بهترین زمان برای بارداری بعد از جراحی بینی

بهترین زمان برای بارداری بعد از جراحی بینی

حاملگی بعد از عمل بینی یکی از مسائلی است که احتمالا برای بسیاری از خانم‌ها پیش می‌آید. در پاسخ به این سوال که چقدر بعد از عمل بینی می‌توان اقدام به بارداری نمود باید دقت داشت زمانی برای بارداری بعد از جراحی بینی مناسب است که تورم بینی به طور کامل از بین رفته و فرم بینی شکل گرفته باشد. زیرا امکان دارد پس از عمل اصلی جراحی به منظور بهبود نتیجه نهایی، عمل ترمیمی برای بالا بردن نوک بینی و یا رفع ایرادات بینی وجود داشته باشد. در صورتی‌ که فرد باردار باشد، امکان آسیب رسیدن به جنین بر اثر داروهای بی‌حسی یا بی‌هوشی وجود دارد و این امر غیر ممکن خواهد بود.

عوامل مختلفی در بهبود زخم‌هایی که بر اثر عمل بینی روی صورت فرد انجام می‌شود تاثیرگذار هستند و مصرف برخی از داروها موجب افزایش سرعت روند بهبودی فرد خواهد شد. به عنوان مثال به منظور کاهش درد پس از جراحی داروهای مسکن برای بیمار تجویز می‌شود که مصرف این داروها مانع از ایجاد عفونت و زخم می‌شود. بنابراین مصرف بسیاری از داروها ممکن است موجب بروز مشکلاتی برای جنین شود در نتیجه بهتر است پس از رسیدن به نتیجه مطلوب و گذراندن زمان لازم برای مصرف داروهای مورد نیاز اقدام به بارداری کرد.

بارداری و عمل بینی

چند وقت بعد از عمل بینی می‌توان باردار شد؟

از آنجایی که پس از عمل بینی استخوانی صورت فرد دچار تورم و برآمدگی در ناحیه اطراف بینی می‌شود و حاملگی هم به این تورم اضافه می‌کند و این افزایش تورم در تمام بدن فرد بیمار به ویژه ناحیه صورت قابل مشاهده است، بنابراین در صورتی‌ که فردی قصد باردار شدن دارد، توصیه می‌شود حداقل مدت زمانی بین شش ماه تا یک ‌سال از عمل بینی وی گذشته باشد.

عوارض بارداری بلافاصله بعد از جراحی بینی

برای این‌ که نتایج عمل بینی تحت تاثیر بارداری قرار نگیرد، بارداری باید با یک فاصله زمانی مناسب پس از عمل بینی انجام شود. عمل بینی یکی از انواع جراحی زیبایی است که دوران نقاهت آن در مقایسه با دیگر روش‌های جراحی بیشتر است و با توجه به تغییرات زیادی که روی بینی انجام می‌شود یک عمل بسیار ظریف است، به منظور رسیدن به نتایج دلخواه لازم است دوران نقاهت و مراقبت‌های مربوط به آن جدی گرفته شود.

بارداری بلافاصله بعد از جراحی بینی موجب تشدید ورم فرم بینی و صورت خواهد شد و از آن‌ جایی ‌که دوران بارداری بسیار حساس و پیچیده است و تغییرات هورمونی و ظاهری بسیاری در بدن فرد ایجاد می‌شود، لازم است نتایج قطعی از بینی فرد کاملا مشخص شود و بعد برای بارداری اقدام کند. بدین ترتیب مصرف داروها و انجام اصلاحات لازم پس از عمل راحت‌تر صورت می‌گیرد اگر فرد با طی کردن مدت زمان مشخص و با فاصله از رینوپلاستی اقدام به بارداری کند.

آیا بارداری پس از عمل بینی خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت با توجه با این ‌که تغییرات زیادی در بدن خانم‌ها هنگام بارداری ایجاد می‌شود، به طور مثال تغییرات بیولوژیکی در بافت‌های بدن و صورت و تجمع آب موجب تغییرات ظاهری یا ساختاری بینی فرد هم خواهد شد که نتایج آن با تورم بینی، ضخیم شدن مخاط و دیواره بینی، تراکم در بافت‌های بینی و حفره‌های سینوسی همراه است. بنابراین به منظور پیشگیری از این مشکلات، لازم است فاصله لازم برای بارداری پس از جراحی زیبایی بینی وجود داشته باشد.  در صورتی‌ که این فاصله رعایت شود خطری متوجه بیمار نخواهد بود.

بارداری بعد عمل بینی

بهترین زمان برای بارداری پس از عمل بینی

پس از عمل بینی در صورت ترمیم زخم‌ها، رفع ورم بینی و استحکام ساختار بینی دیگر جای هیچ‌ گونه نگرانی برای باردار شدن نخواهد بود. به همین دلیل بهترین زمانی که برای بارداری پس از عمل بینی مناسب است نباید کمتر از 6 ماه باشد. در واقع فاصله زمانی بین 6 ماه تا یک‌ سال که از عمل بینی گذشته باشد برای بارداری بسیار مناسب و ایده‌آل است. در این میان رعایت دو نکته بسیار مهم است.

یک مورد زمانی که وارد دوران بارداری شدید از مصرف داروهای خاصی که برای تکمیل نتیجه جراحی بینی باز و تکمیل فرآیند بهبودی است خودداری کنید. نکته بعدی که حائز اهمیت می‌باشد این است که ورم بینی در حدی از بین رفته باشد که فرم بینی شما مشخص شده زیرا شروع بارداری موجب از بین رفتن فرم اصلی بینی می‌شود و برای مدت یک سال شما از دیدن فرم نهایی و مورد پسند بینی به دور خواهید بود.

شرایط عمل بینی در دوران شیردهی

خانم‌های جوانی که حس شگفت‌انگیز مادر شدن را برای بار اول تجربه می‌کنند، بهتر است از انجام عمل جراحی خودداری کنند و با استرس دوران بهبودی، این حس زیبا را تحت تاثیر قرار ندهند. زیرا امکان انتقال این استرس و نگرانی از طریق شیر مادر به کودک وجود دارد. در دوران شیردهی نوزاد به مادر به شدت وابسته است و شیر مادر تامین‌کننده تغذیه نوزاد می‌باشد. بنابراین مواد و محصولاتی که مادر از آنها تغذیه می‌کند به طور مستقیم وارد شیر شده و ازآن طریق به بدن نوزاد وارد می‌شود.

با توجه به اینکه لازم است فرد پس از عمل بینی به منظور پیشگیری از عفونت، درد و مواردی از این قبیل تا مدتی دارو مصرف کند پیشنهاد می‌شود عمل بینی تا پایان یافتن دوران شیردهی به تعویق بیفتد. اما به طور کلی پس از زایمان و زمانی که مادر از نظر فیزیکی و روانی آمادگی لازم را برای عمل بینی پیدا کند دیگر جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

شیردهی و عمل بینی

با توجه به اینکه دوران شیردهی دوران بسیار حساسی است و امکان آسیب رسیدن به کودک پس از مصرف داروهایی که پزشک به مادر تجویز می‌کند وجود دارد همچنین اثر مواد بی‌حسی و بیهوشی تا دوازده ساعت بعد از مصرف در شیر مادر باقی خواهد ماند به همین جهت توصیه می‌شود چند روز قبل از جراحی بینی، شیر مادر به حد کافی برای کودک ذخیره گردد.

انتخاب نوع زایمان روی بینی عمل شده تاثیر دارد؟

برای خانم‌هایی که قصد دارند جراحی زیبایی انجام دهند لازم است پس از جراحی زیبایی بینی، بین حداقل یک تا سه ماه از باردار شدن پیشگیری کنند. همان‌ طور که می‌دانید یکی از بارزترین عوارضی که بارداری برای خانم‌ها خواهد داشت، احتقان و گرفتگی بینی می‌باشد و در صورتی ‌که این عارضه به احتقان ناشی از جراحی بینی اضافه گردد، موجب ایجاد مشکلات تنفسی در دوران بارداری خواهد شد و آن را تشدید می‌کند. علاوه بر این تورم در بسیاری از خانم‌های باردار قابل مشاهده است و تورم صورت که بر اثر بارداری ایجاد می‌شود مانع از دست‌ یافتن بیمار به نتیجه مطلوب پس از جراحی بینی خواهد شد.

خانم‌هایی که جراحی زیبایی بینی کرده‌اند و مدت زمان 6 ماه از جراحی آنها می‌گذرد، هیچ مشکلی برای زایمان طبیعی نخواهند داشت و به طور کلی باید گفت هیچ تفاوتی بین مادرانی که جراحی بینی انجام ‌داده‌اند و مادرانی که چنین جراحی را نداشته‌اند وجود ندارد. اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود در صورتی ‌که باردار هستید و عمل بینی نداشته‌اید، بعد از عمل بینی زایمان طبیعی را انجام ندهید یعنی ابتدا زایمان کنید و برای جراحی بینی بین یک تا سه ماه بعد از زایمان اقدام کنید.

برای دریافت اطلاعات کافی جهت انجام اقدامات لازم پس از جراحی بینی می‌توانید به کلینیک پوست و مو رز مراجعه کرده و همه ابهامات و سوالات خود را در این زمینه رفع نمایید.

3/5 - (2 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل توسط زیباجو
نوشتهٔ بعدی
رینوپلاستی با جراحی و بدون جراحی [بینی گوشتی و استخوانی]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید