ریزش مو شقیقه (آلوپسی فیبروز پیشانی) درمان قطعی

آلوپسی فیبروز پیشانی

ریزش مو در آقایان و بانوان به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد. آلوپسی فیبروز پیشانی نوعی از لیکن پلان یا همان خزه پوستی محسوب می‌شود. تفاوت عمده آلوپسی فیبروز با انواع دیگر لیکن پلان در روند کند ریزش مو و استمرار آن است. این عارضه بیشتر در زنان یائسه قابل مشاهده بوده و علت آن نیز ناشناخته است.

افراد مبتلا به آلوپسی فیبروزینگ ریزش مو را ابتدا در ناحیه پیشانی و شقیقه‌ها مشاهده می‌کنند. آلوپسی فیبروزینگ پیشانی در صورت گسترش می‌تواند ناحیه بالایی پیشانی را نیز دچار ریزش مو کند. همچنین افراد مبتلا به این نوع از ریزش مو، ممکن است ریزش مو در ناحیه زیر بغل را نیز تجربه کنند. درنتیجه آلوپسی فیبروز پیشانی ابروها و مژه‌ها نیز می‌توانند دچار ریزش شوند.

در صورت مواجهه با علائم این بیماری، بهتر است از اقدامات درمانی خودسرانه اجتناب شود. درمان آلوپسی فیبروز پیشانی به تشخیص دقیق و به‌موقع بستگی داشته و در صورت مواجهه با علائم آن، فرد می‌بایست به یک متخصص مجرب پوست و مو مراجعه کند.

رشد مجدد موهای شقیقه

ریزش مو در ناحیه شقیقه مسئله‌ای شایع است؛ به همین دلیل اگر با ریزش مو در ناحیه شقیقه مواجه شده‌اید، بهتر است برای درمان آن فوراً اقدام کرده و از گسترش آن جلوگیری کنید. برای برطرف سازی این عارضه، راهکارهای مختلفی وجود داشته که در ادامه برخی از مؤثرترین آن‌ها را شرح خواهیم داد.

بهترین روش رویش مجدد مو

رشد مجدد موهای شقیقه با کمک کاشت موی طبیعی

چنانچه به دنبال مؤثرترین راهکار درمانی بوده و خواهان نتایج پایدار باشید، کاشت گرافت مو نخستین و بهترین گزینه خواهد بود. در طول این فرآیند درمانی، فولیکول‌های مو از ناحیه بانک مو برداشته شده و سپس به ناحیه دچار ریزش متصل می‌شوند. این فرآیند در کلینیک‌های تخصصی پوست و مو با روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی قابل انجام است. همچنین به کمک مدرن‌ترین شیوه‌های پیوند مو، چنانچه فرد متقاضی در ناحیه سر از بانک مو مناسبی برخوردار نباشد، می‌توان از ناحیه ریش و بدن وی اقدام به استخراج فولیکول‌ها نمود.

رویش مجدد موهای شقیقه با کمک داروهای ضد ریزش

یکی دیگر از گزینه‌های درمانی، استفاده از داروهای ضد ریزش است. در صورت تشخیص پزشک متخصص پوست و مو، با کمک برخی داروهای خوراکی و موضعی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید می‌توان از ریزش مو شقیقه‌ها جلوگیری نمود. این داروها با مهار آنزیمی که تستوسترون را به دی‌هیدروتستوسترون مبدل می‌سازد، مانع از تضعیف فولیکول‌ها شده و به درمان ریزش مو می‌پردازند.

رویش مجدد موها با کمک لیزر درمانی

تکنیک لیزر درمانی با تحریک پوست سر و برانگیختن رویش موهای جدید به درمان ریزش مو می‌پردازد. همچنین این تکنیک درمانی می‌تواند از تجمع دی‌هیدروتستوسترون جلوگیری کرده و ادامه ریزش مو را متوقف سازد. چنانچه لیزر درمانی توسط تکنیسین‌های مجرب و کلینیک‌های تخصصی انجام گیرد، عوارض جانبی به دنبال نداشته و نتایج مؤثری قابل دریافت خواهد بود.

علت ریزش موی شقیقه در زنان

علت ریزش موی شقیقه در زنان

 از منظر تاریخی، ریزش مو بانوان همواره مسئله‌ای بوده است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما این مسئله به آن معنا نیست که امکان ریزش مو در زنان کمتر باشد. ریزش و نازک شدن موها در ناحیه شقیقه‌ها عارضه‌ای است که هم آقایان و هم بانوان می‌توانند به آن مبتلا شوند. در ادامه این مطلب برخی از شایع‌ترین علل ریزش موی شقیقه در زنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ریزش موی آندروژنیک

ریزش موی آندروژنیک یکی از شایع‌ترین علل ریزش مو در بانوان محسوب می‌شود. این عارضه بیش از 30 میلیون زن در ایالات متحده را درگیر کرده است. معمولاً این عارضه به دنبال عوامل ژنتیکی و تغییرات هورمونی رخ داده و می‌توان آن را با پیوند مو و برخی داروها درمان نمود.

ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از اختلالات هورمونی شایع زنانه به شمار می‌رود. بانوان در سنین مختلفی با این عارضه مواجه می‌شوند. بر اثر این عارضه، هورمون‌های زنانه دچار اختلال شده و فرد علاوه بر برخی عوارض دیگر، با ریزش مو مواجه می‌گردد. برخی از علائم ریزش مو ناشی از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک عبارتند از:

  1. ریزش مو در هر دو شقیقه
  2. کم‌پشت شدن موها در اطراف ناحیه تاج سر
  3. کاهش تراکم موها
  4. ریزش مو در کل سر
  5. قاعدگی نامنظم
  6. موهای زائد روی صورت یا چانه

ریزش موی ناشی از لیکن پلانوپیلاریس

ریزش موی ناشی از لیکن پلانوپیلاریس

لیکن پلانوپیلاریس یکی از انواع شایع آلوپسی در زنان به شمار می‌آید. لیکن پلانوپیلاریس نوعی از ریزش مو است که به دنبال آن بثورات خشک در ناحیه سر تشکیل شده و ریزش موها به صورت توده‌ای رخ می‌دهد. افراد مبتلا به این عارضه ممکن است قرمز شدن پوست سر را تجربه کرده و یا با برجستگی‌های کوچک قرمز یا سفید در ناحیه سر مواجه شوند.

ریزش موی کششی

این نوع از ریزش مو، معمولاً ناشی از برخی از مدل‌های مو مانند دم اسبی است. چنانچه موها بیش‌از‌حد مورد کشش قرار گیرند، دچار آسیب شده و به دنبال این آسیب‌ها ریزش مو اتفاق می‌افتد. این نوع از ریزش چنانچه به‌موقع شناسایی شود، با تغییر مدل مو قابل رفع خواهد بود.

علائم ریزش موی شقیقه ها

همان‌طور که در طول مطلب خواندیم، افراد ریزش موها را در ناحیه شقیقه به دلایل گوناگونی تجربه می‌کنند. این مسئله می‌تواند به دنبال مواردی همچون مسائل ژنتیکی، اضطراب و استرس، سبک زندگی و تغذیه نامناسب، استفاده از محصولات بهداشتی شیمیایی، عوارض جانبی برخی از داروها، بیماری‌های زمینه‌ای و یا آرایش نامناسب موها رخ بدهد. نشانه‌های ریزش مو شقیقه در آقایان و بانوان می‌تواند متفاوت باشد. بدین ترتیب، برخی از رایج‌ترین علائم ریزش موی شقیقه‌ها عبارتند از:

  1. کم‌پشتی مو
  2. پدیدار شدن پوست سر در ناحیه شقیقه‌ها
  3. عقب رفتن خط مو از ناحیه شقیقه‌ها
  4. آسیب، شکنندگی و ضعف تارهای مو

علائم ریزش موی شقیقه در زنان نیز می‌تواند به شرح زیر باشد:

  1. ریزش مو یا نازک شدن موها به صورت تدریجی
  2. نازک شدن و یا کاهش تراکم موها در ناحیه تاج سر
  3. ریزش پراکنده موها در تمام سر
  4. کاهش ضخامت موها و در معرض دید قرار گرفتن پوست سر

 ریزش مو شقیقه مردان

ریزش مو در هر ناحیه سر از سر می‌تواند امری ناراحت‌کننده باشد و فرد را با دغدغه‌های جدی مواجه سازد. ریزش مو در برخی از نقاط سر مانند شقیقه‌ها می‌تواند آقایان را با حساسیت بیشتری مواجه سازد؛ چراکه این نقاط از سر از قابلیت مشاهده بالاتری برخوردار بوده و نظرها را به خود جلب می‌کنند. این مسئله در میان مردان می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد. در ادامه با شایع‌ترین علل ریزش مو در شقیقه مردان آشنا خواهیم شد.

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی طیف گسترده‌ای از مردان را با ریزش مو مواجه می‌سازند. به طور مثال، این عوامل می‌توانند باعث پیدایش الگوی طاسی مردانه یا همان آلوپسی آندروژنیک شوند. چنانچه یکی از خویشاوندان نزدیک فرد به طاسی مبتلا باشد، احتمال ابتلا وی به عارضه ریزش مو بیشتر خواهد بود.

استرس و شوک

سبک زندگی پرتنش و پرشتاب کنونی، می‌تواند افراد زیادی را با ریزش مو در ناحیه شقیقه مواجه سازد. همچنین مشکلات عاطفی یا فیزیکی نیز می‌توانند فرد را به ریزش مو مبتلا کنند. برای اجتناب از این مسئله، اعمال یک سبک زندگی سالم، تحرک کافی و شرکت در جلسات مدیتیشن و یوگا توصیه می‌گردد.

بیماری‌های زمینه‌ای

به دنبال ابتلا به برخی از بیماری‌ها، ممکن است فرد با ریزش مو مواجه شود. برخی بیماری‌های سیستم ایمنی، تیروئیدی و هورمونی می‌توانند این ریزش را تشدید کنند؛ لذا در چنین شرایطی، درمان صورت‌مسئله و پیروی از نکات پزشکی مهم‌ترین اقدام خواهد بود.

چگونه ریزش موی شقیقه را درمان کنیم؟

روش های پزشکی پر شدن موهای شقیقه

این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی، روش‌های مختلفی برای متوقف سازی و درمان ریزش مو در دسترس قرار گرفته‌‌اند. در ادامه با برخی از مؤثرترین راهکارهای پزشکی برای پر شدن موهای شقیقه آشنا خواهیم شد.

کاشت مو جلو پیشانی

2 روش اصلی برای کاشت مو وجود داشته که شامل تکنیک کاشت مو FUT و روش FUE هستند. این روش‌ها با استخراج فولیکول‌های مو از ناحیه پشت یا کناره سر و اتصال آن‌ها به ناحیه دچار ریزش، به درمان ریزش مو پرداخته و نتایج باثباتی را ارائه می‌سازند. با کمک مزایای این روش‌های درمانی، فرد به نتایج ماندگاری دست پیدا نموده و نیازی به مراجعات مکرر نخواهد داشت. شایان‌ذکر است که نتایج نهایی کاشت مو نیز معمولاً پس از 9 الی 12 ماه قابل‌مشاهده خواهند بود.

پی ار پی

PRP یا همان پلاسمای غنی از پلاکت، یک راهکار مؤثر برای درمان ریزش مو است. در روش پی آر پی، با استفاده از فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادی موجود در خون فرد متقاضی به درمان ریزش مو پرداخته می‌شود. به بیان کلی، در روش PRP ابتدا مقادیری از خون فرد استخراج شده و این خون پس از پردازش به ناحیه درمان تزریق می‌شود. این راهکار درمانی، خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را افزایش داده و موجبات رویش طبیعی موها را فراهم می‌آورد.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یا همان روگین یک درمان موضعی برای ریزش مو است. ماینوکسیدیل معمولاً به صورت لوسیون و فوم تجویز شده و از داروخانه‌ها قابل تهیه است. معمولاً 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا فرد اثرات استفاده از این محصول را مشاهده کند. نتایج حاصل از این راهکار درمانی موقتی هستند؛ به همین دلیل، برای ثبات نتایج می‌بایست از ماینوکسیدیل به شکل پیوسته استفاده شود.

فیناستراید

فیناستراید نوعی داروی خوراکی تجویزی برای درمان ریزش مو به شمار می‌آید. این دارو مسدودکننده آنزیم رداکتاز آلفا-5 است. آنزیم نام‌برده، مسئول تبدیل تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون و ریزش مو ناشی از تغییرات هورمونی می‌باشد. فیناستراید با مسدودسازی این آنزیم از پیشروی ریزش مو و طاسی سر جلوگیری می‌نماید. اثرات استفاده از داروی فیناستراید معمولاً پس از 6 ماه قابل‌مشاهده خواهند بود. برای دریافت نتایج مطلوب از فیناستراید، می‌بایست دستورات پزشک معالج خود را دنبال کنید.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یک روش مدرن، غیرتهاجمی و ایمن است که می‌تواند ریزش موهای افراد را مورد درمان قرار دهد. با کمک لیزر درمانی می‌توان موهای در حال ریزش را احیا نموده و به آن‌ها ضخامت بخشید. در طی این روش درمانی، درجه خاصی از فوتون (نور) به ناحیه سر تابانده می‌شود. سپس فوتون‌های تابانده شده توسط سلول‌های ضعیف جذب شده و با تحریک آن‌ها موجبات تقویت و رویش مجدد موها فراهم آورده می‌شود.

بهترین روش درمان ریزش موی شقیقه

ریزش مو ناحیه شقیقه آقایان و بانوان قابل‌درمان است؛ اما برای درمان این عارضه می‌بایست به یک متخصص باتجربه پوست و مو مراجعه صورت گیرد. چراکه شناسایی صحیح و به‌موقع علت ریزش مو، مهم‌ترین قدم برای درمان خواهد بود.

پزشک معالج ممکن است بعد از بررسی علت ریزش مو، ترکیبی‌ از داروها و ژل‌های موضعی را تجویز کند. این راهکارهای درمانی بیشتر در مراحل اولیه ریزش مو کاربرد داشته و اثربخشی لازم را دارند؛ زیرا، در این مراحل ممکن است پیازهای مو همچنان فعال باشند.

در برخی از شرایط نیز راهکارهایی همانند PRP و مزوتراپی توصیه می‌شوند. این روش‌های درمانی با افزایش گردش خون و تغذیه فولیکول‌ها به درمان ریزش مو می‌پردازند. چنانچه ریزش مو فرد در مراحل گسترده باشد، فرآیند پیوند موی طبیعی، مؤثرترین راهکار درمانی برای وی خواهد بود. بنا بر موارد گفته‌شده، بهترین روش درمان ریزش مو، ارتباط مستقیمی با مرحله ریزش مو و تشخیص پزشک معالج خواهد داشت.

آیا ریزش موی شقیقه قابل برگشت است؟

پاسخ این سؤال می‌تواند به علت ریزش مو بستگی داشته باشد. به طور مثال، چنانچه فرد به تلوژن افلوویوم و یا آلوپسی کششی مبتلا باشد، علائم به صورت موقتی مشاهده شده و این علائم در صورت رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی برطرف خواهند شد. مبتلایان به آلوپسی کششی با تغییر مدل مو و حالت بستن موهای خود می‌توانند به نتایج دائمی دست پیدا کنند.

ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنیک ممکن است دائمی باشد؛ اما چنانچه از طریق یک راهکار درمانی کارآمد به درمان این عارضه پرداخته شود، می‌توان کمی روند ریزش مو را معکوس نمود.

درمان آلوپسی آره‌آتا نیز ممکن است شامل تجویز برخی از داروهای سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی باشد. با تبعیت از دستورالعمل‌های مراقبتی و با اجتناب از اضطراب و استرس می‌توان علائم این بیماری را تا حد زیادی کنترل نمود.

بازگشت یا عدم بازگشت علائم ریزش مو تا حد زیادی به تشخیص و مهارت پزشک معالج و درمان به‌موقع نیز بستگی خواهد داشت. در بسیاری از موارد، با اقدام به کاشت گرافت مو می‌توان به نتایج درمانی دائمی دست پیدا نمود. همچنین ضروری است که برای دریافت نتایج پایدار از تمامی نکات مراقبتی تجویزشده توسط پزشک معالج پیروی صورت گیرد.

آیا ریزش موی شقیقه ژنتیکی است؟

ریزش موی شقیقه در آقایان و خانم‌ها علل مختلفی دارد. ریزش موی ناشی از آلوپسی آندروژنیک اغلب ژنتیکی در نظر گرفته می‌شود؛ اما در این نوع از ریزش نیز آنچه که عمل کشتن فولیکول‌ها را انجام می‌دهد، تغییرات هورمونی است. خانم‌هایی که به ریزش مو ژنتیکی مبتلا می‌شوند، معمولاً با کاهش ضخامت و تراکم مو در یک ناحیه سر و یا در تمام سر مواجه می‌شوند. از سوی دیگر، هنگامی که یک مرد دچار ریزش مو ژنتیکی می‌شود، معمولاً این ریزش از خط رویش مو و شقیقه‌ها آغاز می‌گردد.

در برخی شرایط بیماری‌های زمینه‌ای عامل اصلی ریزش مو شقیقه‌ها هستند. بیماری‌های تیروئیدی، بیماری‌های خودایمنی و ریزش ناشی از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ازجمله مواردی هستند که باعث ریزش مو در ناحیه شقیقه می‌شوند. دیگر موارد غیر ژنتیکی که موجبات ریزش مو در ناحیه شقیقه را فراهم می‌آورند، عبارتند از:

  1. آلوپسی کششی
  2. آلوپسی لیکن پلانوپیلاریس
  3. تلوژن افلوویوم
  4. استرس و شوک
  5. سبک زندگی و رژیم غذایی
  6. عوارض جانبی برخی از داروها
  7. استفاده بیش‌از‌حد محصولات بهداشتی شیمیایی
  8. استفاده بیش‌از‌حد از رنگ مو شیمیایی
امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
بانک مو – اهمیت ناحیه اهدا کننده در کاشت مو
نوشتهٔ بعدی
علائم قارچ پوست سر و درمان ریزش مو ناشی از قارچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید