علائم اولیه نکروز بینی – چند روز بعد از عمل اتفاق می افتد؟

نکروز پوست بعد از عمل بینی

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی است که توسط جراحان پلاستیک در سراسر جهان انجام می‌شود و در مناطقی مانند ایران با استقبال بسیار پرشوری از سمت علاقه‌مندان به زیبایی مواجه شده است. این عمل جراحی به طور کلی اگر توسط متخصصین با تجربه و ماهر انجام شود، با عوارض جانبی جدی همراه نخواهد بود؛ با این حال میزان عوارض در عمل بینی 8 تا 15 درصد است که اکثر آن‌ها تهدید کننده زندگی نیستند. یکی از عوارض نادر گزارش شده، نکروز پوست بینی بعد از عمل است.

نکروز به معنای سیاه شدن پوست بینی یا اطراف آن می‌باشد که در اثر عدم تخصص و توانایی کافی پزشک و یا در اثر ابتلای زیباجو به برخی از بیماری‌ها ممکن است رخ دهد. کلینیک تخصصی رز در این مقاله در مورد علل و علائم سیاه شدن بینی بعد از عمل اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

نکروز پوست عارضه عمل بینی

نکروز پوست چگونه به وجود می‌آید؟

خون حامل اکسیژن و مواد مغذی لازم برای حفظ سلامتی بافت‌های بدن است؛ به همین دلیل هنگامی که در خون رسانی شما اختلال ایجاد می‌شود، اکسیژن کافی به بافت‌های درگیر نمی‌رسد. نکروز پوستی زمانی ایجاد می‌شود که خون رسانی به بخشی از پوست شما کم باشد؛ کمبود خون نه تنها به پوست شما بلکه به بافت‌های اطراف آن نیز آسیب می‌رساند و این آسیب به پوست منجر به سیاه شدن بینی و اطراف آن (به ویژه زیر چشم‌ها) می‌شود. هنگامی که نکروز پوست بینی رخ می‌دهد، بافت‌های آسیب دیده آبی متمایل به سیاه می‌شوند و اغلب باید توسط جراحی برداشته شود و در نهایت برداشتن بافت‌های نکروزه باعث بهبود زخم و رشد پوست جدید می‌شود.

علت نکروز پوست پس از عمل

نکروز پوست بینی بعد از عمل بینی

عوارض پوستی پس از جراحی‌های زیبایی مانند رینوپلاستی معمولا جزئی و گذرا است. نکروز پوست بینی بعد از عمل یکی از این عوارض نادر و جدی است که هم بیماران و هم پزشکان را نگران کرده است و استعمال دخانیات از جمله عوامل مخربی است که بر نتیجه جراحی‌های پوستی تاثیر دارد. سیاه شدن پوست بینی به دلیل اختلال در شبکه عروق خونی تامین کننده سطح پوست ممکن است رخ دهد و همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، این احتمال بیشتر در افراد سیگاری، دیابتی یا بیماران دارای اضافه وزن رخ می‌دهد. نکروز پس از عمل بینی می‌تواند یک مصیبت ترسناک باشد، اگرچه با درایت پزشک می‌تواند قابل کنترل باشد.

آیا کبودی زیر چشم‌ها نشانه نکروز است؟

پوست شما توسط شبکه پیچیده‌ای از شریان‌های کوچک تامین می‌شود که هم اکسیژن و هم مواد مغذی را برای آن فراهم می‌کند. این شریان‌های کوچک و ظریف معمولا به صورت سطحی از لایه زیرین پوست عبور می‌کنند و اختلال در آن‌ها به هر دلیلی می‌تواند منجر به کاهش خون رسانی به نام ایسکمی و گرسنگی اکسیژن به نام هیپوکسی شود. گاهی اوقات در عمل بینی این عارضه به قدری شدید می‌شود که منجر به نکروز و مرگ بافتی می‌شود اما آیا سیاه شدن زیر چشم‌ها هم به معنای نکروزه شدن پوست چشم است؟ طبیعتا خیر!

سیاه شدن زیر چشم‌ها بعد از رینوپلاستی در اثر آسیب موقتی به مویرگ‌های ظریف زیر چشم است و به ندرت ممکن است این عارضه موجب نکروز شدن پوست چشم شود و تا به حال گزارشی مبتنی بر این موضوع به ثبت نرسیده است. بنابراین سیاهی چشم بعد از رینوپلاستی به عنوان یک عارضه شایع و بی‌خطر در نظر گرفته می‌سود که نهایتا طی 7 روز بعد از جراحی از بین خواهد رفت.

علائم اولیه نکروز بینی چیست؟

در سیاه شدن بینی بعد از عمل، ناحیه آسیب دیده فاقد خون کافی و مواد مغذی است و در نهایت، کمبود اکسیژن منجر به مرگ بافت بینی شما می‌گردد که ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

  1. مشاهده کردن رنگ آبی تیره، قهوه‌ای یا سیاه بر روی پوست بینی یا اطراف آن
  2. مشاهده ظاهری خشک، چرمی و ضخیم که معمولاً بر قسمت رویی پوست بینی مشاهده می‌شود.
  3. ایجاد زخم باز روی پوست آسیب دیده

حال ممکن است بپرسید که چه زمانی به جراحم مراجعه کنم؟ در صورت احساس هر یک از علائم فوق پس از جراحی بینی، جراح خود را مطلع کنید. افزایش درد، عدم بهبود زخم‌های ایجاد شده و یا تجربه تب همیشه باید ارزیابی پزشکی انجام گیرد زیرا درمان سریع و مناسب در جلوگیری از خطرهای جدی بسیار موثر خواهد بود.

علائم نکروز بینی چیست؟

علت سیاه شدن بینی بعد از عمل چیست؟

دکتر رضا روحانی پزشک موفق مرکز درمانی رز در مورد سیاه شدن بینی بعد از عمل می‌گویند: ما فکر می‌کنیم که عوامل متعددی در نکروز موضعی پوست پس از رینوپلاستی نقش دارند. توصیه ما این است که زیباجویان قبل از عمل جراحی بینی و دیگر تکنیک‌های جراحی، سیگار را ترک کنند و جراحان از استفاده از اسپلینت‌های خارجی فلزی محکم بر روی بینی خودداری نمایند.

به عنوان مثال ما برای جلوگیری از عوارض اینچنینی به جای استفاده از آتل‌های فلزی، از آتل‌های ترموپلاستیک استفاده می‌کنیم زیرا نرم‌تر و انعطاف پذیرتر هستند و می‌توانند ادم (تورم) بعد از عمل را بهتر تحمل کنند و با داشتن منافذ متعدد روی خود، باعث ایجاد فشار کمتری بر روی بینی می‌شوند.

به این ترتیب زیباجویان ما به هیچ عنوان دچار نکروز پوستی بعد از عمل بینی نخواهند شد. ایشان همچنین افزودند: تبحر و تجربه پزشک جراح حین عمل ترمیمی و زیبایی بینی جهت جلوگیری از نکروزه شدن پوست بسیار مهم است، وی باید بداند پوست بینی را تا چه اندازه برای عمل بالا بکشد و چگونه آن را شکل دهی کند و ببرد.

پیشگیری و درمان نکروز بینی بعد از عمل

باید بدانید که هیچ جراحی بدون آسیب عروق خونی به پایان نمی‌رسد زیرا لحظه‌ای که جراح پوست شما را برش می‌دهد، جریان خون شما به خطر می‌افتد. رگ‌های خونی معمولاً جریان خون را به ناحیه آسیب دیده هدایت می‌کنند تا از نکروز جلوگیری نمایند. با این حال در برخی افراد، برش بیش از حد یا وجود عوامل خطر (از جمله سیگار کشیدن، دیابت و …) ممکن است منجر به ایسکمی جبران ناپذیر و مرگ یا همان نکروزه شدن بافت شود. اگر از توانایی پزشک در مدیریت نحوه عمل جهت جلوگیری از نکروه شدن فاکتور بگیریم، با رعایت موارد زیر می‌توان از سیاهی پوست جلوگیری کرد:

  1. مراقبت همه جانبه از بینی به خصوص طی 1 ماه اول پس از جراحی
  2. تمیز نگه داشتن زخم‌های اطراف بینی
  3. شستن مکرر دست‌ها قبل از دست زدن به بینی و زخم‌های آن
  4. تعویض کردن منظم بانداژ زیر بینی
  5. پیروی از دستورالعمل‌های پزشک یا متخصصان مراقبت از زخم (اگر سابقه نکروزه داشته‌اید)
  6. عدم استعمال دخانیات (سیگا، قلیان، مخدر و …)
  7. کنترل قند و فشار خون با مصرف دارو و داشتن رژیم غذایی مناسب

با این حال گاهی اوقات با وجود استفاده از راهکارهای مراقبتی بالا و پیروی از تمام دستورالعمل‌های پزشک، نکروز بازهم اتفاق می‌افتد که علت آن اغلب در اثر وجود بیماری‌های زمینه‌ای و سایر مشکلات مربوط به سبک زندگی سالم است.

سوالات رایج

ایا نکروز بینی درد دارد؟

بله، نکروز بینی، که به عنوان مرگ بافت بینی نیز شناخته می شود، می تواند دردناک باشد. زخم و آسیب به اعصاب از دلایل اصلی درد نکروز هستند. شدت درد با توجه به میزان نکروز در هر فرد متفاوت است و ممکن است درد را به صورت مدوام و یا ضربان دار احساس کنید.

نکروز بعد از چند روز اتفاق می افتد؟

شدت آسیب به بافت نیز در زمان شروع نکروز نقش دارد. آسیب های شدید به سرعت منجر به نکروز می شوند، در حالی که آسیب های خفیف تر ممکن است روزها یا حتی هفته ها طول بکشد تا به نکروز منجر شوند.

4/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
بهترین دکتر تیپ پلاستی در تهران – اصلاح نوک بینی
نوشتهٔ بعدی
جراحی بینی بسته: روش، تصاویر، هزینه و بهبودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید