علت ریزش موی صورت یا ریش در مردان

علائم ریزش موی صورت مردان

ریزش موی صورت در مردان یکی از شایع­ترین مشکلاتی است که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی مانند بیماری­‌های قارچی، استرس و … بوجود آید. ریزش موی صورت به حالتی گفته می‌شود که در آن خط رویش مو به عقب­تر کشیده می‌شود و یا ریزش پراکنده مو در قسمت‌هایی از ریش مردان دیده می‌شود.

بیماری­‌های قارچی در همه بخش‌های بدن می‌تواند باعث ریزش مو و سایر مشکلات گردد. حالت‌های مختلف ریزش مو صورت در مردان وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت و علل و روش درمان را نیز توضیح می‌دهیم.

دلایل ریزش موی صورت در مردان

همانطور که گفتیم دلایل مختلفی برای ریزش موی صورت مردان وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

بیماری­‌های خود ایمنی

یکی از موارد شایع که معمولا در ریش و سبیل مشاهده می‌شود، ریزش موی سکه‌ ای یا آلوپسی می‌باشد که می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله استعداد ژنتیکی، اختلالات هورمونی، رژیم غذایی سخت یا تجربه استرس رخ دهد. با این حال علت اصلی این اختلال مربوط به بیماری‌های خود ایمنی است که بدن افراد را درگیر می‌کند و طی آن سلول‌های  ایمنی فرد، موهای بدن را در قسمت­های مختلف بدن از جمله ریش و موهای صورت مردان را از بین می‌برد. آلوپسی باربا (Alopecia barbae) شکل خاصی از آلوپسی آره آتا است که ریش را درگیر می کند.

این مشکل به صورت اتفاقی و ناگهانی پیش می‌آید  و باعث می‌شود فرد قسمت‌هایی یا در برخی موارد تمام ریش خود را از دست بدهد. از دلایل ریزش موی صورت در مردان به صورت سکه‌ای  می­توان به استرس و فشارهای عصبی شدید در یک دوره زمانی اشاره کرد. این نوع ریزش مو درمان دارد و در قسمت درمان ریزش موی صورت در مردان به آن اشاره خواهیم کرد.

شستشو و آرایش مدام ریش

وسواس در شستشو و شانه زدن مداوم ریش می‌تواند باعث شل شدن و آسیب رسیدن به تارهای مو در ریش مردان شود. استفاده از مواد حالت دهنده شیمیایی و همچنین بازی کردن با موهای ریش موجب تحریک ریشه موهای آن ناحیه شده و به همین دلیل سرعت ریزش آن‌ها را بیشتر می‌کند.

دلایل ریزش موی صورت مردان

عوامل دیگر

عواملی مانند کاهش وزن شدید و یا جراحی‌های بزرگ باعث ریزش مو در قسمت­های مختلف بدن می‌شود که در ناحیه صورت مردان این ریزش بیشتر به چشم می‌آید. عفونت‌های پوستی (مانند اگزما)، سطوح پایین ویتامین D، بیماری تیروئید، ویتیلیگو و استفاده از داروهای شیمی درمانی نیز از دیگر عوامل بروز این عارضه می‌باشند.

درمان ریزش موی صورت در مردان

روش‌های درمانی زیر را می­توان برای رفع مشکل ریزش موی صورت پیشنهاد داد. روش‌های دارویی، پی آر پی و در نهایت کاشت موی صورت که در این قسمت به این موارد اشاره می­کنیم:

دارو

یکی از اولین درمان‌ها برای بازگرداندن ریش شامل تجویز دارو می‌باشد. انواع داروهای برای این عارضه توصیه می‌شود شامل موارد زیر است:

  1. کورتیکواستروئیدها: اولین درمان ریزش موی سکه‌ای ، تجویز این دارو می‌باشد. این داروها به صورت تزریقی و موضعی وجود دارد و باعث سرکوب سیستم ایمنی فرد می‌شود.
  2. آنترالین: این دارو موضعی است و برای کنترل رشد پوست استفاده می‌شود.
  3. ماینوکسیدیل: این دارو برای افزایش رشد مجدد مو و بهبود ضخامت مو در نواحی آسیب دیده مورد استفاده قرار می­گیرد. از این دارو باید به صورت موضعی استفاده شود.
  4. دیفن سایپرون: برای کاهش التهاب در سیستم ایمنی و رشد مجدد موها کاربرد دارد.
  5. مکمل های روی و بیوتین: پیروی از یک رژیم غذایی سالم شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای رشد مو بسیار مهم است. افزودن مکمل‌ها به رژیم غذایی می‌تواند روی و بیوتین را افزایش دهد که می‌تواند رشد مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری نماید.

نکته : این داروها باید زیر نظر پزشک تجویز شده باشد و مصرف خودسرانه ممکن است باعث بروز مشکلات و عوارض غیر قابل بازگشت برای فرد باشد

PRP

این نوع درمان در چند مرحله انجام می‌شود و در ابتدای آن نمونه خون از خود فرد متقاضی دریافت می‌شود و سپس گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها توسط دستگاه سانترفیوژ از هم جدا می­شوند. در مرحله نهایی پلاکت‌ها در محل‌­هایی که دچار ریزش مو شده‌اند، تزریق می‌شود؛ تزریق پی ار پی باعث تحریک فولیکول­های مو شده و مجددا بازیابی می­شوند. برای انجام پی ار پی نیازی به بیهوشی یا بی­حسی وجود ندارد و در صورت تمایل می­توان از حداقل بی­حسی استفاده کرد. این درمان دو سال طول خواهد کشید و نیاز است در دو یا سه جلسه تمدید شود؛ رشد موی جدید بعد از شش ماه از اولین تزریق قابل مشاهده می‌باشد.

پیوند ریش

در حال حاضر تنها یک گزینه معقول برای از دست دادن ریش‌ها در دسترس است. امروزه کاشت ریش و سبیل محبوبیت زیادی بین مردان جوان در سراسر دنیا پیدا کرده است. نحوه درمان به این صورت است که ابتدا فولیکول‌­های سالم از محل اهدا کننده برداشته می‌­شوند؛ این محل در پشت سر بیمار انتخاب می‌شود تا شباهت زیادی به موهای صورت فرد داشته باشد. سپس برش‌­هایی در محلی که باید کاشت انجام شود، ایجاد شده و فولیکول­‌های موی جمع شده در این قسمت به صورت جداگانه وارد پوست خواهند شد. بعد از دو هفته موهای کاشته شده می‌ریزند و بعد از دو تا چهار ماه، موهای جدید رشد می‌کنند (دوران نقاهت این درمان یک هفته می‌باشد). این روش تهاجمی بوده و در عین داشتن هزینه مناسب نسبت به نتیجه نهایی، ماحصل طبیعی و پرتراکمی برای زیباجو به دنبال خواهد داشت.

انجام این روش بسته به ناحیه مورد نظر ممکن است چندین ساعت طول بکشد؛ به هر صورت قبل از هر اقدامی باید اطمینان حاصل نمود که موی کافی برای کاشت دارید یا خیر و این تشخیص نیاز به یک پزشک متخصص در امر کاشت مو دارد.

روش های درمان ریزش موی صورت مردان

داشتن سبک زندگی سالم

علت اصلی ریزش موی صورت مردان را می­توان به نحوه زندگی آن‌ها و عادات روزانه‌شان نسبت داد. داشتن استرس و اضطراب، مهمترین دلیل ایجاد این عارضه است، بنابراین توصیه می‌شود با تغییر سبک زنگی از پیش آمدن این مشکل جلوگیری نمایید. در صورت بروز این عارضه و نیاز به دریافت راهنمایی دقیق و کارشناسانه می‌توانید به کلینیک زیبایی رز مراجعه نمایید تا دکتر رضا روحانی مشکلات احتمالی را بررسی نموده و با روش‌های درمانی مناسب و صحیح از پیشروی آن جلوگیری و درمان‌­های لازم را انجام دهند. برای مشاوره زیبایی با مشاورین زیبایی ما با کلینیک رز تماس حاصل فرمایید.

هزینه درمان ریزش مو صورت آقایان

هزینه لازم برای درمان ریزش موی صورت در مردان

یکی از مهمترین فاکتورهایی که برای انجام متدهای مراقبت از زیبایی در نظر گرفته می‌شود هزینه آن است. باید توجه داشته باشید که هزینه متد کاشت ریش در کلینیک‌های زیبایی شهرهای مختلف ایران بسیار متفاوت بوده و می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد و هیچ‌گاه نمی‌توان هزینه ای ثابت را برای آن در نظر گرفت.

این هزینه ها به مواردی از جمله دستمزد پزشک، هزینه روشی که انتخاب می‌شود (FUT یا FUE)، کلینیکی که مراجعه می‌نمایید و سایر خدماتی که در کلینیک و یا مطب دریافت می‌کنید بستگی دارد. توصیه می‌شود از آنجا که ناحیه مورد نظر در معرض دید است، از بهترین مراکز که در این امر متخصص و کارکشته هستند یاری بطلبید تا بهترین نتیجه را کسب نمایید.

ریزش ریش در اثر استرس

کم‌پشتی و ریزش ریش یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اساسی آقایان به شمار می‌رود. توجه به پرپشتی و حجم ریش در آقایان به دلایل مختلفی می‌تواند صورت گیرد. پیروی از مد روز و مدل‌های ریش امروزی، عدم زمان کافی برای اصلاح روزانه صورت و برخی از دلایل دیگر، علاقه‌مندی به بلند کردن  ریش را در آقایان بیش از پیش افزایش داده است.

برخی از افراد به دلیل زمینه‌های ژنتیکی و برخی عارضه‌ها دچار کم‌پشتی در ناحیه صورت و ریزش ریش به دنبال راهکارهای موثر هستند. ریزش ریش در آقایان به دلیل اضطراب و استرس نیز رخ می‌دهد. در ادامه برخی از راهکارها و توصیه‌های عمومی در راستای کاهش ریزش مو و ریش بر اثر استرس را معرفی می نماییم:

  1. مدیریت استرس: در راستای کاهش ریزش ریش بر اثر استرس، نخستین اقدام مدیریت و کنترل استرس است. این افراد می‌بایست در سبک زندگی خود برخی تغییرات را ایجاد کرده و موجبات آرامش خود را فراهم آورند.
  2. بهبود رژیم غذایی: برخی رژیم‌های غذایی در راستای کاهش استرس وجود داشته که در این راستا می‌توانید از مشاوره یک پزشک تغذیه و یا یک پزشک متخصص پوست و مو بهره‌جویی کنید.
  3. مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها: در راستای کاهش ریزش ریش و مدیریت استرس، استفاده از برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B توصیه می‌گردد.
  4. استفاده از پمادها و لوسیون‌ها: یک پزشک پوست و مو ماهر می‌تواند شخص را در انتخاب مؤثرترین پمادها و لوسیون‌های رایج برای افزایش رویش مو و ریش راهنمایی کند.

بیماری های ریش

در طی 2 دهه اخیر به شمار برخی از عارضه‌های پوست و مو افزوده شده است. سبک زندگی کنونی، میزان استرس و زندگی در فضای محبوس در درازمدت برخی عارضه‌ها را در صورت و موی افراد به دنبال داشته است. در آقایان نیز برخی عارضه‌ها در ناحیه سر و ریش ایجاد شده است. در ادامه برخی از امراض مرتبط با ریش آقایان را معرفی می‌نماییم:

  1. خارش در ناحیه ریش: که در برخی افراد در فصل تابستان رخ می‌دهد. علت بروز این مسئله عموماً تعریق و دمای بالای هوا است. استفاده از برخی ژل‌ها در این رابطه کاربرد دارد. یکی از مؤثرترین انتخاب‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌ها حاوی آلوئه‌ورا است.
  2. شوره: شیوع این عارضه نیز به زمینه‌های ژنتیکی و سلامتی فردی بستگی دارد. برای کنترل شوره ریش می‌توان از محصولات حاوی روغن درخت چای و روغن نارگیل بهره‌جویی نمود.
  3. گسترش پسوریازیس به ناحیه ریش: پسوریازیس نوعی عارضه خودایمنی و مزمن به شمار می‌آید. راهکارهای درمانی محدودی برای این بیماری وجود داشته و برای کنترل این عارضه می‌توان به راهکارهای کنترلی و طبیعی مراجعه کرد. کنترل استرس، کاهش مصرف دخانیات و تغییر رژیم غذایی در بهبود این بیماری اقدامات مفیدی تلقی می‌شوند.
  4. فولیکولیت: این عارضه نیز نقش مستقیمی با وضعیت بهداشت فردی دارد. این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که فرد با استفاده از روش‌های غلط اقدام به تراشیدن ریش کند. کرم‌ها و پمادهای ضد قارچ و ضد عفونت در کنترل این عارضه می‌توانند مؤثر باشند. کنترل این عارضه و تشخیص هرگونه درمان در این زمینه می‌بایست توسط پزشک متخصص پوست و مو صورت گیرد.

قرص LD برای رشد ریش

در میان داده‌ها و اطلاعات ضدونقیض رایج در فضای مجازی، برخی از افراد برای رویش موی ریش مصرف قرص ال دی را توصیه کرده‌اند. در همان ابتدا بایست متذکر شویم که مصرف هرگونه دارو برای تقویت موهای سر و صورت می‌بایست توسط پزشک متخصص پوست و مو صورت گیرد. مصرف خودسرانه و خوددرمانی می‌تواند عوارض غیرقابل جبرانی را در افراد ایجاد کنند.

پیش اقدام به مصرف هرگونه دارو ابتدا می‌بایست با زمینه و دلیل ریزش مو سکه ای ریش آشنا شد. همچنین تشخیص صحیح‌ترین دارو برای کنترل عارضه می‌بایست توسط پزشک مربوطه صورت گیرد. شایان‌ذکر است که مصرف بیشتر داروها دارای عوارض جانبی بوده و در فهرست اولین راهکارهای درمانی قرار نمی‌گیرند.

قرص ال دی نیز برای کاربرد متفاوتی تولید شده است. این دارو در واقع برای جلوگیری از بارداری تجویز می‌گردد. مصرف خودسرانه این دارو به صورت خوراکی و موضعی تأثیر مطلوبی در رویش مو نداشته و می‌تواند برخی اختلالات هورمورنی را در آقایان ایجاد کند. اگر به دنبال راهکار مناسبی برای افزایش رشد مو و ریش خود هستید، هوشمندانه‌ترین اقدام، کسب مشاوره از متخصصین رز کلینیک است.

روغن برای رشد ریش

همان‌طور که اشاره شد، در فضای مجازی راهکارهای درمانی بسیار متناقضی در راستای افزایش رویش مو صورت و سر ارائه شده است. پیش از اقدام به درمان کم‌پشتی ریش ابتدا می‌بایست عامل ایجاد این عارضه به صورت تخصصی تشخیص داده شود. همچنین بررسی وضعیت سلامتی و سوابق بیماری توسط متخصص پوست و مو می‌تواند در ارائه مؤثرترین راهکار درمان مؤثر باشد.

برخی روغن‌ها و روش‌های سنتی برای افزایش رویش مو در ناحیه سر و ریش رایج هستند. به طور مثال استفاده از پماد ماینوکسیدیل، روغن سیاهدانه، روغن کرچک، روغن نارگیل، روغن آرگان، روغن درخت چای و ترکیب برخی از این روغن‌ها برای تسریع رشد ریش رایج است.

مهم‌ترین نکته در به‌کارگیری این روغن‌ها این است که پیش از استفاده از آن‌ها نسبت به عدم حساسیت پوستی اطمینان حاصل کنید. در جهت بررسی این مسئله می‌توانید مقدار یک قطره از روغن‌های ذکرشده را بر روی پوست بازو مالیده و مدتی صبر کنید. چنانچه با گذشت نیم ساعت با علائمی مانند خارش، سوزش، درد و یا قرمزی ناحیه مواجه نشدید می‌توانید از این روغن‌ها استفاده کنید.

نکته مهم دیگر در استفاده از روغن‌های ذکرشده این است که بیشتر این روغن‌ها پیش از استفاده نیاز به تعدیل سازی با سایر روغن‌ها داشته و استفاده مستقیم آن‌ها می‌تواند در فرد ایجاد ناراحتی کند. در این راستا می‌توانید از مشاوره تخصصی رز کلینیک بهره‌جویی کنید.

مراجعه به بهترین پزشک و بهترین کلینیک ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد، در عوض نتیجه دلخواه بدست خواهد آمد. علاقه مندان به متدهای کاشت ریش و مو در صورت تمایل برای اطلاع از هزینه این روش‌ها می‌توانند با مشاورین کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز به صورت کاملا رایگان از طریق شماره 02148679 در ارتباط باشند. هچنین می‌توانند از طریق پیام رسان واتساپ به شماره 09052106009 تمامی سوالات خود در این رابطه و سایر خدمات زیبایی با ما در میان بگذارند.

سوالات متدوال

قرص رویش ریش چی خوبه؟

داروهای تقویت موهای سر و صورت می‌بایست توسط متخصصین پوست و مو و بر اساس وضعیت فرد تجویز شوند؛ چراکه، مصرف خودسرانه و خوددرمانی می‌تواند عوارض جدی را متوجه فرد سازد.

قطره ریش صورت برای رویش مجدد چی خوبه؟

پیش از مصرف هرگونه دارو، قطره یا پماد می‌بایست از عامل ایجاد این عارضه اطمینان حاصل شود. توجه داشته باشید که دلایل ریزش یا کم‌پشتی موهای هر فرد متفاوت است.

منابع: healthline

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
کاشت ریش و سبیل در تهران (تراکم بالا و نتایج طبیعی)
نوشتهٔ بعدی
ریزش سکه‌ ای ریش و سبیل | علائم و درمان آلوپسی ریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید