آلرژی و حساسیت به بوتاکس – علائم و روش های جلوگیری

چگونگی درمان حساسیت به بوتاکس ؟

از سری سوالات چالش برانگیز متقاضیان تزریق بوتاکس این است که آیا بوتاکس حساسیت زاست ؟ در واقع تزریق داروی بوتاکس یک متد مراقبت از زیبایی و جوانسازی است که برای کاهش ظاهر چین و چروک صورت از سم بوتولینوم A استفاده می‌کنند. سم تزریق شده فعالیت عصبی در عضلات صورت را مسدود کرده و باعث شل شدن عضلات و چروک شدن پوست می‌شود؛ به همین دلیل مشاهده مقداری تورم، قرمزی، کبودی و خارش خفیف در اطراف محل تزریق از عوارض شایع حساسیت به بوتاکس است.

اینفوگرافیک آلرژی و حساسیت به بوتاکس

حساسیت به بوتاکس

توجه به این نکته مهم است که گاهی سم بوتولینوم به سایر قسمت‌های بدن پخش می‌شود و ممکن است توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار گیرد که به آن آلرژی به بوتاکس گفته می‌شود. بروز واکنش‌های آلرژیک جدی، نادر است اما برخی از افراد علائم آلرژیک همچون بثورات خارش‌دار را از خود بروز می‌دهند. علائم و درمان حساسیت به بوتاکس در هر شخص متفاوت است و برای اقدامات اصولی باید به پزشک مراجعه نمود.

حساسیت به بوتاکس

آلرژی به بوتاکس

نگرانی‌های زیباجویان درمورد حساسیت به بوتاکس، کاملاً طبیعی است و از هر کسی که این روش را در نظر گرفته است، انتظار می‌رود که درمورد نشانه ‌های حساسیت به بوتاکس اطلاعات جامعی را کسب کند. در ابتدا باید بگوییم که بروز حساسیت‌های جزئی و خفیف بعد از بوتاکس، شایع و طبیعی‌ است و جزء موارد اورژانسی به حساب نمی‌آید. با این حال لازم است بدانید که بروز واکنش‌های جانبی یا آلرژیک شدید به بوتاکس، امکان‌پذیر است اما بسیار نادر می‌باشد و از سال‌های 1989 تا 2003 (14 سال) فقط 36 مورد حساسیت به این دارو، به FDA  (سازمان غذا و دارو) گزارش شده است.

علاوه بر این، از بین این 36 مورد، پزشکان گزارش داده‌اند که 13 مورد قبلا درگیر یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند. در حالت کلی تحقیقات منابع خارجی معتبر به ما نشان می‌دهند که تزریق بوتاکس آرایشی حتی از بوتاکس درمانی ایمن‌تر است زیرا دوز دارو در زمانی که هدف ما رفع چین و چروک است، کمتر می‌باشد. مطمئن باشید خطر کلی واکنش بد به بوتاکس، حداقل است و تزریق آن بی خطر می‌باشد.

علائم حساسیت به بوتاکسدرد، ورم و کبودی
علائم شبیه به آنفولانزا
حساسیت چشم
خارش پوست
جوش زدن پوست
دلیل خارش بعد از بوتاکستحریک گیرنده‌های مولد خارش در اثر ورود سم به بدن
حساسیت جزئی بدن به ماده بوتاکس
علت حساسیت چشماستفاده از بوتاکس بی‌کیفیت
تزریق توسط پزشک کم‌تجربه و یا آرایشگر
دستکاری محل تزریق و جابجایی بوتاکس
علت جوش زدن پیشانیگاهی در اثر حساسیت به ماده بوتاکس و گاهی در اثر خارش پوست رخ خواهد داد.

نکته: تزریق بوتاکس، اگرچه به طور کلی ایمن و مؤثر است، اما باید با احتیاط انجام شود، و مناطق خاصی وجود دارد که معمولاً به دلیل عوارض احتمالی، تزریق بوتاکس ممنوع است یا نیاز به بررسی دقیق دارد. توصیه می شود مقاله مناطق ممنوعه بوتاکس را مطالعه کنید.

آلرژی به تزریق بوتاکس

علائم حساسیت به بوتاکس

اگر تزریق بوتاکس مطابق با استانداردهای FDA نباشد یا تزریق آن توسط پزشک بی‌تجربه انجام شود، احتمالاً با عوارض آلرژیک روبرو خواهید شد. بنابراین ما لیستی از رایج‌ترین نشانه‌ های حساسیت به بوتاکس را در زیر جمع‌آوری کرده‌ایم و توصیه نموده‌ایم که در صورت واکنش، باید چه کاری انجام دهید.

  • درد ملایم، ورم و کبودی

این واکنش اغلب اوقات بعد از تزریق بوتاکس در اطراف محل تزریق اتفاق می‌افتد. کبودی هنگامی ایجاد می‌شود که رگ خونی آسیب دیده در منطقه اطراف، خونریزی کند و تا زمانی که خفیف باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. برخی از استراتژی‌ها برای کاهش این واکنش‌ها عبارتند از:

  1. سر خود را بالاتر نگه دارید.
  2. به مدت 2-3 روز پس از تزریق، در فواصل منظم از کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. از نوشیدن الکل چند روز قبل و بلافاصله چند پس از تزریق خودداری کنید.
  4. در صورت امکان از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون پرهیز کنید.
  5. به مدت 2-3 روز پس از درمان از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید.
  6. اگر از مکمل‌ها یا داروهای خاص استفاده می‌کنید، لطفاً با دکتر خود مشورت کنید.
  • علائم شبه آنفلوانزا

2/9 درصد از افراد، علائم شبیه آنفولانزا را گزارش می‌کنند. این علائم معمولاً در اولین ماه پس از تزریق رخ می‌دهد و معمولاً به صورت خفیف تا متوسط ​​هستند. علائم را می‌توان به صورت عفونت دستگاه تنفسی فوقانی همراه با تب و خستگی تعریف کرد. اما در این مورد چه باید کرد؟

  1. استراحت
  2. نوشیدن مایعات به مقدار زیاد
  3. مصرف استامینوفن برای تسکین درد و تب
  4. حمام بخار
  5. استفاده از مرطوب‌کننده هوا
  6. مصرف شربت‌های خلط‌آور
  • خشک شدن دهان

ممکن است احساس خشکی دهان داشته باشید. این امر نیز غیر معمول نیست و معمولاً طی چند روز مرتفع می‌شود. برای رفع خشکی دهان روش‌های زیر را امتحان کنید:

  1. دائما جرعه‌های کم آب بنوشید.
  2. آب نبات بدون قند بمکید.
  3. آدامس بدون قند بجوید.
  4. از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید.
  5. از تنفس از طریق دهان خودداری نمایید.
  • متورم شدن مویرگ‌های چشم

معمولاً متورم و قرمز شدن مویرگ‌های چشم بعد از تزریق بوتاکس، از نشانه‌های حساسیت به بوتاکس نیست ولی با این حال ممکن است نگران‌کننده باشد. در صورتی که این عارضه با نشانه‌های شدید همراه بود، باید به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت از موارد زیر کمک بگیرید:

  1. استفاده از قطره‌های استریل چشمی بدون نسخه به منظور رفع آلودگی‌های احتمالی
  2. استفاده از قطره اشک مصنوعی
  3. استراحت کردن با چشم‌های بسته
  4. عدم لمس چشم با دست آلوده

سوالات رایج زیباجویان در مورد حساسیت به بوتاکس

به جهت رفع نگرانی‌های برخی زیباجویان، در ادامه به تعدادی از پرتکرارترین سوالات درمورد حساسیت به بوتاکس جواب می‌دهیم:

علت خارش پیشانی بعد از بوتاکس

علت خارش پیشانی بعد از بوتاکس می‌تواند به دو دلیل باشد:

  1. اولین دلیل، طی پروسه طبیعی تزریق سم بوتاکس است یعنی ورود سم باکتری بوتولینوم ممکن است منجر به تحریک گیرنده‌های مولد خارش شده و خوب است بدانید که این عارضه تا زمانی که شدید و غیر قابل تحمل نباشد، خطرناک نیست.
  2. دومین دلیل علت خارش بعد از بوتاکس، بروز حساسیت جزئی بدن در برابر این دارو است که غالبا موقتی است و حداکثر تا 48 ساعت آینده برطرف خواهد شد.

علت جوش زدن پیشانی بعد از بوتاکس چیست؟

گاهی اوقات حساسیت‌ به بوتاکس با جوش زدن پیشانی بعد از تزریق ظاهر می‌شود که در برخی افراد خفیف و در برخی متوسط تا شدید است. اگر همراه با این عارضه، علائم دیگری مانند سرگیجه، دید دوتایی، تهوع و … نداشتید، با مراقبت‌های روتین بهداشتی پوست می‌توانید آن را کنترل کنید و جای نگرانی ندارد. در ضمن گاهی اوقات این جوش‌ها می‌توانند در اثر خاراندن ناحیه تزریق با دست آلوده به وجود آمده و ربطی به بوتاکس نداشته باشند.

خارش و سوزش چشم بعد از بوتاکس

معمولا بوتاکس پیشانی و اطراف چشم به خود چشم سرایت نمی‌کنند مگر اینکه در اثر مراقبت نامناسب یا تزریق بوتاکس توسط پزشک کم تجربه، این دارو در ناحیه چشم پخش شود. در این موارد احساس درد، خونی شدن رگ‌های چشم، سرگیجه و تهوع ممکن است به وجود بیاید. هر چند این عارضه از نادرترین واکنش‌های آلرژیک به بوتاکس است.

جلوگیری از آلرژی بوتاکس

درمان سوزش چشم بعد از بوتاکس

ممکن است که تزریق بوتاکس در نواحی چشم و یا حتی پیشانی به سوزش چشم‌ها منجر شود. بهتر است بدانید که سوزش چشم‌ها بعد از بوتاکس، اتفاقی طبیعی نیست و می‌تواند عوارض خطرناک و غیر قابل جبرانی داشته باشد. به همین دلیل، در صورت سوزش چشم بعد از بوتاکس، مراجعه و مشورت با پزشک متخصص بسیار ضروری است و بایستی در اسرع وقت انجام شود.

خشکی پوست بعد از بوتاکس

یکی از عوارض نادر بعد  از تزریق بوتاکس، خشکی پوست است. البته این اتفاق تاکنون به صورت علمی و توسط محققان ثابت نشده است. به همین دلیل در صورت رخ دادن این مشکل، مشورت با پزشک و فرد متخصص این حوزه ضروری است.

بی حسی دست بعد از بوتاکس

تزریق بوتاکس به کف دست، یک درمان بی‌خطر در افرادی است که تعریق شدید کف دست آن‌ها با انواع داروهای خاص بهبود نیافته است. این روش، معمولا عوارضی ندارد ولی یکی از عوارض نادر آن، بی‌حسی دست است. البته اگر تزریق بوتاکس توسط متخصص پوست انجام شود، می‌توان تا حد زیادی از این عارضه جلوگیری کرد.

علت گلوله شدن بوتاکس

یکی از عوارض نادر بعد از تزریق بوتاکس، گلوله شدن بوتاکس است. علت آن، تزریق بیش از اندازه این ماده  به ناحیه مورد نظر است. معمولا این اتفاق در طول ۲ تا ۴ هفته پس از تزریق برطرف می‌شود. ولی ممکن است که حالت ناخوشایندی را در افراد بوجود بیاورد. لازم به ذکر است که این اتفاق علاوه بر مهارت پزشک به عواملی مثل کیفیت و نوع برند بوتاکس، نوع نگهداری و نحوه رقیق کردن بوتاکس نیز بستگی دارد.

درد چشم بعد از تزریق بوتاکس

ممکن است که تزریق بوتاکس با درد چشم همراه باشد. این اتفاق، طبیعی است و تا گذشت مدتی پس از تزریق بوتاکس نیز ادامه دارد. البته اگر این درد ادامه دار باشد، درمیان گذاشتن با پزشک متخصص، امری ضروری است. البته می‌توان برای کاهش درد چشم بعد از تزریق، از کمپرس سرد و یا قرص استامینوفن استفاده کرد.

از کجا بفهمیم بوتاکس خراب شده؟

برخی از عوارض بوتاکس مانند کبودی، تورم، قرمزی و غیره تا دو هفته بعد از تزریق بوتاکس کاملا طبیعی است. ولی اگر این گونه عوارض ادامه دار باشند و به راحتی برطرف نشوند، نشانه ی این است که بوتاکس شما خراب شده است. در برخی اوقات نیز عفونت، مشکلات تکلم و بلع، کج شدن ابرو و افتادگی پلک‌ها می‌تواند نشان دهنده ی خراب شدن بوتاکس باشد. هم‌چنین برند نامرغوب و تزریق نادرست بوتاکس، تاثر زیادی در خراب شدن آن دارد.

بوتاکس برای چه کسانی ضرر دارد؟

تزریق بوتاکس هیچ‌گونه محدودیت سنی ندارد. اما بهتر است که افراد زیر ۱۸ سال برای تزریق بوتاکس اقدام نکنند. علاوه بر آن، بهتر است که تزریق بوتاکس در خانم‌های باردار و شیرده، بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی و کبدی، بیماران مبتلا به ام اس و هم‌چنین افرادی که از داروهای اسپکتینومایسین، ندومایسین، جنتامایسین، توبرامایسین و آمیکاسین استفاده می‌کنند، انجام نشود.

عفونت چشم بعد از بوتاکس

لازم به ذکر است که تاکنون عفونت چشم بعد از تزریق بوتاکس رخ نداده است. زیرا همه ی محلول‌های بوتاکس در دمای ۴ درجه ی سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند و امکان رشد باکتری‌ در آن‌ها وجود ندارد. با این حال، اگر تزریق بوتاکس توسط پزشک و در محیط های درمانی و به صورت کاملا استریل شده انجام گیرد، احتمال عفونت چشم تقریبا صفر است.

آیا پیشگیری و درمان حساسیت به بوتاکس امکان پذیر است؟

تا به الان هیچ موردی از واکنش‌های سیستمیک (در کل بدن) بعد از تزریق بوتاکس مشاهده نشده است و هیچ کس تا به حال در اثر آلرژی به بوتاکس فوت نکرده است. معمولاً عوارض جانبی ناخوشایند بوتاکس در هفته اول پس از درمان ظاهر می‌شوند و از بین می‌روند. تست حساسیت به بوتاکس مهم‌ترین و بهترین راهکار برای بررسی حساسیت پوستی به بوتاکس قبل از تزریق است. این کار بسیار ساده باعث می‌شود که از بروز علائم آلرژیک به این داروی جادویی جلوگیری گردد. اگر فکر می‌کنید به تزریق بوتاکس واکنش آلرژیک نشان می‌دهید، بلافاصله باید با پزشک یا جراح خود تماس بگیرید و اگر تورم شدید صورت یا مشکل شدید در نفس کشیدن دارید، با اورژانس تماس بگیرید و تحت نظر بمانید تا زمانی که علائم از بین بروند.

براق شدن پیشانی بعد از بوتاکس

شاید در بین دوستان خود کسانی را می‌شناسید که به تازگی تزریق بوتاکس پیشانی را انجام داده‌اند و پیشانی آن‌ها بسیار براق به نظر می‌رسد. قطعاً چنین اتفاقی خوشایند به نظر نمی‌رسد چون قسمت بالای چهره براق و روشن است در حالی که قسمت پایین چهره، همان حالت طبیعی خود را دارد. اما علت براق شدن پیشانی بعد از بوتاکس چیست و آیا این اتفاق برای همیشه با فرد باقی می‌ماند؟

به طور کلی زمانی که بوتاکس تزریق می‌شود، و تمامی چین و چروک‌هایی که در پوست ناحیه هدف وجود داشته‌اند محو شده و پوست حالت صاف و یکدست پیدا می‌کند. بنابراین بهتر می‌تواند نور را منعکس کرده و در نتیجه پیشانی براق به نظر می‌رسد. معمولاً بعد از چند روز، این براقی کمتر جلوه می‌کند ولی به طور کلی تا زمانی که اثر بوتاکس پیشانی وجود دارد، پیشانی شما روشن‌تر و براق‌تر از سایر قسمت‌های چهره به نظر خواهد رسید.

شما عزیزان همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز به صورت کاملا رایگان از طریق شماره 02148679 در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید از طریق پیام‌رسان واتس اپ به شماره 09052106009 تمامی سوالات خود در این رابطه و سایر خدمات زیبایی پوست با ما در میان بگذارید و یا به صورت حضوری از راهنمایی‌های پزشک ارزشمند آقای دکتر رضا روحانی بهره ببرید. برای اطلاع از هزینه تزریق بوتاکس با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات رایج

آمپول دگزا برای بوتاکس توصیه می شود؟

این آمپول تا حدودی می تواند علائم و مشکلات به بوتاکس را کاهش دهد اما تاثیر آن کم است. بهتر است در این باره با پزشک مشورت کنید.

منابع- smithallergy

2.3/5 - (3 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
معرفی بهترین دکتر و کلینیک تزریق بوتاکس در تهران
نوشتهٔ بعدی
مشاوره بوتاکس رایگان با پزشک (آنلاین و حضوری)

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام بنده بوتاکس پیشانی و ژل خط لبخند زدم حالا با گذشت ۱۵ روز همچنان ژل خط لبخندم‌کبود و گوله گوله هستش بوتاکس هم باعث جوش تو پیشانی و صورتم شده خشکی پوست تاری دید دارم و خارش چه دارویی بخورم لطفا راهنمایی بفرمایید سپاسگزارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید