ضرورت پیشگیری از هر نوع آسیب و ضربه به بینی عمل شده

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

ضربه به بینی عمل شده می‌تواند در صورتی که با شدت زیادی انجام شود می‌تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورد که در این شرایط مراجعه به پزشک ضروری است. امروزه عمل بینی یکی از پرطرفدارترین عمل‌های جراحی زیبایی به‌شمار می‌رود که به منظور اصلاح فرم بینی بر اثر نقایص مادرزادی یا سایر مشکلات شایع انجام می‌گیرد. با این وجود به دلیل حساسیت رینوپلاستی یا عمل بینی در صورت عدم رعایت برخی نکات که توسط پزشکان توصیه می‌شوند حتی ضربه خفیف به بینی عمل شده هم در نوع خود می‌تواند برای فرد به برخی عوارض و آسیب‌های احتمالی منجر شود.

در این مطلب سعی کرده‌ایم تا به راه‌هایی اشاره کنیم که از طریق آن می‌توانید از تروما یا ضربه خوردن به بینی بعد از عمل پیشگیری کنید و دوران نقاهت و بهبودی خودتان را با خیال راحت پشت سر بگذارید. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه‌ می‌کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت مراقبت و جلوگیری از ضربه به بینی عمل شده

ضربه به بینی عمل شده حتی می‌تواند موجب شود که مجددا عمل جراحی تکرار شود که قطعا چنین شرایطی برای بیمار خوشایند نیست. بنابراین رعایت مراقبت‌های پزشکی و نکاتی که پس از ضربه به بینی تازه عمل شده باید در نظر بگیریم امری ضروری است. اصولا پس از عمل بینی کوچکترین بی‌احتیاطی ممکن است برای فرد مشکل‌ساز شود. باید همواره به این قضیه اینطور نگاه کنیم که بینی نیز مانند اغلب اعضای دیگر در مواجه با مشکلات و آسیب‌های محیطی یا از جانب افراد دیگر می‌باشد.

به خاطر داشته باشید بینی شما پس از انجام عمل جراحی نسبت به کوچکترین آسیب‌ها حساس بوده و از همین رو هر نوع ضربه‌ای که به بینی وارد شود حتی ضربه خفیف به بینی عمل شده در نوع خود خطرناک به شمار می‌رود. عمل مجدد بینی می‌تواند از طرفی مستلزم صرف هزینه برای فرد باشد و از سوی دیگر روند بهبودی را طولانی‌تر کرده و به تاخیر بیندازد.

عوارض ضربه به بینی عمل شده

پس از عمل بینی حدود یک ماه طول می‌کشد تا استخوان بینی بتواند استحکام لازم را پیدا کند. بنابراین در طی این مدت و بعد از آن لازم است تا از هر گونه ضربه به بینی عمل شده و مواجهه با عوامل خطرساز در این زمینه پرهیز کنید. حتی در صورت ضربه خفیف به بینی عمل شده یا محل زخم لازم است فورا به پزشک مراجعه کنید تا از نزدیک معاینه شوید. شاید چنین گمان کنید که ضربه به بینی عمل شده بعد از یکسال یا مدت زمانی طولانی‌تری مشکل چندانی برای فرد درست نمی‌کند در حالی که مراقبت‌های پس از عمل باید کاملا جدی گرفته شده و حتی پس از این دوران نیز همچنان رعایت شود. برخی از مهمترین عوارض ضربه خوردن به بینی عمل شده را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد:

  1. خونریزی از بخش‌های داخلی یا از محل زخم
  2. تنفس سنگین همراه با صدای خرخر در هنگام استراحت یا نفس کشیدن
  3. صدا دادن بینی پس از دستکاری بینی پس از عمل
  4. ایجاد خلط و خونابه مکرر و طولانی مدت
  5. کبودی‌های طولانی مدت در محل زخم و همچنین ایجاد حلقه سیاه دور چشمان بیمار
  6. فرم غیر معمول بینی و انحراف آن
  7. ایجاد تورم و التهابات خارجی و داخلی در ناحیه بینی
  8. خونریزی از محل زخم یا از قسمت‌های داخلی بینی

در صورتی که فرد دارای عوارض فوق بوده لازم است حتما و در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرد یا در مطب و کلینیک مربوطه حضور پیدا کند تا اقدامات درمانی و پذیرش برای درمان و احیانا عمل مجدد وی انجام گیرد.

مشکلات ضربه بیتی پس از عمل

اقدامات اولیه بعد از ضربه به بینی عمل شده

شاید این سوال برای بسیاری از افرادی که تحت عمل رینوپلاستی قرار گرفته‌اند پیش بیاید که باید بعد از ضربه به بینی عمل شده چه کنیم؟ در واقع بدین منظور لازم است تا نخست با اقدامات اولیه‌ای که انجام می‌دهید آشنا شوید. به تعبیری دیگر در شرایطی که به طور ناخواسته آسیبی به ناحیه بینی وارد شد لازم است نکاتی را رعایت کنید تا در نهایت با کنترل شرایط موجود بتوانید به نزدیک‌ترین کلینیک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید. این نکات عبارتند از:

  1. نخستین نکته این است که باید بتوانید صبور باشید و تصمیم منطقی و سنجیده‌ای در این زمینه بگیرید. تماس با پزشک می‌تواند تا حدود زیادی به رفع مشکلات شما تا رسیدن به مطب یا مرکز درمانی مورد نظر یاری برساند.
  2. از کمپرس یخ برای رفع تورم ناحیه آسیب دیده بینی و اطراف آن استفاده کنید. این کار را می‌توانید با چند تکه یخ و یک یا دو پلاستیک انجام دهید و روی موضع بگذارید. فراموش نکنید که نباید موضع را فشار دهید. این کار را باید با آرامش انجام دهید.
  3. در صورت وجود خونریزی سر را به سمت پایین متمایل سازید یعنی به حالتی که سر شما بالاتر از قلب قرار گیرد و سپس با دو انگشت بخش نرم بینی را بگیرید تا خون بند بیاید. پس از پنج دقیقه بینی را رها کرده و مجددا چند ثانیه بعد آن را بگیرید. در صورت تداوم خونریزی حتما بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.
  4. در صورت وجود درد و تداوم آن می‌توانید از مسکن‌های مجاز و بدون نسخه از قبیل استامینوفن استفاده کنید.

بعد از صربه به بینی چه کنیم

ضربه به بینی عمل شده و علائم جابجایی غضروف

گاهی اوقات ضربه به بینی عمل شده می‌تواند موجب انحراف و شکستن تیغه بینی یا غضروف آن شود. به طور کلی ضربه به غضروف بینی بعد از عمل می‌تواند ناشی از عدم پذیرش غضروف مصنوعی یا به اصطلاح پس زدن آن باشد که در موضع مورد نظر مورد استفاده قرار گرفته است. در اغلب موارد علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل به صورت انحراف یا خمیدگی نوک یا تیغه بینی به یک سو ظاهر می‌شود. مسدود شدن یا کوچکتر شدن پره‌های بینی و تغییر حالت آن می‌تواند نشانه‌ای از جابجایی یا شکستگی غضروف در این ناحیه باشد حتی ممکن است این جابجایی در صورت ضربه خفیف به بینی عمل شده نیز به وجود بیاید و در برخی موارد نیز نشانه‌ای از عدم موفقیت عمل جراحی به شمار می‌رود که موجب تکرار عمل ترمیمی در این مورد می‌شود.

تاثیر ضربه به بینی بر عملکرد تنفسی

ضربه به بینی و شکستگی بینی می‌تواند عملکرد تنفسی را با اختلال مواجه سازد. درواقع، یکی از رایج‌ترین علائم آسیب به بینی، وجود اختلال در عملکرد تنفسی است. برخی از مواردی که درنتیجه این مسئله مشهود می‌شوند، عبارتند از:

  1. مشکلات تنفسی
  2. نفس کشیدن به‌صورت تند و سریع
  3. احساس نیاز به تنفس از راه دهان
  4. عطسه و سرفه
  5. احساس انسداد و گرفتگی در ناحیه بینی
  6. ترشح مخاط از ناحیه بینی

چنانچه بر اثر ضربه به بینی اقدامات درمانی صورت نگیرد، فرد در درازمدت با مشکلات زیبایی مواجه شده و خطر کمبود سطح اکسیژن و کاهش هوشیاری متوجه وی خواهد بود؛ لذا در صورت مشاهده علائم این مسئله، می‌بایست در اولین فرصت به متخصصین مراجعه صورت گیرد.

4/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
عمل بینی گوشتی – نتایج و نکات مهم قبل و بعد
نوشتهٔ بعدی
عمل زیبایی بینی طبیعی | اصلاح فرم و رفع مشکلات تنفسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید