ورزش بعد از کاشت مو | بهترین زمان برای شروع

ورزش بعد از کاشت مو

اگر جزو افرادی هستید که برنامه‌های ورزشی دقیقی دارید و قصد دارید تا کاشت مو انجام دهید، ممکن است برایتان این سؤال پیش آید که آیا فعالیت ورزشی بعد از کاشت مو امکان‌پذیر است؟ شاید برخی افراد تصور کنند به علت تأثیر ورزش بر رشد و تقویت مو، ممکن است حتی نیاز باشد تا ورزش بعد از کاشت مو به برنامه فرد اضافه شود. از طرفی فعالیت‌های سنگین هم باعث می‌شوند تا کاشت مو دچار آسیب شود. از این رو باید تأثیر ورزش را در زمان‌های مختلف پس از ایمپلنت مو، مورد بررسی قرار دهید.

چند روز بعد از کاشت مو میتوان ورزش کرد؟

پس از کاشت مو در افراد ورزشکار، مهم است که حداقل برای چند روز از انجام فعالیت‌های بدنی شدید، از جمله ورزش، اجتناب کنید تا به بدنتان اجازه دهید به خوبی بهبود یابد. جراح دستورالعمل‌های خاصی را در مورد اینکه چه زمانی می‌توانید ورزش را از سر بگیرید، ارائه می‌کند، اما به طور کلی، باید از فعالیت‌هایی که باعث تعریق بیش از حد، افزایش ضربان قلب یا فشار خون و فشار یا اصطکاک روی پوست سر شما می‌شوند، اجتناب کنید.

با ما تا انتهای محتوا همراه باشد تا پاسخ گوی سوالات شما درباره ایمپلنت مو در افراد ورزشکار باشیم.

تاثیر ورزش بر رشد مو

تأثیر ورزش بر رشد و تقویت مو

در حالت معمول، تأثیر ورزش‌های معمول بر رشد و تقویت مو بسیار زیاد است و باعث می‌شود تا مو حالت درخشان و پرپشتی داشته باشد. به خصوص برای افرادی که ورزش را به صورت منظم انجام می‌دهند. یکی از دلایل مهمی که ورزش می‌تواند باعث تقویت مو شود، گردش خونی است که فعالیت‌های ورزشی در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کنند. در این صورت فولیکول‌های مو تغذیه بهتری خواهند داشت و وظایف خود را بهتر انجام می‌دهند و بدین صورت رشد مو افزایش می‌یابد.

از طرفی هنگامی که برنامه ورزشی منظمی دارید، شکسته شدن پروتئین‌ها در بدن باعث می‌شوند تا این مواد به بدن و مو برسند. با توجه به اینکه درصد اعظمی از ساختار مو را پروتئین تشکیل می‌دهد، ورزش كردن بعد از كاشت مو می‌تواند اثر مثبتی بر روی رشد مو و تقویت آن داشته باشد؛ زیرا مواد مغذی، اکسیژن و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف با گردش خون به صورت پیوسته به فولیکول‌های مو و پوست سر می‌رسند و باعث تقویت فولیکول‌های مو خواهند شد.

اما این مسئله ممکن است در زمانی که کاشت مو انجام داده‌اید، کمی مشکل آفرین باشد. از این رو بهتر است که انواع فعالیت‌های ورزشی و تأثیر بر کاشت مو را مورد بررسی قرار دهید تا پس از پیوند مو بدانید که چگونه باید فعالیت‌های خود را انجام دهید.

اثرات تعریق سر پس از کاشت مو

تعریق سر پس از کاشت مو می‌تواند عوارض مختلفی در پی داشته باشد؛ از همین رو به افرادی که کاشت مو انجام داده‌اند توصیه می‌شود از فعالیت‌هایی که موجب تعریق کف سر می‌شود به شدت خودداری کنند. گرفتن نتیجه مطلوب از کاشت مو به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. مراجعه به کلینیک معتبر و انجام کاشت نزد متخصصان حاذق یک طرف قضیه است. مراقبت‌های بعد از کاشت به همان اندازه مراجعه به پزشک متبحر اهمیت دارد.

یکی از مهم ترین مراقبت‌ های بعد از کاشت مو، استراحت کردن و عدم انجام فعالیت‌های ورزشی است. ورزش کردن با تعریق همراه است و تعریق کف سر می‌تواند عوارضی مانند عفونت ناحیه اهدا کننده، عفونت ناحیه گیرنده، آسیب دیدن فولیکول‌های مو، کاهش تراکم موها و طولانی شدن دوران نقاهت را به همراه داشته باشد.

به همین سبب سوالات زیادی توسط زیباجویان، خصوصاً زیباجویانی که بخشی از زندگی آنها با ورزش گره خورده است مطرح می‌شود.

عوارض ورزش شدید بعد از پیوند مو

عوارض ورزش شدید بعد از کاشت مو چیست؟

انجام کار سنگین بعد از کاشت مو احتمال آسیب رساندن یا از بین بردن پیوند را افزایش می‌دهد. بنابراین تقریباً 10-7 روز استراحت بعد از ایمپلنت مو به روش FUE و 15 روز برای متد FUT ضروری است. اسکارها و زخم‌ها معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد تا بهبود یابند و حدود دو هفته طول می‌کشد تا پیوندها جایگیر و ثابت شوند.

به همین دلیل  است که قبل از این دوره، بلند کردن اجسام سنگین یا انجام تمرینات شدید می‌تواند گرافت‌ها را از جای خود خارج کند و برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است به طور کامل از ورزش خودداری نمایید. در صورت لزوم، می‌توانید به فعالیت‌های سبک مانند یوگا بپردازید. در صورتی که این اخطارها را نادیده بگیرید ممکن است عوارض زیر در انتظارتان باشند:

  1. ایجاد عفونت
  2. پوسته پوسته‌های شدید در سر
  3. خروج چرک از اطراف محل‌های پیوند و بانک مو
  4. درد، خارش و تورم پوست سر
  5. التهاب فولیکول‌های مو (فولیکولیت)
  6. خون ریزی گسترده یا خفیف
  7. از دست دادن حس در اطراف محل‌های تحت جراحی
  8. قابل مشاهده شدن نواحی بر روی سر که موهایش با موهای اطراف آن از لحاظ ظاهری مطابقت ندارد یا به طور محسوسی نازک‌تر هستند

آیا فعالیت‌های ورزشی سنگین روی موهای کاشته شده تاثیر منفی دارد ؟

انجام فعالیت‌هایی مثل ورزش بدنسازی بعد از کاشت مو می‌توانند از طریقی که در بالا ذکر شد بر روی نتیجه ایمپلنت موی افراد تاثیر منفی بگذارد. فعالیت‌های ورزشی منجر به افزایش جریان خون در ناحیه سر می‌شود و می‌تواند موجب از بین رفتن فولیکول ناحیه مورد نظر گردد.

همچنین داشتن تکاپو و جنبش طولانی مدت و سخت می‌تواند موجب عرق کردن کف سر شود که به نوبه خود منجر به بروز عفونت و بازهم تهدید سلامت و بقای فولیکول‌ها می ‌گردد.

برنامه ورزشی بعد ازپیوند مو

برنامه ورزشی بعد از کاشت مو

اگر در مراکز معتبر برای کاشت مو اقدام کرده باشید، برنامه منظمی برای مراقبت‌های پس از پیوند مو به شما ارائه می‌شود. در کلینیک پوست و مو رز برنامه دقیقی برای بیمار تنظیم می‌شود تا بداند که چه کارهایی را باید انجام دهد و از انجام چه کارهای پرهیز کند.

دکتر رضا روحانی به عنوان یکی از بهترین پزشکانی که سال‌هاست در زمینه پیوند مو فعالیت داشته است، نکاتی را برای نحوه صحیح ورزش پس از کاشت مو و زمان برگشتن به فعالیت‌های ورزشی عنوان می‌کند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

در اصل می‌توان زمان بعد از کاشت مو را به بازه‌های زمانی مختلفی تقسیم کرد. انواع فعالیت‌های ورزشی و تأثیر آن را در این بازه‌های زمانی باید در نظر داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید که تا چه مدت پس از کاشت مو نباید ورزش کرد، باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

  • هفته اول پس از کاشت مو

در این هفته هیچ فعالیتی نباید انجام گیرد. حتی فعالیت‌های معمول نیز باید به حداقل کاهش پیدا کند. از خم کردن بیش از حد سر نیز باید جلوگیری کرد و از پیاده‌روی‌های بی مورد در فضای خانه پرهیز کنید. پس می‌بینید که اصلاً نباید سراغ فعالیت‌های ورزشی در این بازه زمانی بروید.

  • هفته دوم بعد از کاشت مو

از هفته دوم به بعد، تقریباً می‌توانید شروع به فعالیت‌های ورزشی سبک مانند یوگا و یا پیاده روی آرام کنید. البته باید دقت داشته باشید که هرگونه ورزشی که باعث افزایش فشار خون و یا تعریق شود، می‌تواند ایجاد سوزش در قسمتی شود که کاشت مو انجام شده است.

نکته: برخی از ورزشکاران برای چربی سوزی قهوه می نوشند، در مقاله ای جامع به اثرات نوشیدن قهوه قبل و بعد از کاشت مو پرداخته شده است. لذا توصیه می شود این مطلب را مطالعه فرمایید.

  •  ۴۵ روز پس از کاشت مو

 از نظر دکتر رضا روحانی که تجربه بالایی در پیوند مو دارد، ورزش‌های سنگین را حداقل تا ۴۵ روز بعد از پیوند مو به تعویق اندازید. فعالیت‌های ورزشی مانند وزنه‌برداری و بدنسازی که تعرق زیادی را به همراه دارد و فشار خون را به شدت بالا می‌برند، می‌توانند فشار بالایی روی گرافت‌های کاشته شده و فولیکول‌های مو وارد کنند. پس باید این فعالیت‌های ورزشی را ۴۵ روز تا دو ماه به تعویق بیندازید.

شما می‌توانید پس از اینکه پیوند مو را انجام دادید، دستورالعمل‌های لازم را از پزشک خود در این زمینه دریافت کنید؛ به خصوص اگر جزو افرادی ورزش دوست هستید و برنامه‌های ورزشی منظمی دارید.

انواع فعالیت‌های ورزشی و تأثیر آن بر کاشت مو

انواع فعالیت‌های ورزشی و تأثیر آن بر کاشت مو

تقریباً می‌توان گفت که اثر ورزش بر کاشت مو در دوره‌های مختلف متفاوت است. همان‌طور که گفته شد، هرچه به زمان کاشت مو نزدیک‌تر باشید، باید از انجام دادن فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید. به خصوص ورزش‌هایی که سنگین هستند و احتمال افزایش فشار خون را به همراه دارند. پس باید انواع فعالیت‌های ورزشی و تأثیر بر کاشت مو را در آنها بدانید.

اگر دوران نقاهت پس از کاشت مو را به پایان رسانده‌اید، حدود یک هفته تا ۱۰ روز پس از آن، انجام دادن ورزش‌هایی مانند پیاده روی که آرام و بدون فعالیت زیادی است، می‌تواند بر روی نتیجه کاشت حتی تأثیر مثبت هم بگذارد اما قبل از آن تأثیر آن منفی خواهد بود.

مراحل کاشت مو در افراد ورزشکار

بسیاری از ورزشکاران و افراد مشهور تحت کاشت مو قرار گرفته‌اند و بسیاری دیگر در فکر انجام این متد شگفت انگیز می‌باشند. ورزشکارانی که کاندید کاشت مو هستند باید ریزش موی محسوس همراه با رشد موهای سالم در پشت و کناره‌های سر داشته باشند تا به‌عنوان مناطق اهدا کننده (بانک مو) انتخاب شوند. اما سوالی که ممکن است برای ورزشکاران پیش بیاید این است که آیا مراحل و روش کاشت مو برای آن‌ها با دیگران متفاوت است؟

جواب این سوال منفی است؛ در واقع مراحل پیوند مو برای ورزشکاران و افراد غیر ورزشکار به یک منوال است و به شرح زیر می‌باشد:

  1. مرحله 1: بهترین دکتر کاشت مو در تهران بعد از انتخاب محل بانک مو و رسم خط رویش مو بر روی منطقه طاسی با ماژیک، شروع به بی‌حس کردن سر متقاضی می‌کند.
  2. مرحله 2: پزشک با استفاده از یک ابزار لوله مانند، گرافت‌های مو را از محل اهدا کننده برمی‌دارد تا در ناحیه ای که جایگزینی مو مورد نظر است قرار داده شود. این مرحله بسته به نوع روش انتخابی پیوند متفاوت است. به عنوان مثال برای کاشت موی FUT، گرافت‌ها به صورت یکجا و نواری شکل از پشت سر برداشته می‌شوند اما در روش FUE، هر گرافت به صورت جداگانه از پشت یا کناره سر استخراج می‌گردد.
  3. مرحله 3: در صورتی که کاشت مو به روش FUT انجام گیرد، در این مرحله فولیکول‌های مو از یکدیگر جدا شده و زیر میکروسکوپ از بابت ضخامت و مقاومت و دیگر ویژگی‌های ظاهری بررسی و پالایش می‌شوند.
  4. مرحله 4: شیارهایی در منطقه طاس سر ایجاد می‌شود (همسو با رویش دیگر موهای طبیعی فرد) و سپس فولیکول‌ها در این نواحی با فواصل مشخص کاشته می‌شوند. انتخاب این فواصل بسیار مهم و است و در پرتراکم و طبیعی نشان داده شدن نتایج کار بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

اطلاعات لازم برای مراقبت‌های بعد از کاشت مو

نحوه صحیح ورزش پس از کاشت مو می‌تواند به شما کمک کند تا نه تنها استایل بدنی خود را حفظ کنید بلکه پروسه پیوند مو را نیز با موفقیت به پایان ببرید. دکتر رضا روحانی پس از پیوند مو، فعالیت‌های ورزشی را در صورت نیاز به بیمار به ارائه می‌دهد تا بتواند آرام‌آرام فعالیت‌های خود را از سر بگیرد.

کلینیک پوست و مو رز یکی از کلینیک‌های معتبری است که پیوند مو را سال‌هاست انجام می‌دهد. از این رو مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت مو را کاملاً در اختیار مراجعه کننده قرار می‌دهد. اطلاعات لازم برای مراقبت‌های بعد از کاشت مو و انجام فعالیت‌های ورزشی جزو دستورالعمل‌های است که پس از دریافت این خدمات به مراجعه کننده ارائه شده تا بتوانند برنامه دقیقی برای فعالیت‌های خود داشته باشد. از طرفی فعالیت‌های نامناسب برای تخریب فولیکول‌های مو را نداشته باشد.

مصرف مکمل بدنسازی بعد از کاشت مو

طبیعی است که شما پس از کاشت مو، بخواهید تمام تلاش خود را برای موفقیت کامل و رسیدن به نتایج مطلوب به کار گیرید. مکمل‌های مختلف بدنسازی می‌توانند واکنش‌های متفاوتی در مو و پوست افراد ایجاد کنند؛ اما یک سوال به وجود می‌آید! آیا می‌توان پروتئین‌های مخصوص بدنسازی را بعد از کاشت مو مصرف کرد؟

مکمل‌های پروتئینی مانند برند WHEY و غیره حاوی مواد مغذی مورد علاقه بدن برای ساختن و مستحکم کردن پوست مو و ناخن می‌باشند بنابراین مصرف آن‌ها از رشد موی شما پس از جراحی حمایت می‌کند. پروتئین‌های مکمل علاوه بر کمک به رشد مو، راه بسیار خوبی برای سیر ماندن و کاهش هوس گرسنگی هستند و این مزیت به شما کمک می‌کند از پرخوری که می تواند منجر به افزایش وزن بعد از ایمپلنت مو شود جلوگیری کنید.

به این ترتیب، استفاده از مکمل‌های پروتئینی بدنسازی برای آن دسته از زیباجویانی که سعی می‌کنند در دوران نقاهت پس از پیوند موی خود وزن اضافه نکنند، انتخابی بسیار عالی به حساب می‌آید! اما این توصیه از ما را مد نظر بگیرید! لطفا قبل از ادامه دادن به مصرف مکمل بدنسازی خود پس از ایمپلنت، با پزشک خود در مورد آن صحبت نمایید. ممکن است وی بخواهد مواد تشکیل دهنده مکمل شما را بداند و بعد در مورد مصرف یا منع مصرف آن نظر نهایی را ارائه دهد.

کوهنوردی بعد از کاشت مو

کوهنوردی بعد از کاشت مو

به افرادی که از کاشت موی FUT استفاده کرده‌اند توصیه می‌شود تا 4 هفته بعد از پیوند از انجام فعالیت بدنی شدید خودداری کنند و افرادی که کاشت موی FUE انجام داده‌اند تا 2 هفته باید از فعالیت‌هایی که موجب افزایش فشار خون و فشار به سر می‌شود دوری نمایند. بنابراین در این دوره حدوداً 1 ماهه باید از انجام ورزش در باشگاه (بدنسازی)، شنا، دوچرخه سواری، تنیس، گلف، بلند کردن اجسام سنگین، کوهنوردی و پیاده روی سریع خودداری کرد.

پس از کاشت مو، شما باید هر کاری که می‌توانید برای رشد موهای سالم و کاهش خطر عفونت انجام دهید. مهم است که توجه داشته باشید که ورزش‌هایی مانند کوهنوردی (که باعث افزایش فشار خون و همچنین تغییر فشار هوای حاکم بر بدن می‌شود) می‌تواند تأثیر مخربی بر بهبودی شما داشته باشد؛ این قبیل ورزش‌ها می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی مانند تعریق، کنده شدن پیوند موو عفونت شوند.

زور زدن بعد از کاشت مو

ممکن است تعجب کنید از این که بدانید زور زدن و فشار آوردن به بدن (که فشار به ناحیه فوقانی سر را نیز شامل شود) می‌تواند اثر چشمگیری روی موهای تازه کاشته شده بگذارد. زور زدن ممکن است هنگام اجابت مزاج، ورزش کردن، حبس تنفس، بلند کردن اجسام سنگین، رابطه جنسی و عصبانیت ایجاد شود.

لازم است نهایت سعی خود را به کار بگیرید که حداقل تا 2 هفته اول بعد از کاشت مو، در معرض چنین موقعیت‌های پر فشار روحی- روانی قرار نگیرید تا نتایج کاشت مو خود را به خطر نیندازید و از دوران نقاهت خود به سلامت عبور کنید.

برخی از این سوالات متداول عبارتند از:

میزان پیاده روی بعد از کاشت مو چقدر باشد؟

میزان پیاده روی بعد از کاشت مو به عواملی مانند روش کاشت مو، میزان التهابات بعد از کاشت مو، منطقه آب و هوایی و زمان طی شده بعد از کاشت بستگی دارد. بهتر است افراد تا یک هفته بعد از کاشت مو به طور مطلق استراحت کنند. پیاده روی سبک در حد چند قدم از هفته دوم بعد از کاشت مو با رعایت نکاتی مانند پیاده روی در شب و پوشیدن کلاه گشاد امکانپذیر است.

تا چند وقت بعد از کاشت مو نباید فوتبال بازی کنم؟

بازی فوتبال جزو ورزش‌هایی محسوب می‌شود که افزایش جریان خون و افزایش ضربان قلب همراه است. در نتیجه فرد تعریق زیادی می‌کند. به همین سبب توصیه می‌شود؛ افراد تا 6 هفته بعد از کاشت مو از انجام چنین ورزش‌هایی خودداری کنند. زیرا فولیکول‌های مو آسیب می‌بینند و فرد التهاب و تورم شدیدی را تجربه خواهد کرد.

چه زمانی می توانم بعد از کاشت مو وزنه بزنم؟

وزنه زدن جزو تمرینات بدنسازی است. تمرینات بدنسازی به دو دسته تمرینات با درجه سختی متوسط و درجه سختی شدید تقسیم‌بندی می‌شوند. انجام تمرینات متوسط تا یک ماه بعد از کاشت مو و انجام تمرینات شدید تا دو ماه بعد از کاشت مو ممنوع است. وزنه زدن خصوصاً اگر وزنه‌ها سنگین باشند و به تعداد بالا زده شوند؛ می‌تواند باعث آسیب شدید گرافت‌های مو و ریزش مو بعد از کاشت مو شود.

آیا می توانم دو هفته بعد از کاشت مو تمرین کنم؟

تمرینات ورزشی تنوع بسیار زیادی دارند. اگر منظور از تمرین، تمرینات سبک مانند حرکات کششی و یوگای سبک است مانعی وجود ندارد. اما اگر منظور تمریناتی مانند وزنه زدن، پیاده روی تند، تی آر ایکس و حرکات زومبا است، اکیداً توصیه می‌شود که از انجام آنها حداقل تا 6 هفته اجتناب شود.

آیا می توانم بعد از کاشت مو دوچرخه سواری کنم؟

دوچرخه‌سواری با سرعت کم بعد از هفته‌ی سوم کاشت مو بلامانع است. اما اگر قصد دارید که با سرعت بالا دوچرخه سواری کنید بهتر است تا یک ماه این ورزش را به تعویق بیندازید. زیرا دوچرخه سواری جزو ورزش‌هایی است که انرژی زیادی می‌برد و طبیعتا فرد تعریق می کند؛ از طرفی دوچرخه‌سواری با احتمال زمین خوردن و آسیب فولیکول‌های مو همراه است؛  به همین سبب توصیه می‌شود فرد نهایت احتیاط را به کار برد.

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
ریزش مو بعد از کاشت مو تا چه زمانی ادامه دارد؟
نوشتهٔ بعدی
رنگ کردن مو پس از کاشت مو + 3 نکته مهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید