علائم دلمه های بعد از کاشت مو + راهکارهای موثر رفع آن

درمان و علت دلمه های بعد از کاشت مو

کاشت مو راه حلی است برای بازیابی حجم موهای از دست رفته‌ و افزایش تراکم موهای شما در ناحیه‌ای که دچار ریزش موهای شدید شده یا کیفیت تارهای مو آن ناحیه به شدت کاهش یافته است، در حدود 60 درصد از مردان و 50 درصد از زنان در سرتاسر جهان نوعی ریزش مو را در زندگی خود تجربه می‌کنند. برای رفع این مشکل راه‌های فراوانی وجود دارد. از مصرف داروهای شیمیایی تا درمان‌های گیاهی متفاوت که طیفی از تاثیرگذاری را به دنبال خواهند داشت. در میان راه حل‌هایی که برای گذر از این شرایط وجود دارد، پیوند مو به عنوان مطمئن‌ترین و تاثیرگذارترین روش درمانی پیشنهاد می‌شود.

اینفوگرافیک راهنمای دلمه های بعد از کاشت مو

با دریافت فولیکول‌های مو از ناحیه‌ی پرتراکم سر که دارای حجم ایده‌آل تارهای مو می‌باشند و پیوند آن به ناحیه‌ای که دچار ریزش مو شده است، کاشت مو انجام می‌شود. فرآیند پیوند موی طبیعی با به دنبال داشتن ظاهری طبیعی و پرپشت از موهای سالم، گزینه‌ای ایده‌آل برای رفع مشکل موهای کم حجم و ریزش مداوم موها خواهد بود، البته در نظر داشته باشید که انتخاب پزشک و کلینیک معتبر کاشت مو جهت پیوند موی طبیعی بسیار مهم است؛ چرا که در صورت عدم انتخاب صحیح ممکن است با برخی عوارض جانبی همچون دلمه های سفید بعد از کاشت مو مواجه شوید. با ما در این بخش از مجله کلینیک پوست و مو رز همراه باشید.

آیا بعد از پیوند مو وجود دلمه طبیعی است؟

آیا بعد از کاشت مو وجود دلمه طبیعی است؟

بروز دلمه پوسته شدن سر بعد از کاشت مو یکی از مواردی است که ممکن است در روزهای ابتدایی پس از کاشت طبیعی مو در ناحیه گیرنده گرافت مشاهده شود. این دلمه‌ها در نقاطی که تارهای جدید مو وارد شده‌اند یا نواحی نزدیک به جایی که پیوند مو در آن انجام شده است مشاهده خواهند شد. دلمه‌ها در ناحیه سر به علت خونریزی‌ خفیف بعد از فرآیند کاشت موی طبیعی به وجود می‌آیند و در صورت تداوم این خونریزی‌ها، لخته‌های خون مشاهده خواهند شد. معمولا بروز این دلمه‌ها به عادات غذایی و الگوی داروهای مصرفی در قبل و بعد از انجام فرآیند پیوند مو بستگی دارد.

برای مثال مسکن‌ها و داروهای رقیق کننده‌ی خون باعث افزایش رقت خون و افزایش احتمال خونریزی حین انجام فرآیند پیوند موی طبیعی می‌شود. ادویه‌ موجود در غذا، کافئین و الکل نیز تاثیراتی مشابه با این داروها را در حین انجام فرآیند پیوند مو و پس از آن به دنبال خواهد داشت. پایداری دلمه ممکن است باعث تشدید عفونت و بروز مشکلات جدی‌تر شود. اما لخته‌های خون آسیب‌های جدی را به دنبال نخواهند داشت و نهایتا تا 2 هفته پس از فرآیند کاشت مو از بین خواهند رفت.

مراحل کاشت موی سرانتخاب بانک موی مناسب
انتخاب روش مناسب برای پیوند مو
آماده‌سازی فرد شامل استریل کردن و اعمال بی‌حسی
برداشت و انتقال فولیکول
عوارض کاشت مودرد، التهاب و ورم
کبودی
پوسته پوسته شدن
خارش
تشکیل دلمه
دلیل تشکیل دلمهدلمه در واقع یک واکنش طبیعی بدن برای ترمیم زخم‌ است پس بعد از چند روز این دلمه‌ها ریزش پیدا خواهند کرد.
جلوگیری از تشکیل دلمهبه محل پیوند فشار وارد نکنید.
از خاراندن سر خودداری نمایید.
داروهای تجویز شده را مصرف کنید.
محل پیوند و بانک مو را با شوینده مناسب و به صورت اصولی بشویید.

آیا دلمه های بعد از پیوند مو دائمی هستند؟

آیا دلمه های بعد از کاشت مو دائمی هستند؟

به طور خلاصه می‌گوییم خیر!  دلمه‌های کاشت مو دائمی نیستند. پس از پیوند مو در کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز دکتر روحانی توصیه‌های مفید و موثری را به شما ارائه خواهند داد که شامل نحوه مراقبت از مو پس از کاشت، نحوه برخورد با دلمه‌ها، طرز مراقبت از موهای کاشت شده و عوارض احتمالی دیگر می‌باشد.

به هر حال باید بدانید که این دلمه‌ پس از کاشت مو در طی ده روز الی 2 هفته، اندک اندک رو به بهبودی می‌روند و حداکثر در هفته سوم به طور کامل از بین خواهند رفت. رفع دلمه به شرطی است که تمام نکات ایمنی و بهداشتی را در مورد مراقبت از ناحیه کاشت شده که در بالا نیز به آن‌ها اشاره شد، به طور کامل رعایت بفرمایید. اگر این دلمه‌ها پس از گذشت یک هفته بهبود نیافتند حتما باید با پزشک خود ملاقات و صحبت کنید تا سر شما را بررسی کرده و نظر تخصصی بدهد.

نشانه‌های دلمه زدن سر پس از ایمپلنت مو

نشانه‌های دلمه زدن سر پس از ایمپلنت مو

پس از کاشت مو پوسته‌هایی خون آلود بر روی ناحیه تحت درمان دیده می‌شود که در مواقع نادر و در صورت دستکاری شدن ممکن است دچار خونریزی و لختگی خون شود. این دلمه‌ ها عوارضی شایع و طبیعی هستند که در سراسر ناحیه دریافت کننده گرافت دیده شده و با گذشت زمان بهبود می‌یابند. از جمله نشانه‌های این دلمه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پوسته‌ای نازک از خون لخته شده موجود بر روی ناحیه کاشت شده
  2. این دلمه‌ها دارای رنگ قرمز- زرشکی هستند و نشانه ای از رنگ‌های زرد و سفید نباید داشته باشند
  3. رنگ دلمه‌های خشک شده بعد از کاشت مو قهوه ای متمایل به مشکی می‌شود
  4. در روزهای ابتدایی ممکن است کمی‌تورم و درد در اطراف دلمه‌ها احساس شود اما این دردها باید قابل کنترل و کم شونده باشند. در غیر اینصورت مشکلی مانند عفونت ممکن است مطرح باشد
  5. دلمه‌ها خونریزی ندارند، در صورتی که خونریزی غیر طبیعی گسترده و طولانی مدت را شاهد بودید، حتما باید با تیم پزشکیتان تماس بگیرید.

ریزش دلمه‌ها بعد از کاشت مو

ریختن دلمه‌های کاشت مو باید به صورت طبیعی صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید اقدام کندن آن‌ها نمایید؛ در اینصورت موجب خونریزی از دلمه‌ها و آسیب به فولیکول‌ها خواهید شد. آن‌ها به طور طبیعی 4 الی 10 روز پس از تشکیل از بین خواهند رفت. در این مدت از دستمالی کردن سرتان پرهیز نمایید و داروهای موضعی و خوراکی تجویز شده توسط پزشکتان را به طور منظم مصرف نمایید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

خشک شدن دلمه‌ها بعد از کاشت مو به مرور اتفاق می‌افتد و شما باید با مصرف دارو و پمادهای موضعیتان به تسریع این روند کمک کنید. با این حال گاهی ممکن است اتفاقات غیر منتظره‌ ای بعد از کاشت مو رخ دهد که نیازمند مداخلات سریع پزشکی باشد؛ از جمله این وضعیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش میزان تورم در اطراف دلمه‌ها، ناحیه دریافت و اهدا کننده فولیکول مو
  2. تجربه درد شدید و غیر تحمل
  3. سوزش و یا خونریزی گسترده از دلمه‌ها
  4. خروج چرک یا مواد زرد و سفید از دلمه‌ها
  5. وارد شدن ضربه سنگین و محکم به سر
  6. احساس گرمای زیاد در ناحیه پوست سر

دلمه های بعد از کاشت مو و رفع آن

مراقبت های بعد از کاشت مو برای رفع دلمه و لخته خون

پس از اتمام پیوند مو مرحله‌ی مهم فرآیند کاشت مو طبیعی آغاز می‌شود و آن توجه به نکات و اقداماتی است که در نظر داشتن آن‌ها برای دستیابی به نتیجه‌ کاشت مو موفق، الزامی خواهد بود. موارد زیر، مراحلی است که برای ماندگاری نتایج خوب به دست آمده از فرآیند پیوند مو و رفع لخته‌های خون به وجود آمده و همچنین جلوگیری از ایجاد آسیب‌های دیگر باید دنبال شوند:

  1. نحوه‌ی شستشوی سر: از مواردی که باید به طور کاملا اصولی و استاندارد انجام شود، نحوه شست و شوی سر بعد از کاشت مو می‌باشد. زیباجویان پس از گذشت 24 ساعت از کاشت مو مجاز به شستشوی سر خود خواهند بود، با این حال باید توجه داشته باشند که از شامپوهایی استفاده نمایند که کمترین آسیب را به پوست سر وارد کنند. همچنین نحوه شست و شو باید بسیار آرام و سبک باشد؛ به طوری که کمترین فشار به پوست سر وارد شود و از ایجاد خراش جلوگیری شود. علاوه بر آن باید مطمئن شد که فشار آبی که از دوش حمام خارج می‌شود ملایم باشد تا گرافت‌های کاشته شده را به خطر نیاندازد.
  2. محدود کردن موقتی فعالیت‌های ورزشی سنگین و پر شدت: در هفته‌های ابتدایی باید از انجام ورزش‌ و فعالیت‌های سنگین بعد از کاشت مو نظیر دویدن و دوچرخه سواری و شنا کردن پرهیز نمود؛ زیرا باعث بروز التهاب و تورم و تشدید عوارض به وجود آمده پس از پیوند مو خواهند شد.
  3. نحوه خوابیدن خود را اصلاح کنید: تا زمانی که پوست سر شما به طور کامل بهبود یابد، باید حواستان به نحوه خوابیدنتان باشد. توصیه می‌کنیم که در روزهای اولیه پس از کاشت موی طبیعی زیر سر خود را با چند بالش بلند کنید و به حالت نیمه نشسته استراحت کنید تا میزان فشار وارد شده به ناحیه‌ی سر به حداقل برسد.
  4. کمپرس یخ را فراموش نکنید: برای کاهش التهاب به وجود آمده پس از پیوند مو از کمپرس‌های سرد استفاده نمایید. برای این کار یک پک مخصوص را آماده کنید و روی سرتان بگذارید، مراقب باشید که فشار وارد شده به سرتان در کمترین حالت ممکن باشد. پس از چند دقیقه برای چند ثانیه کمپرس یخ را از سر خود جدا کنید و مجددا روی سر خود قرار دهید.
  5. استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک: استفاده از ژل‌ها و کرم‌های ترمیم کننده و تسکین دهنده که پزشک برایتان تجویز نموده نیز می‌تواند باعث کاهش التهاب و عوارض به وجود آمده پس از پیوند مو شود.

 بهبودی دلمه های پیوند مو

مدت زمان بهبودی دلمه های کاشت مو

دلمه‌ کاشت مو در روز دوم یا سوم بعد از کاشت موی طبیعی به وجود می‌آید اما بلافاصله از بین نمی‌روند؛ زیرا بسیار محکم به پوست سر چسبیده‌اند. معمولا علائم دلمه های پس از پیوند مو تا چند روز در بخش‌های گیرنده‌ی پیوند و پیشانی وجود دارند و سپس خود به خود از بین می‌روند. اگر مراقبت‌های بعد از کاشت طبیعی مو را کامل رعایت کنید، از بین بردن دلمه بعد از کاشت مو بدون هیچ مشکلی طی چند روز انجام خواهد شد. در غیر این صورت ممکن است فرد متقاضی در این نواحی دچار عفونت شده و به درمان و مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کند. دلمه‌ها باید به روش مناسب درمان شوند تا اثری روی پوست فرد باقی نماند.

عوارض احتمالی بعد از پیوند موی طبیعی

عوارض احتمالی بعد از کاشت مو

با اینکه پیوند مو جزو فرآیند‌های کم آسیب و کم‌خطر محسوب می‌شو‌د اما موارد مختلفی وجود دارد که به عنوان عوارض کاشت مو شناخته می‌شوند. بیشتر این عوارض زمانی بروز می‌کنند که پزشکی کم‌تجربه به انجام کاشت مو بپردازد، از جمله آسیب‌های احتمالی پس از فرآیند کاشت مو می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  1. عفونت ناحیه ی سر: از جمله آسیب‌های نادری که ممکن است به علت عدم رعایت نکات بهداشتی و استاندارد حین انجام تکنیک‌های پیوند مو اتفاق بیفتد.
  2. پوسته پوسته شدن سر: خارش و تورم پوست نیز از مواردی است که در هفته‌های اولیه پس از فرآیند کاشت مو در ناحیه‌ی سر مشاهده خواهند شد.
  3. التهاب فولیکول‌های مو: این عارضه پزشکی را با نام فولیکولیت نیز می‌شناسند و عارضه‌ای است که گاها پس از پیوند طبیعی مو (در گرافت‌های جدید کاشته شده) ممکن است مشاهده شود.
  4. بی‌حسی در ناحیه کاشت و بانک مو: با توجه به استفاده از مواد بی‌حس کننده در ناحیه‌ی سر برای انجام ایمپلنت مو احساس سنگینی یا بی‌حسی در ناحیه‌ سر طی روزهای اولیه پس از پیوند ممکن است اتفاق بیفتد.
  5. عدم حصول نتیجه مورد نظر: همچنین گاهی اوقات ممکن است پزشکان کم مهارت نتوانند نتایج به دست آمده از فرآیند کاشت طبیعی مو را آن طور که مورد رضایت زیباجو است، ایجاد کنند. بنابراین احتمال دارد زیباجو مجبور به تکرار این فرآیند شود؛ به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده‌ هرگونه علائم غیر طبیعی یا ادامه دار شدن عوارض جانبی پس از فرآیند کاشت طبیعی مو پزشک خود را از وضعیت پیش آمده مطلع کنید و در مورد دستورالعمل‌های لازم برای بهبودی جویا شوید.
  6. کنده شدن گرافت کاشته شده: جدا شدن گرافت‌های کاشته شده از روی سر یکی از مشکلاتی است که برای برخی از افراد زیباجو رخ می‌دهد. یکی از مهم ترین دلایل کنده شدن گرافت‌های کاشته شده، عدم رعایت مراقبت های پس از پیوند و چربی بیش از حد سر زیباجو است.

منابع: charlesmedicalgrouphairdr

4.3/5 - (7 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
اثرات مصرف دخانیات و سیگار بعد از کاشت مو
نوشتهٔ بعدی
اهمیت استفاده از کلاه مخصوص بعد از کاشت مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید