مراقبت از پوست بعد از جراحی بینی چگونه باید انجام شود؟

پاکسازی پوست بعد از عمل بینی

رینوپلاستی یا جراحی بینی یک جراحی زیبایی است که برای تغییر شکل بینی انجام می‌شود. با این حال، اگر دوست دارید که نتایج موردنظر خود را دریافت کنید، باید روند بهبودی را بسیار جدی بگیرید و پس از جراحی بینی باز باید به دستورات جراح خود توجه کنید و به مراقبت پوستی بعد از عمل بینی اهیمت ویژه‌ای بدهید.

روتین مراقبت از پوست بعد از عمل بینی

بهبودی پس از جراحی بینی نیاز به تغییر بسیاری از عادات دارد، تا زمانی که بینی شما به طور کامل بهبود یابد. تغییر روال مراقبت از پوست بعد از جراحی بینی به این معنی است که شما مجبور خواهید بود نحوه غذا خوردن، نحوه ورزش و حتی لباس پوشیدن خود را در برخی موارد تغییر دهید. اما مهمتر از همه باید مراقبت پوستی بعد از عمل بینی خود را تغییر دهید تا از آسیب پوست پس از جراحی بینی جلوگیری کنید و اجازه دهید زخم‌های شما به درستی بهبود یابد.

از آنجایی که پوست سالم سریعتر بهبود می یابد، باید از پوست خود به خوبی مراقبت کنید. این موضوع در روزهای بعد از جراحی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای کمک به کاهش کبودی، باید از پوست خود با محصولات ویژه محافظت کنید و به طور منظم در سه روز اول از کمپرس سرد استفاده نمایید. برای مشکل گرفتگی بینی باید داروهای ضداحتقان به کار ببرید. شما باید برای مدتی سر خود را بالا نگه دارید و مراقب باشید که آن را حرکت ندهید. می توانید با حمایت از دو بالش سر خود را بالا نگه دارید.

چگونه پوست را بعد از جراحی بینی تمیز کنیم؟

چگونه پوست را بعد از جراحی بینی تمیز کنیم؟

وقتی پوست صورت خود را بعد از جراحی بینی تمیز می‌کنید، باید بسیار ملایم باشید. پزشک به شما خواهد گفت که هنگام شستن ناحیه اطراف بینی خود مراقب باشید، به خصوص زمانی که هنوز گچ روی بینی شما قرار دارد.

هنگام تمیز کردن باید سعی کنید گچ را خشک نگه دارید. این بدان معنی است که تا زمانی که می‌توانید از دوش گرفتن خودداری کنید. پاک کننده‌ای را که در دوره نقاهت استفاده می‌کنید بررسی کنید و مطمئن شوید که ملایم است تا از هرگونه تحریک پوستی بعد از جراحی بینی جلوگیری کنید.

مراحل پاکسازی پوست بعد از عمل بینی

باید مطمئن باشید که پاک کننده‌ای که استفاده می‌کنید هیچگونه ذرات درشتی نداشته باشد زیرا بعد از رینوپلاستی برای مدتی پوست شما حساس می‌شود، به همین دلیل امکان وارد شدن آسیب به پوست زیاد است. توصیه می‌شود بدون اینکه به صورت خود فشاری وارد کنید با پاک کننده‌های بدون صابون و با پدهای پنبه‌ای  صورتتان پاک کنید. در این دوره حساس، باید محصولات مراقبت از پوست غیر آلرژیک استفاده نمایید.

پاکسازی صورت بعد از عمل بینی

پوست چرب بعد از جراحی بینی یکی از موارد رایج در بین افرادی است که عمل بینی استخوانی و یا گوشتی انجام می‌دهند. داشتن پوست چرب بعد از جراحی بینی به دلیل انسداد منافذ است که به دلیل ناتوانی در روتین مراقبت از پوست بعد از عمل بینی به مدت یک هفته ایجاد می‌شود. پس از برداشتن گچ یا بانداژ می‌توانید از محصولات خاصی برای فیشیال بعد از عمل بینی استفاده کنید.

اگرچه بعد از جراحی بینی در صورت شما درد وجود دارد، اما باید مراقب باشید که منافذ پوست خود را بدون انسداد تمیز نگه دارید تا سرعت بهبودی افزایش یابد. پوست شما باید همیشه تمیز و مرطوب باشد. در مراقبت پوستی بعد از عمل بینی، هدف باید مرطوب کردن پوست با جلوگیری از خشکی باشد. باید مطمئن شوید که هیچ عنصر فعالی در مرطوب کننده‌هایی که انتخاب می‌کنید وجود ندارد. این کرم‌ها می‌توانند باعث حساسیت پوستی بعد از عمل بینی شوند.

مراقبت پوستی بعد از عمل بینی

برای مراقبت پوستی بعد از عمل بینی باید مراقب تغذیه پوست خود از داخل باشید، باید آب کافی مصرف کنید و غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید. تامین آب مورد نیاز روزانه، هم پوست شما را مرطوب نگه می دارد و هم به پاکسازی بدن از سموم کمک می‌کند.

مراقبت از پوست بعد از جراحی

محافظت در برابر آفتاب بعد از عمل بینی

نکته مهم دیگر در مراقبت پوستی بعد از عمل بینی لزوم استفاده از ضد آفتاب است زیرا  پوست شما بعد از عمل بینی به اشعه ماوراء بنفش حساس می‌شود. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث تغییر رنگ جای بخیه‌ها به طور موقت یا دائم شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید پس از جراحی زیبایی بینی نیز می‌تواند باعث ایجاد آفتاب سوختگی در محل برش‌ها شود.

توصیه می‌شود تا چند هفته پس از جراحی بینی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. هنگامی که در یک روز آفتابی مجبور به بیرون رفتن هستید، باید مقداری ضد آفتاب به صورت خود بزنید و کلاه بپوشید. اطمینان حاصل کنید که ضد آفتابی که انتخاب کرده‌اید منافذ شما را مسدود نمی‌کند.

به خاطر داشته باشید که گاهی ممکن است پوست شما برای مدت طولانی‌تری پس از جراحی زیبایی بینی (تا 12 ماه) حساس بماند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در حین ریکاوری یا زمانی که پوست شما هنوز حساس است ممکن است باعث تغییر رنگ پوست پس از جراحی بینی شود.

محافظت در برابر آفتاب بعد از عمل بینی

انتخاب محصولات مراقبت از پوست پس از جراحی بینی

وقتی می خواهید بعد از جراحی بینی از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید، انتخاب محصولات ملایم ممکن است همیشه کافی نباشد. باید مطمئن شوید که محصولی که انتخاب می‌کنید حاوی مواد قوی یا فعال نباشد. مواد فعالی مانند رتینوئیدها یا آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند پوست شما را به دلیل حساسیت آن تحریک کرده و پوست شما را خشک کنند. این می‌تواند مضر باشد زیرا باید پوست خود را تا حد امکان مرطوب و هیدراته نگه دارید.

آرایش بعد از جراحی بینی

در مراقبت و پاکسازی پوست بعد از عمل بینی باید آرایش روی ناحیه تحت درمان صورت خود را متوقف کنید تا زمانی که زخم‌ها شروع به بهبود کنند. این به این دلیل است که استفاده و پاک کردن آرایش می‌تواند به پوست فشار وارد کند که می‌تواند به پوست شما آسیب برساند.

زمان مورد نیاز قبل از شروع آرایش به شرایط شما بستگی دارد؛ بنابراین باید از پزشک خود  مشاوره بگیرید به طور کلی، پزشکان توصیه می‌کنند قبل از استفاده از آرایش، صبر کنید تا گچ را بردارید.

به خاطر داشته باشید که باید از آرایش در فاصله 1 سانتی متری برش خودداری کنید. در صورت آرایش باید آن را  خیلی آرام باید را پاک کنید و از فشار زیاد روی پوست خودداری کنید. برخی از پزشکان ممکن است استفاده از لوازم آرایشی بر پایه مواد معدنی را توصیه کنند زیرا می‌توانند روی پوست شما ملایم‌تر باشند.

اگر پوست شما در وضعیت خوبی قرار دارد و زخم باز ندارید، ممکن است پس از چند روز اجازه آرایش داشته باشید. اما در روند بهبودی، باید لوازم آرایشی ارگانیک را ترجیح دهید و مطمئن شوید که از مواد معدنی طبیعی ساخته شده‌اند.

لایه برداری بعد از عمل بینی

حداقل یک ماه باید از لایه برداری پوست جدا خودداری کنید. لایه برداری شیمیایی، لیزر فرسایشی و کاربردهای مشابه می‌تواند باعث ایجاد عفونت و زخم در صورت شما شود. باید منتظر بمانید تا لایه بالایی پوستتان تجدید شود. هنگام استفاده از کرم‌ها یا پایه‌هایی که به صورت خود می‌زنید، نباید فشار وارد کنید.

محصولات آرایشی که انتخاب می‌کنید باید صاف و دارای خاصیت کانسیلر باشند. برای مدتی نباید روی علامت بخیه خود آرایش کنید. آرایش در طول روز باید در شب تمیز شود. تمیز نگه داشتن پوست در طول فرآیند بهبودی بسیار مهم است. هنگام شستن صورت، باید یک پاک کننده بدون صابونی انتخاب کنید.

آرایش بعد از جراحی بینی

آرایش دو هفته بعد از عمل بینی

دو هفته بعد از جراحی بینی، آخرین بخیه‌های بینی شما برداشته می‌شود. انتظار می‌رود در این دوره دو هفته‌ای تورم کاهش یافته و بینی شما تا حدی بهبود یابد. دیگر نیازی به استفاده از مسکن نخواهید داشت. در این فرآیند، ممکن است توصیه شود از آرایش و مراقبت منظم پوست خودداری کنید. می‌توانید از کانسیلرهای رنگی مانند زرد یا سبز برای پوشاندن کبودی، قرمزی که فقط روی صورت شما وجود دارد استفاده کنید.

پوست خود را هیدراته نگه دارید

آبرسانی به پوست پس از جراحی بینی تنها شامل استفاده از مرطوب کننده روی پوست نمی‌شود، بلکه باید هر روز آب کافی بنوشید. نوشیدن آب کافی به پوست شما کمک می‌کند تا خود را شاداب و با طراوت کند.

مقابله با خارش پوست بعد از جراحی بینی

خارش پوست بعد از جراحی بینی رایج است، زیرا یکی از عوارض معمول جراحی است زیرا پوست بعد از جراحی بینی حساس‌تر می‌شود. مهمترین کاری که می‌توانید بکنید این است که پوست خود را خراش ندهید زیرا می‌تواند در روند بهبودی اختلال ایجاد کند. با این حال می‌توانید پوست اطراف بینی و برش را به آرامی مالش دهید.

همچنین می‌توانید از کمپرس سرد برای تسکین خارش استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که از آن در نزدیکی محل برش استفاده کنید نه مستقیماً در محل برش.

نکات کلی برای مراقبت از پوستی بعد از عمل بینی

  1. سعی کنید سر خود را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید، به خصوص زمانی که خواب هستید. هنگام خواب می‌توانید یک یا دو بالش زیر سر خود قرار دهید. بالا بردن سر به کاهش تورم چشم بعد از عمل بینی کمک می‌کند.
  2. حداقل تا یک ماه بعد از جراحی بینی از عینک استفاده نکنید.
  3. تا مدتی پس از جراحی بینی از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا این مواد می‌توانند در روند بهبودی اختلال ایجاد کنند.
  4. توصیه می شود که حداقل یک هفته (6-7 روز) از پرواز با هواپیما بعد از جراحی بینی صبر کنید
  5. پاکسازی بینی بعد از عمل رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی، بخش مهمی از روند بهبودی است. شستشوی منظم بینی به تمیز نگه داشتن آن، جلوگیری از عفونت و بهبود تنفس کمک می کند.

سوالات رایج

چه مدت بعد از عمل بینی میتوان پاکسازی پوست انجام داد؟

زمان پاکسازی پوست به نوع عمل بینی باز یا بسته، میزان تورم و کبودی، میزان بهبودی و وضعیت سلامتی فرد بستگی دارد.

عوارض پوستی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

خشکی پوست، پوسته شدن و احساس کشیدگی، التهاب و آکنه از جمله عوارض رایج پوستی بعد از جراحی بینی هستند.

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
چگونه بر ترس از جراحی بینی غلبه کنیم؟ 13 راهکار اساسی
نوشتهٔ بعدی
چه مدت بعد از جراحی بینی می توانم پرواز کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید