پروتز مو یا کاشت مو؟ بهترین روش ترمیم موهای آسیب دیده

پروتز مو یا کاشت موی طبیعی؟

ترمیم مو واژه‌ای است که به بسیاری از فرآیندهای درمانی مو اطلاق می‌شود. هر روش کاندید مناسب خود را می‌طلبد.در واقع بدون اطلاع از ریشه‌ی مشکل خود نمی‌توانید نتیجه‌ی عالی از روش ترمیم مو دریافت کنید. از مهم‌ترین روش‌های بازگردانی موهای از دست رفته، پروتز مو یا کاشت مو است. پروتز مو شیوه‌ی نوینی است که با اتصال پروتز مو روی سر انجام می‌شود.

آیا مشکل ریزش و کم‌پشتی موهای شما با روش پروتز مو یا کاشت مو قابل حل است؟ اگر به هر دلیلی دچار ریزش موی شدید شده‌اید و با مشکل طاسی سر مواجه‌اید، کلینیک پوست و مو رز راهکارهای اساسی به شما پیشنهاد می‌دهد. آنچه در این مقاله مطالعه می‌کنید، مختصر اطلاعاتی همچون مزایا و معایب پروتز مو و نظرات در مورد پروتز موقت مو می‌باشد:

اینفوگرافیک پروتز مو یا کاشت مو؟

فرآیند پروتز مو چیست؟

بسیاری از بیماری‌های نظیر آلوپسی آره آتا، توتالیس، تریکوتیلومانیا یا شیمی‌درمانی منجر به ریزش شدید موهای سر می‌شوند. مشکلاتی که گاهاً فرد را دچار طاسی دائمی می‌کنند و در این شرایط فرد علاوه بر مشکل جسمی، دچار افسردگی ناشی از تغییرات چهره و کاهش اعتماد به نفس می‌شود، این افراد باید بدانند که روش‌های بسیار مطلوبی برای حل این مشکل وجود دارد.

یعنی افرادی که به هردلیلی موهای خود را از دست داده‌اند، می‌توانند پس از مشاوره با پزشک متخصص، درمان مناسبی انتخاب کنند. پروتز مو می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های درمانی مورد استفاه قرار بگیرد.

پروتز مو یا کاشت مو؛ بهترین روش ترمیم مو

پروتز مو تقریباً یک روش موقتی برای حل طاسی است که در آن از موهای مصنوعی استفاده می‌شود. موهای مصنوعی در این روش در پروتزهای نانو کاشته می‌شوند؛ سپس از طرق مختلف و با مواد مخصوص روی پوست سر فیکس می‌شوند. به دلیل هزینه کمتر و سرعت بیشتر برخی افراد به جای کاشت مو این گزینه را انتخاب می‌کنند.

روش ساخت پروتز مو

ساخت پروتز مو با استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ا‌ی مانند اسکنر سه بعدی انجام می‌شود. اسکن لیزری سه بعدی به کاربر کمک می‌کند بهترین قالب را برای ساخت پروتز آماده کند. سپس موهای طبیعی یا مصنوعی با نسبت پراکندگی طبیعی در پروتز سیلیکونی کاشت می‌شوند. در نهایت یک موی کاملا طبیعی بدون کوچک‌ترین لغزش یا ریزش خواهید داشت.

در هنگام ساخت پروتز، پزشک زیبایی پارامترهای مشخصی مانند الگوی ریزش مو، جنس پوست سر، حالت سر، نوع موی به کار رفته در پروتز و جنس موی فرد را در نظر می‌گیرد. پروتز مو از دو قسمت مهم پایه یا بیس و موها تشکیل می‌شود. قبل از ساخت پایه، دکتر کاشت مو با استفاده از گچ قالب‌گیری انجام می‌دهد و از قالب برای ساخت پایه استفاده می‌کند.

برای ساخت پایه از تور و مواد نانو استفاده می‌شود، به طور کلی مواد مورد استفاده در پایه پروتز باید سطحی آنتی‌باکتریال داشته باشند و بتوانند به خوبی اکسیژن را عبور دهند. سپس موهای صنوعی یا طبیعی انتخاب شده برای پروتز، روی پروتز گره زده می‌شوند. موهای فرد با توجه به اندازه، رنگ و جنس با پایه مطابقت داده می‌شوند.

پروتز مو بهتر است یا کاشت مو؟

سوال‌های متعددی در خصوص انتخاب بین پروتز مو و کاشت مو از سوی مخاطبان مطرح شده است. این مسئله که پروتز پشت سر روش بهتری است یا کاشت مو کاملا به مخاطب وابسته است. موهای پروتز شده کاملا طبیعی و قابل شستشو و رنگ کردن هستند؛ با این اوصاف وجه تمایز این دو روش چیست؟

همان‌طور که پیش از این مطرح شد، در این روش، موهای طبیعی یا مصنوعی در لایه‌ای بسیار ظریف و توری مانند کاشته می‌شوند. این پروتز آماده سپس با کمک چسب روی نواحی طاس سر قرار می‌گیرد. بدیهی است که عمر این روش به مراتب کمتر از کاشت دائمی مو است. چرا که در روش پیوند مو فولیکول‌های مو در پوست کاشته می‌شوند.

در مجموع نمی‌توان گفت پروتز مو بهتر است یا کاشت مو! چرا که هر روش برتری‌ها و کاستی‌های خود را دارد. اینکه کدام روش برای شما بهتر است پس از مشاوره با متخصصان حاضر در کلینیک‌های معتبر پوست و مو مشخص می‌شود. بنابراین شما می‌توانید جهت رفع ابهامات خود در رابطه با این روش با مرکز ترمیم پوست و موی رز در تماس باشید.


مقایسه‌روش
پروتز موکاشت مو




روش انجام
در این روش لازم است که ناحیه تحت درمان قبل از شروع پروسه، کاملاً تراشیده و تمیز شود.
در مرحله بعد، اپراتور از یک چسب محکم و مخصوص که بیشترین سازگاری را با پوست سر دارد، استفاده می‌کند تا موها را روی سر فیکس نماید.
سپس پروتز به صورت یک کلاه آماده و یا دسته‌های جداگانه بر روی نواحی که دچار کم پشتی یا طاسی شده‌اند، چسبانده می‌شوند. این روش گرچه دائمی نیست، اما یک راه حل طولانی مدت (تقریبا به مدت 4 تا 6 ماه) به حساب می‌آید.
در این روش ابتدا پزشک ناحیه اهدا کننده مو که غالبا پشت سر است، را انتخاب می‌کند.
با استفاده از ماژیک یا مارکر، خط رویش مورد نظر زیباجو را بر روی پوست مشخص می‌کند.
در مرحله بعد، پزشک از داروهای بی‌حس کننده موضعی مانند لیدوکائین برای القای آرامش به زیباجو، استفاده می‌کند.
با استفاده از یکی از متدهای کاشت مو (مانند FUE، FUT، SUT، نانوگرافت یا ...) اقدام به استخراج فولیکول مو می‌کند.
در مرحله بعد، فولیکول‌ها توسط تکنسین در زیر میکروسکوپ بررسی شده و بهترین‌ها برای کاشت در سر انتخاب خواهند شد.
در مرحله آخر، گرافت‌ها توسط پزشک با ابزارهای مخصوص در ناحیه گیرنده مو، پیوند زده خواهند شد.
مزایامدت ماندگاری: حداکثر زمانی که پروتز مو می‌تواند روی سر قرار داشته باشد، 2 سال است.
مدت زمان لازم برای دیدن نتایج: بلافاصله بعد از کار گذاشتن پروتز روی سر، نتیجه قابل دیدن خواهد بود.
هزینه روش: هزینه پروتز مو به دلیل عدم استفاده از ابزارهای جراحی و پیشرفته، چشمگیر نیست.
دوره نقاهت: این روش به دلیل چسبانده شدن مو بر روی سر و ساده بودن پروسه آن، هیچ دوران نقاهتی نخواهد داشت.
مدت ماندگاری: کاشت مو کاملا دائمی است و اگر تحت تاثیر آسیب‌های جدی مانند تصادف و سانحه قرار نگیرد، ماندگاری مادام العمر خواهد داشت.
مدت زمان لازم برای دیدن نتایج: معمولا برای دیدن نتایج اولیه 3 ماه تمام و برای مشاهده نتیجه کامل، حدود 2 سال زمان لازم است.
هزینه روش: هزینه این روش دائمی و خارق العاده بسته به مرکز ارائه دهنده خدمات، میزان طاسی سر و بانک مو متفاوت خواهد بود.
دوره نقاهت: بسته به نوع روش کاشت مو، دوران نقاهت متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال دوره نقاهت بعد از روش FUT حدود 3 هفته می باشد.

معایب
عوارض جانبی: معمولاً عارضه جدی جانبی ندارد مگر اینکه فرد نسبت به چسب مو و جنس موی به کار برده شده در پروتز، حساسیت نشان دهد. در این صورت ممکن التهاب، کبودی، قرمزی، آسیب به بافت پوست و زخم‌های عفونی شود. همچنین استفاده از آن می‌تواند منجر به ریزش مو شود.
عدم رشد موها: با توجه به مصنوعی بودن موها، هیچ رشد مویی در کار نخواهد بود و فرد نمی‌تواند آزادی عمل خاصی در انتخاب مدل موی خود داشته باشد.
عوارض جانبی: معمولا اگر توسط یک کلینیک معتبر و پزشک ماهر انجام شود، عارضه‌ای جدی در کمین افراد نخواهد بود و فقط خونریزی بسیار جزئی و تورم موقتی وجود خواهد داشت.
بعد از عمل: فرد ممکن است تا چند روز احساس سوزش، بی‌حسی یا درد نماید.. همچنین مواردی مانند تورم، ایجاد دلمه و التهاب نیز ممکن است در کمین وی باشد.

نظرات در مورد پروتز مو

طبق نظرسنجی‌هایی که در مورد پروتز مو انجام گرفته است، تقریبا تمام افراد رضایتمندی خود را ابراز داشته‌اند. آن‌ها رسیدن به نتیجه دلخواهشان را بزرگترین عامل رضایت خود دانسته‌اند و اضافه کرده‌اند که می‌توانند مدل مو و رنگ مورد نظرشان را نیز بر روی پروتز مو اعمال کنند. پروتز مو می‌تواند انواع طاسی‌های خفیف یا شدید (از جمله برای کسانی که تحت شیمی درمانی هستند) را پوشش دهد. این روش برای موارد ضروری یعنی زمان‌هایی که به سرعت باید سر خود را با مو پوشش دهید مناسب است و همچنین در مقایسه با کاشت مو هزینه کمتری دارد.

پروتز تکه‌ای مو

پروتز تکه‌ای مو یک نوع کلاه گیس سفارشی است که به طور خاص برای افرادی طراحی می‌شود که موهای خود را در نتیجه بیماری، سوانح یا انجام برخی درمان‌های پزشکی از دست داده‌اند. از جمله شرایطی که ممکن است فقط موهای قسمت خاصی از سر را تحت تاثیر قرار دهند و فرد را نیازمند پروتزهای تکه‌ای مو کنند می‌توان به مواردی همچون: آلوپسی آره آتا، آلوپسی توتالیس، تریکوتیلومانیا، شیمی درمانی، یا هر بیماری بالینی دیگر و درمان‌هایی که منجر به ریزش مو می‌شوند اشاره کرد. این موها منطبق با رنگ، جنس، کوتاهی و سلیقه افراد طراحی و آماده می‌شوند.

بهترین کلینیک پروتز مو در تهران

آرایشگاه‌ها و کلینیک‌های مختلفی وجود دارند که در حال ارائه خدمات مرتبط با پروتز مو هستند. درست است که استفاده از پروتزها کم‌ خطر است و بدون خونریزی و جراحت انجام می‌گیرد با این حال باز هم لازم است که به یک مرکز معتبر برای انجام آن مراجعه داشته باشید. استفاده از موهای غیر حساسیت‌زا، طبیعی و تمیز برای جلوگیری از واکنش‌های پوستی شدید بسیار مهم است.

همچنین، در مواردی که استفاده از چسباننده‌های مو به پوست نیاز باشد، باید مطمئن باشید که اپراتور شما از مواد استاندارد و غیر حساسیت‌زا استفاده می‌کند. در این بین مهم است که توجه داشته باشید که اپراتور شما به نظرات و علایقتان توجه کند و تمام سعی خود را در جهت عملی کردن نظراتتان به کار بگیرد. شما عزیزان در صورت تمایل می‌توانید کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز را برای انجام تکنیک‌های زیبایی خود با بالاترین کیفیت و منصفانه‌ترین قیمت‌ها انتخاب نمایید.

بهترین مرکز پروتز مو

بهترین مرکز پروتز مو باید فاکتورهای زیر را داشته باشد:

  1. محیط آرام و ساکت
  2. جو صمیمی و غیر تنش‌زا
  3. فضای شیک و مدرن
  4. تجهیزات روز دنیا
  5. پرسنل منظم، خوش برخورد و متعهد
  6. استفاده از بهترین مواد و متریال استاندارد
  7. رعایت بهداشت
  8. داشتن مجوز و پروانه فعالیت مرتبط با تکینیک‌ها مو و زیبایی

ناگفتنی های ترمیم مو به روش پروتز مو

نظرات در مورد پروتز مو یا کاشت مو مصنوعی با چسب فراوان است؛ لذا پیش از انتخاب این روش بهتر است از مهم‌ترین نکات پروتز مو مطلع باشید. پروتز یا کاشت مو یا هر روش دیگری که برای ترمیم موهای خود انتخاب می‌کنید، باید با توجه به نوع مشکل ریزش موی شما انتخاب شده باشد. پروتز در اصل روشی غیر پزشکی برای ترمیم موهاست؛ بنابراین برای هر زن یا مردی که با مشکل طاسی سر مواجه است، قابل استفاده است. این روش برای همه‌ی سنین بازده خوبی دارد. نکته‌ی جالب‌تر این که با روش ترمیمی می‌توان طیف گسترده‌ای از انواع مدل‌های مو را آماده نمود.

آنچه که در نهایت خواهید داشت، یک موی کاملا طبیعی است که ظاهر زیبا و آراسته‌ای به شما می‌بخشد. پروتز نسبت به کلاه‌گیس می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد؛ زیرا از جهات مختلف مزیت‌های زیادی دارد که یکی از آن‌ها سبک بودن پروتز نسبت به کلاه گیس است. ضمن اینکه می‌توان موهای پروتز شده را همانند موهای طبیعی رنگ کرد و حالت داد. اما همانند موهای کاشته شده قابلیت رشد ندارند و از نظر تراکم و طول تغییری نمی‌کنند.

پروتز مو بهتر است یا کاشت مو

در چه مواردی پروتز مو پیشنهاد می شود؟

سوالی که ممکن است پیش آید این است که در چه مواردی پروتز مو تجویز می‌شود؟ در واقع گروه‌های مختلفی هستند که بهترین کاندیدهای پروتز مو هستند؛ برخی از کاندیداهای مناسب پروتز مو عبارتند از:

  1. افرادی که بانک موی کافی برای روش کاشت مو ندارند.
  2. افرادی که به دلیل پذیرش نامناسب فولیکول مو، کاشت موی ناموفقی دارند و ممکن است به دلیل مشکلات پوستی و فیزیکی، امکان کاشت مو وجود نداشته باشد.
  3. کسانی که میل به پیوند مو ندارند.
  4. افرادی که می‌خواهند هزینه کمتری صرف کنند.
  5. کسانی که در محدوده کوچکی دچار ریزش مو هستند.
  6. کسانی که دچار ریزش موقت مو شده‌اند.
  7. افرادی که به دنبال یک روش بی دردسر و سریع برای درمان ریزش مو هستند.
  8. افرادی که به بیماری‌هایی مانند آلوپسی آندروژنیک مبتلا هستند.
  9. افرادی که دارای بیماری های خاصی (بیماری قلبی و..) هستند و عملاً کاشت مو نمی‌توانند انجام دهند.

انواع پروتز مو

خدمات پروتز مو به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که مهم ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. پروتزهای توری مانند: که قابلیت نفوذ هوا را دارند. این مدل برای افرادی که در نواحی گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، ورزشکاران یا افرادی که زیاد عرق می‌کنند، مناسب است. پروتز‌های مشبک دوام بیشتری دارند و نیازی به نگهداری مداوم نخواهند داشت.
  2. پروتز تکه‌ای مو: مدلی است که با نوع خاصی از چسب ساخته شده است. ضخامت این تکه قابل تغییر است و نازک‌ترین آن‌ها با قطر 0.03 میلی‌متر روی سر نصب می‌شود. این مدل را به عنوان طبیعی‌ترین پروتزهای پوستی می‌شناسند. لایه‌های ضخیم‌تر، ماندگاری بیشتری دارند. اگر پروتز با دوام بیشتری نیاز دارید، مدل‌های ضخیم‌تری انتخاب کنید. پروتزهای پوستی برای افرادی که در مناطق سردتر زندگی می‌کنند گزینه‌ی مناسب‌تری هستند.
  3. پروتزهای پزشکی: برای افرادی که به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون مبتلا هستند، مناسب است. این افراد به دلیل وجود حساسیت‌های پوستی و شرایط پزشکی نمی‌توانند از چسب مخصوص پروتز استفاده کنند. پروتزهای متناسب با بیماری آلوپسی نیز در این گروه جای می‌گیرند.

پروتز مو یا کاشت مو

مزایا پروتز موی دائمی

پروتز مو دربردارنده مزیت‌های زیادی است، وجود این مزایا باعث شده است که این روش مورد توجه بسیاری قرار بگیرد. مهم‌ترین مزیت‌های پروتز عبارتند از:

  1. هزینه مناسب: هزینه کم این روش در مقایسه با روش‌های کاشت مو باعث شده است که افرادی که هزینه کافی برای کاشت مو ندارند بتوانند این روش را به کار ببرند.
  2. کیفیت بالای موها: موهای به کار رفته در پروتز مو کیفیت بالایی دارند به نحوی که شبیه موهای طبیعی به نظر می‌رسند.
  3. تنوع در روش چسباندن: پروتز موی سر را می‌توان از طریق چسب‌های گیاهی، گیره‌های مخصوص یا گره زدن به موهای خود فرد به سر متصل کرد.
  4. ایمن بودن: به دلیل مواد به کار رفته در پروتز، این روش ایمن است و هیچ‌گونه حساسیت پوستی و بیماری‌های پوستی مانند عفونت‌های قارچی را به وجود نمی‌آورد.

سایر مزیت‌ها عبارتند از:

  1. امکان انجام فعالیت‌های ورزشی مثل شنا با وجود پروتز
  2. تعیین میزان حجم مو
  3. عدم نیاز به دوره نقاهت

آیا پروتز مو عوارضی به همراه دارد؟

در کنار تمامی مزایایی که می‌توان برای پروتز در نظر گرفت، باید معایب آن هم در نظر گرفته شود. اینکه پروتز مو بهتر است یا کاشت مو به معیارهای مورد نظر شما برمی‌گردد. کاشت مو روشی دائمی برای ترمیم موهای از دست رفته است؛ درحالی که نمی‌توان استفاده از پروتز را روشی دائمی نامید.

از طرفی اگر هزینه‌های ترمیم مجدد پروتز در دوره‌های مختلف را محاسبه کنیم، تقریبا با پیوند برابر می‌شود. بنابراین در صورتی که در انجام  روش‌های پروتز مو شک دارید، ابتدا با متخصصان این زمینه مشاوره کنید. سپس با بررسی مزایا و معایب هر روش بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مهم‌ترین معایب این روش عبارتند از:

  1. تجمع چربی زیر لایه پروتز و ایجاد بوی بد
  2. هزینه بالا در طولانی مدت
  3. عدم قابلیت رشد
  4. راه حل غیر دائمی
  5. قرمزی پوست سر
  6. ایجاد خارش سر در صورت استفاده از مواد نامطلوب
  7. ایجاد حساسیت‌های پوستی در برخی از موارد

بررسی عوامل موثر بر هزینه پروتز موی سر

هیچ‌کسی منکر تاثیر مو در زیبایی ظاهری نیست. پس با وجود مشکلاتی که می‌تواند تخریب کننده‌ی این زیبایی باشند، چرا به فکر راه درمانی نباشیم؟ یکی از موارد موثر در انتخاب یکی از روش‌های پروتز مو یا کاشت مو، قیمت فرآیند آن است. قیمت پروتز مو در مقایسه با کاشت بسیار کمتر است. اگرچه موارد متعددی در هزینه ‌ی پروتز مو تاثیرگذارند.

نکته‌ی اول این که طراحی پروتز (کاشت مو چسبی) فرآیندی زمان‌بر است. نوع پروتز انتخابی، و بلندی مو نیز از دیگر فاکتورهای موثر بر قیمت پروتز است. در حال حاضر برندهای معتبر داخلی و خارجی تولیدکننده‌ی انواع پروتزهای مو هستند. اینکه چه برندی و با چه کیفیتی پروتز را تولید می‌کند، تعیین کننده‌ی قیمت آن است.

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت پروتز سر این است که این نوع کاشت در چه ناحیه انجام می شود. بعنوان مثال هزینه پروتز مو شقیقه با پروتز پشت سر متفاوت است.

در مجموع شما می‌توانید برای کسب اطلاعات کامل در زمینه این روش ترمیمی با کلینیک پوست و مو رز تماس حاصل فرمایید. این مرکز با بهره‌مندی از حضور ارزشمند متخصصان پوست و مو آماده‌ی ارائه‌ی خدمات حرفه‌ای در این زمینه است. اگر تجربه پروتز مو در این کلینیک را دارید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: lordhairdhiglobal

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
مزوتراپی موی سر؛ راهکار موثر کم پشتی و ریزش مو
نوشتهٔ بعدی
ترمیم و کاشت مو به روش HRT؛ مزایا و هزینه تکنیک اچ آر تی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید