. استفاده از آی پی ال یا روش درمانی نور تند

روش درمان عروق خونی روی صورت

نحوه رفع ضایعات عروقی صورت با لیزر

هر دو روش استفاده از نور شدید پالسی((ipl) و لیزر برای رفع ضایعات عروقی به طور کلی تا حدود زیادی شبیه هم عمل می‌کنند. بدین معنی که در رفع ضایعات عروقی از تمرکز نور لیزر بر روی مویرگ‌ها استفاده می‌شود. در اثر برخورد نور با هموگلوبین خون که در درون گلبول‌های قرمز قرار دارد و این گلبول‌ها هم به نوبه خود در خون وجود دارند- و موجب انتقال اکسیژن می‌شوند- در اثر گرمای حاصله از گلبول‌ها به دیواره‌های رگ خونی منتقل شده و بدین ترتیب رگ مسدود شده و دیواره آن نیز از بین می‌رود. بدین منظور ابتدا موضع از هر نوع آرایش پاکسازی شده و ممکن است از کرم‌های بی حس کننده نیز استفاده شود.

سپس اپلیکاتور لیزر روی پوست قرار می‌گیرد و پس از آن به ناحیه همجوار منتقل می‌شود و این روند تا زمانی که تمام نقاطی را که دارای این ضایعات هستند پوشش دهد ادامه پیدا می‌کند. در طول مدت زمانی که فرد تحت درمان با لیزر قرار دارد از محافظ مخصوص چشم برای بیمار نیز استفاده می‌شود.

 اقدامات قبل و بعد از لیزر عروقی صورت

اقداماتی که قبل از برداشتن رگ‌های صورت با لیزر باید انجام دهیم را می‌توان بدین صورت برشمرد:

  1. بهره گیری از ضد آفتاب به صورت روزانه و مداوم
  2. عدم مصرف غذاهای تند و هر نوع مشروبات الکلی
  3. استفاده از لباس و کلاه محافظ در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب
  4. استفاده از داروی روشن کننده به فاصله یک ماه قبل از انجام لیزر درمانی
  5. به انجام رساندن تست لیزر برای پوست‌های دارای رنگ تیره
  6. در صورت دارا بودن انواع تبخال در محل لیزر استفاده از داروی ضد تبخال در محل به مدت 2 روز قبل از لیزر درمانی و 3 روز پس از انجام عمل لیزر عروقی صورت
  7. تراشیدن موضع لیزر درمانی

اما کارهایی که بعد از انجام لیزر عروقی صورت باید انجام دهید را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  1. استفاده از کمپرس یخ (به مدت 15 دقیقه)
  2. استفاده از انواع کرم‌های تجویز شده توسط پزشک معالج اعم از کرم‌های ضدالتهابی یا ضد آفتاب‌های با پوشش بیشتر صورت
  3. عدم تحریک موضع لیزر شده و قرار نگرفتن در معرض گرما

 همچنین به نسبت توقعات و انتظارات بعد از لیزر عروقی صورت می‌توان در صورت موفقیت‌آمیز بودن لیزر درمانی نتایج آن را مشاهده کرد که این نتایج عبارتند از:

  1. از بین رفتن و محو شدن رگ‌های واریسی موسوم به رگ‌های عنکبوتی یا تلانژکتازی
  2. رفع آنژیوم‌های گیلاسی در طول مدت بین 1 تا دو هفته پس از انجام لیزر درمانی

به خاطر داشته باشید که در صورت وجود خونمردگی در لیزر رگ‌های عنکبوتی یا بنفش شدن آنژیوم‌های گیلاسی نگران نباشید؛ این عوارض جزئی تا دو هفته از بین می‌روند.

تعداد جلسات لیزر عروقی صورت

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان عروق صورت با توجه به نوع و شدت عارضه ممکن است متفاوت باشد. معمولا بین دو تا ده جلسه درمانی به منظور رفع این عروق و عارضه‌های پوستی مورد نیاز است. این جلسات در فاصله مشخصی بین دو هفته تا چهار هفته برگزار می‌گردند. در صورتی که تعداد ضایعات و عروق مورد نظر بیشتر از حد معین باشد این جلسات نیز در مدت زمان طولانی تری به انجام خواهد رسید. به عبارت دیگر برخی از این ضایعات نیاز به جلسات درمانی بیشتری دارند. این جلسات پس از معاینه پزشک و تشخیص انواع عروق صورت و روش‌های رفع آن تعیین خواهد شد و شما در کوتاه مدت شاهد آثار آن بر روی صورتتان خواهید بود.

جلسات لیزر عروق خونی صورت

آیا لیزر عروق خونی صورت دردناک است؟

در بسیاری موارد لیزر عروق خونی صورت نیاز به تزریق هیچ گونه دارو یا استفاده از کرم‌های بی حس کننده ندارد. محققان دریافته‌اند که استفاده از کرم‌های بی حس کننده به دلیل خاصیت منقبض کردن رگ‌ها موجب عدم اثربخشی لیزر بر روی عروق خونی صورت می‌شود. همچنین مدت زمان لیزر مویرگهای صورت نیز چندان طولانی نیست و به طور کلی این روند می‌تواند در ظرف چند دقیقه خاتمه پیدا ‌کند. در واقع درد ناشی از لیزر درمانی بسیار جزئی است و لزومی ندارد فرد از این بابت نگرانی به خود راه دهد.

تجربه‌ای که بیماران در این زمینه مطرح می‌کنند بیشتر به تجربه‌ای شبیه چسباندن یک نوع نوار لاستیکی به پوست مقایسه می‌شود که پس از گذشت مدت کوتاهی به دلیل تداوم و تکرار این روند، درد برای فرد عادی می‌شود به طوری که دیگر در موضع مورد نظر دردی را احساس نمی‌کند. البته تجربه و تبحر پزشک نیز در کوتاه کردن مدت زمان لیزر درمانی ضایعات عروقی پوست و سرعت بخشیدن به این روند موثر است.

مزایا و معایب لیزر عروق صورت

مانند اغلب روش‌های رفع ضایعات و درمان ضایعات پوستی لیزر عروقی صورت نیز مزایا و معایبی دارد. مزایا و معایب رفع ضایعات عروق صورت با لیزر را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

مزایای استفاده از روش لیزر عروقی صورت

  1. گرگرفتگی و سوزش کمتر در موضع مورد نظر
  2. پاکسازی و رفع مویرگ‌هیا صورت با لیزر
  3. عدم برجای ماندن هر نوع زخم و اسکار در طولانی مدت
  4. بهبود بافت پوست در ناحیه مورد نظر
  5. رفع هر نوع قرمزی و کمرنگ شدن ضایعات شدید
  6. احساس اعتماد به نفس و رضایت و تبعات روانی مثبت آن
  7. هزینه بسیار مناسب لیزر درمانی

اما معایب لیزر عروقی صورت هم عبارتند از:

  1. عوارض بسیار اندک پس از انجام درمان گشادی عروق صورت
  2. درصد بسیار جزئی امکان بروز عفونت و تاول یا کبودی
  3. عدم رفع کلی لکه‌ها و ضایعات عروقی گسترده به طور کامل

برای لیزر ضایعات عروقی صورت از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌شود؟

مهمترین دستگاه‌هایی که به منظور لیزر عروق خونی روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  1. دستگاه لیزر پی دی ال(PDL)
  2. دستگاه لیزر الکساندرایت
  3. دستگاه لیزر ان دی یاگ( ND_ YAG)
  4. دستگاه لیزر کیوسوئیچ
  5. دستگاه لیزر اربیوم
  6. دستگاه لیزر فرکشنال CO2

در این بین به نظر می‌رسد کاربردهای لیزر پی دی ال در مقایسه با سایر دستگاه‌ها بیشتر باشد.در واقع از این رو که این نوع لیزر صرفا به منظور رفع ضایعات عروقی صورت و انواع همانژیوم عروقی طراحی و تولید شده است نسبت به بقیه دستگاه‌ها از کاربردهای بیشتری در این زمینه برخوردار است. در خصوص سایر دستگاه‌هایی که در موارد فوق به آن اشاره کرده‌ایم ذکر این نکته ضروری است که بر خلاف دستگاه لیزر پی دی ال این نوع دستگاه‌ها غیر از لیزر عروق صورت همچنین برای موارد متعدد دیگری از قبیل رفع سایر ضایعات پوستی در نواحی مختلف بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تکنیک درمانی لیزر عروقی صورت در کلینیک رز

مطمئنا اگر شما یکی از افرادی باشید که به هر دلیلی دچار ضایعات عروقی شده‌اید در گام نخست به جستجوی پزشک متخصص و معالج در این زمینه برآمده اید. به شما این نوید را می‌دهیم که کلینیک رز با بهره مندی از دانش روز و تجهیزات پیشرفته در کنار برخورداری از متخصصان مجرب پوست گزینه مناسب و مطمئنی بدین منظور محسوب می‌شود. قطعا اگر شما در زمینه درمان انواع عروق صورت و روش‌های رفع آن به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکرده‌اید تیم‌ تخصصی پزشکان کلینیک رز بهترین مشاور و انتخاب شما در این زمینه خواهد بود. نگران نباشید هزینه لیزر عروق صورت در کلینیک رز بسیار مناسب بوده و شما می‌توانید با پرداخت هزینه ای بسیار منطقی همزمان با برخورداری از خدمات پزشکی و مراقبتی ویژه تجربه لذت‌بخشی را در کلینیک رز تجربه نمایید.

مدیریت قوی و تیم تخصصی متشکل از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی مجرب مزیت غیر قابل انکاری است که کلینیک رز به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی و تخصصی در زمینه پوست و مو و متدهای نوین درمانی در این زمینه از آن برخوردار است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لیزر عروقی صورت و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان عروق صورت در این مرکز درمانی می‌توانید از وب سایت کلینیک رز بازدید نمایید.

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
بوکال فت؛ تخلیه چربی داخل دهان برای داشتن گونه های زیباتر
نوشتهٔ بعدی
دلایل و درمان فوری افتادگی و شل شدگی پوست صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید