اثرات مصرف دخانیات و سیگار بعد از کاشت مو

عوارض کشیدن سیگار بعد از کاشت مو

برای موفقیت در کاشت مو رعایت یک سری نکات و مراقبت‌های توصیه شده از طرف پزشک متخصص ضروری است. چرا که بدون اهمیت دادن به نکات مراقبتی نمی‌توان انتظار رسیدن به نتیجه ایده‌آل و مطلوب را داشت. یکی از مهم‌ترین این موارد که پزشک‌ها تاکید جدی بر آن دارند خودداری از سیگار کشیدن بعد از کاشت مو و همچنین مصرف قلیان بعد از کاشت مو است. چرا که مصرف دخانیات پس از پیوند مو می‌تواند تمامی زحمات و هزینه‌های شما را از بین برده و مانع از رسیدن به موهایی با تراکم بالا شود.

اینفوگرافیک راهنمای کشیدن سیگار بعد از کاشت مو

علاوه بر این مورد احتمال بروز عوارض جانبی که خطرات جدی را می‌تواند در پی داشته باشد با مصرف دخانیات بسیار بالا خواهد بود. اگر شما نیز جز افرادی هستید که عادت به مصرف دخانیات دارید بهتر است در این مقاله همراه ما باشید تا با ضرر و زیان‌های این کار بیشتر آشنا شده و در ترک آن تلاش کنید.

تاثیر مصرف سیگار و قلیان پس از کاشت مو

محدودیت های بعد از کاشت موی طبیعی

مراقبت بعد از کاشت مو یکی از مهمترین نکات برای افزایش ماندگاری این روش است. بنابراین در طول دوره نقاهت برای اینکه زیباجو بتواند هرچه سریع تر به بهبودی برسد، باید تمام نکات گوشزد شده توسط پزشک خود را مو به مو انجام دهد. این نکات و توصیه‌های ذکر شده ممکن است شامل برخی از محدودیت‌ها و الزامات پس از پیوند مو باشد. از جمله محدودیت‌های دوران نقاهت پس از انجام کاشت مو می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  1. پرهیز از قرارگیری در مکان‌های بسیار گرم: زیباجویان پس از انجام کاشت مو باید به مدت حداقل دو روز از قرار گیری در مکان‌های گرمی همچون استخرها، حمام‌های داغ، سالن سولاریوم، سونا و جکوزی پرهیز کنند.
  2. عدم قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید: پس از انجام کاشت مو قرارگیری در معرض مستقیم نور خورشید می‌تواند نتیجه کاشت را تحت تاثیر قرار دهد. به همین منظور پزشکان متخصص پیوند مو توصیه می‌کنند که افراد حداقل به مدت 48 ساعت پس از انجام کاشت مو از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید پرهیز نمایند.
  3. عدم مصرف سیگار قلیان و هرگونه دخانیات دیگر: مصرف دخانیاتی همچون قلیان و سیگار پس از انجام کاشت مو حداقل به مدت دو هفته ممنوع می‌باشد. علاوه بر این پزشکان توصیه می‌کنند که قبل از انجام پیوند مو به مدت یک هفته از مصرف سیگار و دخانیات خودداری شود تا عوارض جانبی مرتبط در دوران نقاهت گریبان‌گیر زیباجو نشود. به طور کلی سیگار کشیدن تا حد زیادی ریزش مو بعد از کاشت مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند بر روی نتایج حاصل از کاشت مو نیز تأثیرات منفی بگذارد.

برای اطلاع از هزینه کاشت مو در کلینیک پوست و مو رز با مشاورین ما تماس بگیرید.

خط ویژه: 02148679

محدودیت های پس از کاشت موی طبیعی

آیا سیگار کشیدن بعد از کاشت مو باعث عفونت و کندی روند بهبود خواهد شد؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد یکی از محدودیت‌های دوران نقاهت پس از انجام کاشت مو ، مصرف هر گونه دخانیات و سیگار می‌باشد؛ زیرا مصرف سیگار و قلیان باعث عفونت فولیکول پس از پیوند مو می‌شوند. مصرف سیگار به صورت مرتب چه پس از انجام کاشت مو چه قبل از آن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن متقاضی نیز می‌شود. همچنین آمارها حاکی از آن است که زمان بهبودی زخم‌ها و جراحت‌های بعد از کاشت مو در آن دسته از افرادی که سیگار می‌کشند، نسبت به افرادی که دخانیات مصرف نمی‌کنند بیشتر خواهد بود.

علت این است که با مصرف سیگار، نیکوتین موجود در آن وارد خون فرد شده و در خون فرد جریان می‌یابد. نیکوتین موجود در خون مانع از جابجایی اکسیژن با کربن مونوکسید در خون می‌شود. بنابراین مواد مغذی و اکسیژن به فولیکول‌های تازه کاشت شده نمی‌رسند و ممکن است که این بافت‌ها آسیب ببینند و احتمالا نتیجه نهایی کاشت را تحت تاثیر و حتی خطر قرار دهند؛ به همین خاطر است که احتمال دارد، زخم‌های ایجاد شده دیر تر خوب شوند.

اثر دخانیات بر مونیکوتین موجود در سیگار باعث می‌شود اکسیژن‌رسانی دچار مشکل شده و در نتیجه فولیکول‌ها در اثر کمبود اکسیژن خواهند مرد.
مدت زمان ترک دخانیاتبهتر است یک ماه قبل و یک ماه بعد از پیوند مو، مصرف دخانیات را ترک کنید.
عوارض مصرف دخانیاتکاهش سطح اکسیژن خون و در نتیجه از دست رفتن فولیکول
اختلال در خونرسانی و کاهش تقویت فولیکول
مهمترین محدودیت‌ها برای کاشت موعدم مصرف دخانیات و الکل
دوری از تابش مستقیم نور خورشید
نرفتن به محیط‌های گرم

آیا افراد سیگاری می توانند پیوند مو انجام دهند؟

آیا افراد سیگاری می توانند کاشت مو انجام دهند؟

کاشت مو یکی از روش‌های دائمی برای رفع طاسی مردانه است. این روش دائمی به صورت غیرتهاجمی انجام می‌شود و هزینه آن نسبتاً بالا است. موفقیت این تکنیک زیبایی به چندین عامل بستگی دارد. مهارت پزشک متخصص، روش کاشت و نحوه مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت جزو این فاکتورها هستند. مراقبت‌های قبل و بعد از ایمپلنت مو، وابستگی زیادی به نتیجه کاشت مو دارد. در بین نکات مراقبتی، عدم مصرف دخانیات از اهمیت بالایی برخوردار است.

زیرا مصرف دخانیات می‌تواند نتیجه کاشت مو را با شکست مواجه کند. به همین سبب به صورت مکرر توسط پزشکان به افراد سیگاری توصیه می‌شود که یک هفته قبل از کاشت تا حداقل 14 روز بعد از کاشت مصرف سیگار را ترک کنند.

اگر این افراد در انجام این توصیه پزشکی کوتاهی کنند، تقریباً وقت، انرژی و هزینه‌ای که برای کاشت مو صرف می‌کنند را به هدر می‌دهند. فرد سیگاری می‌تواند با پزشک خود صادق نباشد و اذعان کند که مصرف سیگار را ترک کرده است؛ در این صورت حتی اگر پزشک برای فرد کاشت مو انجام دهد، فرد با عوارض بعد از کاشت مو مانند عدم پیوند فولیکول‌ها در محل کاشت، عفونت‌های باکتریایی و قارچی در محل کاشت، دیر خوب شدن زخم‌ها، عدم رشد مو و ریزش موهای کاشته شده مواجه خواهد شد.

به همین سبب گفته می‌شود که فرد سیگاری تا ترک کامل سیگار بهتر است از کاشت مو منصرف شود. به افراد سیگاری توصیه می‌شود قبل از مراجعه به متخصص برای کاشت مو، به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنند و برای ترک سیگار از روانشناس کمک بگیرند. دوری از محرک‌ها، جویدن آدامس، استفاده از تکنیک‌های ریلکس کردن، مصرف داروهای ترک سیگار قبل از کاشت مو می‌تواند به زیباجو برای ترک سیگار کمک کند.

ارتباط ریزش مو با مصرف سیگار

سیگار کشیدن چگونه می‌تواند بر ریزش مو بعد از کاشت تأثیر بگذارد؟

همانطور که پیش‌تر اشاره نمودیم، دخانیات بر گردش خون تأثیر منفی می‌گذارند، یعنی از رسیدن اکسیژن کافی به فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند و در نتیجه باعث مرگ آن‌ها می‌شوند. به این دلیل که نیکوتین رگ‌های خونی شما را منقبض می‌کند و علاوه بر این، مونوکسیدکربن نیز توانایی خون را در حمل اکسیژن کاهش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، ناحیه کاشت موی شما دچار کمبود اکسیژن می‌شود که باعث افزایش زمان بهبودی شده و عوارضی مانند ریزش دائمی موها را به همراه می‌آورد. در واقع نبود اکسیژن موجب مرگ فولیکول‌های تازه کاشته شده و یا دیگر موهای سرتان خواهد شد.

تاثیر دخانیات بر موهای کاشته شده

تاثیر سیگار بر موهای کاشته شده

کشیدن سیگار بعد از کاشت مو به دلیل داشتن نیکوتین و مواد شیمیایی، عوارض و تاثیرات منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه درصد موفقیت و رسیدن به نتیجه ایده‎‌آل بعد از کاشت مو را کاهش می‌دهد و همچنین عوارض جانبی بسیاری را به وجود خواهد آورد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه به چند مورد از تاثیرات سیگار بر موهای کاشته شده اشاره کرده‌ایم:

  1. ایجاد اختلال در رشد موهای کاشته شده
  2. بالا بودن احتمال خونریزی در زخم‌های ایجاد شده بعد از کاشت و در نتیجه عفونت فولیکول‌های مو
  3. ریزش موهای کاشته شده و عدم کسب موفقیت در کاشت
  4. کاهش جریان خونرسانی به پوست سر و در نتیجه تضعیف موهای کاشته شده
  5. انقباض عروق ریز و درشت ناحیه کاشت شده به وسیله نیکوتین
  6. افزایش مونوکسید کربن در خون و کاهش قدرت حمل اکسیژن خون
  7. اختلال در روند رشد موهای پیوند زده شده
  8. نازک شدن پوست سر

عوارض سیگار و قلیان بعد از پیوند مو

عوارض سیگار و قلیان بعد از کاشت مو

با وجود اینکه پیوند مو از روش های کم عارضه و بدون مشکل محسوب می‌شود، اما برخی از عوامل می‌توانند منجر به بروز برخی عوارض جانبی پس از کاشت طبیعی مو شوند. از جمله عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف سیگار و قلیان یا هر نوع دخانیات دیگر بعد از کاشت مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دوام کبودی و تورم پس از کاشت مو: ممکن است پس از انجام پیوند مو تورم و کبودی در ناحیه تحت درمان دیده شود که با مصرف سیگار این عارضه، به مدت بسیار طولانی‌تری باقی خواهند ماند.
  2. تضعیف فولیکول‌ موهای کاشته شده: پس از انجام روند کاشت مو، به دلیل اینکه موهای کاشته شده در ابتدا بسیار حساس وآسیب پذیر می‌باشند، برای تقویت خود به تغذیه و اکسیژن کافی احتیاج خواهند داشت و این تغذیه و اکسیژن مناسب از طریق خونرسانی منظم و کافی به دست خواهند آمد. نیکوتین موجود در سیگار و قلیان باعث عدم رسیدن تغذیه مناسب از طریق خون به فولیکول‌های کاشته شده خواهد شد که تضعیف قدرت آن‌ها را به همراه دارد.
  3. آسیب به رگ‌های منطقه کاشت شده: مواد مضر موجود در سیگار و قلیان خاصیت ارتجاعی رگ‌های نازک پوست را کاهش می‌دهند و موجب مختل شدن سیستم گردش خون آن ناحیه نیز می‌گردند که می‌تواند موجب شکنندگی موهای کاشته شده و احتمال بیشتر شدن ریزش آن‌ها نیز بشود.

چند روز بعد از کاشت مو می‌توان قلیان کشید ؟

هیچ کس نمی‌تواند شما را از استعمال قلیان منصرف کند با این حال، با توجه به خطرات احتمالی، باید حداقل برای مدتی از آن‌ها اجتناب کنید، اما بازهم تصمیم نهایی کاملاً با خود شماست. برای اینکه عوارض جانبی و خطرات ناشی از مصرف دخانیات متوجه حال کاندیدهای کاشت مو نشود باید از چند مدت قبل از اقدام تا چند مدت بعد از آن از مصرف آن خودداری شود. به هر حال اگر بعد از کاشت مو تصمیم دارید دوباره قلیان بکشید، باید حداقل 2 هفته برای از سر گیری آن صبر کنید. این کار به شما، پیوند مو و برش‌های جراحیتان زمان کافی برای بهبودی را هدیه می‌دهد تا احتمال عفونت را کاهش دهید و به نتیجه دلخواهتان برسید.

چند روز بعد از کاشت مو می‌توان سیگار کشید ؟

برای کاهش مدت زمان دوره نقاهت و جلوگیری از بروز عوارض جانبی جدی بعد از کاشت مو و برای اطمینان از بهبودی کامل توصیه می‌شود که چندین هفته سیگار نکشید، اما دوباره می‌گوییم که این تصمیم فقط با خود شما است. این که تا چه مدت بعد از کاشت مو نباید سیگار کشید سوالی است که جواب آن را باید از پزشک متخصص پیوند موی طبیعی خود گرفت. عموما توصیه می‌شود که حداقل تا ۱۴ روز (دو هفته) بعد از پیوند مو از استعمال سیگار و دخانیات دیگر پرهیز کرد. همچنین برخی پزشکان از زیباجویان خود درخواست می‌کنند که 1 هفته نیز قبل از پیوند مو، سیگار را کنار بگذارند تا روند کاشت مو با اختلال مواجه نشود.

منابع:- naturalhairturkey

1/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
کاشت مو به روش ترکیبی – نتیجه عالی با حداکثر تراکم مو
نوشتهٔ بعدی
علائم دلمه های بعد از کاشت مو + راهکارهای موثر رفع آن

25 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام
    خسته نباشید
    من ۱۲ روز بعد کاشت یک نخ سیگار رو نصف کردم کشیدم میخواستم بدونم مشکلی برای موهام پیش نمیاد؟ استرس گرفتم ممنون میشم راهنماییم کنید. قبل کاشت روزی ۱ پاکت می‌کشیدم ، توفیق اجباری شد ترک کنم ولی این نصف سیگار باعث عذاب وجدانم شد

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      اگر شما 12 روز پس از کاشت مو یک نصفه نخ سیگار کشیده‌اید، احتمالاً تأثیر زیادی بر روند رشد موهای کاشته شده نداشته باشد.
      با توجه به مصرف سیگار قبل از کاشت مو و عزم شما برای ترک سیگار، توصیه می‌شود که از این زمان به بعد به طور کامل از مصرف سیگار خودداری کنید. این کار می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم عروقی، بهبود تامین مواد مغذی به موهای کاشته شده و رشد سالم آنها کمک کند.

      پاسخ
  • سلام و عرض خسته نباشید
    من ۴۰روز بعد از کاشتم تقریبا روزی ۲الی ۳نخ سیگار کشیدم و ۵۰روز بعد از الکل استفاده الان ۶۰روز گذشته از کاشتم آیا مشکلی پیش میاد؟؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      استفاده از سیگار و الکل پس از کاشت مو می‌تواند تأثیر مخربی بر روند بهبود پس از عمل داشته باشد و می‌تواند روند بازیابی را کند کند، التهاب و عوارض محتمل را افزایش دهد.
      اگرچه ممکن است مشکلات جدی در این مدت به‌وجود نیامده باشد، اما ممکن است تأخیر در روند بهبود را با خود داشته باشد. اگر در طی این 60 روز پس از کاشت مو مشکلاتی نظیر التهاب، عفونت و کبودی ندارید، احتمالاً مشکل جدی نیست.
      برای اطمینان و اطلاعات دقیق‌تر، بهتر است با پزشکی که کاشت مو را انجام داده‌اند مشورت کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید