کاشت مو با استفاده از بانک موی دیگران

کاشت مو با انتقال بانک مو از فرد دیگر

تکنولوژی کاشت مو امروزه در مراحل پیشرفته‌ای قرار دارد. با توجه به امکانات و تکنولوژی‌های نوینی که در خدمت کاشت مو قرار گرفته‌اند، این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان برای کاشت مو از موهای فرد دیگری استفاده کرد. افرادی که فاقد بانک موی مناسب در سر یا بدن خود هستند، طبیعتا به گزینه‌های دیگری برای درمان طاسی خود می‌اندیشند.

در زمانی که دانش بشر پیوند اعضا را امکان پذیر ساخته است، آیا می‌توان به پیوند فولیکول‌های مو از فردی به فرد دیگر امیدوار بود؟ گروه تحقیقات کلینک پوست و مو رز با بررسی جوانب و اثرات کاشت مو با بانک موی دیگران، به شکل دقیق‌تری به پاسخ سوال شما می‌پردازد.

اینفوگرافیک راهنمای کاشت مو با بانک موی دیگران

کاشت مو با بانک موی دیگران آیا ممکن است؟

به دلیل رایج شدن پیوند اعضا و اهدای عضو، این سوال در ذهن خیلی از افراد شکل می‌گیرد که آیا امکان پیوند مو از بانک موی دیگران وجود دارد یا خیر؟ افراد بهتر است بدانند که اعمال هر روشی برای پیوند مو امکان پذیر است. اما این مسئله که این چنین متدهایی چه بازدهی دارند یا چه عوارضی برای بدن خواهند داشت، موضوعات مهمی هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

برای رفع هرگونه ابهامی در خصوص کاشت مو با بانک موی دیگران باید قاطعانه بگوییم چنین پیوندی به دلیل پیچیدگی های و مشکلات زیادی که به همراه دارد؛ امکان پذیر نیست. هنگام پیوند فولیکول‌های مو از شخصی به شخص دیگر در واقع انتقال بافت انجام می‌شود. بنابراین اگر شخص دهنده و گیرنده دقیقا DNA یکسانی نداشته باشند، سیستم ایمنی بدن تمام پیوندهای انجام شده را رد می‌کند. در نتیجه هیچ فولیکولی در بدن شخص گیرنده زنده نمی‌ماند.

کاشت مو با بانک موی دیگران آیا ممکن است؟

ممکن است افراد سوال کنند که آیا امکان پیوند مو با بانک موی اعضای درجه یک وجود دارد یا خیر؟ حتی اگر کاشت مو با بانک موی اعضای درجه یک انجام شود؛ فرد باید به مدت طولانی داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف کند که عوارض زیادی به همراه دارند. عفونت‌های پوستی شدید که پس از پیوند مو به این روش پدید می‌آیند نیز عوارض جبران ناپذیری هستند که نباید از آنها چش پوشی کرد. پس با توجه به نکات ذکر شده، عملاً چنین اتفاقی ممکن نیست.

نواحی اهدا کننده فولیکول های مو در بدن انسان

معمولاً ناحیه اهداکننده مو در پشت سر قرار دارد، اما می‌توان از دیگر نواحی بدن نیز مو برداشت نمود. تمام موهای موجود در بدن را می‌توان به سر یا ریش پیوند زد اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد و اینست که مو باید از جایی استخراج کرد که بعد از پیوند نیز غالبیت اهدا کنندگی خود را حفظ کند و به رشدش ادامه دهد. نواحی همچون ریش، موی قفسه سینه و موهای شکم بهترین انتخاب در این شرایط است.

در مقابل، موهای زیر بغل، کمر و پاها انتخاب‌های نامناسبی به شمار می‌روند. برخی افراد که تراکم مویی مناسبی در این نواحی نیز ندارند به فکر پیوند مو از شخص دیگر می‌افتند و دوست دارند در مورد آن اطلاعات کسب کنند تا بدانند این کار شدنی است یا خیر؟ باید بگوییم که پیوند مو از شخصی به شخص دیگر عملی نیست زیرا این پیوند همچون پیوند سایر اعضای بدن از فردی به فرد دیگر است و احتمال پس زده شدن آن بسیار بالاست. بنابراین پزشک‌ها چنین ریسکی را نمی‌پذیرند.

کاندید مناسب پیوند مو با بانک موی دیگران

موهای چه کسانی روی سر شما پیوند می‌شوند؟

بنابر تحقیقات، تنها بین دو قلوهای همسان می‌توان انتقال فولیکول را انجام داد. از طرفی با توجه به اینکه ریزش مو ژنتیکی است، بعید بنظر می‌رسد یکی از دوقلوها پرمو و دیگری کاملا طاس باشد. مگر اینکه یکی از دوقلوهای همسان در اثر حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی موهای خود را کاملاً از دست داده باشد؛ آنگاه می‌توان موهای قُل دیگر را به عنوان بانک مو برای این شخص در نظر گرفت. در غیر اینصورت کاشت مو با بانک موی دیگران غیر ممکن است و نمی‌توان این ایده را به عنوان راه حلی برای کاشت مو محسوب کرد.

عوارض کاشت مو با بانک موی دیگراندرمان جایگزین کاشت مو با بانک موی دیگران
رد کردن پیونددرمان طاسی به کمک سلول‌های بنیادی
عفونت شدید پوستکاشت مو با بانک موی ریش و سبیل
مصرف مادام العمر داروهای سرکوب کننده ایمنیکاشت مو با بانک موی بازو، زیر بغل، قفسه سینه و پا
افزایش احتمال ابتلا به سرطان، دیابت، ناراحتی‌های کلیوی در اثر مصرف داروهای ضد احتقانکاشت مو به روش اسکالپ موی سر
پیچیدگی و دشوار بودن روشکاشت مو با استفاده از پروتز

چرا نمی‌توانیم به دیگران مو اهدا کنیم

چرا نمی‌توانیم به دیگران مو اهدا کنیم؟

ممکن است سوال کنید که چرا اهدای عضو ممکن است اما نمی‌توان کاشت مو با بانک موی دیگران را انجام داد؟ در پاسخ باید گفت؛ هنگام اهدای عضو مجموعه‌ای از پروتکل‌های دقیق وجود دارد که باید رعایت شوند. نخست تشابه HLA یا “Human Leukocyte Antigen” بررسی می‌شود.

آنتی‌ژن گلبول‌های سفید سیستمی است که به منظور تطابق بین گیرنده و دهنده برای اهدای کلیه، مغز استخوان و … طراحی شده است. این نشانگرهای زیستی منحصر به DNA فرد هستند. سیستم ایمنی بدن این نشانگرهای زیستی را درون سلول‌ها تشخیص می‌دهد و از آن برای تشخیص بافت‌های بدن فرد و بافت‌های خارجی استفاده می‌کند. زمانی که عضوی با HLA مشابه به بدن پیوند زده می‌شود، مادام العمر توسط سیستم بدنی سرکوب می‌شود. به همین دلیل فرد گیرنده باید دائما از داروهای سرکوب سیستم ایمنی استفاده کنند.

داروهایی که در طولانی مدت عوارض مختلفی برای بدن ایجاد می‌کنند. اگرچه این نوع درمان برای بیمارانی که نیاز به عضوهای حیاتی همچون کلیه، کبد، قلب و … دارند مناسب است، اما برای افرادی که مشکل طاسی داند، هیچ توجیهی ندارد. در واقع کاشت مو با بانک موی دیگران و رفع طاسی ارزش این چنین عوارض و خطراتی را ندارد.

عوارض دریافت مو از بانک موی دیگران

پیوند مو با استفاده از بانک موی دیگران با توجه به توضیحاتی که در بخش پیشین عنوان شد، امکان پذیر نخواهد بود و در صورت اجرا، عوارض متعددی برای بدن شخص گیرنده به همراه دارد. مصرف داروهای سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی به مرور سرطان زا خواهد بود. سرکوب شدن سیستم ایمنی بدن توسط داروهایی با عوارض جانبی متعدد، قدرت و کارآمدی سیستم ایمنی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. خستگی و ضعف شدید از دیگر عوارض مصرف داروهای ضد احتقان است. این داروها به مرور زمان در دستگاه گوارشی بدن اختلال ایجاد می کنند و احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند آب مروارید و دیابت را افزایش می‌دهند.

 با توجه به اینکه ریزش و کم پشتی عارضه‌ای برای بدن در پی ندارد و تنها زیبایی فرد را نشانه  می‌گیرد؛ از این روش‌ها برای کاشت مو پیشگیری می‌شود. ضمن اینکه با پیشرفت علم پزشکی در حوزه زیبایی روش‌هایی برای کاشت ابداع شده است که فرد را از کاشت مو با بانک موی دیگران بی نیاز می‌کند.

اگر بانک موی مناسبی نداشته باشم درمان جایگزین چیست؟

افرادی که به طور کامل طاس هستند، یا دچار آلوپسی پیشرفته و تهاجمی شده‌اند، هیچ بانک مویی در سر ندارند، این گروه از بیماران، برای رفع طاسی خود به هزاران فولیکول نیاز دارند. در چنین مواردی پزشک از سایر نقاط بدن به عنوان بانک مو استفاده می‌کند. نقاطی از بدن مانند بازوها، پاها و سینه بررسی می‌شوند و در صورت مناسب بودن شرایط فولیکول‌ها می‌توان از آنها برای پیوند بهره برد. اما اگر این روش پاسخ رضایت بخشی ندهد، همچنان راه‌های دیگری برای رفع طاسی سر وجود دارد.

میکروپیگمنتیشن پوست سر

میکروپیگمنتیشن پوست سر، استفاده از پروتزهای مو و ایمپلنت مو از جمله‌ی این راهکارها هستند. استفاده از هرکدام از این روش‌ها شرایط خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال برای استفاده از بانک موی سایر نقاط بدن پارامتری به نام شاخص بدنه اهدا کننده بررسی می‌شود که فرد باید نمره‌ی بالاتر از 4 را کسب کند تا بتوان موی دیگر نقاط بدن را به سر پیوند زد. ضخامت مو، رنگ مو، تعداد فولیکول‌های هر گرافت، طول مو، حالت مو و .. در این شاخص مورد برررسی قرار می‌گیرند.

سلول‌های بنیادی

استفاده از کاشت مو سلول‌های بنیادی، روش دیگری است که در مجامع علمی مورد توجه قرار گرفته است. این روش در ایران و بسیاری از کشورها در مرحله‌ی تحقیقاتی قرار دارد. کشورهای انگشت شماری در حال حاضر از طریق سلول‌های بنیادی طاسی سر را درمان می‌کنند. در آینده‌ای نه چندان دور برای درمان طاسی سر، روش‌های پیوند کنار گذاشته می‌شوند و سلول‌های بنیادی جایگزین می‌شود. درمان طاسی با سلول‌های بنیادی روشی مطمئن و ایمن است و تمامی مشکلات ریزش مو مانند مشکلات ژنتیکی از این طریق حل می‌شوند.

کاندید مناسب برای انتقال موی فرد دیگر چه افرادی هستند؟

بهتر است بگوییم که به جز دو قلوهای همسان (تک تخمکی)، هیچکس نمی‌تواند از فردی دیگر (حتی اعضای خانواده خود) برای کاشت مو و دریافت فولیکول کمک بگیرد. کاشت مو یک راه حل طولانی مدت برای حل یک مشکل مادام العمر است؛ بنابراین افرادی که موهایی با تراکم پایین دارند، ممکن است برای کاشت مو به فکر استفاده از موهای افراد دیگر بیفتند، اما آیا این کار شدنی است؟ برخلاف اهدای عضو، تنها خود فرد، اهدا کننده فولیکول برای کاشت مو است و هیچ اهدا کننده و گیرنده‌ دومی وجود نخواهد داشت.

علت این است که اگر افراد از شخص دیگری (غیر از دوقلوهای همسان) مو، فولیکول و بافت دریافت کند، سیستم دفاعی بدن فرد دریافت کننده بدون دریافت داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، آن پیوندها را رد می‌کند؛ مصرف داروهای سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی به مرور سرطان‌زا ظاهر خواهند شد. بنابراین، اگرچه کاشت مو با بانک موی دیگران از نظر فنی امکان پذیر است، اما عوارض و خطرات متعدد حاصل از آن که در آینده ایجاد می‌شود، این روش پیوند را غیر ممکن و پرخطر می‌سازد. در این صورت عملاً هزینه کاشت مو و زمانی که صرف کاشت مو با بانک موی دیگران شده است، بیهوده می‌شود.

درمان طاسی با بانک موی دیگران

درمان طاسی با بانک موی دیگران

اگرچه کاشت مو با بانک موی دیگران از نظر علمی و عقلانی رد شده است، اما همچنان راهکارهای زیادی برای پیوند مو و شانس داشتن موهایی سالم وجود دارد. یک متخصص حرفه‌ای و با تجربه می‌تواند مشورت‌های ارزنده‌ای را به شما ارائه دهد. بهترین کلینیک کاشت مو در تهران با ارائه‌ی روش‌های درمانی در زمینه‌ی کاشت و ترمیم مو در خدمت شما عزیزان است. لذا می‌توانید شرایط خود را با کادر تخصصی این مرکز در میان بگذارید تا بهترین راه درمانی برای شما انتخاب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان در این مرکز بهره مند شوید.

منابع: webmdclinicanaapetogentleman

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
بی حسی سر بعد از کاشت مو؛ دلایل و درمان
نوشتهٔ بعدی
عوارض بعد از کاشت مو | معرفی روش های جلوگیری و درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید