نامتقارن بودن سوراخ بینی بعد از عمل

نامتقارن بودن سوراخ بینی بعد از جراحی بینی

تیغه بینی همان غضروف بینی است که سوراخ‌های بینی شما را  از هم جدا می‌کند. این قسمت بینی در مرکز قرار می‌گیرد و سوراخ‌های بینی شما را به طور مساوی تقسیم میکند. اما این همیشه برای برخی افراد صدق نمی‌کند. در واقع، افراد زیادی هستند که تیغه بینی آنها ناهموار است و موجب شده یکی از سوراخ‌های بینی از دیگری بزرگ‌تر به نظر برسد.

یکی از عوارض شایع بعد از عمل جراحی بینی، غیر قرینگی سوراخ بینی بعد عمل است. این عارضه می تواند به دلایل مختلفی از جمله تورم، انحراف سپتوم، و عدم تقارن ساختار بینی ایجاد شود. در اکثر موارد، کوچک و بزرگ بودن سوراخ بینی بعد از عمل جراحی بینی به طور موقتی است و با کاهش تورم، برطرف می شود.

ناهمواری تیغه بینی بعد از عمل

عدم تقارن سوراخ ‌های بینی بعد از عمل روندی طبیعی است. امکان دارد عوامل مختلفی باعث شوند که سوراخ‌های بینی شما برای مدت کوتاهی ناهموار به نظر برسند که شامل مواردی مانند تورم، تشکیل بافت اسکار، آتل‌ها و نوارچسب می‌شود. هنگامی که بینی به طور کامل بهبود می‌یابد، بسیاری متوجه می‌شوند که سوراخ‌های بینی آنها به‌اندازه متقارن‌تری بازمی‌گردد.

دلایل رایج برای انجام عمل بینی عبارت‌اند از:

  1. بینی بزرگ: جراحی زیبایی بینی می‌تواند ویژگی‌های برجسته مانند پل و سوراخ‌های بینی را کاهش دهد.
  2. مشکلات تنفسی: رینوپلاستی می‌تواند مشکلات تنفسی ناشی از انحراف تیغه بینی را برطرف کند.
  3. بینی نامتقارن: این درمان می‌تواند شکل بینی را اصلاح کند؛ بنابراین از جلو و پهلو صاف‌تر به نظر می‌رسد.

بزرگ شدن سوراخ بینی بعد از عمل

متأسفانه برخی از بیماران با مشکلاتی مانند عدم تقارن سوراخ ‌های بینی بعد از عمل مواجه می‌شوند. جراحی بینی بسیار چالش برانگیز است و هنگامی که یک جراح بی‌تجربه این عمل را انجام می‌دهد، نتایج مورد دلخواه افراد نیست.

زمانی که پس از رینوپلاستی دچار عدم تقارن سوراخ‌ بینی بعد از عمل شوید می‌توانید با انجام رینوپلاستی مجدد توسط یک جراح فوق ‌تخصص و ماهر این مشکل را رفع کنید.

رینوپلاستی اصلاحی

رینوپلاستی اصلاحی بسیار شبیه به جراحی بینی معمولی است اما از تکنیک‌های پیشرفته برای رفع تغییرات بینی ناشی از جراحی‌های قبلی استفاده می‌کنند. کار با بافت اسکار ممکن است دشوار باشد و تغییرات ساختاری در بینی ممکن است ساختار زیرین بینی را به خطر بیندازد. رینوپلاستی اصلاحی با ایجاد تغییرات توانسته تقارن و زیبایی را به بینی پس از جراحی بازگرداند چراکه تقارن مترادف با زیبایی صورت است. بینی متناسب  از هر دو طرف کاملاً هماهنگ بوده و این هماهنگی برای صورت ضروری است.

علت عدم تقارن سوراخ بینی

علت عدم تقارن سوراخ‌های بینی چیست؟

عدم تقارن سوراخ‌های بینی قبل از عمل اغلب ناشی از انحراف سپتوم (تیغه بینی یا غضروفی که سوراخ‌های بینی را جدا می‌کند) است که مشخصه آن انحراف تیغه بینی است. انحراف سپتوم همچنین می‌تواند باعث خونریزی مکرر بینی و احتقان شود.

این عدم هماهنگی بین ابعاد و اندازه سوراخ‌های یبنی اغلب از بدو تولد وجود دارد، اما گاهی نیز می‌تواند در نتیجه تصادف، آسیب‌های مختلف و جراحی بینی غیر اصولی در گذشته به وجود بیاید. خبر خوب این است که این عارضه را با انجام جراحی بینی می‌توان تا حد زیادی (یا به طور کامل) بهبود بخشید و لازمه آن یافتن یک پزشک باتجربه و متخصص در امر جراحی بینی ترمیمی و زیبایی است.

مهم ترین عدم تقارن سوراخ‌ های بینی

نحوه رفع عدم تقارن سوراخ ‌های بینی بعد از عمل

برخی از بیماران بعد از جراحی بینی، تا به تا بودن سوراخ بینی بعد از عمل را تجربه می‌کنند و فکر می‌کنند که نیاز به جراحی بینی مجدد دارند.

باید ذکر کنیم که بینی شما به زمان زیادی برای بهبودی کامل نیاز دارد و تورم می‌تواند باعث شود که سوراخ‌های بینی شما ناهموار به نظر برسند در صورتی که به‌زودی بهبود می‌یابند.

البته اگر مشکلات ناهمواری سوراخ بینی شما پس از بهبودی کامل بینی همچنان ادامه داشت، باید با توجه به نظر پزشک جراحی رینوپلاستی اصلاحی انجام دهید. ابتدا باید با یک متخصص زیبایی مشورت کنید تا اطمینان یابید که به این جراحی نیاز دارید یا خیر.

از آنجایی که رینوپلاستی یک روش فوق‌العاده پیشرفته است، هنگام تغییر شکل بینی همیشه باید به متخصص جراحی بینی مراجعه کنید. در غیر این صورت، ممکن است با مشکلاتی مانند ناهمواری سوراخ‌های بینی مواجه شوید. همین امر در مورد رینوپلاستی اصلاحی نیز صدق می‌کند.

اکثر افراد به طور طبیعی قبل از اولین جراحی بینی خود سوراخ‌های بینی ناصافی دارند. تغییر شکل بینی گاهی اوقات می‌تواند عدم تقارن سوراخ‌های بینی شما را آشکارتر کند. یک جراح بینی باتجربه می‌تواند این موضوع را در اولین جراحی بینی شما تشخیص ‌دهد و اندازه سوراخ بینی شما را قبل از جراحی با شما در میان می‌گذارد.

متقارن سازی بینی با عمل جراحی

تمام متخصصان جراحی بینی در صدد رسیدن به تقارن هر چه بیشتر حین عمل هستند و این تلاش شامل ایجاد ظاهری متعادل و متناسب از همه نماها (نیم رخ تمام رخ، بالا و پایین) در بینی می‌شود. با این حال، واقعیت این است که شما حتی پس از یک جراحی زیبایی بینی یا جراحی ترمیمی بینی که به خوبی انجام شده باشد، یک بینی کاملا بی نقص را نخواهید داشت؛ به همین دلیل است که جراحان با در نظر گرفتن این واقعیت، اولویت خود را تغییر شکل بینی با قرینه سازی حداکثری قرار می‌دهند.

یکی از اولویت‌های اصلی در جراحی تغییر شکل بینی، دستیابی به تقارن و هماهنگی هر چه بیشتر از نمای جلوی صورت است زیرا اکثر مردم شما را از این زاویه می‌بینند. بدیهی است که اگر بتوانید همزمان با دستیابی به تقارن مطلوب، عدم تقارن سوراخ بینی را اصلاح کنید، نتیجه نهاییتان ایده آل خواهد بود اما در برخی موارد شما به سادگی نمی‌توانید هر دو نتیجه را داشته باشید.

متقارن سازی بینی با عمل جراحی

گروهی از داوطلبان جراحی بینی زیبایی و ترمیمی وجود دارند که آناتومی بینی‌شان به پزشک اجازه نمی‌دهد که سوراخ‌های بینی کاملاً متقارنی بعد از عمل داشته باشند. اما اگر این افراد اصرار برای ایجاد تقارن سوراخ بینی داشته باشند ممکن است پزشک خود را مجبور کنند که نمای جلویی بینی‌شان را دچار ناهماهنگی و عدم تقارن نمایند تا به هدف مورد نظر زیباجویشان برسند!

دکتر رضا روحانی پزشک ارزشمند مرکز زیبایی رز می‌گویند: هدف اصلی پزشک جراح باید ایجاد تقارن هر چه بیشتر در نمای جلوی صورت زیباجویان باشد و با حفظ همین هدف، اگر از نمای پایین به تقارن سوراخ‌های بینی نیز برسیم عالی است؛ اما اولویت قطعا باید نمای رو به رو باشد.

 تقارن بینی بعد از عمل امکان پذیر است؟

تقارن کامل صورت یا بینی مسئله‌ای امکان‌ناپذیر است چراکه هر فردی در هر طرف صورت خود تفاوت‌های جزئی دارد که تقارن کامل را غیرممکن می‌کند. حتی با جراحی پلاستیک، تقارن کامل واقعاً یک هدف دست‌ یافتنی نیست و نباید هدف مورد انتظار شما باشد.

عدم تقارن سوراخ ‌های بینی بعد از عمل به مقدار جزئی طبیعی است. اما عدم تقارن آشکار می‌تواند نگران‌کننده باشد و حتماً باید زیر نظر جراح رفع شود.

بهتر است بدانید نتایج پس از جراحی به‌تدریج در طول زمان مشخص می‌شود. بعد از حدود دو هفته می‌توانید شروع به دیدن نتایج اولیه کنید که این مدت ممکن است تا دوازده ماه نیز طول بکشد تا نتایج کامل شود و مورد رضایت شما باشد. همچنین در طول زمان تغییرات ظریفی را مشاهده خواهید کرد که این تغییرات شامل کاهش تدریجی تورم و محو شدن هرگونه عدم تقارن قابل‌توجه است.

به طورکلی مشاهده نتایج نهایی جراحی بینی شما بین شش تا دوازده ماه پس از جراحی رخ می‌دهد. مقداری تورم می‌تواند در این مدت باقی بماند و حتی می‌تواند بسته به زمان  در طول روز بیشتر یا کمتر باشد. به‌عنوان مثال ممکن است بعد از خواب تورم بیشتری ببینید و در طول روز تورم بینی‌تان کمتر باشد.

تورم؛ یکی دیگر از دلایل نامتقارن بودن پره های بینی بعد از عمل

حساسیت و تورم بعد از جراحی بینی مانند هر عمل جراحی دیگری وجود خواهد داشت. این موضوع در حالی است که شما این تورم را دقیقاً در هر طرف یکسان تجربه نخواهید کرد و تورم می‌تواند یکی از دلایل سوراخ های نامتقارن بینی بعد از عمل بعد از عمل محسوب شود.

بعد از عمل امکان دارد تورم یا تغییر شکل در سوراخ‌های بینی و همچنین کناره‌ها و پل بینی خود را تجربه کنید. حدود دو هفته زمان نیاز دارید تا نتایج اولیه جراحی بینی خود را پس از کاهش تورم به‌اندازه کافی مشاهده کنید. با این حال، در این مرحله هنوز مدت‌زمان کمی است تا به این نتیجه برسید که عدم تقارن بینی‌تان در درازمدت باقی خواهند ماند.

البته نگران نباشید زیرا پزشک دستورالعمل‌های کامل پس از جراحی را به شما می‌دهد تا عدم تقارن ناشی از تورم را به حداقل برسانید.

این دستورالعمل‌ها شامل استفاده از کنتاکت‌ها به‌جای عینک برای جلوگیری از فشار دادن بر روی پل بینی است. همچنین باید از مالش بینی خودداری کنید چراکه این موارد می‌تواند نتایج عمل شما را تغییر دهد.

عوامل تأثیرگذار در عدم تقارن سوراخ‌ های بینی بعد از عمل

بعد از رینوپلاستی رعایت فاصله بین سوراخ‌های بینی حائز اهمیت است. فاصله سوراخ‌های بینی نباید خیلی نزدیک یا دور از هم باشد زیرا عدم رعایت فاصله مناسب اثرات مخربی را به همراه دارد. علاوه بر نکاتی که ذکر شد عواملی دیگری  مانند قدرت غضروف‌های بینی، مهارت و تجربه جراح بینی و نوع پوست بینی بیمار نیز می‌توانند بر روی عدم تقارن سوراخ‌ های بینی بعد از عمل اثرگذار باشد.

چقدر طول می‌کشد تا بفهمیم سوراخ‌های بینی متقارن شده‌اند یا نه؟

اگر بعد از گذشت شش تا هشت هفته از عمل بینی، سوراخ‌های بینی شما همچنان نامتقارن هستند، ممکن است بخواهید با جراح خود در مورد این اتفاق صحبت کنید؛ پزشک ممکن است دلایل قانع کننده‌ای برای این امر داشته باشد. با این حال به یاد داشته باشید که بهبودی کامل بینی و تقارن سازی پس از جراحی بینی ممکن است تا دو سال هم طول بکشد.

آیا نامتقارن بودن سوراخ بینی عوارض دارد؟

یکسان نبودن سوراخ های بینی بعد عمل می‌تواند باعث شود احساس خجالت یا کاهش اعتماد به نفس داشته باشید و این اتفاق دقیقا عکس هدفی بود که شما برای انجام جراحی بینی در نظر گرفته بودید و مسلما می‌تواند ناراحت کننده باشد. علاوه بر آسیب‌های ظاهری، متقارن نبودن کانال‌های بینی در حالت شدید می‌توانند کیفیت نفس کشیدن را نیز تحت تاثیر قرار دهند به طوریکه برخی افراد دیگر نمی‌توانند از یک سوراخ بینی خود هوا را مبادله نمایند.

کلام آخر درباره قرینه سازی سوراخ بینی در مطب

قبل از اصلاح بالا پایین بودن سوراخ بینی بعد عمل که پس از جراحی زیبایی بینی اولیه ایجاد شده‌اند، باید علت عدم تقارن طبق نظر جراح متخصص بررسی و روش‌های مناسب انتخاب شود. طبق تحقیقات انجام شده دو تکنیک کالبدشکافی و جابه‌جایی کل غضروف آلار سه‌بعدی هر دو روش‌های مفیدی برای اصلاح عدم تقارن سوراخ‌ های بینی بعد از عمل (عدم تقارن غضروف آلار) هستند.

1/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
جراحی بینی بسته: روش، تصاویر، هزینه و بهبودی
نوشتهٔ بعدی
چگونه بر ترس از جراحی بینی غلبه کنیم؟ 13 راهکار اساسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید