علت ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

علت و درمان تورم شکم و بعد از ابدو

چنانچه شما نیز جزء آن دسته از افرادی محسوب می‌شوید که با مشکل ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی مواجه هستند، حتما ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

تقریبا همه افرادی که عمل ابدومینوپلاستی را انجام می‌دهند، با مشکل ورم شکم مواجه می‌شوند. عمل ابدومینوپلاستی یک عمل تهاجمی محسوب می‌شود به همین خاطر ممکن است عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد. بدین‌ترتیب هر گونه ورم یا کبودی را باید جدی گرفت تا شاهد عوارض کمتری بعد از عمل ابدومینوپلاستی باشیم.

علت بزرگ شدن شکم بعد از عمل جراحی چیست؟

یکی از مشکلات شایع بعد از عمل ابدومینوپلاستی، ورم شکم است که کاملا طبیعی می‌باشد و پس از انجام جراحی لاغری شکم و پهلو قابل انتظار خواهد بود. اصلی‌ترین علت بزرگ شدن شکم بعد از عمل جراحی تجمع مایعات است. در این ناحیه از بدن، رگ‌های خونی و رگ‌های لنفاوی به عنوان سیستم تخلیه مایعات عمل می‌کنند.

در حین انجام عمل شکم یا ابدومینوپلاستی این عروق بریده می‌شوند به همین دلیل است که بدن مایعات را در این ناحیه بسیار کندتر خارج می‌کند و در نتیجه تورم ایجاد می‌شود؛ این تورم باعث می‌شود تا شکم بزرگ گردد. با وجودی که ورم بعد از ابدومینوپلاستی امری کاملا طبیعی و شایع است، اما باز هم ممکن است بسیاری از افراد با دیدن چنین حالتی دچار تشویش و نگرانی شوند. بدین ‌ترتیب اغلب این افراد به دنبال روش‌هایی برای پیشگیری و درمان این مشکل هستند.

اگر تمام دستورالعمل‌های گوشزد شده قبل و بعد از عمل را طبق نظر پزشک انجام دهید، ممکن است کمتر از سایر افراد با عوارض و مشکلات ناشی از عمل مثل ورم و کبودی مواجه شوید. اما باز هم احتمال وجود برخی از عوارض ابدومینوپلاستی وجود دارد و باید همیشه در حالت آماده باش برای مقابله با عوارض احتمالی بود.

دلایل ورم شکم بعد از ابدو

روش‌های پیشگیری از تورم بعد از ابدومینوپلاستی

اگرچه تورم بخشی طبیعی از روند بهبودی است، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش شدت آن انجام دهید که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

از نشستن زیاد پرهیز نمایید

یکی از روش‌های پیشگیری از تورم بعد از ابدومینوپلاستی یا حداقل کاهش میزان تورم می‌توان انجام داد، پرهیز از نشستن بعد از عمل است. بهتر است حتی‌الامکان در روزهای ابتدایی بعد از عمل، فرد به حالت خوابیده بماند؛ بدن فرد در این حالت باید طوری باشد که قفسه سینه‌اش کاملا صاف باشد و پاهایش کمی بالاتر از سطح بدن قرار بگیرند. فقط در زمان‌های ضروری بیمار می‌تواند بنشید و بلافاصله دوباره دراز بکشد. این کار می‌تواند در پیشگیری و یا کاهش ورم معده بعد از عمل ابدو تاثیرگذار باشد.

پوشیدن گن‌ های مخصوص

گن‌های مخصوص بعد از عمل ابدومینوپلاستی به گن‌های فشاری معروف هستند. گن‌هایی که استفاده می‌شود نباید خیلی سفت و یا خیلی شل باشند. داشتن حد وسط برای گن‌ها بهترین حالت ممکن است. گن بعد از عمل لاغری می‌توانند یک فشار نسبتا ملایم را بر روی شکم ایجاد کنند. این فشار از ایجاد ورم تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.

مدت بستن گن بعد از ابدومینوپلاستی

مدت زمان بستن گن بعد از ابدومینوپلاستی به میزان افتادگی و شلی پوست، مقدار چربی برداشته شده و توصیه های پزشک بستگی دارد. اما به طور معمول مدت زمان بستن گن، ۴ تا ۶ هفته است. البته در برخی افراد به دلیل راحت‌تر بودن عمل و بهبود سریع‌تر تورم و زخم‌ها بعد از ابدومینوپلاستی، ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد.

رژیم غذایی مناسب

اولین نکته‌ای که برای رژیم غذایی بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید به آن اشاره شود، مصرف سبزیجات و میوه‌ها است؛ البته باید توجه داشته باشید که تا حد امکان میوه و سبزیجاتی انتخاب شود که دارای سدیم نباشند. مصرف نمک باید به حداقل برسد و از خوردن غذاهای شور به طور کامل خودداری نمایید. این نکات ساده را می‌توان به عنوان روش‌های پیشگیری از تورم بعد از ابدومینوپلاستی مورد نظر قرار داد.

استراحت کافی

داشتن استراحت کافی در کنار حفظ رژیم غذایی می‌تواند به طور چشمگیر موجب کاهش حداکثری تورم بعد از ابدومینوپلاستی شود.

هیدراته ماندن

توصیه بر این است که بعد از عمل به اندازه کافی آب مصرف کنید تا متابولیسم بدنتان به روند منظم خود ادامه دهد و بدن بتواند هرچه زودتر تورم را کاهش دهد.

درمان ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

  1. استفاده از داروی ضد التهاب

داروهای ضد التهاب و تورم بسیار زیادی در داروخانه‌ها وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای ترکیبات مختلفی برای درمان ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی هستند. بهتر است داروهایی انتخاب شوند که ترکیبات گیاهی دارند زیرا این داروها عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تجویز و نحوه مصرف این داروها باید مستقیما زیر نظر پزشک باشد. مصرف خودسرانه دارو می‌تواند باعث تشدید ورم شکم بعد از عمل ابدو شود. از جمله این داروها می‌توان به آناهیل و ایندومتاسین اشاره کرد.

  1. قدم زدن

قدم زدن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ورم معده بعد از عمل ابدو داشته باشد. البته قدم زدن بهتر است با گام‌های کوتاه و برای مدت زمان کمی انجام شود؛ این روش باعث می‌شود تا بتوان بیشترین بهره را از قدم زدن برده و به درمان ورم شکم کمک کرد.

  1. نوشیدن آب کافی

کم آبی را می‌توان به عنوان علت ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی معرفی کرد به همین خاطر باید با مصرف آب کافی از ایجاد چنین مشکلی جلوگیری کرد. اینکه چه مقدار آب نوشیده شود و دمای آب چگونه باشد را بهتر است از پزشک خود بپرسید زیرا ممکن است آب بسیار سرد یا ب گرم برای بیمار مشکل ساز شود.

راهکار درمانی ورم شکم بعد از ابدو

ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی، چه زمانی شروع می‌شود؟

ورم شکم می‌تواند همزمان با اتمام عمل ابدومینوپلاستی آغاز شده و تا پایان دوران نقاهت ابدومینوپلاستی ادامه یابد. مدت‌زمان ماندگاری ورم شکم به شرایط بدن فرد متقاضی و میزان مراقبت وی بستگی داشته و می‌تواند تا 3 الی 6 ماه ادامه یابد؛ اما در اکثر موارد، این عارضه بعد از حدود 1 ماه کاهش می‌یابد.

بعد از عمل ابدومینوپلاستی بدن تا چند مدت ورم دارد؟

تورم معمولاً در بدترین حالت خود در 2 ماه اول پس از عمل جراحی شکم قابل مشاهده است، اگرچه این زمان در افراد مختلف کمی متفاوت است. همزمان با این که بدن رگ‌های خونی و لنفاوی را ترمیم می‌کند تورم نیز باید برطرف شود. ما بقی ورم نیز با توجه به  علت ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی تا یک سال یا بیشتر طول می‌کشد، بنابراین مشاهده تورم جزئی در آن زمان معمول است.

برگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی

بازگشت چربی شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی امری ممکن و شدنی است. کم‌تحرکی، بارداری مجدد و رژیم غدایی ناسالم، منجر به بازگشت شکم بعد از ابدومینوپلاستی می‌شوند. به همین دلیل، انجام روزانه ورزش و رژیم غذایی سالم و سرشار از پروتئین‌ها، میوه جات، کربوهیدرات‌های سالم به جای غذاهای پرکالری و پرچرب به این افراد توصیه می‌شود.

تخت شدن شکم بعد از ابدومینوپلاستی امکان پذیر است؟

در بسیاری از اوقات، شل شدن شکم به دلیل کشیده شدن عضلات داخلی شکم است. به گونه ای این حالت با ورزش و رژیم غذایی برطرف نمی‌شود‌. به همین دلیل امروزه روش ابدومینوپلاستی یا همان شکم تاک، روشی کاملا سرپایی برای ازبین بردن پوست اضافی و چربی در ناحیه شکم بسیار توصیه می‌شود. این روش، عضلات شکم را سفت‌تر می‌کند و باعث می‌شود که شکم تخت‌تر و باریک‌تر نشان داده شود.

ترمیم ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی

به طور معمول، درد در ناحیه ی ناف، پس از عمل ابدومینوپلاستی، کاملا طبیعی است. میزان این درد در افراد مختلف، بسته به وزن، سن و سلامت عمومی آن‌ها کاملا متفاوت است. با این وجود، اگر درد در ناحیه ی ناف طولانی مدت باشد، به ترمیم ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی نیاز است. زیرا ممکن است که ناف عفونت کرده باشد. به دلیل اهمیت و تخصصی بودن این موضوع، مراجعه هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص بسیار ضروری است.

بسته شدن ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی

یکی از عوارض نادر ابدومینوپلاستی در برخی افراد، بسته شدن و تنگی ناف است. این عارضه معمولا در افرادی رخ می‌دهد که جراح به دلیل سختی عمل، مجبور بوده است که ناف را بیش از حد دستکاری کند و یا بکشد. این مشکل بلافاصله بعد از ابدومینوپلاستی بوجود نمی‌آید و دیر رس است. مهم‌ترین عامل رخ دادن این مشکل، غیر اصولی تمیز کردن ناف و خارج نشدن ترشحات پوستی از آن است. این مشکل ممکن است بسیار آزار دهنده باشد.

بی حسی شکم بعد از ابدومینوپلاستی

یکی دیگر از مشکلاتی که بعد از ابدومینوپلاستی در یک‌سری افراد رخ می‌دهد، بی‌ حسی شکم است. علت این مشکل، تورم اعصاب حسی در محل برداشت پوست شکم است. البته این عارضه، بی‌خطر است و ممکن است که بیمار پس از مدت‌ها به آن عادت کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالت ایده آل، می‌بایست طی 2 هفته اول ابدومینوپلاستی حدود 75 درصد از ورم شکم از بین برود. در هفته ششم نیز می‌بایست این عارضه تا حدود 90 درصد کاهش یابد. برای دست‌یابی و نزدیک شدن به این بازه زمانی می‌بایست به دستورالعمل‌های مراقبتی ارائه‌شده توسط پزشک معالج خود توجه کنید. همچنین بهتر است در خصوص کنترل این عارضه، با پزشک معالج خود در ارتباط بوده و به توصیه‌های وی در خصوص پوشیدن گان توجه داشته باشید. همچنین بهتر است در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  1. مواجهه با تب بالای 38 درجه سانتی گراد
  2. افزایش درد و کبودی‌ها
  3. درد در قفسه سینه و احساس تنگی نفس
  4. خون‌ریزی بدون توقف و باز شدن بخیه‌ها

سوالات متدوال

ورم شکم ۶ هفته پس از ابدومینوپلاستی طبیعی است؟

مدت زمان ورم شکم ناشی از عمل ابدومینوپلاستی تا حد زیادی به مراقبت‌های فردی بستگی دارد. این عارضه می‌تواند در حدود 3 تا 6 ماه ادامه پیدا کند؛ اما با تبعیت از نکات مراقبتی می‌توان این مدت زمان را تا حد چشم‌گیری کاهش داد.

علت ورم ناف بعد از ابدومینوپلاستی چیه ؟

ایجاد توده سفت در ناحیه بالای ناف، مسئله ای است که می‌تواند بر اثر التهاب در محل جراحی رخ بدهد. این مسئله جای نگرانی نداشته و تحت نظر پزشک قابل کنترل است. اگر تورم ناف همراه با درد غیرقابل‌تحمل باشد، می‌بایست حتماً پزشک خود را مطلع سازید.

1/5 - (4 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
بایدها و نبایدهای دوران نقاهت بعد از ابدومینوپلاستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید