ریزش سکه‌ ای ریش و سبیل | علائم و درمان آلوپسی ریش

علت ریزش مو سکه‌ای ریش

ریزش مو سکه‌ ای در ناحیه ریش و سبیل، یکی از عوارض پوست و مو به شمار می‌رود که امروزه تعداد زیادی از آقایان را با دغدغه مواجه ساخته است. ریزش موی سکه‌ ای ریش آقایان یک بیماری خود ایمنی به شمار رفته که با نام آلوپسی باربا نیز شناخته می‌شود.

ریزش سکه‌ ای ریش معمولاً به‌صورت ناگهانی بروز پیدا کرده و ظاهر این عارضه می‌تواند اعتماد‌به‌نفس آقایان را دست‌خوش تغییر سازد. عوامل متعددی در بروز عارضه ریزش سکه‌ ای ریش مداخله‌گر هستند که رایج‌ترین آن‌ها آلوپسی و کرم حلقوی هستند. در ادامه این مقاله کاربردی از کلینیک رز با علائم ریزش سکه ای ریش و درمان آن آشنا خواهیم شد.

نشانه های ریزش سکه ای ریش

علائم ریزش سکه ‌ای ریش در مردان

همان‌طور که اشاره شد، ریزش سکه‌ ای ریش می‌تواند به‌صورت ناگهانی بروز نماید. به شکلی که برخی از افراد در طی چند روز با این عارضه مواجه می‌شوند. علائم ریزش سکه‌ ای ریش آقایان می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. لکه‌های فاقد مو دایره‌ای شکل در ناحیه ریش
  2. گسترش ناحیه مبتلا به ریزش
  3. احتمال بروز درد و خارش در ناحیه مبتلا
  4. سرخی، آزردگی و التهاب در نقاط مبتلا
  5. مشاهده پوست به حالت صیقلی شکل
  6. رویش موهای نازک در محدوده دچار ریزش

در صورت مواجهه با علائم ذکرشده، می‌بایست به متخصصین پوست و مو مراجعه کرده و اقدامات درمانی صورت گیرد؛ چراکه، در صورت عدم کنترل، این عارضه گسترش پیدا می‌کند.

درمان گیاهی ریزش سکه‌ ای ریش سبیل

با کمک برخی از راهکارهای درمانی خانگی می‌توان ریزش سکه‌ ای ریش را کنترل نمود. برای این منظور استفاده از برخی مواد طبیعی توصیه شده است که عبارتند از:

  1. سیر: خواص درمانی سیر می‌تواند به درمان ریزش مو سکه‌ ای کمک کند. همچنین برای این منظور می‌توان از ژل 5 درصد سیر نیز بهره‌جویی نمود.
  2. ریشه شیرین‌بیان: به بازسازی منافذ پوست و تقویت فولیکول‌های ضعیف مو کمک می‌نماید. ریشه شیرین‌بیان را می‌توان به‌صورت خوراکی مورداستفاده قرار داد.
  3. آلوئه ورا: این گیاه می‌تواند پوست آسیب‌دیده را تسکین داده و به بازسازی و رشد مجدد سلول‌های مو کمک کند. برای این منظور، می‌توانید ژل آلوئه ورا را مستقیماً در امتداد ناحیه درمان قرار داده و آن را بر روی ناحیه مبتلا به ریزش سکه‌ ای ماساژ دهید.

پماد برای ریزش سکه ‌ای ریش

چندین پماد مختلف برای درمان ریزش سکه‌ای ریش در دسترس قرار دارند که تجویز آن‌ها به علت ریزش و شدت آن بستگی دارد. توجه داشته باشید که این پمادها می‌بایست تحت نظر متخصصین مورداستفاده قرار گیرند.

  1. پمادهای کورتیکواستروئیدی: که با سرکوب کردن سیستم ایمنی به درمان ریزش سکه‌ ای می‌پردازند. کورتیکواستروئیدها معمولاً در اشکال موضعی یا تزریقی برای درمان ریزش سکه‌ ای تجویز می‌شوند.
  2. ماینوکسیدیل: یا همان روگین در اشکال محلول و فوم در دسترس قرار دارد. ماینوکسیدیل می‌بایست طبق دستورالعمل و به‌صورت 2 بار در روز مورداستفاده قرار گیرد.
  3. آنترالین: که در اشکال پماد و کرم در دسترس بوده و معمولاً برای درمان پسوریازیس کاربرد دارد. از این محصول می‌توان برای درمان ریزش سکه‌ ای نیز بهره‌جویی نمود. نتایج مصرف آنترالین بعد از 8 الی 12 هفته قابل مشاهده هستند.

کاشت ریش درمان ریزش سکه ای

کاشت ریش

روش‌های پزشکی بخش مهمی از درمان ریزش سکه‌ ای ریش را تشکیل می‌دهند. درواقع روش‌های پزشکی، مؤثرترین و ایمن‌ترین راهکارهای درمان ریزش ریش محسوب می‌شوند. یکی از مؤثرترین راهکارهای پزشکی کاشت ریش است.

تکنیک‌ کاشت ریش، روند درمانی مشابه با روش‌های پیوند موی سر را دنبال می‌کنند. در این روش‌، ابتدا یک ناحیه به‌عنوان بانک مو مشخص شده و سپس فرآیند استخراج فولیکول‌های مو آغاز می‌گردد. در گام آخر نیز فولیکول‌های سالم به‌صورت جداگانه به ناحیه درمان متصل می‌شوند.

  1. حصول نتایج دائمی و موثر
  2. عدم نیاز به مراجعات مکرر
  3. فقدان عوارض جانبی مصرف داروهای ضد ریزش

درمان طب سنتی ریزش سکه ‌ای ریش آقایان

درمان طب سنتی ریزش سکه ‌ای ریش آقایان

راهکارهای متعددی برای ریزش سکه ای ریش و سبیل وجود دارند. توجه داشته باشید که نخستین توصیه متخصصین مراجعه به کلینیک‌های پوست و مو می‌باشد؛ چراکه، با کمک راهکارهای پزشکی می‌توان نتایج به‌مراتب مؤثرتری را دریافت نمود. با‌این‌حال، برخی از راهکارها نیز از دیدگاه طب سنتی وجود دارند که می‌توانند به درمان ریزش سکه‌ای ریش بپردازند.

لازم به ذکر است که روش‌های درمان افراد با مزاج‌های مختلف، متفاوت هستند. به طور مثال، افراد بلغمی می‌بایست ابتدا بدن خود را از مواد بلغمی پاک‌سازی کنند و افراد سوداوی نیز می‌بایست در پاک‌سازی بدن خود از سودا کوشا باشند. همچنین ماساژ ناحیه درمان با استفاده از یکی از ترکیبات زیر نیز توصیه می‌گردد:

  1. یک قطعه پیاز عنصل یا سیر
  2. سوزاندن پوست فندق و ترکیب آن با پیاز عنصل و روغن بادام تلخ

ریزش سکه ‌ای ریش واگیر دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، ریزش سکه‌ ای ریش می‌تواند ناشی از آلوپسی یا کرم حلقوی باشد. در برخی شرایط عفونت‌های قارچی می‌توانند موجبات ریزش سکه‌ای را فراهم آورند. در شرایطی که عارضه ریزش سکه‌ ای ناشی از عفونت باشد، این بیماری مسری تلقی شده و می‌تواند به‌راحتی از طریق تماس فیزیکی سرایت کند. به همین سبب، در صورت ابتلا به ریزش مو سکه‌ ای در ناحیه سر و صورت می‌بایست فوراً به متخصصین پوست و مو مراجعه شده و سایر اعضای خانواده فرد مبتلا نیز معاینه شوند.

سوالات متدوال

بیماری سکه ای ریش چه علتی دارد؟

ریزش مو سکه ای ریش یک عارضه ژنتیکی بوده و در دسته بیماری‌های خود ایمنی قرار دارد. سیستم ایمنی مبتلایان به این عارضه، به فولیکول‌های مو حمله کرده و درنتیجه آن ریزش موهای صورت رخ می‌دهد.

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
بهترین درمان ریزش مو پس از زایمان در شیردهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید