عوارض بعد از کاشت مو | معرفی روش های جلوگیری و درمان

عوارض و معایب کاشت مو

کاشت مو همچون هر فرآیند دیگری که بر روی بدن اعمال می‌شود، ممکن است با واکنش‌هایی از سوی ارگان‌های مختلف بدن مواجه شود. از طرفی با توجه به این مسئله که پیوند مو از جراحی‌های سطحی و کم تهاجمی است، خطرات جدی به دنبال نخواهد داشت. لذا عوارض کاشت مو در دراز مدت نهایتا به برخی مشکلات پوستی محدود می‌شود.

افرادی که نیاز به ترمیم مو با استفاده از پیوند فولیکول‌های مو دارند، معمولا با ابهاماتی از این دست مواجه هستند؛ سوالاتی از قبیل خطرات کاشت و پیوند مو یا موقتی یا دائمی بودن عوارض احتمالی ناشی از کاشت مو معمولا از سوی متقاضیان مطرح می‌شود. کلینیک زیبایی رز برای شفاف سازی بهتر در این مقاله به بررسی عوارض پیوند مو می‌پردازد.

اینفوگرافیک عوارض احتمالی بعد از کاشت مو

برای اطلاع از هزینه کاشت مو با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

آیا کاشت مو منجر زخمی شدن پوست می شود؟

پیوند طبیعی مو برای افرادی که بر اثر مشکلات ژنتیکی دچار ریزش مو شده‌اند، چیزی کمتر از معجزه نیست. امروزه روش‌های مختلف پیوند مو قابل دسترسی، مقرون بصرفه، پیشرفته و همراه با نتایجی کاملا طبیعی است که رضایت متقاضی را در پی دارد. با این حال، مانند هر متد زیبایی دیگری انتظار می‌رود عوارض متناسب با خود را داشته باشد. عوارض احتمالی کاشت مو به روش اجرای کاشت بستگی دارد. در روش کاشت مو FUT نوارهای باریکی از پوست سر همراه با گرافت‌های مو برای پیوند جداسازی می‌شود.

زخمی شدن سر بعد از کاشت مو

بنابراین ناحیه پشت سر تماما بخیه زده می‌شود و آثار آن بجای می‌ماند. همچنین میزان ماده بی‌حسی تزریق شده بیشتر خواهد بود که عوارضی همچون بروز انواع حساسیت‌ها و آلرژی‌ها را به دنبال دارد. امروزه اغلب جراحان روش FUE را برای کاشت انتخاب می‌کنند. در هر حال ایجاد جراحت جزئی از پروسه‌ی پیوند مو است که بر حسب نوع روش انتخابی وسعت آن متفاوت است.

آیا عوارض پس از کاشت مو دائمی هستند؟

آیا عوارض پدید آمده پس از کاشت مو دائمی هستند؟

به طور کلی اثرات و عوارض پس از کاشت مو به دو صورت عوارض کلی و عوارض مرتبط با جراحی تقسیم می‌شوند. عوارض عمومی شامل اثرات ناشی از بی‌حسی است. دوز بی‌حسی بر اساس وزن و سایر مشخصات جسمی بیمار تعیین می‌شود. از دیگر عوارض کاشت مو می‌توان به ضعف جسمی اشاره کرد.

این مشکل که احتمالا به یکی از دلایل درد، اضطراب، کمبود آب در بدن و افت قند خون رخ می‌دهد، منجر به غش کردن بیمار می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود روزهای قبل از پیوند مو به قدر کافی بخوابید و تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید. در حین کاشت برای پیشگیری از هرگونه درد و اضطراب از داروهای بی‌حسی و آرام بخش استفاده می‌شود. تمامی این اتفاقات احتمالی و در صورت بروز موقتی و گذرا خواهند بود.

عوارض احتمالی پس از کاشت مو

عوارض احتمالی پس از کاشت مو چه مواردی هستند؟

علاوه بر موارد ذکر شده در بخش پیشین، کاشت فولیکول‌ها نیز همراه با برخی اثرات جانبی خواهد بود که در این بخش به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • عوارض ناشی از کاشت مو: ریزش تارهای کاشته شده

ریزش موهای پیوند شده فرآیندی طبیعی است که معمولا 2 تا 3 هفته پس از کاشت شروع می‌شود و ممکن است تا 12 هفته ادامه داشته باشد. پس از این دوره فولیکول‌ها عملکرد عادی خود را از سر می‌گیرند.

  • عوارض کاشت مو: خونریزی حین کاشت مو

این عارضه بسیار نادر است. اما در برخی موارد ممکن است با ایجاد برش‌های کوچک، خونریزی رخ دهد که باید به پزشک اطلاع داده شود. اگرچه خونریزی جزئی بعد از کاشت کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست. باید بخاطر بسپارید که مصرف داروهای ضد فشارخون یا رقیق کننده خون ممکن است مسبب خونریزی پس از پیوند مو باشد. همچنین مصرف مولتی ویتامین نیز احتمال خونریزی را افزایش می دهد.

  • جای زخم

یکی از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در انتخاب روش پیوند مو، جای جراحت هاست. در هر دو روش FUT و FUE ناچار به ایجاد جای زخم هستند. اما در روش FUE ، جای زخم‌ها کوچک، دایره‌ای و به شکل نقطه‌های جزئی از استخراج فولیکول‌ها باقی مانده است. این نقاط پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند یا در لابلای موهای جدیدی که در ناحیه بانک مو رشد می‌کنند، پنهان می‌شوند. در حالی که در روش کاشت مو FUT ، به دلیل برش‌های پوستی عریض، خطوطی از آثار زخم‌ها روی پوست سر به جای می‌ماند. اگرچه بخشی از این زخم‌ها توسط موهای رویش یافته پوشانده می‌شود، اما در مجموع آثار آن چندان خوشایند بنظر نمی‌رسد.

  • عوارض کاشت مو: عفونت

یکی از مشکلاتی که در هر متد باید احتمال آن در نظر گرفته شود، بروز عفونت‌هاست. چنانچه پیوند مو در کلینیک‌های معتبر، تحت نظر بهترین دکتر کاشت مو در تهران و با استفاده از تجهیزات استریل انجام پذیرد، هیچ گونه عفونتی رخ نمی‌دهد. بنابراین اگر مسائل بهداشتی در پیوند مو به درستی رعایت نشود، عفونت بعد از کاشت مو و عوارض آن سبب می‌شود موفقیت کاشت مو تحت تاثیر قرار گیرد. از سوی دیگر چنانچه فرد دارای مشکلاتی نظیر دیابت باشد، دوره نقاهت طولانی‌تری خواهد داشت. برای این گروه از افراد در حین کاشت و پس از آن نیاز به رعایت احتیاط بیشتری خواهد بود.

  • عوارض و خطرات کاشت مو: تورم پوست

یکی از عواقب ایجاد جراحت در پوست سر، تورم پیشانی، زیر چشم‌ها و پوست سر است. این علائم موقتی می‌باشد و با گذشت 3 تا 5 روز پس از پیوند مو کاملا برطرف می‌شود. برای کاهش تورم لازم است در حین خواب سر خود را در زاویه 45 درجه از سطح زمین قرار دهید. در این میان برخی جراحان استفاده از کمپرس یخ را برای کاهش تورم پیشنهاد می‌کنند.

  • خطرات کاشت مو: بی حسی

یکی از عوارض رایج پس از کاشت مو بی حسی پس از کاشت است. بیماران ممکن است تا چند روز هیچ حسی در ناحیه پوست سر خود نداشته باشند. این عارضه موقتی بوده و به مرور پوست سر شروع به خارش یا سوزش می‌کند که نشانه برگشت حس و فعالیت مجدد عصب‌هاست. اگرچه ممکن است بی‌حسی نت چند هفته طولانی شود، اما در هر حال جای نگرانی نیست.

  • عوارض هنگام کاشت مو: درد

از دیگر عوارض کاشت مو در زنان و مردان می‌توان بروز دردهای خفیف در ناحیه‌ی کاشت اشاره کرد. اگر بیمار بعد از جراحی احساس درد کند، با مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب می‌توان آن را برطرف نمود.

  • عوارض کاشت مو: خارش

از دیگر عوارض کاشت مو خارش‌های سطحی در پوست است که عمدتا به دلیل پوسته پوسته شدن و خشکی پوست سر رخ می‌دهد. مصرف داروی آنتی هیستامین، کرم و ژل مرطوب کننده کمک می‌کند این خارش‌های پوستی از بین روند. توجه کنید که به هیج عنوان اقدام به خاراندن پوست سر نکنید تا از ایجاد رخم و عفونت پیشگیری کنید.

سایر خطرات پیوند موی طبیعی

سایر عوارض و خطرات کاشت مو

در کنار موارد یاد شده برخی دیگر از علادم وجود دارند که احتمال رخداد آنها بسیار نادر است. اما در هر حال بیمار باید نسبت به علائم آنها مطلع باشد:

  1. فولیکولیت: شکلی از التهاب پوستی است که در نتیجه‌ی عفونت قارچی و باکتریایی است. فولیکولیت زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو مسدود شوند. این مشکل با استعمال داروهای موضعی یا خوراکی قابل درمان است.
  2. رشد ضعیف پس از پیوند مو
  3. خط موی غیر طبیعی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بعد از کاشت چه شکلی خواهم شد؟ آیا ناراحتی و درد را تجربه خواهم کرد؟ آیا باید دارویی مصرف کنم؟ چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید انجام دهم؟ چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟ این‌ها برخی از رایج‌ترین سوالاتی است که از پزشکان در مورد دوران نقاهت پس از کاشت مو پرسیده می‌شود و البته که بسیار قابل درک است. این حق زیباجویان است که بدانند پس از جراحی چه چیزی در انتظارشان خواهد بود!

خوشبختانه، کاشت مو و دوره نقاهت آن بسیار آسان و کم دردسر است و افراد کمی هستند که به دلیل مراجعه به پزشکان کم تجربه و کلینیک‌های غیر معتبر دچار ابتلا به نوع شدید و جدی معایب و عوارض کاشت مو شده و در نتیجه نیازمند مراجعه اورژانسی یا ضروری به پزشک می‌شوند. به طور کلی این دست از افراد در صورت مشاهده علائم زیر باید در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به یک پزشک برسانند:

  1. تب بالایی که با مصرف داروی تب‌بر کاهش نیابد
  2. درد، سوزش و خارش شدید همراه با التهاب و قرمزی که با مصرف داروهای مسکن، ضد التهاب و آنتی بیوتیک (به صورت منظم) تسکین نیابد
  3. خروج ترشحات چرکی از نواحی کاشت و دیده شدن مناطق ملتهب زرد یا سفید رنگ
  4. تورم شدید و دردناک ناحیه تحت کاشت
  5. گرم و دردناک شدن نواحی تحت کاشت
  6. خونریزی غیر قابل کنترل
  7. وارد شدن ضربه سنگین به ناحیه تحت درمان

تاثیر کاشت مو بر اعصاب

آیا کاشت مو می تواند به اعصاب آسیب برساند؟

کاشت مو با وجود تمامی مزیت‌هایی که دارد؛ گاهی اوقات همراه با عوارضی بروز پیدا می‌کند. اغلب عوارض ایجاد شده پس از کاشت موی طبیعی، موقتی هستند و پس از دوران نقاهت کاملاً از بین می‌روند. عوارض ایجاد شده پس از کاشت مو به عوامل متعددی مانند مهارت متخصص، میزان مراقبت زیباجو بعد از کاشت، تجهیزات کلینیک کاشت، روش کاشت و میزان جراحت بستگی دارد. کاشت مو به روش‌های غیرتهاجمی و تهاجمی انجام می شود. روش‌های غیرتهاجمی روش‌هایی هستند که در آنها از تجهیزات پیشرفته‌ای برای برداشت فولیکول استفاده می‌کنند. اگر برداشت و کاشت فولیکول‌ها به این نحو انجام شود؛ احتمال وارد شدن آسیب به اعصاب حسی پوست سر تقریباً غیرممکن خواهد بود.

اما اگر از روش‌های تهاجمی در کاشت مو استفاده شود؛ یعنی برای برداشت فولیکول‌ها، در قسمت اهدا کننده برش نواری ایجاد شود و فولیکول از این طریق برداشت شوند، احتمال آسیب رسیدن به اعصاب حسی بیشتر خواهد بود.

اگر زیباجو پس از کاشت مو احساس بی‌حسی در ناحیه گیرنده و اهدا کننده داشته باشد؛ بدین معنی است که اعصاب دچار آسیب شده‌اند؛ البته جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد؛ زیرا این عارضه موقتی خواهد بود و پس از مدتی پوست سر و اعصاب حسی ترمیم می‌شوند و فعالیت آنها مجدداً شروع خواهد شد. مراجعه به کلینیک‌های مجهز و معتبر احتمال وقوع چنین عوارضی را به شدت کاهش می‌دهد.

راهکارهای پیشگیری از عوارض بعد از پیوند مو

راهکارهای پیشگیری از عوارض پس از کاشت مو

بسیاری از عوارض مو کاشتن به قدری بی‌ضرر و شایع هستن که نیاز به هیچگونه دخالتی ندارند و به مرور بهبود می‌یابند اما برخی از این عوارض ممکن است نه تنها تداوم فولیکول‌های تازه کاشته شده، بلکه سلامتی و زندگی خود فرد را نیز به خطر بیاندازد. در این مواقع لازم است علاوه بر شناسایی عوارض، با راهکارهای پیشگیری و یا درمان آن‌ها نیز آشنا باشید؛ به موارد زیر توجه کنید:

  1. اسکار: یکی از عوارض کاشت مو در مردان و برخی از زنان، باقی ماندن جای اسکار بر روی منطقه بانک مو است که عمدتا پس از روش FUT مورد انتظار است. اگر کاشت موی اف یو تی انجام داده باشید نمی‌توانید از باقی ماندن جای اسکار جلوگیری کنید اما می‌توانید با استفاده از پمادهای ترمیم کننده به همراه مصرف منظم داروهای آنتی بیوتیک و مراقبت‌های پیشگیرانه از شدت آن بکاهید.
  2. ترک پوست سر: همیشه تاکیده کرده‌ایم که فواید ایمپلنت بیشتر از ضررهای کاشت مو است. درست است که برخی افراد بعد از ایمپلنت شاهد ترک خوردن پوست سرشان هستند و از دیدن آن کاملا ناامید می‌شوند، اما این عارضه نیز جدی نیست و با استفاده از پمادهای مرطوب کننده مورد تایید پزشک، جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، استفاده از شامپوی مناسب و مصرف آب کافی در طول شبانه روز قابل پیشگیری و درمان می‌باشد.
  3. عدم تقارن: عدم تقارن موهای کاشته شده را باید پس از رویش کمل موها بررسی کرد. این عدم تقارن دو دلیل می‌تواند داشته باشد: اولین و مهمترین دلیل می‌تواند عدم مهارت و اختصاص زمان کافی پزشک حین ایمپلنت مو باشد؛ همین امر موجب پیوند نامنظم فولیکول‌ها در نواحی دریافت کننده می‌شود. دلیل دوم می‌تواند ناشی از سن نامناسب در زمان کاشت (زیر 25 و بالای 65 سال)، ابتلا به برخی از بیماری‌های تاثیر گذار مانند انواع آلوپسی‌ها و مراقبت غیر مسئولانه و غیر اصولی زیباجو از موهای کاشته شده باشد.
  4. سرفه و سکسه: سکسکه یا سرفه بعد از کاشت موی طبیعی یکی دیگر از عارضه‌های نادر اما مهم است که می‌تواند تا 2 تا 3 روز طول بکشد. علت دقیق و اصلی بروز آن‌ها مشخص نیست اما ممکن است به دلیل تحریک تقسیمات حسی اعصاب C2، C3 و C4 باشد که دیافراگم را نیز از طریق عصب فرنیک عصب دهی می‌کند. در صورت تجربه این عوارض لازم است صبر و شکیبایی داشته باشید؛ اما اگر بسیار شدید بود به پزشک خود یا یک پزشک دیگر مراجعه نمایید.

مرگ در اثر کاشت مو

کاشت به عنوان یک تکنیک تهدید کننده زندگی در نظر گرفته نمی‌شود اما این موضوع مرگ در جراحی ایمپلنت مو به قدرت توانایی جراح جهت ایجاد شرایط ایمن برای زیباجویان کلینیک خود بستگی دارد. بنابراین اگرچه این یک متد زیبایی به شمار می‌رود، اما در صورتی که یک پزشک یا کلینیک فاقد صلاحیت را انتخاب کنید ممکن است دچار عوارض غیر قابل جبران شوید.

به عنوان مثال به گفته بسیاری از پزشکان استفاده از بیهوشی عمومی (بیهوشی کامل) به جای بی حسی موضعی، خطر مرگ ناشی از عوارض را افزایش می‌دهد. علت این است که بیهوشی عمومی مدت زمان محدودی را ایجاد می‌کند که طی آن می‌توان فرد را زیر جراحی نگه‌داشت؛ از این رو به دلیل محدودیت زمان ممکن است پزشک اشتباهاتی کند. کاشت طبیعی مو یک روش پزشکی زیبایی است که نیاز به بالاترین استاندارد مراقبت و توجه توسط فرد زیباجو دارد.

بنابراین مهم است که از خود در برابر پزشکانی که با صبر و حوصله و توجه به جزییات مورد نیاز این فرآیند را پیگیری نمی‌کنند، محافظت کنید. متقاضیان کاشت مو باید اهتمام لازم را به خرج دهند و مرکز و دکتری را انتخاب کنند که علاوه بر کیفیت و کمیت نتیجه کاشت مو، سلامتی و جان فرد را نیز تضمین نمایند.

آیا کاشت مو باعث آسیب مغزی می شود؟

در راستای پاسخ به پرسش مطرح‌شده خوب است که بدانید تکنیک‌های فعلی پیوند مو فاقد بسیاری از محدودیت‌های شیوه‌های پیشین است. اعمال این روش‌های زیبایی در مراکز تخصصی پوست و مو می‌تواند ضامن حصول حداکثر نتایج مطلوب درمانی باشد.

از سوی دیگر، امروزه متخصصین باتجربه پوست و مو ابتدا وضعیت سلامتی و جسمانی فرد زیبا جو را بررسی کرده و سوابق پزشکی وی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. بدین ترتیب تنها در صورتی نسبت به پیوند مو اقدام می‌شود که فرد زیبا جو واجد شرایط لازم برای متد زیبایی پیوند مو طبیعی باشد.

در این رابطه برخی نکات مراقبتی نیز وجود دارند که تجویز آن‌ها در نتیجه پیوند طبیعی مو می‌توانند موثر باشند. به طور مثال، از قرد زیبا جو خواسته می‌شود که تا 1 هفته قبل و 2 هفته پس از پیوند مو از مصرف سیگار بعد از کاشت مو و قلیان خودداری کند.

آیا پیوند مو باعث ناباروری می شود؟

آیا کاشت مو باعث مشکلات باروری می شود؟

به سبب پیشرفت‌های عظیمی که در رابطه با کاشت مو صورت گرفته می‌توان گفت که پیوند مو هیچ تاثیری بر روی باروری نخواهد داشت؛ چرا که این متد زیبایی تنها با ناحیه پوست سر درگیر بوده و هیچگونه مداخله‌ای با سایر ارگان‌های بدن ندارد. عوارض کاشت مو برای بچه دار شدن در فضای مجازی حقیقت ندارد. بانک موی مورد استفاده در این روش درمانی توسط خود شخص متقاضی تامین شده و فولیکول‌های مو تنها از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌گردند.

دستورالعمل‌های مراقبت از مو پس از کاشت مو در کلینیک رز

اطلاع دقیق از خطرات کاشت مو و معایب کاشت مو طبیعی به بیمار کمک می‌کند با دانش بیشتر انتخاب کامل‌تری داشته باشد. دانسته‌هایی نظیر عوارض کاشت مو در سن کم راهنمای خوبی برای بسیاری از متقاضیان پیوند مو خواهد بود. در همین راستا کلینیک زیبایی رز با تکیه بر دانش و مهارت کادر تخصصی خود به ویژه دکتر روحانی پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهد بود. برای کسب اطلاعات لازم در خصوص پیوند مو و مراقبت‌های پس از آن می‌توانید با همکاران  ما به صورت رایگان مشاوره داشته باشید.

منابع: druhairnsenseshrbr

4.7/5 - (19 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
کاشت مو با استفاده از بانک موی دیگران
نوشتهٔ بعدی
کاشت مو از موی بدن با نتایج خیره کننده BHT

3 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید