آیا امکان عفونت بعد از لیپوماتیک وجود دارد؟

درمان عفونت بعد از عمل لیپوماتیک

عمل جراحی زیبایی لیپوماتیک یکی از عمل های زیبایی است که به عنوان راهی برای حذف سلول هلی چربی زائد و فرم دهی بدن رایج شده است. معمولا پزشکان متخصص زیبایی عمل پیکرتراشی را راهی ایمن تر نسبت به بقیه راه های موجود برای حذف سلول های چربی زائد می دانند اما آیا عمل جراحی زیبایی پیکرتراشی عوارضی به دنبال ندارد و عوارضی مانند عفونت در لیپوماتیک صحت ندارد؟ لیپوماتیک توسط پزشک متخصص زیبایی دکتر روحانی انجام می شود. پزشک متخصص زیبایی در ابتدا برای این که از ایجاد عوارضی مانند شل شدگی پوست بعد از انجام عمل جراحی زیبایی پیکرتراشی جلوگیری کند در طی یک جلسه مشاورا بررسی هایی روی بدن شما انجام می دهد.

امکان عفونت بعد از لیپوماتیک

پزشک متخصص عمل جراحی زیبایی لیپوماتیک لوله کانول را به زیر پوست نواحی مشخص شده وارد می کند و با ایجاد تکان هایی با لوله کانول به سلول های چربی زائد فشار وارد می کنند و باعث جدا شدن سلول های چربی زائد از پوست می شوند. در این صورت با مکشی که در لوله کانول وجود دارد سلول های چربی زائد جدا شده از بدن در طی عمل جراحی زیبایی لیپوماتیک خارج می شود و دیگر به بدن بازگشت داده نمی شود. با توجه به این که در طی انجام عمل جراحی زیبایی لیپوماتیک به دلیل وارد کردن لوله کانول توسط پزشک متخصص زیبایی به بدن، زخم هایی در بدن ایجاد می شود؛ بنابراین احتمال بروز عفونت به دلیل وجود زخم در عمل زیبایی پیکرتراشی وجود دارد.

دلایل بروز عفونت بعد از پیکرتراشی

همانطور که گفته شد احتمال بروز عارضه‌ عفونت بعد از انجام عمل زیبایی لیپوماتیک وجود دارد. این عارضه به چند دلیل رخ می‌دهد:

1. در صورتی که پزشک متخصص نکات بهداشتی را برای انجام جراحی زیبایی لیپوماتیک رعایت نکند و زخم شما را به خوبی نبندد، به دلیل آلودگی امکان ایجاد عفونت بعد از جراحی لاغری وجود دارد.
  2. همچنین استریل نبودن تجهیزات و محیط کلینیک به شدت بر عفونت زخم بعد از جراحی لاغری تاثیر دارند.
  3. اگر نکات مراقبتی بعد از لیپوماتیک را رعایت نکنید، شرایط برای عفونت بعد از پیکرتراشی فراهم خواهد شد.

عوارض ناشی از عفونت بعد از لیپوماتیک

در صورت بروز عارضه عفونت بعد از لیپوماتیک، برخی عارضه‌های دیگر هم به دنبال آن بروز می‌کنند که باعث ایجاد ناراحتی بیشتر شما می‌شود. برخی عوارضی که هنگام ایجاد عفونت بروز خواهند کرد عبارتند از:

1. التهاب
  1. تورم
  2. قرمزی
  3. درد
  4. ایجاد چرک
  5. ترشح مایع آلوده

در صورتی که عفونت پیشرفت کند و سطح بزرگی را در بر بگیرد یا به سطح عمیق‌تری از پوست نفوذ کند، ممکن است مجبور شوید عمل دیگری هم که انجام داده‌اید انجام دهید تا از پیشرفت بیشتر عفونت زخم‌ها جلوگیری کنید. در این صورت ممکن است عفونت و انجام عمل دیگر، بر روی نتیجه نهایی لیپوماتیک تأثیر منفی بگذارد و نتیجه عمل جراحی زیبایی لیپوماتیک شما تغییر کند. در این صورت شما نمی‌توانید نتیجه خوبی از انجام عمل پیکرتراشی مشاهده کنید.

دلایل بروز عفونت بعد از پیکرتراشی

نکات و توصیه ها برای پیشگیری از بروز عفونت پس از لیپوماتیک

برای اینکه از بروز عفونت و نیاز به انجام عمل دیگر بعد از انجام لیپوماتیک جلوگیری کنید، لازم است نکاتی را رعایت کنید که در ادامه برای شما توضیح داده خواهد شد:

1. در انتخاب کلینیک زیبایی مناسب این نکته را در نظر بگیرید که حتماً کلینیک دارای مجوز وزارت بهداشت بوده و نکات بهداشتی را رعایت کند.
  2. در انتخاب پزشک متخصص هم به اندازه کافی تحقیق کنید تا هم از عملکرد او مطمئن شده و هم فرد بااخلاقی باشد و نکات بهداشتی را به دقت رعایت نماید.
  3. در دوره نقاهت، تمام توصیه‌های متخصص را جدی بگیرید. برای مثال عدم دستکاری زخم، نرفتن به محیط آلوده، تمیز نگهداشتن گن و… همگی از عفونی شدن زخم‌ها جلوگیری خواهند کرد.

رعایت برخی نکات بهداشتی در کلینیک‌های زیبایی برای انجام جراحی زیبایی لیپوماتیک الزامی است. در پایین به نکات بهداشتی مهمی که همه‌ کلینیک‌های زیبایی باید برای انجام پیکرتراشی رعایت کنند پرداخته شده است:

1. اتاقی جراحی که قرار است عمل جراحی زیبایی لیپوماتیک شما انجام شود، باید تمیز و استریل خواهد کرد.
  2. پزشک و کارمندان باید با لباس جراحی مناسب (اسکراب، دستکش و ماسک صورت) عمل جراحی زیبایی پیکرتراشی را انجام دهند.
  3. قسمت‌هایی از بدن شما که قرار است پیکرتراشی بر روی آن‌ها انجام شود باید با ماده ضد عفونی‌کننده، استریل شوند.
  4. وسایل لازم برای عمل جراحی زیبایی باید قبل از انجام عمل استریل شوند.

با رعایت نکات گفته شده احتمال بروز عفونت در حین یا بعد از انجام عمل زیبایی لیپوماتیک، بسیار کم می‌شود. معمولاً احتمال عفونت، بیشتر در افرادی وجود دارد که بیماری دیابت دارند، سیگار می‌کشند، استروئید مصرف می‌کنند یا شرایط عروقی خاصی دارند. طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که تنها حدود ۱ درصد از افرادی عمل جراحی زیبایی پیکرتراشی را انجام داده‌اند با مشکل عفونت بعد از انجام عمل مواجه شده‌اند.

نکات مراقبتی برای پیشگیری از عفونت بعد از لیپوماتیک

انتخاب پزشک متخصص و باتجربه برای انجام جراحی لیپوماتیک نه تنها باعث می‌شود شما نتیجه بهتری از انجام پیکرتراشی داشته باشید بلکه حتی احتمال بروز هر عارضه حتی عفونت هم با انتخاب پزشک مناسب کاهش می‌یابد. ولی فقط پزشک در جلوگیری از بروز از عفونت بعد از لیپوماتیک تأثیر‌گذار نیست بلکه شما هم باید بعد از انجام عمل برخی نکات را رعایت کنید:

1. بعد از انجام عمل به محیط‌های آلوده نروید.
  2. محل جراحی را تمیز و عاری از باکتری و هر گونه آلودگی نگه دارید.
  3. می توانید از پزشک متخصص خود بخواهید برای ضد عفونی کردن نواحی که عمل جراحی زیبایی انجام شده است برای شما اسپری یا کرم ضدعفونی‌کننده تجویز کند.
  4. محلی که عمل جراحی زیبایی انجام گرفته است را باز نگذارید و حتماً از بانداژ استریل شده برای بستن آن محل‌ها استفاده کنید.
  5. به طور مرتب به تعویض بانداژ‌های خود اقدام کنید.
  6. گن طبی باید همیشه تمیز باشد لذا اگر رد خونابه بر روی آن مشاهده شد، نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید.

اقدامات بعد از بروز عفونت جراحی لاغری

پس از بروز عفونت چه کاری باید انجام دهیم؟

1. در صورتی که هر گونه علائمی که ناشی از عفونت است مشاهده کردید حتماً به پزشک متخصص زیبایی خود مراجعه کنید.
  2. در صورت آلوده شدن نواحی که لیپوماتیک انجام گرفته ناحیه مورد نظر را با مواد ضدعفونی‌کننده شستشو دهید.
  3. داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز شده را به طور کامل مصرف نمایید.
بهترین زمان عمل لیپوماتیک چه زمانی می باشد؟