رابطه لیزر موهای زائد و سرطان پوست + رفرنس معتبر

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست

باید در جواب این سوال بگوییم که اثرات طولانی مدت لیزر موهای زائد، از جمله احتمال افزایش خطر سرطان، به طور دقیق و کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است. برخی از محققان توصیه می‌کنند در استفاده از لیزر درمانی برای افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان پوست دارند احتیاط شود. اما به طور کلی لیزر موهای زائد بی خطر است.

این روش همچنین به هیچ عارضه جانبی طولانی مدت ختم نخواهد شد. اگرچه ممکن است عوارض جانبی موقتی و جزئی بعد از انجام این روش ایجاد شود، اما رابطه جدی بین لیزر موهای زائد و سرطان وجود ندارد. معمولا عوارض این روش بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد صورت موقت ظهور خواهند کرد. مواردی مثل تحریک پوست و تغییرات رنگدانه‌ای پوست افراد، را می‌توان از رایج‌ترین عوارض جانبی، موقت و بی خطر لیزر موهای زائد دانست. کلینیک پوست و مو رز در این مقاله به یک سوال پر تکرار مراجعان که می‌پرسند: آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان پوست می‌شود ؟ پاسخ خواهد داد.

لیزر موی زائد و سرطان

تاثیرات ناشی از لیزر موهای زائد بر بدن افراد

دستگاه لیزر موهای زاید پرتو نور متمرکزی را منتشر می کند که توسط پیگمنت یا همان ملانین مو جذب می شود. این نور به گرما تبدیل شده و با هدف قرار دادن فولیکول های مو که همان عامل رشد مو هستند، روند رشد مو را کند تر کرده و به مرور متوقف می کند. لیزر موهای زائد برای تمام نقاط بدن از جمله زیر بغل، خط بیکینی، پاها و حتی صورت هم کاربرد دارد اما باید توجه داشت که تاثیرات لیزر برای موهای کلفت و کرکی یکسان نخواهد بود. رنگ مو و نوع پوست از عواملی هستند که در نتایج لیزر موهای زائد تاثیر گذار هستند.

معمولا کنتراست بین رنگ پوست و مو به صورت پوست روشن با موهای تیره، بهترین نتیجه را در حذف موهای زائد با لیزر موهای زاید حاصل می کند. البته تکنولوژی حذف موهای زائد با دستگاه های لیزر موهای زاید به سرعت در حال پیشرفت است و هم اکنون دستگاه های متنوعی در کلینیک های زیبایی برای حذف موهای زائد موجود است.

هر کدام از این دستگاه ها نسبت به ضخامت و رنگ مو همچنین روشنی یا تیرگی پوست فرد مراجعه کننده کاربرد متفاوتی دارند. در مورد اینکه آیا لیزر موی زائد می‌تواند تاثیراتی همچون سرطان را بر روی افراد مختلف ایجاد کند یا نه اتفاق نظر وجود دارد و اعتقاد بر این است که لیزر موهای زائد زمانی بسیار ایمن می‌باشد و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر درمانی می‌تواند خطر ابتلا به هر نوع سرطان را افزایش دهد وجود ندارد.

تاثیرات لیزر موهای زائد بر بدن افراد

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

به طور کلی این که لیزر موهای زائد می‌تواند باعث سرطان شود یک شایعه و دروغ است. طبق گزارشات بنیاد مراقبت از پوست امریکا، لیزرهای مورد استفاده در از بین بردن موهای زائد و یا سایر روش‌های پوستی دارای اشعه‌های کم قدرت هستند و آسیب کمتری به پوست می رسانند. طی لیزر موهای زائد از پرتوهای غیر یونیزه کننده به شکل منبع نوری متمرکز استفاده می‌شود که پرتوی لیزری بسیار کوتاه و ریز تولید می‌کند. از این نوع پرتوی لیزر برای از بین بردن فولیکول‌های مو (سلول‌هایی که مو از آنجا رشد می‌کنند) استفاده می‌شود؛ در نتیجه رشد مو از آن فولیکول‌ها متوقف خواهد شد.

در لیزر موهای زائد از طول موج‌های ماورا بنفش یا همان UV (که در نور خورشید وجود دارد) استفاده نمی‌شود که بتواند به DNA   موجود در سلول‌ها آسیب برساند و ایجاد سرطان کند. در واقع پرتوهای غیر یونیزه کننده با تشعشعات یونیزه کننده (به عنوان مثال تابش هسته ای، اشعه ایکس و …) متفاوت است. این تشعشات یونیزه کننده هستند که به عنوان عامل سرطان‌هایی از جمله سرطان پوست شناخته می‌شوند.

عوارض و خطرات احتمالی لیزر موهای زائد

برخی از افراد عقیده دارند که لیزر موهای زائد باعث سرطان و برخی عوارض شدید می‌شود اما تا به حال هیچ مطالعه‌ای نتوانسته این ادعا را ثابت کند. صرف نظر از رابطه لیزر موهای زائد و سرطان ، این روش ممکن است باعث عوارض نه چندان جدی زیر شود هرچند اگر لیزر موهای زائد توسط یک فرد آموزش دیده انجام شود، این عوارض به حداقل میزان خود خواهند رسید. این عوارض شامل موارد زیر است:

قرمزی و تحریک پوست

حذف مو از طریق لیزر موهای زائد می تواند باعث تحریک موقتی پوست افراد شود و همچنین ممکن است قرمزی و تورم جزئی نیز در ناحیه تحت درمان مشاهده گردد. دکتر رضا روحانی؛ پزشک ارزشمند کلینیک زیبایی رز تاکید می‌کنند که این تأثیرات بسیار جزئی و موقت هستند. این عوارض اغلب شبیه همان اثراتی هستند که ممکن است پس از سایر روش‌های اصلاح موهای زائد مانند اپیلاسیون مشاهده کنید.

پزشک یا اپراتوری که این کار را انجام می‌دهد، با تکیه بر مهارت و تجربه خود و استفاده از ژل‌های ضد حساسیت و روان کننده می‌تواند این اثرات را به حداقل برساند. به طور کلی علائم تحریک پوست باید طی چند ساعت پس از پایان لیزر درمانی از بین بروند. افراد می‌توانند برای کمک به کاهش تورم و هرگونه درد، از کمپرس یخ استفاده کنند. با این حال اگر علائمی بیش از تحریک جزئی بروز کرده یا عوارض آن بدتر می‌شوند باید به پزشک خود مراجعه کرد.

تغییر رنگدانه‌های پوست

بعد از لیزر درمانی ممکن است پوست فرد تحت درمان کمی تیره یا روشن شود. اگر پوست او روشن باشد، به احتمال زیاد لکه‌های تیره‌تر ناشی از لیزر موهای زائد بر پوست ظاهر شود و عکس این مسئله در مورد افرادی که پوست تیره دارند صدق خواهد کرد؛ به این معنی که ممکن است لکه های روشن‌تر از پوستشان بعد از لیزر ایجاد شود. با این حال عوارضی مانند تحریک پوست و التهاب آن، تغییرات موقتی هستند و معمولاً جای نگرانی ندارند.

مشاهده تغییراتی در رنگدانه های پوست یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد است که این مورد بسیار نادر است. تغییر در رنگدانه های پوست به معنای ظاهر شدن لکه های تیره روی پوست روشن و یا لکه های به رنگ روشن روی پوست های تیره است که مشکل کمتر دیده شده ای در لیزر مو است.

نگرانی های اشتباه در مورد لیزر مو های زائد و سرطان

با اینکه لیزر موهای زائد یک روش زیبایی جدیدی محسوب نمی‌شود و سال‌هاست که برای زدودن دائمی مو در قسمت‌های مختلف بدن استفاده می شود باز هم نگرانی‌هایی بین زیباجویان در مورد عوارض آن وجود دارد. هرچند که لیزر موهای زائد می‌تواند راهی عالی برای خلاص شدن از شر موهای زائد باشد اما اگر اطلاعات کاملی در مورد آن نداشته باشید ممکن است فکر کنید که لیزر موهای زائد می‌تواند باعث بروز بیماری‌های پوستی جبران ناپذیر از جمله سرطان پوست شود؛ در حالی که تا به امروز ابتلا به سرطان پوست به علت اعمال لیزر جهت حذف موی زائد گزارش نشده است.

در واقع سرطان پوست با قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از اشعه ها در محدوده UV (طول موجی با انرژی بالا است که فراتر از محدوده دید انسان است) ایجاد می‌شود و افراد به طور معمول هنگامی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرند که نور خورشید و برخی منابع نور مصنوعی مانند تخت‌های برنزه کننده و سولاریوم آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

نتیجه گیری آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان خواهد شد؟

برای درک خطرات بالقوه لیزر موهای زائد، ارزش آن را دارد که لحظه‌ای به نحوه عملکرد آن فکر کنید. لیزر پرتویی از نور است که در یک جهت متمرکز شده است؛ لیزرهایی که برای درمان‌های رفع موهای زائد استفاده می‌شوند از طول موج‌های خاصی از نور، از محدوده مرئی یا مادون قرمز تشکیل شده‌اند. این اشعه‌ها رنگدانه‌های داخل مو (ملانین) را گرم می‌کند تا فولیکول را از بین ببرد و هنگامی که فولیکول از بین برود آن مو نمی‌تواند دوباره رشد کند. لیزر درمانی که در کلینیک زیبایی رز انجام می‌شود فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد بنابراین به عمق پوست نفوذ نمی‌کند و هیچ تاثیر سویی روی پوست اطراف آن ندارد.

برخی افراد با این پیش زمینه به اشتباه تصور می‌کنند که هر نوع پرتوی نوری می‌تواند تاثیر سرطانی را ایجاد کند. اما بازهم تاکید می‌کنیم که انرژی نور در دستگاه‌های لیزر موهای زائد فقط به لایه سطحی پوست نفوذ کرده و فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین احتمال آسیب DNA در اثر استفاده از لیزر مو برای رهایی از موهای زائد وجود ندارد. هرچند برخی دانشمندان معتقدند افرادی که سابقه ی سرطان پوست در ارث خود دارند از انجام لیزر موهای زائد خودداری کنند زیرا تحقیقات کاملی در این رابطه هنوز وجود ندارد. اما با این حال خوب است بدانید که تحقیقات انجام شده هیچ شواهدی بر اینکه لیزر موهای زائد باعث ابتلا به سرطان پوست در افراد شود، پیدا نشده است.

منابع: cancerhealthline

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟ راهکارهای کاهش درد
نوشتهٔ بعدی
لیزر موهای زائد صورت (دائمی) – بدون درد و جوش زدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید