9 دلیل نازک شدن مو؛ چگونه از نازک شدن موهایم جلوگیری کنم

چگونه از نازک شدن موها جلوگیری کنیم؟

ریزش مو یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که هم مردان و هم زنان با آن مواجه هستند. افراد بسته به ترکیب ژنتیکی، آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنند و غذاهایی که می‌خورند، موهای متفاوتی دارند. داشتن موی سالم و ضخیم می‌تواند زیبایی را چندین برابر کند؛ بنابراین مراقبت از مو می‌تواند برای افراد بسیار پر اهمیت باشد. گاهی به دلایل مختلف مو‌ها شروع به نازک شدن و ریزش می‌کنند.

نازکی مو به طور معمول با ریزش جزئی تا متوسط بخشی از مو همراه است. نازک شدن مو و یا ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از دلایل رایج آن می‌توان به افزایش سن، استرس، سبک زندگی، ژنتیک، انواع بیماری‌ها یا عوامل مختلف اشاره کرد.

نازک شدن مو یا ریزش مو ممکن است به طور کامل متوقف نشود. ولی شما می‌توانید با انجام برخی روش‌ها موهای ضخیم‌تری داشته باشید و از نازک شدن و ریزش آن‌ها جلوگیری کنید. ما در این مقاله سعی کرده‌‌ایم توضیحی برای علت نازک شدن مو و راهکارهایی برای درمان و تقویت موهای نازک برای همراهان گرامی ارائه دهیم.

دلایل نازک شدن مو

چه چیزی باعث نازک شدن مو می‌شود؟

دلایل زیادی برای نازک شدن مو وجود دارد. در ادامه به مهمترین عوامل آن‌ها اشاره شده است.

  1. استفاده بیش از حد از رنگ‌های شیمیایی مو، ژل و اسپری حالت دهنده مو، سشوار و نرم کننده‌های شیمیایی که به ریشه مو صدمه می‌رساند.
  2.  افرادی که موهای خشک دارند، باید بدانند که علت نازکی موی آن‌ها، خشکی بیش از حد است، موهای این افراد شکننده، نازک و مستعد ریزش هستند.
  3. اختلالات غده تیروئید مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد می‌کند. یکی از آنها مشکل کم پشتی مو است.
  4. افرادی که پوست و موی سرشان به طور طبیعی چرب است، شاید وسوسه شوند موهای خود را بیش از اندازه (بیش از یک بار در روز) بشویند، این کار مضر است و باعث نازک شدن و ریزش موها می‌شود.
  5. کوتاه نکردن موها و عدم مراقبت از آن باعث موخوره می‌شود. موخوره با اثر برکوتیکول باعث نازک شدن موها می‌شود.
  6.  بستن مو به گونه‌‌ای که به ریشه مو آسیب برساند و باعث تضعیف ریشه مو شود مثل دم اسبی.
  7. پروتئین‌ها و ریزمغذی‌هایی که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند در چرخه ساخت و حفظ فولیکول‌های جدید نقش اساسی دارند. بنابراین سوء تغذیه و کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌تواند باعث ریزش مو و علت نازک شدن مو باشد. رژیم تغذیه‌ای نامناسب و عدم دریافت مقدار مناسب آهن نیز منجر باعث ریزش مو می‌شوند.
  8. استرس که با افزایش هورمون‌هایی نظیر کورتیزول مرتبط است. هورمون‌های ناشی از استرس مزمن ممکن است، ریشه مو را به ‌مرورزمان تضعیف کرده و رشد موهای جدید را با چالش مواجه کنند.
  9.  زایمان، توقف مصرف قرص‌های ضد بارداری، تغییرات هورمونی شدید، کاهش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه، بیماری‌های خودایمنی، اختلال و تضعیف سیستم ایمنی، بیماری‌های پوستی یا عفونی، کمبود ویتامین D، تب بالا از جمله عواملی هستند که باعث نازک شدن مو می‌شوند.

علت نازک شدن مو مردان

دلایل زیادی برای نازک شدن مو در مردها وجود دارد، با این حال طاسی با الگوی مردانه و افزایش سن به طور طبیعی ممکن است باعث نازک شدن موهای آقایان شود. نازک شدن موها بخش طبیعی از روند پیری است و مردان بیشتر از زنان مستعد از دست دادن ضخامت موها به میزان قابل توجه‌تری هستند. از دیگر دلایلی که ممکن است مردان را دچار نازکی موی سر کند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. سو تغذیه در اثر رژیم‌های غذایی محدود کننده
  2. عدم مصرف مکمل‌های ویتامینی و معدنی به ویژه بیوتین و زینک
  3. انجام ورزش‌های سنگین
  4. اختلالات هورمونی
  5. فشارهای عصبی و روانی زیاد
  6. ابتلا به برخی اختلالات مانند آلوپسی آره‌اتا

علت نازک شدن مو در طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی سوء مزاج خشک بدن یکی از مهمترین دلایلی است که می‌تواند موجب نازک شدن موها شود. خشکی بدن در اثر قرار گرفتن در مجاورت هوای گرم یا استفاده از حالت دهنده‌های حرارتی مو، ورزش بسیار و کاهش مصرف آب است.

از کجا بفهمیم موهایمان نازک شده است؟

نازک شدن مو برخی اوقات با ریزش مو و طاسی سر اشتباه گرفته می‌شود. با پیشرفت نازک شدن مو، درنهایت ریزش مو اتفاق می‌افتد؛ و نمی‌توان نازک شدن مو و ریزش مو را یکسان دانست.

چه چیزی باعث نازک شدن مو می‌شود؟

در حقیقت نازک شدن موها باعث می‌شود، که موهای بسیار کمتری روی سر خود داشته باشید. نازک شدن تار مو به تدریج رخ می‌دهد و شما فرصت دارید علت آن را پیدا کنید. نازک شدن مو با علایمی مانند کاهش قطر مو، شکنندگی، خشک شدن مو و وز شدن آن همراه است.

چگونه می‌توان جلوی نازک شدن موها را گرفت؟

برای این که از نازک شدن موها جلوگیری کنیم، باید بسیاری از فاکتورها را در نظر داشته باشیم؛ که در ادامه مطلب به آن اشاره شده است.

  1. روی، منیزیم و مس سه ماده مهم برای سلامت مو هستند، این عناصر برای افزایش و سلامت مو بسیار مفید هستند. ویتامین‌های B، E، A و C به ترتیب از مهمترین ویتامین‌های تأثیرگذار در سلامتی و شادابی موها هستند.
  2. عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی سخت، افزایش تعداد گلبول‌های سفید و کم خونی یا نقص در تولید آنزیم‌های ملانین باعث سفید شدن زودرس موها می‌شود.
  3.  پرهیز از استفاده از محصولات زیبایی مانند موم، کرم مو، ژل و سایر فرآورده‌های نفتی مانند پارافین و روغن‌های مضر می‌تواند از نازک شدن موها جلوگیری کند.
  4. روغن‌های گیاهی با اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ به سلامت پوست و مو کمک زیادی می‌کنند، بنابراین استفاده از آنها برای حفظ زیبایی و حالت مو توصیه می‌شود.
  5. ماینوکسیدیل که مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) است. محلولی است که برای تقویت و ضخیم کردن مو مورد استفاده قرار می گیرد. این محلول بدون نسخه در دسترس است. برای استفاده می توانید روزی دوبار از آن را روی پوست سر خود بمالید.
  6. لیزر درمانی اغلب توسط متخصصان پوست استفاده می‌شود. در حال حاضر FDA برخی از محصولات را برای مصرف خانگی تایید کرده است. لیزر موهای زائد خانگی برای رشد مجدد و ضخیم شدن موهای شما طراحی شده است.
  7.  Hair filler یا فیلر مو برای افرادی که موهای ضعیف و نازک دارند و تزریق فیلر به پوست سر گزینه بسیار خوبی است. با انجام فیلرها به نتایج بهتری دست می‌یابند.
  8. فیلر مو یکی از مهم‌ترین روش‌های حل مشکلات مو و بزرگ‌تر کردن آن‌ها در دنیا محسوب می‌شوند. این روش با تزریق مواد خاصی به پوست سر بر روی ضخامت مو تاثیر می‌گذارد.
  9. در روش PRP مقداری خون از فرد گرفته می شود و در سانتریفیوژ قرار می گیرد تا پلاسما جدا شود. هنگامی که پلاسما با مواد مغذی مختلف (مانند پروتئین) مخلوط شد، در فواصل 2 سانتی متری به پوست سر تزریق می شود. قبل از شروع، پوست سر با داروهای موضعی بی حس می شود.
  10. مزوتراپی روشی برای تقویت مو است. دراین روش مواد فعال به طور مستقیم به مزودرم برای کمک به تقویت و تحریک رشد مو تزریق می شود. مزوتراپی یکی از موثرترین روش های درمان ریزش مو است.

روش‌های درمانی خانگی برای نازک شدن مو

  • ماساژ پوست سر:

    ماساژ پوست سر می تواند بدون هزینه یا عوارض جانبی به سلامت موهای شما کمک کند. برای افزایش خونرسانی و تغذیه بهتر موها، پوست سر را ماساژ دهید.

  • استفاده از روغن گیاهی برای تقویت مو:

    می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن کرچک استفاده کنید. قبل از درمان با این روش، مقدار کمی روغن را روی دست خود تست کنید.

  • استفاده از مولتی ویتامین:

    دریافت انواع ویتامین و مواد معدنی برای حفظ سلامتی و استحکام مو ضروری است. در جدول زیر به انواع مواد معدنی و ویتامین های لازم برای تقویت مو اشاره شده است.

  • لیزر درمانی خانگی:

    انرژی ساطع شده از نور لیزر به کاهش ریزش مو و تقویت ساقه مو کمک می‌کند. لیزر درمانی مو در خانه که با دستگاه‌های کوچک و دستی انجام می‌شود، این دستگاه با افزایش جریان خون در پوست سر، فولیکول های مو را تحریک می‌نماید.

  • اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶:

    امگا 3 و امگا 6 فولیکولهای مو را تغذیه میکنند، از سلامت پوست سر حمایت کرده و گردش خون را در پوست سر بهبود می‌بخشند. گنجاندن امگا 3 و امگا 6 در رژیم غذایی می‌تواند رشد مو را تقویت کند، استحکام مو را بهبود بخشد، سلامت پوست سر را تضمین نماید، از ریزش مو جلوگیری کند و درخشندگی و ضخامت را به موهای شما بیافزاید.

  • مکمل اسید فولیک:

    مرکز کنترل بیماری (CDC) به شما توصیه می‌کند که روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید تا به تولید فولیکول‌های مو کمک کرده و موهایی سالم، ضخیم و کامل داشته باشید. مصرف این مکمل برای رشد مو که مخصوص مو طراحی شده‌اند، بی خطر اند.

  • بیوتین:

    بیوتین ساختار کراتین (پروتئین اصلی مو) را بهبود می‌بخشد، بنابراین می‌تواند سلامت مو از جمله حجم، ضخامت و پوشش موهای سر را بهبود بخشد.

  • کورتیکواستروئیدها:

    گاهی اوقات بدن فولیکول های موی سالم را از بین می‌برد. درمان افرادی که به آلوپسی آرئاتا مبتلا هستند، با استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی انجام می‌شود. همچنین، درمان پلانوپیلاریس و لوپوس اریتماتوز دیسکوئید نیز با استفاده از این نوع داروها انجام می‌پذیرد. این سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی می‌توانند با اثرات یک بیماری خودایمنی مقابله کنند و به مو اجازه رشد و افزایش ضخامت دهند. این داروها را به هیچ وجه بدون تجویز دکتر مصرف نکنید.

  • اسپیرونولاکتون:

    اسپیرونولاکتون یک آگونیست گیرنده آلدوسترون است. این بدان معناست که اسپیرونولاکتون تولید آندروژنها یا هورمون های تستوسترون را که عمدتاً مسئول ریزش مو هستند، کند می‌نماید.

ویتامین Cویتامین C یک آنتی اکسیدان است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
ویتامین B3اگر این ویتامین را کافی دریافت نکنید، موهای شما درخشش خود را از دست داده و شکننده می‌شوند.
ویتامین B7استفاده منظم از این ویتامین استحکام الیاف مو را افزایش می‌دهد
ویتامین Eویتامین E می‌تواند سطح اکسیژن خون را افزایش دهد و گردش خون را بهبود بخشد که برای رشد موی سالم مهم است، علاوه بر این این ویتامین مو را مرطوب نگه می‌دارد.
ویتامین Aویتامین A به لطف خواص آنتی اکسیدانی خود نه تنها از موهای شما محافظت می‌کند، بلکه در تقویت و محافظت از بینایی و پوست شما نیز موثر است.
ویتامین Dویتامین D می‌تواند به جذب بهتر کلسیم کمک کند. کلسیم یک ماده معدنی کلیدی برای موهای سالم است. بنابراین، مصرف ویتامین D کافی برای رشد مو مهم است.
آهن، اسیدفولیک و رویبرای داشتن موهای سالم بدن به آهن، اسیدفولیک و روی نیاز دارد.

روغن تراپی برای نازکی موها

یکی از بهترین روش‌های خانگی برای مقابله با نازک شدن موها، استفاده از روغن تراپی است. به عنوان مثال استفاده از موارد زیر در طب سنتی برای افزایش ضخامت مو موثر است:

  1. روغن رزماری برای افزایش جریان خون در سر
  2. روغن نعناع افزایش گردش خون در نواحی فولیکولی
  3. روغن نارگیل جهت افزایش ضخامت و تغذیه تارهای مو

نازک شدن مو و ریزش آن

همان‌طور که اشاره شد، نازک شدن مو برای مردان و زنان به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که در این میان سطح استرس فرد یکی از عوامل مهم به شمار می‌آید. هر مرد یا زن به طور متوسط روزانه 50 الی 100 موی خود را در چرخه رشد مو از دست می‌دهد. اما در بسیاری از موارد نازک شدن مو افزایش ریزش مو همراه است. بدین ترتیب ارتباط معناداری میان نازک شدن مو و ریزش آن وجود دارد.

در راستای دلیل ریزش موها بهتر است با عوامل زمینه‌ساز نازک شدن مو آشنا شوید. دلایل گوناگونی از جمله عادت‌های زندگی بر این مسئله اثرگذار هستند. برخی از این عادت‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. وسواس و رسیدگی بیش از حد به موها: این وسواس می‌تواند شامل فر کردن، رنگ کردن و استفاده مکرر از برخی حالت دهنده‌ها باشد.
  2. استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبتی غیر استاندارد: مانند برخی لوسیون‌ها، سرم‌ها و ژل‌های مو
  3. وسواس در محکم بستن موها
  4. رژیم غذایی غلط و عدم دریافت آهن، فولیک اسید و سایر مواد معدنی
  5. اضطراب و استرس بالا: که موجب افزایش هورمون کورتیزول می‌شود
  6. عدم رعایت بهداشت و یا زندگی در محیط‌های آلوده

نازک شدن مو بعد از کراتین

کراتینه کردن مو یکی از اقداماتی است که به تجربه کافی نیازمند است. برای بهره‌مندی از فواید کراتینه کردن مو ابتدا باید از روش‌های استفاده و اصول مراقبتی پس از آن آگاه باشید. بر اساس توصیه‌های رز کلینیک، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات برای جلوگیری از نازک شدن مو بعد از استفاده از کراتین به شرح زیر می‌باشد:

  1. استفاده از نرم‌کننده‌ها و شامپوهای غیر شیمیایی: استفاده از شامپوهای حاوی سولفات موجبات تشدید ریزش مو را فراهم می‌آورند. برخی دیگر از شوینده‌ها نیز وجود دارند که باعث شسته شدن کراتین موها از سر می‌شوند.
  2. اجتناب از شانه زدن مو هنگامی که خیس هستند: موها در حالت خیس در شکننده‌ترین حالت ممکن به سر می‌برند. علاوه بر این شانه زدن مکرر نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.
  3. حفظ رطوبت موها پس از کراتین: خشک بودن بیش از حد موها نیز باعث شکنندگی آن‌ها می‌گردد. حفظ رطوبت مو، کلید داشتن موهای درخشنده و سالم است.
  4. تقویت پوست سر با روغن‌های مناسب: که اقدامی مناسب جهت جلوگیری از ریزش مو پس از کراتین به شمار می‌رود. به عقیده متخصصین رز کلینیک روغن درخت چای، روغن سیاهدانه و روغن نارگیل از جمله روغن‌های مفید و مؤثر در جهت تقویت موها به شمار می‌روند.
  5. بهره‌گیری از رژیم غذایی سالم: که نقش بسزایی در سلامت موها دارد. استفاده از رژیم غذایی حاوی پروتئین و آهن می‌تواند نتایج مطلوبی را در کیفیت موهای سر ایفا کند.
  6. نوشیدن آب کافی و هیدراته کردن بدن
  7. پرهیز از استعمال دخانیات

نازک شدن مو بعد از کاشت

نازک شدن مو بعد از کاشت نیز یکی دیگر از شرایطی است که افراد زیادی پس از کاشت مو با آن مواجه می‌شوند. این اتفاق برای مردان و زنان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. به عنوان مثال، اکثر خانم‌ها در دوران بارداری نازک شدن موها و ریزش 3 برابری مو را تجربه می‌کنند. نازک شدن مو پس از پروسه کاشت به دلایل دیگری نیز می‌تواند رخ بدهد که متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. تجربه پایین متخصص و کادر درمانی
  2. استفاده از روش نامناسب کاشت مو
  3. عدم بررسی سوابق بیماری شخص متقاضی
  4. عدم به‌کارگیری بانک موی قوی
  5. عدم رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی پس از پروسه کاشت مو
  6. عدم رعایت بهداشت پس از کاشت
  7. استرس و اضطراب بالا
  8. ابتلا به برخی بیماری‌ها
  9. ابتلا به فولیکولیت

در این راستا پیش از آن که اقدام به کاشت مو کنید، از بهره‌مندی از جلسه مشاوره تخصصی و حرفه‌ای اطمینان حاصل کنید. بررسی سوابق و رزومه کلینیک درمانی و تخصصی پوست و مو می‌تواند کمک مؤثری در انتخاب شما داشته باشد. همچنین متخصصین رز کلینیک پیش از اقدام کاشت مو انجام برخی آزمایش‌ها را توصیه می‌کنند. این آزمایش‌ها می‌توانند اطلاعات کافی در رابطه با سلامت فردی ارائه ساخته و در انتخاب بهترین روش درمانی نقشی مؤثری ایفا کند.

کمبود مواد مغذی مهم:

کمبود برخی مواد مغذی در غذا سبب ریزش مو می‌شود. رژیم غذایی مناسب می‌تواند به افزایش استحکام مو کمک کند. آووکادو، آجیل، لوبیا، سویا، تخم مرغ، میوه، اسفناج، ماهی چرب، گوشت و غیره بخورید. تغذیه سالم ارتباط مستقیمی با سلامت مو دارد.

درمان موهای نازک با تخم مرغ:

اگر علت ریزش موی شما کمبود پروتئین است، تخم مرغ می‌تواند یک راه حل خوب برای این مشکل باشد. برای این کار، تخم مرغ را با اسانس مخلوط کنید. این ماسک را روی موهای نازک خود قرار دهید و پس از یک ساعت آن را بشویید.

درمان آب پیاز برای موهای نازک:

آب پیاز به دلیل وجود گوگرد در ترکیب، باعث رشد مو شده و آن‌ها را از ریشه تقویت می‌کند

روش‌های درمانی خانگی برای نازک شدن مو

بهترین درمان برای موهای نازک زنانه

استفاده از روش‌های تقویتی مختلفی که در مطلب بالا به آن اشاره شد؛ می‌تواند نتایج موثری بر تقویت رشد و ضخامت مو داشته باشد. نتایج روش‌های طبیعی خانگی را ممکن است، در بازه زمانی طولانی‌تر از روش‌هایی مانند فیلر مو، پی آر پی یا مزو تراپی مشاهده کنید.

ولی در پاسخ این سوال که چه روشی بهترین تاثیر گذاری را روی نازک شدن مو می‌گذارد، باید گفت که با توجه به این که نتایج درمانی بر روی افراد مختلف متفاوت است. درنتیجه برای یافتن بهترین روش درمانی برای نازک شدن مو، پیشنهاد می‌شود به یک پزشک متخصص مراجعه شود و از او راهنمایی‌های لازم را بگیرید.

دکتر رضا روحانی فارغ التحصیل از دانشگاه تهران یکی از پزشکان متخصص و مجرب در این زمینه است که می‌توانید با بهره گیری از علم و تخصص ایشان از بهترین روش درمانی برخوردار شوید.

نازک شدن مو در بارداری

اطلاعات متفاوتی در رابطه با ریزش و نازک شدن موی سر در هنگام بارداری منتشر شده است. به علت برخی گمانه‌زنی‌ها این سؤال برای بسیاری از بانوان ایجاد می‌گردد که چرا ریزش یا نازک شدن مو در هنگام بارداری رخ می‌دهد. در این راستا ابتدا باید با عوامل ریزش مو در هنگام بارداری آشنا شد.

اغلب مردان و زنان در طی روز حدود 50 تا 100 تار موی خود را از دست می‌دهند. در دوران بارداری خانم‌ها نیز به علت افزایش سطح هورمون استروژن چرخه ریزش فولیکول‌ها کندتر می‌شود. در طی 3 ماه اول بارداری بدن فشار زیادی را تجربه می‌کند. این افزایش فشار برای حمایت از جنین در حال رشد رخ می‌دهد.

علاوه بر تغییر سطح هورمون‌ها در این دوره، برخی از زنان نیز به دلیل بالا رفتن استرس و ابتلا به شوک ممکن است نازک شدن موهای خود را مشاهده کنند. استرس ممکن است بیش از 30 درصد موهای فرد را وارد فاز تلوژن یا استراحت کند. این شرایط زمینه ریزش مو 3 برابری را برای بسیاری از بانوان ایجاد می‌کند.

نتیجه گیری درباره نازک شدن مو

نازک شدن مو و ریزش مو بر روی ظاهر افراد تاثیر چشمگیری دارد. بسیاری از افراد برای اینکه از نازک شدن مو جلوگیری کنند و یا آن را درمان کنند، راه‌های مختلف درمانی را تجربه کرده اند. اما با توجه به تنوع روش‌های درمانی ترمیم مو و افزایش تراکم موی سر، ممکن است، افراد در این مسیر گمراه شوند و نتوانند بهترین درمان که مناسب آن‌ها باشد، را بیابند. پیشنهاد ما برای حل این مشکل، مراجعه به یک کلینیک پوست و مو معتبر و مشورت با یک پزشک متخصص است. با یک جلسه مشاوره با یک متخصص، روشی مطمئن و موثری برای رشد و تقویت مو به شما معرفی خواهد شد.

درحال حاضر کلینیک رز با برخورداری از ابزار و تجهیزات مدرن زیبایی و کادر پزشکی مجرب و دارا بودن تمام مجوز‌های لازم از وزارت بهداشت و درمان ایران، در زمینه‌های گوناگون خدمات زیبایی پوست و مو به طور تخصصی فعالیت می‌کند.

سوالات متدوال

کمبود کدام ویتامین باعث نازک شدن مو می‌شود؟

تنها کمبود ریبوفلاوین، بیوتین، فولات و ویتامین B12 با مسئله ریزش مو در ارتباط هستند. ویتامین B2 (ریبوفلاوین) جزء از دو کوآنزیم مهم به نام‌های فلاوین مونوکلئوتید (FMN) و فلاوین آدنین دی نوکلئوتید (FAD) می‌باشد.

امیدواریم این مقاله، مورد پسند شما واقع شده باشد. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

2/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
نظرات در مورد قرص کوکونات کلاژن (اصل و تقلبی)
نوشتهٔ بعدی
بهترین راه از بین بردن خط زیر چشم (چروک دور چشم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید