بررسی دلایل و علائم ریزش مو کششی

ریزش مو کششی

همه‌ی ما ممکن است در طول زندگی کارهایی انجام عادت دهیم که ناخواسته سلامت ما را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع زمانی که مرتبا این کارها را انجام می‌دهید، نادانسته به بدن خود آسیب وارد می‌کنید. یکی از این رفتارها، عدم مراقبت از موها است. درحالی که موها، اجزایی بسیار حساسند که همواره نیاز به رسیدگی دارند. آیا می‌دانید که شیوه‌ی بستن موها هم در ریزش آن موثر است؟

ریزش مو به دلایل متعددی رخ می‌دهد که یکی از آنها، بستن موها به شکلی است که تحت کشش باشند. این اختلال که آن را ریزش مو کششی نامیده‌اند، بیشتر در زنان شایع است. شاید چندان مهم بنظر نرسد، اما در صورت بی‌توجهی به این مسئله، مشکلات شدیدتری برای فرد ایجاد می‌شود. برای آشنایی بیشتر با طاسی سر کششی و نیز روش‌های درمان ریزش مو کششی مطالعه‌ی این مقاله از سری مقالات کلینیک پوست و موی رز به شما توصیه می‌گردد.

علائم ریزش موی کششی

مهم‌ترین دلایل ریزش مو کششی

دلایل متعددی برای بروز مشکل آلوپسی کششی وجود دارد. اما مهم‌ترین این دلایل، عدم توجه به نکات مراقبتی مو است. هر یک از این موارد به سهم خود در ریزش موهای شما موثرند. بنابراین تا زمانی که این الگوهای رفتاری اشتباه را در پیش بگیرید، شاهد از دست رفتن سلامت موهای خود خواهید بود. در این بخش مهم‌ترین دلایل ریزش موی کششی بیان شده اند.

اگر به سلامت موهای خود اهمیت می‌دهید، این رفتارهای غلط را کنار بگذارید:

  1. بستن نامناسب مو
  2. استفاده از مواد شیمیایی غیر استاندارد برای حالت دادن مو
  3. سشوار کشیدن مداوم مو
  4. صاف کردن یا فرکردن مو با دستگاه‌های پرحرارت
  5. مصرف شامپوهای ناسازگار با موهای شما
  6. بافتن محکم موها برای چند روز متوالی
  7. شستشوی موها با آب بسیار گرم یا سرد
  8. کشیدن موها در حین شانه کردن و همچین استفاده از شانه‌ی پلاستیکی
  9. بلند کردن بیش از حد موها
  10. عدم توجه به علائمی نظیر موخوره و شکسته شدن ساقه‌ی مو
  11. خشک کردن موها پس از حمام با دمای داغ سشوار
  12. قرار دادن موها در معرض گردوخاک، هوای سرد و تابش مستقیم آفتاب به طور دائم

دلایل ریزش موی کششی

علائم ریزش مو کششی

ریزش موی کششی یا آلوپسی کششی یکی از مشکلات ریزش مو است که بر اثر کشش مداوم موها بروز می‌کند. اگر از افرادی هستید که دائما موهای خود را به صورت دم اسبی  می‌بندید، احتمال وقوع ریزش موی کششی در موهای شما بسیار بالاست. یکی از نشانه‌های واضح بروز آلوپسی کششی، ریزش مو در امتداد خط پیشانی است. هر زمان که این روش اشتباه را کنار بگذارید و کشیدن موها را متوقف کنید، شاهد رویش مجدد موهای ریخته شده خواهید بود. شروع ریزش مو کششی در سر به صورت جوش‌های ریزی در سر رخ می‌دهد.

به مرور، با پیشرفت بیماری موها شکسته می‌شوند. ریزش مو به صورت کششی غالبا موهای بخش‌های جلویی و کناری سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما به نسبت مدل بسته شدن موها، سایر نواحی نیز آسیب می‌بینند. از دیگر علائم ریزش مو به صورت کششی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قرمزی پوست سر
  2. پدید آمدن برجستگی‌های ریز و زیاد
  3. درد یا سوزش در نواحی مختلف سر به ویژه قسمت‌های جلو و پشت گوش
  4. بروز اختلال فولیکولیت (التهاب فولیکول‌های مو)
  5. خارش و پوسته پوسته شدن سر
  6. ظاهر شدن تاول‌های چرکی روی پوست سر

در نتیجه اینکه کشیده شدن موها به قدری برای فولیکول‌ها زیان‌بار است که توانایی تولید موهای جدید را نخواهند داشت. برای داشتن موهایی سالم در کودکان، این وظیفه‌ی والدین است که نکات مراقبتی را رعایت کنند. از بستن محکم موهای کودکان تا حد امکان خودداری کنند. موهای کوتاه گزینه‌ی مناسب‌تری برای کودکان است. چرا که کودکان کمتر به مراقبت‌های بدن و مو اهمیت می‌دهند.

در نتیجه در سنین بالاتر، فولیکول‌های ضعیف‌تری خواهند داشت. مرکز تخصصی پوست و موی رز توصیه می‌کند چنانچه با هریک از علائم فوق در موها یا پوست سر خود مواجه شدید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت تشخیص پزشک، درمان را شروع کنید تا از مشکلات شدیدتر ریزش پیشگیری کرده باشید.

عوامل تاثیرگذار در بیماری آلوپسی کششی

آلوپسی کششی علائم متفاوتی با سایر بیماری‌های آلوپسی دارد؛ در دیگر آلوپسی‌ها ریز موها به صورت سکه‌ای در نواحی مختلف سر رخ می‌دهد. در حالی که در آلوپسی کششی تنها موهای کشیده شده تحت تاثیر قرار می‌گیرند. رعایت موارد زیر کمک می‌کند دچار ریزش مو کششی نشوید:

  1. برای پیشگیری از ریزش مو کششی موهای خود را از پایین ببندید و مراقب باشید تحت کشش قرار نگرفته باشند.
  2. مدل بستن موهای خود را هر دو هفته یکبار تغییر دهید.
  3. از کش پلاستیکی برای بستن موهای خود استفاده نکنید.
  4. حالت دهنده‌های شیمیایی مو منجر به تضعیف موها و شکسته شدن آنها می‌شوند. از این مواد کمتر استفاده کنید.
  5. مدل بافت‌های آفریقایی یا اکستنشن‌ مو، موهای شما را تحت کشش قرار می‌دهد. بهتر است موقتا این نوع روش‌ها را روی موهای خود پیاده کنید.
  6. اگر موهای خود را می‌بافید، از بافت‌های ضخیم تر استفاده کنید. بافت‌های کوچک موها را بیشتر تحت آسیب ریزش مو کششی قرار می‌دهند.
  7. کمتر نرم کننده‌های مو را مصرف کنید.
  8. دمای سشوار و اتوی صاف کننده‌ی مو را کم کنید.
  9. موهای خود را قبل از خواب بپیچید تا روی آنها غلط نخورید.

عوامل تاثیر گذار بیماری الوپسی کششی

روش‌های درمان ریزش مو کششی

چنانچه درمان ریزش موی کششی به موقع صورت گیرد، به مرور شاهد رشد موهای از دست رفته خود خواهید بود. اما در مرحله‌ای که فرد در مراحل شدید‌تری از این بیماری قرار داد، گزینه‌های متفاوتی برای درمان توسط پزشکان پیشنهاد می‌شود.

اولین قدم برای درمان ریزش مو کششی مشورت با پزشک متخصص است؛ وی پس از معاینات لازم، دلایل احتمالی را بررسی می‌کند. توجه داشته باشید که درمان اصلی ریز مو کششی، تغییر مدل بستن موهاست.

  1. پیش از خواب حتما موهای خود را باز کنید تا تحت تنش نباشند.
  2. مدلی برای موهای خود بیابید که با آن راحت‌تر هستید.
  3. طبیعتا موهای بلندتر، وزن بیشتری دارند و خود دلیلی برای ریزش موی کششی هستند؛ آنها را کوتاه کنید.
  4. شامپوهای ضدقارچ، آنتی‌بیوتیک‌ها، ماینوکسیدیل و مکمل‌های بیوتین از داروهایی است که معمولا توسط پزشک تجویز می‌شود.
  5. در حالت شدیدتر و زمانی که موهای زیادی از دست داده‌اید، که رشد نمی‌کنند، کاشت مو گزینه‌ی آخر درمان است. کاشت موی طبیعی به روش‌های پیشرفته‌ای انجام می‌شود؛ افرادی که تحت این روش ها قرار می‌گیرند، موهایی کاملاً طبیعی و بدون هیچ اثری از غیر طبیعی بودن خواهند داشت. موهای کاشته شده در پروسه‌ی زمانی یک ساله به طور کامل رشد می‌کنند.

درمان آلوپسی کششی در کلینیک تخصصی رز

مشکل آلوپسی کششی از جمله موارد شایعی است که در نتیجه‌ی عدم آگاهی بسیاری از افراد بخصوص زنان، رخ می‌دهد. این افراد به دلایل متعددی که در این مقاله اشاره شد، موهای خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند. آلوپسی کششی عمدتا در نواحی بالای سر و در امتداد خط پیشانی و اطراف سر ظاهر می‌شود. خوشبختانه با پیشرفت روش‌های درمانی مو، جای نگرانی نیست و درمان این مشکل قطعی است.

لذا افرادی که با  طاسی سر کششی روبرو هستند، می‌توانند برای حل مشکل خود با متخصصان حاضر در کلینیک رز مشاوره‌های لازم را انجام دهند. روش درمان ریزش مو کششی به نسبت اینکه فرد در چه مرحله‌ای از بیماری قرار دارد، متفاوت خواهد بود. تشخصیص مرحله‌ی بیماری را به عهده‌ی پزشک خود بگذارید و از درمان کامل آن کاملا اطمینان داشته باشید. همکاران ما در این مرکز حداکثر توان خود را جهت درمان ریزش موها به کار می‌گیرند.

منبع:

healthline.com

https://www.headcovers.com/resources/alopecia/traction-alopecia/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320648

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
ریزش موی تیروئیدی ؛ مهم ترین روش های درمانی
نوشتهٔ بعدی
همه چیز درباره لیزر تراپی مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید