درمان سریع گودی زیر چشم (علل و علائم سیاهی دور چشم)

روش های رفع گودی زیر چشم

اگر به تازگی متوجه شده‌اید که وقتی به چهره‌تان در آینه نگاه می‌کنید زیر چشمهایتان گود افتاده‌اند به احتمال زیاد شما دچار گود شدن زیر چشم شده‌اید. دلایل گودی زیر چشم متفاوت هستند؛ حتی ممکن است در برخی موارد چنین حالتی با ایجاد حلقه‌های تیره زیر چشم همراه شود که به نوعی یک حالت سایه مانند ایجاد می‌کند و نوعی خمودگی و بی‌حالی را در ذهن بیننده القا می‌کند. غیر از این موارد همچنین امکان دارد گودی زیر چشم بدون دلیل خاصی و خود به خود ایجاد شود.

چنین حالتی به طور کلی می‌تواند اثرات نامطلوبی را از نظر روحی و روانی برای فرد به وجود بیاورد. همچنین ممکن است این گودی برای یک چشم یا هر دو چشم فرد اتفاق بیفتد.

بدین منظور استفاده از درمان‌های خانگی و مراقبت‌های ویژه در منزل به جای استفاده از درمان‌های تهاجمی و مراجعه به پزشک در صورت حاد نبودن شرایط می‌تواند موثر واقع شود. برای آشنایی بیشتر شما با دلایل گودی زیر چشم و همچنین کسب اطلاعات در خصوص درمان سریع گودی زیر چشم و سایر راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد توصیه می‌کنیم حتما تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

درمان گود افتادگی چشم

مهمترین دلایل گودی زیر چشم

به طور کلی موارد متعددی در این زمینه موثر هستند که برخی از این موارد را می‌توان به صورت زیر بر شمرد.

افزایش سن

طبیعی است که با افزایش سن برخی تغییرات در پوست صورت ایجاد شود. گود شدن زیر چشم نیز یکی از مواردی است که به مرور زمان با افزایش سن افراد به وجود می‌آید. آتروفی که در واقع به تحلیل سلول‌های عضلات چشم مربوط می‌شود موجب می‌شود تا در زیر پلک‌های پایینی شما چنین حالتی ایجاد شود.

کم آبی بدن

یکی دیگر از دلایل گودی زیر چشم ناشی از نرسیدن آب کافی به بدن است. هر چند این عارضه در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است ولی در صورت شدت کم آبی در بدن چنین حالتی در بزرگسالان نیز ظاهر می‌شود.

کمبود خواب و خستگی

یکی دیگر از مواردی که مستقیما در عمیق شدن زیر چشم افراد و ایجاد گودی تاثیر دارد اختلالات خواب و خستگی مفرط است که موجب بر هم خوردن نظم طبیعی ارگانیسم فرد می‌شود.

نوسانات وزن

رژیم‌های غذایی نیز که موجب کاهش و افزایش وزن شما می‌شوند یا نوسانات وزن افراد از زمره دلایل گودی زیر چشم به شمار می‌روند و در این زمینه تاثیر مستقیم دارند.

اختلالات ژنتیکی و وراثتی

یکی دیگر از دلایل گودی زیر چشم سابقه ارثی و ژنتیکی چنین عارضه‌ای می‌باشد. بدین معنی که اگر سابقه چنین چیزی در بین سایر اعضا مشاهده شده باشد یک یا چند نفر دیگر نیز دچار چنین حالتی شوند.

ائوفتالاموس

همانطور که اشاره کردیم گود شدن کاسه چشم ممکن است برای یک چشم یا هر دو چشم روی دهد. در صورتی که این عارضه صرفا در زیر یکی از چشمهای فرد به وجود بیاید شما به احتمال زیاد دچار ائوفتالاموس شده‌اید. چنین عارضه‌ای در اثر آسیب به استخوان ناحیه چشمی یا تحلیل رفتن آن و موارد دیگری روی دهد. برخی دیگر از دلایل گودی زیر چشم نیز ممکن است در اثر عوامل زیر روی دهد:

  1. لاغری ناگهانی صورت
  2. اسکلرودرمی خطی یا بیماری خود ایمنی التهابی
  3. عمل جراحی اوربیتال
  4. عفونت ناشی از HIV
  5. سرطان سینه متاستاتیک

همچنین موارد دیگری نیز از قبیل ضربه یا تروما به دور و بر چشم‌ها، مصرف دخانیات، استعمال مواد مخدر و الکل، افسردگی و استرس، اگزما و بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند در ایجاد گودی زیر چشم موثر باشند.

دلیل گود شدن زیر چشم

علائم و نشانه‌های گودی زیر چشم

چشمان هر فرد بیشتر از هر جای دیگری در صورت خودنمایی می‌کنند. در واقع نخستین ارتباط ما در همان نگاه اول از طریق ارتباط چشمی ما با سایر افراد صورت می‌گیرد. از همین رو مراقبت از چشم‌ها و به خصوص پیشگیری از به وجود آمدن مواردی از قبیل پف کردن چشمها، تیرگی یا وجود چین و چروک در پوست این ناحیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخی از نشانه‌ها و علائمی که می‌توانید از این طریق گودی زیر چشم فرد را شناسایی کنید را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

  1. وجود فرورفتگی غیر طبیعی در زیر پلک تحتانی
  2. ورم و آماس خفیف در این ناحیه
  3. پوست آویزان و شل
  4. وجود چین و چروک و خطوط ریز در اطراف فرورفتگی چشم‌ها

همانطور که در مطالب فوق در خصوص دلایل فرورفتگی زیر چشم نیز به این مورد اشاره کردیم این موارد همچنین می‌تواند ناشی از افزایش سن و وجود بیماری‌هایی باشد که لازم است توسط پزشک در این زمینه معاینه دقیق انجام گیرد.

روش‌های درمان خانگی برای گودی زیر چشم

غیر از روش‌های درمان پزشکی همچنین افرادی که دچار چنین عارضه‌ای شده‌اند با پیروی از روش‌های درمان خانگی نیز از گودی زیر چشم رهایی پیدا کنند. بدین منظور کافیست تا موارد زیر را رعایت کنید:

آب کافی بنوشید

در واقع نوشیدن آب به میزان لازم می‌تواند ضمن تامین نیازهای پوست همچنین از بروز برخی عوارض ناخواسته از قبیل گودی زیر چشم‌ها هم جلوگیری کند.

تغذیه مناسبی داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی استاندارد می‌تواند به سالم ماندن پوست صورت شما یاری برساند. این رژیم باید مبتنی بر حجم مناسبی از انواع ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها باشد. داشتن یک رژیم استاندارد در کنار وزن مناسب می‌تواند از بروز گودی در ناحیه زیر چشم جلوگیری کند.

رفع گودی زیر چشم با وازلین

استفاده از وازلین زیر چشم یک روش آزمایش شده برای حفظ رطوبت، حفظ نرمی و ارتجاعی پوست در ناحیه چشم و جوانسازی پوست این ناحیه است. وازلین از 99 درصد از دست دادن آب در هنگام خواب جلوگیری می کند.

رفع گودی زیر چشم با سیب زمینی

سیب زمینی دارای خواص ضد پیری است که می تواند علاوه بر گودی زیر چشم به از بین بردن چین و چروک کمک کند . آب سیب زمینی و خیار را با هم ترکیب کنید تا یک تونر زیر چشم درست کنید . به آرامی معجون را با حرکات دایره ای دور چشمان خود ماساژ دهید. برش های سیب زمینی خام می تواند به روشن شدن تیرگی زیر چشم و همچنین کاهش التهاب و پف کردگی کمک کند.

رفع گودی زیر چشم با یخ

خنک کردن ناحیه چشم با کاهش جریان خون، التهاب و تورم را کاهش می دهد. کمپرس سرد ممکن است تورم را کاهش دهد و رگ‌های خونی گشاد شده را کوچک کند تا ظاهر پف‌کردگی و حلقه‌های تیره را کاهش دهد . چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و آن را روی چشمان خود بمالید.

درمان خانگی گود افتادگی چشم

پر کردن زیر چشم

پرکردن زیر چشم یک فرایند زیبایی است که شامل تزریق پرکننده در حفره‌های زیر چشم می‌شود که به آن محل اشک نیز می‌گویند. هدف از این روش کاهش سیاهی دور چشم، کیسه ها و چین و چروک های زیر چشم است که باعث می شود فرد خسته یا مسن تر از آنچه هست به نظر برسد.

پرکننده ترین فیلر مورد استفاده برای پر کردن زیر چشم، فیلرهای اسید هیالورونیک هستند که نوعی ژل تزریقی هستند که می توانند حجم را به ناحیه زیر چشم بازگردانند. این روش معمولاً توسط یک متخصص پزشکی آموزش دیده، مانند یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک انجام می شود و حدود 30 دقیقه طول می کشد تا تکمیل شود.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که پر کردن زیر چشم می تواند بهبود موقتی در ظاهر سیاهی و کیسه ها ایجاد کند، اما راه حل دائمی نیست. این اثرات معمولاً بین 6 ماه تا یک سال باقی می‌ماند و پس از آن ممکن است برای حفظ نتایج مورد نظر نیاز به تکرار این روش باشد.

مانند هر متد زیبایی، مهم است که به طور کامل در مورد خطرات و مزایای پر کردن زیر چشم تحقیق کنید و قبل از انجام این روش با یک متخصص پزشکی واجد شرایط مشورت کنید.

درمان فوری گودی چشم با فیلر

اغلب افرادی که با توجه به مواردی که در علت گودی زیر چشم در زنان به آن اشاره شد قصد دارند تا به درمان قطعی گودی زیر چشم دسترسی پیدا کنند. بدین منظور ابتدا لازم است تا با پزشک خودتان در این زمینه صحبت کنید. امروزه با پیشرفت‌هایی که در عرصه سلامت و پزشکی حاصل شده است تزریق فیلرهای مخصوص پوستی و ژل‌های موسوم به اسید هیالورونیک برای رفع سریع این عارضه به عنوان نخستین پیشنهاد پزشکان در این زمینه مطرح می‌شود.

فیلرها یا موادی که برای پر کردن فرورفتگی های زیر پلک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند موجب صاف کردن این ناحیه از صورت می‌شوند. یکی از معروفترین پرکننده‌هایی که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد ژل مخصوص برند الیاکسین است که در درمان دائمی گودی زیر چشم با فیلر از آن بهره گرفته می‌شود.

ژل آلیاکسین ساخت کشور سوئیس بوده و فاقد هر نوع مواد شیمیایی مضر برای پوست می‌باشد. این نوع ژل کاملا طبیعی بوده و با داشتن منشا حیوانی و ماندگاری بالا یکی از محصولاتی است که در کلینیک رز برای رفع گودی و تیرگی زیر چشم از آن استفاده می‌شود.

این نوع ژل تزریقی توانسته است به دلیل عدم عوارض جانبی، افزایش میزان الاستیسیته پوست و غیر مصنوعی بودن آن اثربخشی سریع و طولانی مدتی را از خود برجای بگذارد. این نوع ژل همچنین برای رفع گودی در زیر چشم افراد و حجم سازی مناسب نیز مورد استفاده قرار گیرد. این کار توسط پزشک در کلینیک تخصصی انجام می‌گیرد.

در صورتی که از این عارضه رنج می‌برید توصیه می‌کنیم در اولین فرصت به کلینیک رز مراجعه نمایید یا با کسب آخرین اطلاعات در خصوص درمان سریع رفع گودی زیر چشم رفع این مشکل را به جراحان زیبایی این کلینیک معتبر بسپارید.

نحوه رفع گودی زیر چشم با تزریق ژل

در گام نخست تمیز کردن موضع مورد نظر از هر گونه مواد آرایشی و پاکسازی توسط تیم دستیار پزشکان به منظور پیشگیری از بروز عفونت انجام می‌گیرد. در مرحله بعد از کرم‌های بی‌حس کننده بر روی موضع استفاده می‌شود. همچنین اگر در ترکیبات مواد پرکننده از لیدوکائین استفاده شده باشد نیازی به استفاده از بی حس کننده موضعی نیست. در مرحله سوم تزریق ژل صورت می‌گیرد. در برخی موارد جراح پلاستیک ژل را از طریق سوزن به ناحیه مورد نظر در زیر چشم‌های فرد تزریق می‌کند.

 در مواردی نیز پزشک با استفاده از یک کانولای مخصوص که لوله‌ای توخالی است و فیلر یا ژل درون آن قرار می‌گیرد در سوراخی که قبلا توسط سوزن ایجاد شده است این مواد را تزریق می‌کند. با توجه به سطحی بودن یا عمیق بودن گودی‌های زیر چشم و تشخیص پزشک ممکن است این موضع به یک یا چند بار تزریق ژل نیاز داشته باشد.

رفع گودی کاسه چشم با تزریق چربی

همانطور که اشاره کردیم یکی از دلایل چشم های گود افتاده کهولت سن است. در واقع نشانه‌های پیری بیشتر در صورت فرد و به خصوص در زیر چشم‌ها با ایجاد گودی و تیرگی این ناحیه ظاهر می‌شود. خاصیت دیگری که تزریق چربی طبیعی در زیر چشم دارد از بین بردن انواع چین و چروک‌های این ناحیه از صورت می‌باشد. پزشکان این نوع چربی را از سایر نقاطی که به صورت انباشته وجود دارد استخراج کرده و در نواحی دیگری از قبیل زیر چشم‌ها دوباره مورد استفاده قرار می‌دهند.

در واقع عدم بر جای نهادن عوارض جانبی پس از تزریق چربی در زیر چشم‌ها افرادی را که از گودی زیر چشم رنج می‌برند ترغیب کرده است تا از این شیوه استفاده کنند. البته در شرایطی که برداشت چربی موفقیت‌آمیز نبوده و بافت مورد نظر سالم نباشد نباید انتظار داشته باشید که تزریق چربی ماندگاری و دوام چندانی داشته باشد.

از جمله دلایلی که موجب شده است تا تزریق چربی بر تزریق انواع ژل و فیلر ترجیح داده شود پذیرش آن توسط بدن است. هر چند ممکن است در اثر تزریق نامناسب یا عدم کیفیت چربی در نهایت این ناحیه به نوعی حالت برجستگی‌هایی گلوله‌ای شکل پیدا کند. با این وجود چربی طبیعی بدن بدون وجود هر نوع حساسیت ناشی از تزریق در موضع مورد نظر جای گرفته و تفاوت‌هایی اساسی از این حیث با انواع ژل‌های پرکننده دیگر دارد.

تزریق پی آر پی برای رفع گودی زیر چشم

 فرقی نمی‌کند با توجه به کدام یک از دلایل گودی زیر چشم دچار این مشکل شده باشید چرا که بدین منظور راه حل‌های مختلفی وجود دارد. پی آر پی یک روش موثر برای رفع گودی زیر چشم می‌باشد. در روش پی آر پی به منظور رفع گودی زیر چشم و تیرگی در این ناحیه از پلاسمای خون که با پلاکت غنی شده است استفاده می‌شود.

از این رو که پوست زیر چشم نسبت به تزریق پی آر پی حساسیت نشان نمی‌دهد در نتیجه به راحتی می‌توان از آن در این زمینه بهره گرفت. همچنین می‌توان از پی آر پی به صورت ترکیبی همزمان با تزریق چربی یا مزوتراپی در سایر نواحی از این روش نیز استفاده کرد. روش استحصال پی آر پی نیز بدین صورت است که پس از گرفتن خون از بازوی شما (بین 10 تا 20 میلی‌لیتر) این نمونه در سانتریفیوژ مخصوص قرار گرفته و با استفاده از نیروی گریز از مرکز پلاسمای مورد نظر به دست می‌آید.

محلول prp پس از جدا سازی می‌تواند به پوست بدن تزریق شود. البته لازم است فرد قبل از تزریق حتما اطلاعات مناسبی را از قبیل مصرف انواع داروها یا مصرف دخانیات در اختیار پزشک قرار دهد. تزریق پی آر پی برای کسانی که دچار بیماری‌های صعب العلاج هستند یا از کمبود پلاکت خون و بیماری‌های کبد و امراض پوستی دیگر رنج می‌برند ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. در این روش پس از بی حسی موضعی محلول مورد نظر از طریق سرنگ به موضع تزریق می‌شود و روند تزریق حدود 45 دقیقه به طول می‌انجامد.

بهترین روش برای رفع گودی زیر چشم

در همان جلسه نخست که پزشک به معاینات مقرر در خصوص گودی زیر چشم فرد می‌پردازد و سطحی یا عمقی بودن آن را تشخیص می‌دهد همچنین می‌تواند روش رفع این عارضه را نیز تعیین کند. بدین معنی که ممکن است پزشک با توجه به دلایل گودی زیر چشم می‌تواند یکی از راه‌های تزریق ژل، تزریق چربی یا پی آر پی را برای فرد در نظر بگیرد. در واقع تعیین کننده نهایی در این زمینه جراح پلاستیک می‌باشد. پزشک با در نظر گرفتن عواملی از قبیل بافت پوستی موضع، سن فرد، سوابق بیماری و مصرف داروها، انجام آزمایشات و معاینات مقرر در این زمینه یکی از روش‌های رفع گودی در این ناحیه را به مراجعه کننده پیشنهاد می‌دهد.

استفاده از کرم‌ها و سرم‌های رفع گودی زیر چشم

سرم‌ها و کرم‌های دور چشم برای درمان برخی از مشکلات پوستی مانند تیرگی دور و زیر چشم یا چین‌و‌چروک‌های زیر و اطراف چشم کاربرد دارند. بسته به نوع عارضه، ترکیبات این سرم‌ها و کرم‌ها می‌تواند متفاوت باشند؛ لذا می‌بایست قبل از تهیه این محصولات با متخصصین پوست و مو مشورت صورت گیرد.

سرم‌های دور چشم معمولاً بر اساس ویژگی‌های پوست زیر چشم تولید و عرضه می‌شوند. این سرم‌ها حاوی غلظت بالایی از مواد فعال هستند که به‌راحتی توسط پوست جذب می‌شوند. کرم‌های دور چشم نیز عمدتاً دارای خواص مرطوب‌کننده هستند. نسبت مواد فعال موجود در کرم‌ها معمولاً کمتر بوده و قابلیت جذب آن‌ها پایین‌تر است. سایر تفاوت‌های‌ سرم‌ها و کرم‌های دور چشم عبارتند از:

  1. تفاوت در هدف درمان
  2. تفاوت در تناسب با ویژگی‌های پوستی

رفع گودی زیر چشم در کلینیک رز

کلینیک پوست و مو رز یکی از تخصصی ترین مراکز درمانی در زمینه درمان و رفع ضایعات پوستی و همچنین کاشت مو و ابرو می‌باشد. این کلینیک از سال 1384 تا کنون قریب به 16 سال است کارنامه درخشانی را از خود برجای نهاده است با بهره‌مندی از توان متخصصین بومی و خوشنام کشوری که تجارب ارزشمندی در این حوزه دارند توانسته است جلوه‌ای ماندگار از فعالیت‌های تخصصی در این زمینه به ثبت برساند.

همچنین بهره‌مندی کلینیک رز از تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته و دانش روزآمد در زمینه رفع انواع عوارض پوستی منطبق با جدیدترین تکنیک‌ها و متدهای جراحی پلاستیک در جهان توانسته است دریچه‌ای نوین را به روی دانش پزشکی در این حوزه بگشاید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و برخورداری از آخرین مطالب جامع در حوزه سلامت پوست و مو توصیه می‌کنیم در نخستین فرصت به کلینیک رز بازدید نمایید و در صورت تمایل از طریق راه‌های ارتباطی که در این وب سایت به آن اشاره شده است با کارشناسان و مشاوران این کلینیک جهت پذیرش و سایر مراحل درمانی تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
آشنایی با نحوه اثرگذاری ماینوکسیدیل (روگاین) برای مو
نوشتهٔ بعدی
نشانه های ریزش موی ارثی – آیا درمان دارد؟

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید