جای زخم بعد از عمل ماموپلاستی باقی می ماند؟

جای زخم بعد از ماموپلاستی باقی می ماند؟

شکل و اندازه سینه‌ها نقش مهمی در استایل بدن خانم‌ها دارد، بنابراین بسیاری از آن‌ها برای داشتن سینه‌های بی‌نقص تحت عمل جراحی زیبایی سینه مانند جراحی ماموپلاستی (برای کاهش اندازه پستان‌ها) قرار می‌گیرند. وقتی عمل ماموپلاستی به پایان می‌رسد، پزشک سینه‌های شما را بخیه می‌زند و با بانداژ و یک سوتین جراحی مخصوص می‌پیچد تا آن‌ها را محکم در جای خود نگه دارد. همچنین برای جلوگیری از تجمع خون و مایعات زیر پوست به ویژه در منطقه بخیه، یک درن (لوله پلاستیکی کوچک و انعطاف پذیر که مایعات و خونابه را از ناحیه تحت جراحی خارج می‌کند) در کنار سینه قرار می‌گیرد.

اگر جراح، برش‌های ایجاد شده حین عمل را با بخیه‌های غیر قابل جذب ببندد، بخیه‌ها طی 7 تا 14 روز آینده پس از جراحی کشیده خواهند شد؛ به همین دلیل مراقبت از آن‌ها طی این بازه 2 هفته‌ای بسیار مهم و حساس است. کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز در این مطلب برای شما تمامی جوانب مهم در مورد زخم‌ها و مراقبت از بخیه در ماموپلاستی را تشریح خواهد کرد.

جای زخم ماموپلاستی

زخم یا اسکارهایی که بعد از کوچک کردن سینه به وجود می‌آیند در اثر یک برش طولی در پوست توسط جراح ایجاد می‌شوند. بافت اسکار در واقع بافت جدید پوستی است که شکاف ناشی از برش را پر می‌کند. بیشتر اسکارهای ناشی از جراحی ماموپلاستی از نظر شکل و اندازه متفاوت‌اند و خطوط نازکی هستند که رنگ آن‌ها با رنگ طبیعی پوست شما متفاوت می‌باشند (سایه روشن‌تر یا تیره‌تر از رنگ پوست طبیعی و یا صورتی، قرمز، بنفش، خاکستری یا قهوه‌ای تیره). برخی از افراد بیشتر در معرض خطر ایجاد اسکارهای برجسته هستند. دو نوع عارضه وجود دارد که باعث ایجاد جای زخم بعد از جراحی ماموپلاستی می‌شود:

1. اسکارهای کلوئیدی: اسکارهای برجسته‌ای هستند که بزرگتر از محل برش با چاقو طی جراحی رشد می‌کنند. آن‌ها به آرامی طی ماه‌ها تا سال‌ها رشد کرده وسعت می‌یابند. متاسفانه این نوع اسکار با گذشت زمان از بین نمی‌رود و در افرادی شایع‌تر است که رنگ پوست تیره‌تر دارند.
  2. اسکار هایپرتروفیک: اسکارهای برجسته‌ای هستند که یک تا دو ماه پس از جراحی ظاهر می‌شوند. برخلاف اسکارهای کلوئیدی، این زخم‌ها فراتر از محل برش و بخیه گسترش نمی‌یابند. خوب است بدانید که اسکارهای هایپرتروفیک به مرور زمان محو می‌شوند.

به طور کلی زخم‌های باقی مانده از عمل ماموپلاستی با گذشت زمان و بهبودی بدن پس از جراحی تغییر می‌کنند. بیشتر جای زخم‌ها محو یا کم رنگ می‌شوند یا با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب شده و گاهی به نحوه‌ای تغییر می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را با لباس بپوشانید.

باز شدن بخیه بعد از عمل ماموپلاستی

احتمالاً برای چند هفته روی جای زخم خود بانداژ خواهید داشت تا از محل جراحی محافظت شود. با این حال در موارد بسیار نادر ممکن است بخیه‌ها باز شوند که می‌تواند فرد را بسیار نگران کند. اولین نکته‌ای را که باید از ما بپذیرید این هستش که در 3 ماه اول پس از جراحی از انجام هرگونه کار، ورزش و فعالیت سنگین یا پر تحرک که موجب کشسانی بدن شما به ویژه در بالا تنه می‌شود جداَ خودداری نمایید. در حالت کلی تمامی جراحان برای بخیه زدن سینه از نخ‌های غیر قابل جذب استفاده می‌کنند چراکه قدرت و استحکام این نخ‌ها بسیار زیاد است.

چند وقت بعد ماموپلاستی بخیه ها رو بکشیم؟

رایج است که این بخیه طی 10 الی 14 روز بعد از عمل توسط پزشک و یا دستیاران وی کشیده می‌شود و این یعنی شما تنها دو هفته باید به شدت از این بخیه‌ها نگهداری کنید. هرچند که خیلی نیاز به حساسیت‌های وسواس‌گونه نیست؛ زیرا همانطور که گفته شد این نخ‌ها ضخیم و مستحکم هستند و به آسانی پاره نمی‌شوند.

در صورتی که بعد از چند روز یک یا چند بخیه باز شد (قبل از روز دهم)، بهتر است به پزشک خود یا یک مرکز پرستاری مراجعه داشته باشید. اگر طی سه روز اول بعد از عمل این بخیه باز شد و شروع به خونریزی کرد باید فورا به اورژانس مراجعه کرده و همزمان پزشک خود را در جریان قرار دهید.

باز شدن بخیه بعد از عمل ماموپلاستی

خارش بخیه بعد از عمل ماموپلاستی

یکی از عوارض بعد از ماموپلاستی خارش است که ممکن است آزار دهنده باشد. به طور کلی خارش اطراف محل جراحی معمولاً هفت روز پس از عمل ماموپلاستی شروع می‎شود و می‌تواند تا 2 الی 4 هفته آینده ادامه یابد. اگر خارش بخیه فراتر از این مدت ادامه داشت، یا خارش شدید شود و با احساس سوزش همراه شود، ممکن است نشانه‌ای از مشکلاتی همچون عفونت یا واکنش آلرژیک باشد. به هر حال جای زخم ممکن است بعد از جراحی خارش داشته باشد که می‌تواند در اثر یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

1. در پاسخ به زخمی که در حین جراحی ایجاد می‌شود، بدن شروع به تولید طبیعی هیستامین می‌کند که تا حدی مسئول احساس خارش در محل برش است.
  2. شروع روند بهبودی زخم و بافت‌ها
  3. آلوده شدن به میکروب یا خروج ترشحات چرکی
  4. عرق کردن
  5. گرما

عفونت بخیه ماموپلاستی

خوشبختانه احتمال بروز عفونت بعد از جراحی کوچک کردن سینه بسیار نادر است و کمتر از 1% مواقع رخ می‌دهد. با این حال مانند هر عمل جراحی دیگری این عارضه محتمل است. مراقب هرگونه علائم عفونت در نزدیکی یا اطراف بخیه ها باشید، این علائم می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

1. تورم بیش از حد (گاهاً همراه با درد)
  2. افزایش قرمزی اطراف زخم
  3. خروج چرک یا خونریزی از زخم و بخیه‌ها
  4. احساس گرم یا داغ شدن ناحیه زخم
  5. استشمام بوی نامطبوع از زخم
  6. افزایش درد و عدم توانایی کنترل آن با مسکن‌ها
  7. تورم غدد
  8. حساسیت سینه (عدم توانایی لمس سینه به علت درد) همراه با قرمزی و ترشح
  9. تب کردن
  10. استفراغ
  11. لرز

نکروز بعد از ماموپلاستی

نکروز بعد از ماموپلاستی یک عارضه کم رایج است که معمولا در اثر عدم مهارت کافی پزشک به وجود می‌آید. نکروز چربی پستان یک نوع التهاب غیر چرکی در بافت چربی است که در اثر اختلال در اکسیژن رسانی به سلول‌های چربی ایجاد می‌شود و در نهایت منجر به مرگ سلولی می‌گردد. این عارضه معمولاً در خانم‌هایی که تحت عمل سینه قرار می‌گیرند به وجود می‌آید و گاهی اوقات می‌تواند با بدخیمی نیز همراه باشد. نکروز را می‌توان به صورت بالینی یا رادیوگرافیک در اکثر موارد بدون نیاز به بیوپسی تشخیص داد.

شایع‌ترین علامت برای آن، پیدا شدن توده یا توده‌های قابل لمس در زیر پوست سینه است. اگر جریان خون به طور قابل توجهی مختل شود، آنگاه نکروز چربی ممکن است رخ دهد. به طور کلی احتمال بروز نکروز چربی بعد از عمل ماموپلاستی بین 1 تا 9 درصد است و عواملی همچون سیگار کشیدن یک عامل مستقل شناخته شده در افزایش خطر نکروز چربی و سایر عوارض پس از این عمل به حساب می‌آیند.

نکروز بعد از ماموپلاستی

نکروز چربی مانند یک توده یا غده سفت و گرد است که معمولاً درد ندارد، اما در برخی افراد ممکن است سینه را حساس کند یا حتی دردناک باشد. پوست اطراف توده ممکن است ضخیم، قرمز، کبود شده یا گاهی گود به نظر برسد. گاهی اوقات نکروز چربی می تواند باعث کشیده شدن نوک سینه شود. در صورتی که با چنین علائمی رو به رو شدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

ماموپلاستی در شیردهی امکان پذیر است؟