زمان و نحوه فعالیت ورزشی بعد از عمل لیپوماتیک

نحوه فعالیت ورزشی بعد از عمل لیپوماتیک

بسیاری از افرادی که روش‌های استخراج چربی را برای لاغری امتحان می‌کنند یک سوال واحد دارند، آن هم اینست که آیا ورزش بعد از لیپوماتیک در نتیجه عمل آن‌ها موثر خواهد بود یا خیر؟ دکتر روحانی پزشک حاذق کلینیک پوست و مو رز در این مقاله به صورت کامل و جامع به بررسی این مورد خواهند پرداخت. یکی از روش‌های جدید جهت خلاص شدن از شر چربی‌های اضافه بدن، متد لیپوماتیک است.

یکی از مهمترین نکات مراقبتی انجام ورزش مناسب بعد از لیپوماتیک است. اما از چه زمانی می‌توان فعالیت‌های ورزشی را دوباره از نو آغاز کرد؟ آیا ورزش کردن بلافاصله بعد از انجام این روش در نتیجه آن تاثیر می‌گذارد؟ مناسب ترین نوع ورزش بعد از لیپوماتیک چیست؟ با ما همراه باشید تا به جواب سوالات خود برسید.

آیا انجام ورزش پس ازلیپوماتیک خطرناک است؟

پاسخ به این سؤال با توجه به شرایط فرد متغیر است اما به طور کلی همه افراد باید از انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی سنگین طی چند هفته پس از عمل لیپوماتیک اجتناب کنند. بدن باید دوران نقاهت پس از عمل لیپوماتیک را طی کرده و به طور کامل بهبود یابد و سلامت خود را بدست آورد تا بتوان به انجام ورزش و فعالیت بدنی پرداخت. در صورت رعایت نکردن این موضوع، امکان آسیب و بروز عارضه وجود خواهد داشت. امکان این وجود دارد که برخی عوارض جانبی هنگام شروع به ورزش و فعالیت‌های بدنی قبل از اینکه بهبودی کامل حاصل شود، رخ دهد. به عنوان مثال کبودی و تورم در نواحی که لیپوماتیک صورت گرفته و یا احساس خستگی بیش از حد و ضعف انرژی، از عوارض ورزش بعد از عمل لیپوماتیک هستند.

ورزش بعد از عمل لیپوماتیک موثر است؟

تاثیرات ورزش بر حفظ و بهبود نتایج عمل لیپوماتیک

ورزش کردن پس از انجام لیپوماتیک ممکن است با خطراتی همراه شده و عوارض جانبی به دنبال داشته باشد اما این موضوع تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که قبل از انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی، نکات ذکر شده رعایت نشوند و بدن به طور کامل بهبود نیافته باشد. اما در طرف مقابل با گذشت دوران نقاهت و بهبودی پس از جراحی لاغری، انجام برخی ورزش‌ها نه تنها خطری برای شما ندارد بلکه با افزایش قوای جسمانی، موجب اثربخشی و ماندگاری بیشتر نتایج حاصل از عمل لیپوماتیک نیز می‌شوند. مطالعاتی که توسط محققان و افراد متخصص در طی سال‌ها بر روی نمونه افرادی که پیکرتراشی انجام داده‌اند صورت گرفته است نشان‌دهنده این موضوع بوده که انجام تمرین و ورزش پس از درمان، لازم و ضروری است تا نتایج به دست آمده از عمل لیپوماتیک برای مدت طولانی و یا همیشه حفظ شوند چرا که چربی‌های خارج شده طی لیپوماتیک ممکن است در اثر تحرک کم و مصرف مواد غذایی زیاد در طولانی مدت جایگزین شوند.

به همین علت انجام مجموعه‌ای از ورزش‌ها به صورت مستمر، برای حفظ نتایج حاصل از انجام عمل پیکرتراشی ضروری است. در همین راستا به شما توصیه می‌شود تا درباره ورزش‌ها و تمرین‌های مؤثر بر حفظ نتایج پس از عمل زیبایی لیپوماتیک از پزشک متخصص خود سؤال کرده و دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید. همچنین مشورت خواستن و راهنمایی گرفتن از یک مربی ورزشی قابل اعتماد و ماهر در این زمینه نیز کمک خوبی به شما خواهد کرد.

از چه زمانی بعد از انجام لیپوماتیک می‌توان شروع به ورزش کرد؟

در حالت ‌ایده‌آل، برای شروع ورزش بعد از لیپوماتیک باید حداقل سه تا پنج هفته صبر کنید. درست است که برای حفظ نتیجه این روش به یک برنامه ورزشی نیاز خواهید داشت اما اگر زودتر از این زمان شروع به فعالیت‌های ورزشی روتین خود بکنید، ممکن است که عوارض جانبی گریبان‌گیر شما شوند. یکی از مهمترین عوارض ناشی از آن، عدم رسیدن به فرم دلخواه بدنی در اثر انجام ورزش‌های زودهنگام و غیر اصولی خواهد بود. بنابراین تمام پزشکان توصیه می‌کنند که در این مدت هیچگونه تمرین شدید انجام نشود. به جای ورزش کردن در این مدت، برای داشتن بهترین نتیجه، یک رژیم غذایی متعادل شامل کربوهیدرات‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌ها را داشته باشید. با این حال باید مراقب باشید که از خوردن زیاد غذا خودداری نمایید. یک رژیم کم نمک همراه با نوشیدن مقدار زیادی آب (حداقل دو لیتر در روز) به رفع سریع‌تر ادم یا ورم (احتباس آب) کمک می‌کند.

چه نوع ورزشی را می توان پس از عمل لیپوماتیک انجام داد؟

اولین ورزش مناسب بعد از لیپوماتیک، راه رفتن آرام در مسافت‌های کوتاه در بعد از ظهر‌ها یا صبح زود است که هوا گرم نیست. با گذشت سه الی پنج هفته، اکثر افرادی که پیکرتراشی انجام داده‌اند، با تمام شدن دوران نقاهت احساس راحتی می‌کنند. بعد از این دوران است که آن‌ها می‌توانند تمرینات سخت را انجام بدهند و بدن نیز آن را به راحتی تحمل کند. برای جلوگیری از تجمع دوباره چربی در شکم و سایر نواحی که تحت عمل لیپوماتیک قرار گرفته است، باید به طور مداوم تمرینات مخصوص برای پهلو، سینه و شکمی را دنبال نمود. بهترین شکل ورزش‌های بعد از پیکرتراشی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و ایروبیک است. به غیر از این موارد که ذکر شد، تمرینات ساده شکمی نیز وجود دارد که همه می‌توانند پس از گذشت چند هفته آن را به عنوان ورزش مناسب بعد از عمل در برنامه تمرینی خود قرار دهند.

راهکار های موثر در نتایج لیپوماتیک در کنار ورزش

علاوه بر انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی، راهکار‌ها و نکات دیگری نیز وجود دارند که بر حفظ نتایج حاصل از لیپوماتیک مؤثر خواهند بود. عمل به این موارد از افزایش وزن و بازگشت چربی‌های اضافی به بدن شما جلوگیری کرده و سلامت شما تضمین خواهد شد:

  • نوشیدن آب

تا جایی که می‌توانید آب بنوشید. آب به حفظ رطوبت بدن کمک کرده و موجب سوختن کالری بیشتری خواهد شد که در نتیجه آن احتمال اضافه وزن کاهش یافته و نتایج عمل پیکرتراشی یا لیپوماتیک در حد امکان حفظ خواهند شد.

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی پرچرب با کالری بالا زحمات شما را به هدر خواهد داد. برای اینکه بتوانید وزن خود را نرمال نگه داشته و از دست چربی‌های خارج شده از بدن توسط انجام عمل لیپوماتیک برای همیشه راحت شوید، یک رژیم غذایی سالم و کم کالری متشکل از میوه، سبزیجات، فیبر‌ها و گوشت کم برای خود داشته باشید.

  • تحرک کافی

باید از بی‌تحرکی، نشستن و دراز کشیدن‌های طولانی مدت اجتناب کنید. هنگام تماشای تلویزیون، نشستن پشت میز کار، مشغول بودن با تلفن همراه، کار با رایانه‌های شخصی و موارد دیگر که به مدت طولانی بی‌تحرک و ساکن هستید، بایستید و برای مدت کوتاهی قدم بزنید. این کار سلامتی شما را بهبود می‌دهد و از اضافه وزن جلوگیری می‌کند.

عوارض عدم انجام ورزش مناسب بعد از لیپوماتیک

عوارض عدم انجام ورزش مناسب بعد از لیپوماتیک چیست؟

بدون انجام ورزش منظم بعد از چند هفته و رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل، احتمال بازگشت چربی‌ها بسیار محتمل است. بنابراین لیپوماتیک شما را به نتیجه دلخواه از فرم بدنی می‌رساند اما بدون انجام ورزش بعد از لیپوماتیک و داشتن یک رژیم غذایی سالم، قطعاً به همان وضعیت بدنی که داشته‌اید (در مواقعی حتی بدتر از آن) باز خواهید گشت. در ادامه به چند سؤال درمورد ورزش مناسب بعد از لیپوماتیک پاسخ خواهیم داد:

آیا بعد از لیپوماتیک می‌توانم وزنه بزنم؟

بله، اما برای شروع دوباره وزنه زدن باید آهسته پیش بروید و با توجه به سطح راحتی خود، وزن آن را افزایش دهید.

آیا بعد از پیکرتراشی می‌توانم اسکوات انجام دهم؟

بله اسکوات نیز یک روش مناسب برای ورزش کردن بعد از عمل لیپوماتیک است.

بهترین ورزش بعد از لیپوماتیک چیست؟

این انتخاب به شرایط بدنی هر فرد و سن او بستگی دارد. اما کلینیک تخصصی پوست و مو رز پیاده‌روی را به شما پیشنهاد می‌دهد. با انجام پیاده‌روی آهسته به روند بهبودی خود نیز کمک می‌کنید.

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
لیپوماتیک بازو – هزینه لاغری بازو و زیر بغل در سال 1403
نوشتهٔ بعدی
خطر آمبولی تا چند روز بعد از عمل لیپوماتیک وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید