جراحی بینی بسته: روش، تصاویر، هزینه و بهبودی

جراحی بینی به روش بسته

عمل بینی بسته یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی به‌حساب می‌آید که امروزه  به‌دور از جنسیت خاص، در سراسر دنیا مرسوم شده است زیرا می‌تواند به بهبود ظاهر بینی بدون جای زخم قابل مشاهده کمک کند. اندازه، شکل و موقعیت بینی نسبت به بقیه اجزای صورت ما نقش مهمی در جذابیت درک شده ما دارد. هر شخص برای رسیدن به رضایت درونی از چهره خود تن به عمل بینی می‌دهد.

رینوپلاستی می‌تواند برای کاهش قوز یا برآمدگی بینی، صاف کردن بینی، اصلاح نوک بینی، کاهش طول یا اندازه بینی یا به دلایل دیگر انجام شود. مانورهای خاصی را نیز می‌توان برای کمک به بهبود تنفس انجام داد. البته عده‌ای از افراد هم هستند که دوست دارند تغییراتی در بینی خود داشته باشند اما از عمل جراحی بینی باز واهمه دارند. اگر قبلاً در یک جلسه مشاوره قبل از عمل شرکت کرده‌اید، اصطلاحات “رینوپلاستی باز” و “رینوپلاستی بسته” را شنیده‌اید. اینها اساساً اصطلاحات پزشکی برای روشی هستند که جراح شما هنگام عمل بینی از آن استفاده می‌کند. همانطور که گفتیم  دو روش برای تغییر در ساختار بینی وجود دارد که عمل بینی بسته موضوع این مقاله است.

عمل بینی بسته

عمل بینی بسته (رینوپلاستی بسته)

عمل بینی بسته با استفاده از برش‌هایی انجام می‌شود که منحصراً در داخل بینی ایجاد می‌شود. عمل بینی از طرق برش‌های پنهان داخل بینی انجام شده و پوست بینی به سمت بالا کشیده می‌شود و به‌وسیله ابزاری ثابت نگه داشته شده و از بخیه‌های قابل جذب استفاده می‌شود. جراح همچنین یک گچ یا آتل کوچک را روی بینی قرار م‌ دهد تا به بهبودی هرچه زودتر کمک کند.

در این روش جراح دید کمتری به بینی دارد. جراحی بینی بسته به دلایلی مانند ایجاد تغییر در سایز و شکل، زاویه یا قوز بینی انجام می‌شود. تغییرات در روش عمل بینی بسته جزئی و مربوط به ‌ظاهر بینی است و در ساختار آن تغییرات اساسی اتفاق نمی‌افتد.

بر روی نوک بینی هم غضروف‌هایی وجود دارد که اگر آنها نیز نیاز به اصلاح داشته باشند، به‌وسیله برش‌هایی که داخل بینی به وجود می‌آید، با آزادکردن آن بیرون کشیده می‌شود. در جراحی بینی بسته اگر قصد کوچک نمودن بینی و ایجاد قرینگی در حفره‌های بینی را داشته باشید، باید برش‌هایی در پره‌های بینی ایجاد شود.

به طور کلی جراح به جای قسمت خارجی بینی که پوشیده از پوست است، برش‌های کوچکی در داخل سوراخ‌های بینی و از طریق مخاط ایجاد می‌کند تا جای زخم قابل مشاهده نباشد. از طریق این برش‌های کوچک، یک جراح بینی بسته بسیار ماهر می‌تواند ساختارهای بینی را تجسم کرده و آن‌ها را به نتیجه زیبایی‌شناختی مطلوب شکل دهد.

مشاوره حرفه‌ای کلید درک این موضوع است که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی بینی بسته هستید یا خیر. اگر مطمئن نیستید که کاندیدای بهتری برای جراحی بینی باز یا بسته هستید، با یک پزشک صادق مشورت کنید که شما را به بهترین گزینه بر اساس شکل طبیعی بینی و نتیجه دلخواهتان راهنمایی می‌کند.

بهترین جراح رینوپلاستی بسته

جراحی بینی به طور کلی برای افراد بالای 15 سال توصیه می‌شود. در این سن، اسکلت صورت معمولا به اندازه کافی بالغ است که تحت تغییرات زیبایی قرار گیرد. راه دیگری برای جراحان برای تعیین اینکه آیا اسکلت صورت به طور کامل رشد کرده است یا خیر این است که بفهمند چه زمانی رشد سایز پای بیمار متوقف شده است، زیرا رشد پا با رشد اسکلت صورت مرتبط است.

عمل بینی بسته چه مشکلاتی را رفع می کند؟

رینوپلاستی بسته به مشکلات رایج زیبایی بینی می پردازد، از جمله:

  1. اندازه بینی: اگر اندازه یا عرض بینی شما با بقیه قسمت‌های صورت شما متناسب نیست، جراحی بینی بسته می‌تواند بینی شما را برای تعادل کلی صورت اصلاح و باریک کند.
  2. شکل بینی: عمل بینی بسته می‌تواند شکل بینی را بهبود بخشد، به خصوص برای بیمارانی که استخوان‌های بینی پهن، نوک‌های پیازی یا افتاده، یا بینی‌های نامتقارن دارند.
  3. زاویه بینی: زاویه‌ای که در نقطه‌ای که بینی و پیشانی به هم می‌رسند  و از گیج تا نوک بینی شکل می‌گیرد، می‌تواند بینی شما را کوتاه یا بلند نشان دهد. رینوپلاستی به ایجاد زاویه ایده آل برای بینی شما کمک می‌کند.
  4. برآمدگی بینی: قوز پشتی ناهنجاری‌های غضروفی و استخوانی است که می‌تواند ظاهر بینی را مخدوش کند. رینوپلاستی می‌تواند به ایجاد یک پل بینی صاف‌تر کمک کند.
  5. عمل بینی بسته می‌تواند مشکلات تنفسی را نیز برطرف کند. جراح شما تنفس بینی را در طول مشاوره ارزیابی می‌کند. اگر جراح مشکل آناتومیکی مانند انحراف سپتوم یا فروپاشی دریچه بینی را تشخیص دهد، می‌تواند گزینه‌های شما را مورد بحث قرار دهد. مشکلات تنفسی را می‌توان به طور مستقل از طریق جراحی عملکردی یا همراه با جراحی زیبایی بینی برطرف کرد.

نتایج جراحی بینی بسته

مزایای عمل بینی بسته

افراد ممکن است به دلایل مختلفی از عمل بینی بسته استفاده کنند، از جمله:

  • برش‌های پنهان: مزیت جراحی بینی بسته این است که تمام برشها در داخل بینی بدون بریدگی یا اسکار خارجی ایجاد می‌شوند، بنابراین خطر ایجاد اسکار خارجی دائمی وجود ندارد، که اغلب در جراحی بینی باز و سایر روشهایی که شامل برش‌های خارجی است، صدق می‌کند.
  • بدون جای زخم: افرادی که نگران اسکار یا کلوئید بالقوه هستند باید به جای جراحی بینی باز به جراحی بینی بسته فکر کنند، زیرا برش‌ها داخلی هستند و هیچ برشی خارجی در طول عمل ایجاد نمی‌شود.
  • زمان جراحی کوتاه‌تر: در جراحی بینی باز، نیمی از زمان عمل صرف برش‌های خارجی، تخریب بینی و بستن آن برش‌ها می‌شود، به همین دلیل است که تکمیل این عمل بیشتر طول می‌کشد. در مقایسه، جراحی بینی بسته به دلیل اینکه بینی از ابتدا بازسازی نمی‌شود، زمان عمل کوتاه‎تری دارد.
  • گردش خون بهتر روی پوست نوک بینی: به طور کلی، بیماران پس از عمل بینی بسته ورم کمتری را تجربه می‌کنند زیرا کانال‌های تخلیه طبیعی پوست در طول جراحی تا حد زیادی دست نخورده باقی می‌مانند. این به این دلیل است که رگ‌های خونی کلوملار در طول عمل دست نخورده می‌مانند در حالی که این رگ‌های خونی در طی جراحی بینی باز بریده می‌شوند که منجر به کاهش گردش خون در نوک بینی می‌شود و باعث تورم بیشتر می‌شود.
  • زمان بهبودی سریعتر: به طور کلی، بیماران دوره نقاهت سریع‌تری را به دلیل برش‌های داخلی بدون بریدگی یا اسکار خارجی برای بهبود دارند. اکثر بیماران می‌توانند 7 روز پس از عمل جراحی، زمانی که گچ برداشته می‌شود، به کارهای روزمره خود بازگردند و هیچ نشانه‌ای از جراحی وجود نداشته باشد.

مهم ترین مزیت عمل بینی بسته

مزیت اصلی عمل بینی بسته این است که ویژگی‌های طبیعی بینی را تغییر نمی‌دهد و به سادگی آناتومی فعلی بیماران را اصلاح و بهبود می‌بخشد. این روش به بیمار اجازه می‌دهد تا بدون تغییرات شدید، بینی را اصلاح کند و به سادگی یک نسخه کانتور شده از بینی طبیعی خود را به بیمار ارائه دهد.

بسیاری از زیبایی‌جویان نمی‌خواهند یک ظاهر بیش از حد دستکاری داشته باشند که برای خانواده یا همسالانشان مشخص کند که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل، رینوپلاستی بسته ترجیح داده می‌شود، زیرا نشانه‌های کمتری از جراحی وجود دارد. مزیت دیگر رینوپلاستی بسته این است که بریدگی یا اسکار خارجی بر جای نمی‌گذارد.

معایب عمل بینی بسته

مانند هر روش جراحی، انتخاب بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است. یک مشاوره کامل و صادقانه با جراح بینی بسته به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که آیا این تکنیک برای شما ایده آل است یا خیر.

عمل بینی بسته با خطرات محاسبه شده‌ای همراه است که یک جراح باتجربه می‌تواند آن‌ها را مدیریت کند. این بدان معناست که احتمال انجام عمل بینی ناقص با جراحی بینی بسته بسیار کمتر است، به خصوص زمانی که توسط یک جراح بینی ماهر که این عمل را به طور منظم انجام می‌دهد، انجام شود.

برای برخی از بیماران، جراحی بینی باز، بسته به آناتومی طبیعی آنها ممکن است گزینه بهتری باشد، اما این موضوع تنها در طی یک مشاوره تخصصی قابل بحث است. در حالی که مانورهای جراحی واقعی انجام شده در جراحی بینی باز یا بسته یکسان است اما جراحی بینی باز از این جهت متفاوت است که امکان بازسازی کامل بینی را فراهم می‌کند. به آن به عنوان تخریب در مقابل بازسازی خانه فکر کنید. اگر خانه‌ای به طور کلی با اسکلت و ساختار عالی خوب باشد، صاحب جدید ممکن است تصمیم بگیرد که به سادگی خانه را بازسازی کند، که شبیه به جراحی بینی بسته است. اما اگر یک خانه آناتومی پیچیده‌ای دارد، خراب کردن آن و بازسازی از ابتدا ممکن است ترجیح داده شود، که بسیار شبیه به جراحی بینی باز است.

اهمیت انتخاب جراح ماهر برای عمل بینی بسته

در هر صورت، برای بیماران مهم است که جراح آنها ماهر باشد و چندین بار جراحی بینی را انجام داده باشد. علاوه بر این، برای آنها مهم است که تصمیم بگیرند که آیا با سبک زیبایی شناختی و ترجیحات جراح موافق هستند یا خیر. بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا کاندید مناسبی برای جراحی بینی باز یا بسته هستید، مشاوره صادقانه با یک جراح دارای مجوز بورد است که بهترین روش برای آناتومی طبیعی و نتیجه دلخواه شما را مورد بحث قرار می‌دهد.

انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه برای کاندیداها هنگام بررسی عمل بینی بسته بسیار مهم است.

مراقبت‌های قبل از عمل بینی بسته

برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن عمل بینی، بیماران باید این اقدامات را قبل از جراحی دنبال کنند:

  1. از مصرف داروهای بدون نسخه خودداری کنید – جراح شما ممکن است از مصرف هرگونه داروی OTC و بدون نسخه برای حدود دو هفته قبل از عمل توصیه کند تا مطمئن شود که این داروها در روند و بهبودی اختلال ایجاد نمی‌کنند.
  2. از کشیدن سیگار اجتناب کنید – هنگام بررسی جراحی بینی، بیماران باید از سلامت کلی خوبی برخوردار باشند و چهار هفته قبل و بعد از جراحی از سیگار کشیدن خودداری کنند، زیرا سیگار می‌تواند به طور بالقوه با انقباض عروق خونی، بهبودی را به تاخیر بیندازد.
  3. محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید – به بیماران توصیه می‌شود تا شش هفته پس از جراحی بینی از قرار گرفتن طولانی مدت یا محافظت نشده در معرض نور خورشید خودداری کنند.
  4. از مصرف غذا یا مایعات خودداری کنید – بیماران باید بر اساس زمان جراحی از خوردن یا آشامیدن که توسط جراح یا متخصص بیهوشی توصیه شده است خودداری کنند.
  5. پیروی از توصیه‌های جراح به شما کمک می‌کند تا برای جراحی آماده شوید و از نتایج بهینه از جراحی بینی بسته خود اطمینان حاصل کنید.
  6. نکروز بینی بعد از عمل بینی عارضه ای است که ممکن است بعد از جراحی اتفاق بیفتد، برای جلوگیری از این اتفاق از کمپرس سرد استفاده کنید و تا جای امکان از انجام کارهای سنگین خودداری کنید.

مراقبت‌های بعد از عمل بینی بسته

پس از اتمام جراحی، بیمار باید اقداماتی را برای اطمینان از بهبودی مناسب انجام دهد:

  • پس از جراحی رانندگی نکنید: برای ایمنی فوری خود، در زمانی که منتظر از بین رفتن  علائم بیهوشی هستید، ترتیبی دهید که شخصی شما را پس از عمل به خانه ببرد. باید کسی را داشته باشید که ۲۴ ساعت از شما مراقبت کند.
  • بینی خود را باد نکنید: اگر در بینی شما انسداد وجود دارد، ممکن است دوست داشته باشید فورا محتویات آن را خارج کنید، اما بینی خود را باد نکنید و سعی کنید داخل بینی خود را به آرامی  با احتیاط تمیز کنید. اگر باید عطسه کنید، سعی کنید با دهان باز عطسه کنید تا در حین بهبودی، هر گونه اختلال در بینی به حداقل برسد.
  • رژیم غذایی نرم داشته باشید: معمولاً به بیماران توصیه می‌شود که در 24 ساعت اول پس از عمل بینی بسته از غذاهای خنک و ملایم استفاده کنند. همچنین به آن‌ها توصیه می‌شود در چند روز اول جراحی از غذاهای نرم مانند سوپ، بلغور جو دوسر، پوره سیب‌زمینی یا اسموتی‌ها استفاده کنند و در طول این مدت از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ یا تند خودداری کنند. برخی از جراحان همچنین به بیماران توصیه می‌کنند که در هفته اول پس از جراحی بینی از خوردن غذاهایی که جویدن آنها دشوار است خودداری کنند.
  • باید از فعالیت‌های سنگین یا شدید اجتناب کرد: در دوران نقاهت پس از جراحی، از انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های شدید یا ورزش‌های تماسی برای حداقل شش هفته برای محافظت از محل جراحی و اطمینان از بهبودی مناسب اجتناب کنید.
  • داروهای تجویزی‌تان را مصرف کنید: هرگونه داروی تجویزی برای کمک به بهبودی و مدیریت درد تا روز جراحی ارائه می‌شود را طبق دستور مصرف کنید.
  • گچ گیری خود را تمیز، خشک نگه دارید: گچ گیری خود را در طول بهبودی تمیز و خشک نگه دارید. برای مرطوب نگه داشتن بخیه‌ها، باید پماد آنتی‌بیوتیک را با استفاده از یک Q-tip یا یک اپلیکاتور تمیز با نوک نرم بمالید.
  • به پشت بخوابید: جراحان معمولاً به بیماران توصیه می‌کنند که حداقل یک تا شش هفته به پشت بخوابند. این امر به کنترل بیشتر تورم کمک کرده و از هرگونه فشار به بینی جلوگیری می‌کند.
  • سر خود را بالا نگه دارید: برای کمک به کاهش تورم سر خود را روی دو بالش قرار دهید تا آن را بالا نگه دارد.
  • از مسواک با موهای نرم استفاده کنید: در حین ریکاوری پس از عمل بینی بسته برای اطمینان از راحتی، از مسواک با موهای نرم استفاده کنید و از حرکت یا فشار زیاد به لب بالایی خودداری کنید.

عمل بینی بسته بهتره یا باز؟

عمل بینی بسته یا باز که به آن رینوپلاستی نیز می گویند، به عوامل متعددی مانند نیازهای فردی بیمار، پیچیدگی عمل و ترجیح و تجربه جراح بستگی دارد.

رینوپلاستی بسته یک روش کم تهاجمی است که در آن تمام برش ها در داخل سوراخ های بینی ایجاد می شود و هیچ جای زخم قابل مشاهده ای در قسمت بیرونی بینی باقی نمی ماند. این روش معمولاً برای روش‌های پیچیده‌تر ترجیح داده می‌شود، جایی که تغییرات مورد نیاز جزئی هستند و ساختار بینی از قبل به خوبی تعریف شده است. جراحی بینی بسته همچنین ممکن است باعث تورم کمتر و زمان بهبودی سریعتر در مقایسه با جراحی بینی باز شود.

رینوپلاستی باز شامل ایجاد یک برش کوچک روی کلوملا، پوست بین سوراخ‌های بینی است که به جراح امکان دسترسی بیشتر به ساختار بینی را می‌دهد. این روش معمولاً برای روش‌های پیچیده‌تر توصیه می‌شود که در آن‌ها باید تغییرات قابل توجهی در شکل، اندازه یا ساختار بینی ایجاد شود. جراحی بینی باز ممکن است باعث تورم بیشتر و زمان نقاهت طولانی تری نسبت به جراحی بینی بسته شود، اما می تواند نتایج دقیق تر و قابل پیش بینی تری نیز ارائه دهد.

در نهایت تصمیم به انجام رینوپلاستی بسته یا باز باید با مشورت یک جراح پلاستیک یا متخصص گوش و حلق و بینی مجرب و مجرب گرفته شود که بتواند نیازهای فردی شما را ارزیابی کرده و بهترین روش را برای دستیابی به نتایج دلخواه شما توصیه کند.

عمل جراحی زیبایی بینی باز یا بسته؟

معمولاً عمل بینی باز محبوبیت بیشتری دارد. این به دلیل وسعت دید و احاطه‌ای هست که در آن جراح به بینی پیدا می‌کند و می‌تواند تغییرات لازم را در شکل و ساختار آن اعمال نماید. تغییر شکل و تقویت قسمت تحتانی بینی در عمل بینی باز بهتر است و در روش باز آسیب کمتری به قسمت نگه دارنده بینی وارد می‌شود و همه این عوامل باعث می‌شود که بیشتر افراد که به دنبال جراحی بینی هستند، روش عمل بینی باز را انتخاب نمایند.

دوره نقاهت عمل بینی به روش بسته

دوره نقاهت پس از جراحی بینی بسته که به آن رینوپلاستی بسته نیز گفته می شود، بسته به عوامل متعددی مانند وسعت جراحی، زمان بهبودی فردی و سلامت کلی بیمار می تواند متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی، بیشتر بیماران می توانند انتظار جدول زمانی بهبود زیر را داشته باشند:

  1. چند روز اول پس از جراحی: ممکن است کمی ناراحتی، تورم و کبودی در اطراف بینی و چشمان خود احساس کنید. جراح شما ممکن است توصیه کند که برای کاهش تورم و اجتناب از فعالیت هایی که می تواند فشار خون شما را افزایش دهد یا ضربان قلب شما را افزایش دهد، از کمپرس سرد استفاده کنید.
  2. 1 تا 2 هفته پس از جراحی: اکثر بیماران بسته به ماهیت شغل و احساسشان می توانند ظرف 1 تا 2 هفته پس از جراحی به محل کار یا مدرسه بازگردند. ممکن است هنوز مقداری تورم و کبودی باقیمانده داشته باشید، اما این موارد باید به تدریج طی چند هفته آینده کاهش یابد.
  3. 3 تا 4 هفته پس از جراحی: شما باید بتوانید ورزش های سبک و سایر فعالیت های کم تاثیر را از سر بگیرید، اما همچنان باید از هر گونه فعالیتی که می تواند به بینی شما فشار وارد کند یا خطر آسیب را افزایش دهد، خودداری کنید.
  4. 6 تا 12 ماه پس از جراحی: ممکن است تا یک سال یا بیشتر طول بکشد تا بینی شما به طور کامل بهبود یابد و نتایج نهایی جراحی شما مشخص شود. در طول این مدت، باید به پیروی از دستورالعمل های بعد از عمل جراح خود ادامه دهید و طبق برنامه در هر قرار ملاقات بعدی شرکت کنید.

به خاطر داشته باشید که تجربه بهبودی همه افراد منحصر به فرد است و مهم است که به بدن خود گوش دهید و دستورالعمل های جراح خود را به دقت دنبال کنید تا از بهبودی ایمن و موفقیت آمیز پس از جراحی بینی بسته اطمینان حاصل کنید.

نتیجه‌گیری درباره عمل بینی به روش بسته

رینوپلاستی باز و بسته به همان اندازه مؤثر است.  اینکه کدام روش روش جراحی برای شما مناسب‌تر است، به شکل و فرم بینی شما و به تخصص و مهارت جراح بستگی دارد و تا حد زیادی به این بستگی دارد که چه نوع نتیجه‌ای را می‌خواهید به دست آورید. اگرچه شما در مورد اینکه آیا جراحی زیبایی بینی باز یا عمل بینی بسته را ترجیح می‌دهید، جراح شما تصمیم می‌گیرد که کدام روش برای دستیابی به نتایج مطلوب برای شما مؤثر است.

باید یادآور شویم که درعین‌حال که عمل بینی باعث افزایش روحیه و اعتمادبه‌نفس در اشخاص می‌شود و به بهبود روابط‌ عمومی کمک می‌کند، اگر بدون تحقیق  و توسط پزشک بی‌تجربه انجام بشود، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فرد وارد می‌کند. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم، قبل از اقدام به عمل بینی ابتدا با پزشکان متخصص در این زمینه مشورت نمایید و بهترین روش را برای عمل بینی انتخاب کنید.

westcountyplasticsurgeons

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
علائم اولیه نکروز بینی – چند روز بعد از عمل اتفاق می افتد؟
نوشتهٔ بعدی
نامتقارن بودن سوراخ بینی بعد از عمل

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • من جراحی بینی بسته را تجربه کردم و باید بگویم که تجربه‌ام بسیار مثبت بود. از اونجایی که بینی من مشکلاتی داشت که نیاز به تغییر داشت، تصمیم به جراحی گرفتم. بعد از عمل، در روزهای اولیه تورم داشتم اما رفع شد
    البته با مشاوره های خوب کارشناسان شما

    پاسخ
  • انتخاب [عمل به روش بینی بسته به دلیل مشکلات تنفسی و ظاهری بینی بود. عمل تا حد زیادی راحت بود برام و از نظر درد و ناراحتی، تجربه بدی نبود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید