عوارض بوتاکس بعد از چند سال – خطرات بوتولینوم در طولانی مدت

عوارض بوتاکس چقدر شایع است؟

کلینیک پوست و مو رز در این مقاله به بررسی عوارض بوتاکس در دراز مدت بپردازد. تزریق بوتاکس برای درمان بیماری‌هایی مانند تعریق زیاد دست و بدن (هایپرهیدروز)، مثانه بیش فعال، اسپاسم گردن، تنبلی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوتاکس اولین دارویی بود که از سم بوتولینوم استخراج شد و توانست به جلوگیری از سردردهای مزمن میگرنی کمک کند.

اینفوگرافیک خطرات تزریق بوتاکس

عوارض بوتاکس در دراز مدت

 بوتاکس در درجه اول جهت کاهش چین و چروک ظاهری صورت کاربرد دارد. بسیار کم پیش می‌آید که خطرات بوتاکس ، گریبان گیر افراد زیبا جو شود، با این حال باید بدانید که بوتاکس از سمی به نام نوروتیروکسین بوتولینوم A، استخراج می‌شود تا به طور موقت از حرکت عضله جلوگیری کند.

این سم توسط میکروبی تولید می‌شود که باعث بیماری بوتولیسم (نوعی مسمومیت غذایی در انسان) می‌گردد. در ادامه خواهید خواند که بوتاکس چیست و عوارض آن چگونه فرد را درگیر می‌کند و از چه زمانی علائمش بروز خواهند کرد.

عوارض بوتاکس بعد از چند سال

همانطور که در ابتدای متن نیز ذکر کردیم، بوتاکس سم رقیق شده‌ای است که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم استخراج می‌شود و خاصیت درمانی دارد. این دارو چند سال پیش توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) به منظور استفاده درمانی مورد تایید قرار گرفت.

این دارو ارسال سیگنال‌های انقباض شونده اعصاب به عضلات را مسدود می‌کند که سبب جلوگیری از انقباض عضلات به طور هدفمند می‌شود. همچنین از تزریق بوتاکس برای درمان بیماری‌هایی که بر عملکرد انقباضی بدن تأثیر می‌گذارند (مانند اسپاسم گردن، واژینیسموس، میگرن و …) استفاده می‌شود.

اگر چه این دارو، نوعی سم باکتریایی است اما اثرات آن بسته به میزان تزریق، متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال، این دارو فقط در دوزهای کم و هدفمند تزریق می‌شود بنابراین عوارض بوتاکس بعد از چند سال چشمگیر نخواهد بود.

آیا بوتاکس عوارض دارد؟

عوارض بوتاکس صورت چگونه است؟

در حالت کلی گزارشات مبتنی بر عوارض خطرناک بوتاکس بسیار بسیار کم است و بوتاکس در کل، ایمن در نظر گرفته می‌شود. برای تزریق بوتاکس، همیشه باید به یک پزشک آموزش دیده، باتجربه و دارای مجوز مراجعه کرد. اگر تزریق این دارو مطابق با استانداردهای FDA انجام نشود یا توسط پزشک بی‌تجربه تزریق گردد، احتمالاً خطرات بوتاکس و عوارض جانبی آن در کمین شما خواهند بود. عوارض جانبی، جزئی و شایع تزریق بوتاکس شامل موراد زیر است:

  1. درد، تورم یا کبودی خفیف و موقت در محل تزریق
  2. تهوع و سردرد بعد از بوتاکس
  3. تب
  4. لرز

مهم ترین عوارض تزریق بوتاکس

عوارض خطرناک بوتاکس کدام‌اند؟

معمولا خطرات بوتاکس کسانی را تهدید می‌کند که به مراکز غیر معتبر و پزشکانی با تجربه کم یا متوسط مراجعه کنند. برخی از عوارض جانبی نیز به ناحیه‌ای که تزریق در آن انجام می‌شود بستگی دارد. دسته‌ای از این عوارض موقتی هستند و بعد از مدتی از بین می‌روند. با این حال برخی دیگر از عوارض، خطرناک هستند و می‌توانند سلامتی فرد را تهدید کنند. در ادامه به تعدادی از این عارضه‌ها اشاره می‌کنیم:

عوارض تزریق بوتاکس به اطراف چشم

اگر بوتاکس در ناحیه چشم تزریق انجام شود، ممکن است موارد زیر تجربه شود:

  1. افتادگی پلک‌ها
  2. ناهموار شدن ابروهای
  3. خشکی چشم
  4. پارگی پوست اطراف چشم به دلیل تزریق زیاد بوتاکس

عوارض تزریق بوتاکس در اطراف دهان

تزریق در اطراف دهان ممکن است منجر به کج شدن لبخند شود. این عارضه معمولاً موقتی است و باید طی چند روز کم شود. با این حال، عدم تقارن، ناشی از اثرات غیرعمدی سم بر روی عضلات است و بهبود آن ممکن است چندین هفته طول بکشد.

بروز علائم بوتولیسم

در موارد نادر، ممکن است علائمی شبیه بوتولیسم ایجاد شود. در صورت شروع علائم زیر، فورا به یک پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید:

  1. مشکل در صحبت کردن
  2. مشکل در بلعیدن
  3. تنفس دشوار
  4. مشکلات بینایی
  5. از دست دادن کنترل مثانه
  6. ضعف عمومی

عوارض ناشی از تزریق بوتاکس برای درمان بلفارواسپاسم چشم

افتادگی پلک (پتوز)، التهاب قرنیه (کراتیت)، خشکی چشم، خارش چشم، دوبینی، تحریک چشم، پارگی مویرگ، افزایش حساسیت به نور، کاهش پلک زدن و تورم یا کبودی پلک، ممکن است در هنگام استفاده از بوتاکس برای درمان بلفارواسپاسم ایجاد شود.

عوارض جدی تزریق بوتاکسآسیب به عضله‌ها و اعصاب محل تزریق
مشکل در بلع غذا
افتادگی پلک
ضعف عضله در ناحیه گردن
تاری دید و حتی دو بینی
گرفتگی صدا و مشکل در صحبت کردن
تپش قلب
بروز علائم واکنش‌های آرژیک
عوارض بوتاکس در بارداریاگر چه خطری برای جنین از جانب بوتاکس گزارش نشده است اما بهتر است احتیاط به خرج دهید چون بوتاکس منجر به ضعف عضلات خواهد شد.
عوارض بوتاکس در شیردهیتحقیقاتی وجود ندارد که ثابت کند بوتاکس در شیردهی برای نوزاد خطر دارد.
جلوگیری از بروز عوارضانتخاب کلینیک معتبر و متخصص حرفه‌ای
استفاده از برند بوتاکس معتبر و اصل

بررسی عوارض بوتاکس در دراز مدت

عوارض خطرناک بوتاکس در طولانی مدت چیست؟

از آنجایی که اثرات تزریق بوتاکس موقتی است، بیشتر افراد با گذشت زمان می‌توانند آن را دوباره تکرار کنند. با این حال، تحقیقات در مورد اثربخشی و ایمنی طولانی مدت آن محدود است. در حالت کلی، برخی منابع گزارش کرده‌اند که تزریق مکرر بوتاکس با دوز بالا و توسط افراد بی‌تجربه، ممکن است عوارض جانبی را 10 یا 11 سال پس از تزریق بروز دهد. عوارض بوتاکس بعد از چند سال شامل موارد زیر است:

  1. آسیب به عضله و اعصاب صورت
  2. مشکل در بلعیدن
  3. افتادگی پلک
  4. ضعف عضله گردن
  5. تاری دید
  6. ضعف عمومی بدن
  7. مشکل در جویدن
  8. گرفتگی صدا
  9. مشکل در صحبت کردن
  10. تپش قلب
  11. بروز علائم واکنش‌های آرژیک مانند راش و خارش پوستی

در یک مطالعه دیگر، اثرات طولانی مدت تزریق بوتاکس بر روی شرکت‌کنندگانی که هر شش ماه و برای کمک به درمان بیماری‌های مثانه، بوتاکس تزریق کردند، ارزیابی شد. محققان در نهایت نتیجه گرفتند که خطر تزریق بوتاکس با گذشت زمان افزایش نمی‌یابد. افرادی که تزریقات مکرر انجام داده‌اند نیز در طولانی مدت موفقیت درمانی بهتری داشتند.

عوارض تزریق بوتاکس در بارداری چیست؟

پزشکان معمولاً استفاده از بوتاکس را در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی‌کنند البته هیچ مطالعه گسترده‌ای در مورد تاثیرات این سم بر جنین وجود ندارد ولی بهتر است احتیاط کنید. علت اینکه عوارض ناخوشایند بوتاکس در بارداری مورد بررسی قرار نمی‌گیرد این است که هیچ کس نمی‌داند آیا این دارو از جفت عبور می‌کند یا خیر.

اما اگر عبور کند، سلامتی و جان یک انسان زنده و بی‌دفاع را در معرض خطر قرار می‌دهد که این کار کاملا غیر انسانی و غلط است. به همین دلیل، پزشکان این دارو را به خانم‌های باردار و مادرانی که فرزند خود را از شیر خود تغذیه می‌نمایند به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنند.

بنابراین اگر باردار یا شیرده هستید، باید منتظر بمانید تا از این مرحله عبور کرده و بعد برای تزریق بوتاکس اقدام کنید تا هم خود و  هم فرزند از خطرات بوتاکس در امان بمانید.

نکته مهم درباره عوارض خطرناک بوتاکس

اگر قصد درمان با بوتاکس را دارید، مهم است که به یک متخصص و پزشک باتجربه مراجعه کنید. اگر چه ممکن است تزریق نزد افرادی که مجوز تزریق بوتاکس ندارند (مانند آرایشگرها) ارزان‌تر تمام شود اما انجام این کار می‌تواند خطر ابتلا به عوارض بوتاکس در طولانی مدت را افزایش دهد. به یاد داشته باشید که این سم 3 الی 6 ماه ماندگاری خواهد داشت و اگر به اشتباه تزریقی صورت گیرد، آثار آن تا حداقل 3 ماه باقی خواهد ماند. دکتر رضا روحانی پزشک حاذق کلینیک پوست و مو رز با سابقه چندین سال فعالیت در زمینه مراقبت از زیبایی، تزریق بوتاکس و سایر متدهای زیبایی را با استفاده از بهترین برندها و با کمترین عوارض به زیباجویان عزیز ارائه می‌دهد.

برای اطلاع از هزینه تزریق بوتاکس با مشاورین کلینیک پوست و مو رز تماس بگیرید.

عوارض بوتاکس در پیری امکان پذیر است؟

با افزایش سن، پوست نازک تر و شکننده تر می شود و عضلات صورت ضعیف تر می شوند. این امر می تواند عوارض بوتاکس را در افراد مسن بیشتر کند.

منابع: healthlinerxlistmayoclinic

2.5/5 - (2 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
بوتاکس دیسپورت Dysport
نوشتهٔ بعدی
آیا تزریق بوتاکس دردناک است؟

4 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید

    پاسخ
  • سلام جناب دکتر خسته نباشید.بنده یک ماه قبل یک بار به کف دستانم سپس بعد دو هفته به کف و بندهای انگشتانم بوتاکس برای عرقش تزریق شد منتهی بعد دوروز از دومین تزریق ،انگشتان دستهایم بی حس شدن حتی خودکار هم نمیتونم دستم بگیرم و بنویسم.علت چی می‌تونه باشه راهکار چیه بنده واقعا نمیتونم کاری بکنم دستام انگار فلج شدن ممنون میشم پاسخ بدید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید