بانک مو – اهمیت ناحیه اهدا کننده در کاشت مو

بانک مو در کجای سر قرار دارد؟

داشتن بانک موی قوی یکی از مهم‌ترین ملزومات در کاشت موها به شمار می‌آیند. وقتی که قصد پیوند زدن موهای خود را دارید باید حتما بانک موی خوبی داشته باشید. تقریبا در تمامی روش‌هایی که امروزه برای کاشت مو استفاده می‌شوند نیاز به بانک موی خوب احساس می‌شود. این بانک مو ممکن است از نقاط مختلف بدن نیز انتخاب شود که این موضوع کاملا به شرایط زیباجو بستگی خواهد داشت. در کلینیک رز بعد از بررسی‌های لازم به طور دقیق بانک موی شما تعیین خواهد شد و سپس فرایند کاشت شروع می‌شود.

بانک مو چیست

اهدای مو برای کاشت

معمولا بانک موی قوی که برای کاشت موها استفاده می‌شود ناحیه پشت سر است. در این ناحیه معمولا تعداد مناسبی فولیکول وجود دارد که بتواند بخش جلوی موها که با ریزش مواجه شده‌اند را پر کند. با این حال گاهی اوقات ممکن است قسمت پشت سر ضعیف باشد. در چنین شرایطی باید یک بانک موی دائمی و مناسب جایگزین شود. به چنین کاری اهدای مو برای کاشت گفته می‌شود. اهدا مو به این معنا خواهد بود که فولیکول‌های موردنیاز از سایر نواحی بدن برداشته می‌شوند. برای مثال ممکن است ناحیه ریش، موهای سینه و … برای این کار انتخاب شوند.

فروش بانک مو چگونه انجام می شود؟

یکی از موضوعات رایجی که درباره بانک موی سر مطرح می‌شود فروش بانک مو است. بسیاری از افراد این ادعا را دارند که بانک موی خود را به دیگران می‌فروشند. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا انجام چنین کاری از نظر علمی درست است یا خیر؟ معمولا پیشنهاد می‌شود که حتما موهای کاشته شده برای فرد از روی بدن خود او برداشته شوند. این کار به این علت انجام می‌شود که موهای بدن تطبیق لازم با موهای سر را دارند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا بدن واکنش منفی را به آنها نشان ندهد.

البته برداشتن فولیکول‌های مو از بانک موی دیگران نیز امکان‌پذیر است؛ ولی خطرات و پیچیدگی‌های زیادی دارد. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا اصلا چنین کاری پیشنهاد نشود.

بانک مو در کدام بخش از پوست سر قرار گرفته است؟

اگر به دنبال بهترین منبع مو برای کاشت هستید باید بدانید که قسمت پشت سر می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. موهایی که در این ناحیه قرار دارند معمولا ضخامت بالایی دارند. به همین علت با برداشت آنها آسیبی به فولیکول‌های این ناحیه وارد نمی‌شود. از طرف دیگر در بیشتر افراد تراکم مو در این ناحیه بالاست. پس با برداشت تعدادی گرافت از میان آنها معمولا مشکلی در تراکم موی این ناحیه به وجود نمی‌آید. در بیشتر موارد موهایی که در قسمت پشتی سر و در بین دو گوش قرار دارند به‌عنوان بانک موی خوب انتخاب می‌شوند.

تاثیر بانک مو قوی در کاشت مو

داشتن گرافت مو لازم برای کاشت به طور مستقیم می‌تواند روی نتیجه دریافتی شما از فرایند پیوند مو تاثیرگذار باشد. هرچه بانک موی بهتر و قوی‌تری داشته باشید به همان میزان می‌توانید گرافت‌های بیشتری را برداشت کرده و روی ناحیه طاس موهای خود بکارید. از طرف دیگر سالم و قوی بودن فولیکول‌های موجود در بانک مو نیز حائز اهمیت است. هرچه موهای این ناحیه قدرت بیشتری داشته باشند احتمال سالم ماندن آنها بعد از کاشت نیز بیشتر خواهد شد. در نهایت نباید فراموش کرد که بانک موی قوی باعث طبیعی‌تر شدن موها بعد از کاشت می‌شود.

بانک موی قوی از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

وقتی قصد انتخاب یک بانک مناسب برای برداشت فولیکول مو را دارید باید توجه داشته باشید چنین بانکی معمولا ویژگی‌های خاصی را می بایست دارا باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داشتن تراکم بالا: یک بانک موی خوب و قوی حتما باید دارای تراکم بالایی باشد. تراکم بالا باعث می‌شود تا تعداد گرافت‌های برداشتی بیشتر شده و البته رد برداشت فولیکول‌ها نیز باقی نماند.
  2. واحد فولیکولی برداشته شده از بانک موی قوی معمولا دارای سلامت و قدرت بیشتری بوده و رشد موهای شما بعد از کاشت ساده‌تر خواهد شد.
  3. از طرف دیگر یک بانک موی خوب معمولا روی ضخامت موها بعد از رشد نیز تاثیرگذار خواهد بود.

تقویت و ترمیم بانک موی سر

چگونه بانک موی خود را تقویت کنیم؟

توجه داشتن به چند نکته ساده و در عین حال کلیدی کمک می‌کند تا بتوانید بانک موی ضعیف خود را تقویت کنید. معمولا متخصصان پیشنهاد می‌کنند که ابتدا سعی کنید این بانک مو را تقویت کرده و سپس برای کاشت اقدام کنید. موارد زیر در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

تغذیه مناسب

در اولین قدم باید سعی کنید رژیم غذایی خوب و استانداردی داشته باشید. رژیم غذایی شما باید شامل انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد. دریافت پروتئین کافی در طول روز نیز برای رشد موها ضروری خواهد بود. برای تنظیم یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید با کارشناسان کلینیک ما در تماس باشید.

مراقبت از مو

برای تقویت واحد پیوندی موها در ناحیه بانک مو معمولا نیازمند مراقبت‌های خاصی از موهای خود خواهید بود. در اولین قدم سعی کنید یک شامپوی مناسب را انتخاب کرده و سپس سعی کنید از تونیک‌های مخصوص رشد استفاده کنید. با این کار می‌توانید مواد معدنی موردنیاز را به موهای خود اضافه کنید.

جلوگیری از آسیب‌دیدگی موها

برای این‌که از آسیب رسیدن به موهای خود جلوگیری کنید سعی کنید کمتر از لوازم آرایشی برای موها استفاده کنید. استفاده از موادی مانند انواع ژل، تافت و … می‌تواند به طور مستقیم باعث آسیب دیدن بانک موی طبیعی شما شود.

ماساژ پوست سر

برای پیوند واحد فولیکولی و تقویت این واحدها بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید ماساژ است. ماساژ دادن موها باعث می‌شود تا جریان گردش خون بهبود پیدا کرده و رشد موها بهتر شود.

کاهش اضطراب و استرس

هرچه میزان استرس شما در طول روز بیشتر شود به همان میزان ریزش و ضعیف شدن موهای شما نیز بیشتر خواهد شد. معمولا راهکارهای مختلفی برای کاهش استرس بیان می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها ورزش کردن است. از طرف دیگر شما می‌توانید فعالیت‌هایی که باعث آرام شدنتان می‌شوند، مانند موزیک گوش دادن، را نیز امتحان کنید.

اجتناب از آلودگی و عوامل مضر

در نهایت هرچه از انواع عوامل مضر مانند سیگار، مواد مخدر و الکل دورتر باشید به همان میزان بدنی سالم‌تر خواهید داشت. فراموش نکنید که داشتن بدن سالم بدون شک به داشتن بانک موی قوی کمک شایانی خواهد کرد.

در کاشت مو چگونه گرافت مو برداشته می شود؟

وقتی صحبت از اهدای مو برای کاشت می‌شود باید بدانید که دو روش کلی برای برداشت گرافت‌های موردنیاز از بانک مو وجود دارد. این دو روش شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. روش FUT: در این روش یک لایه از پوست بانک مو برداشته می‌شود. در ادامه فولیکول‌هایی که روی این ناحیه پوستی وجود دارند برداشته خواهند شد. در گام آخر نیز آن قسمت از پوست سر بخیه زده می‌شود تا ترمیم شود.
  2. روش‌های مدرن‌تر: در روش‌های جدیدتر معمولا از دستگاه‌هایی که به نام دستگاه‌های پانچ برای برداشت گرافت‌های موردنیاز کاشت استفاده می‌شود. حال این دستگاه‌ها ممکن است خودکار یا دستی باشند که در روش‌های متفاوت این موضوع فرق دارد.

وقتی قصد دارید بانک موی ریش را انتخاب کنید حتما توجه کنید که از روش دوم برای برداشت گرافت‌ها استفاده کنید. به این ترتیب از آسیب رسیدن به پوست ریش و صورت خود جلوگیری خواهید کرد.

تخریب بانک مو

چه عواملی باعث تخریب بانک موی شما می شود؟

تفاوتی ندارد که بانک موی بدن، ریش یا سر را برای کاشت موهای خود انتخاب کنید. در هر صورت باید توجه کنید که اگر بانک موی شما تخریب شود احتمالا با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. فاکتورها و عوامل مختلفی می‌توانند روی تخریب بانک مو بعد از فرایند کاشت تاثیرگذار باشند که شامل موارد زیر هستند:

  1. مصرف داروهای رقیق‌کننده خون: این داروها می‌توانند به طور مستقیم بانک موی قوی شما را تخریب کنند.
  2. نوشیدن انواع نوشیدنی‌های الکلی
  3. انجام فعالیت‌های سنگین بعد از پیوند مو
  4. عدم مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک
  5. و …

معمولا پزشکان متخصص پیشنهادات و مشاوره‌هایی را در این خصوص ارائه می‌دهند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فولیکول‌های مو (که همان واحد شمارش مو) هستند بهتر است حتما این نکات و مشاوره‌ها را رعایت کنید.

چه مدت زمانی طول می کشد تا بانک مو برداشت شده ترمیم شود؟

اگر از روش اول یعنی روش FUT برای برداشت فولیکول‌ها از بانک مو استفاده کرده باشید معمولا زمان بیشتری طول می‌کشد تا بانک مو ترمیم شود. دلیل این موضوع نیز برداشتن یک لایه از پوست بانک مو و سپس بخیه زدن آن ناحیه است. از طرف دیگر در خصوص ترمیم محل برداشت مو باید توجه کنید که در سایر روش‌ها معمولا طی یک بازه زمانی یک الی دو هفته‌ای پروسه بهبود محل برداشت انجام خواهد شد و شما با مشکل جدی در این زمینه مواجه نمی‌شوید.

فراموش نکنید که بعد از برداشت بانک مو دیگر رشد نخواهد کرد. در واقع فولیکول‌های موجود در ناحیه بانک موی طبیعی کاملا برداشت شده‌اند و نمی‌توانید انتظار رشد مجدد آنها را داشته باشید. در روش‌های جدیدتر برای برداشت این فولیکول‌ها چون به‌صورت پرداکنده برداشته می‌شوند معمولا مشخص نخواهد شد که بانک موی شما کاهش پیدا کرده است.

بانک مو و گرافت مو چیست؟

تفاوت بانک مو و گرافت مو

این دو عبارت را نباید با یکدیگر اشتباه بگیرید. بانک مو در واقع به محلی گفته می‌شود که فولیکول‌های موردنیاز برای کاشت از آنجا برداشت می‌شوند. این ناحیه می‌تواند قسمت پشت سر، موهای بدن یا ریش باشد. این در حالی است که گرافت مو در واقع واحدی است که برای شمارش موها استفاده می‌شود.

نکات مهم در ارتباط با بانک مو

داشتن بانک موی قوی به طور مستقیم می‌تواند روی کیفیت فرایند کاشت تاثیرگذار بوده و نتایج بهتری را برای شما به همراه داشته باشد. هرچه ضخامت و تراکم بانک موی شما بیشتر باشد می‌توانید موهای خود را با تراکم بالاتری بکارید و نتایج طبیعی‌تری را نیز مشاهده کنید. برای این‌که بتوانید روی بانک موی خود تمرکز کرده و آن را تقویت کنید حتما باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید و ماساژ دادن موها را فراموش نکنید. از طرف دیگر گاهی اوقات با مراجعه به یک پزشک متخصص ممکن است نیازمند استفاده از داروهای شیمیایی شوید.

سخن پایانی

بانک موی قوی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث موفقیت شما در کاشت موها شود. تا زمانی که بانک موی خوبی نداشته باشید فرایند پیوند موها کاربرد چندانی نخواهد داشت. معمولا از راهکارهای مختلفی می‌توان برای تقویت بانک مو استفاده کرد. در کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز مشاوره‌های موردنیاز برای تعیین بانک مو و همین‌طور تقویت آن در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این کلینیک از روش ترکیبی برای پیوند موها استفاده می‌شود که از بهترین متدهای کاشت به شمار می‌آید. در این روش کمترین میزان آسیب به بانک موی شما وارد خواهد شد.

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
درمان ریزش مو از نگاه طب سنتی اسلامی ایرانی
نوشتهٔ بعدی
ریزش مو شقیقه (آلوپسی فیبروز پیشانی) درمان قطعی

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید