تفاوت جراحی بینی باز با بسته؛ کدام روش برای من بهتر است؟

مقایسه روش های بسته و باز جراحی بینی

قبل از در نظر گرفتن عمل بینی باز یا بسته مهم است که دقیقاً بدانیم این عمل چیست: رینوپلاستی مجموعه ای از پیشرفت‌های جراحی برای بینی است که برای بهبود یک یا تعدادی از مسائل و مشکلات انجام می‌شود. اگرچه رینوپلاستی یک عمل زیبایی است، اما جنبه‌های این جراحی می‌تواند مزایای پزشکی داشته باشد، از جمله توانایی تنفس بهتر.

دلایل جراحی بینی باز یا بسته

صرف نظر از تکنیک مورد استفاده، در اینجا برخی از رایج‌ترین دلایلی که بیماران درخواست جراحی بینی می‌کنند، آورده شده است. بسیاری از بیماران رینوپلاستی از بینی که با آن متولد شده‌اند ناراضی هستند و برخی به دنبال اصلاح تغییرات بینی خود در اثر آسیب‌هایی مانند آسیب‌های ورزشی یا تصادفات رانندگی هستند. اغلب افرادی که  اقدام به جراحی بینی می‌کنند دلایل زیر را دارند:

عمل بینی باز

  1. اندازه یا تناسب مناسب برای صورت آنها نیست (چه بینی خیلی بزرگ یا خیلی کوچک)
  2. دارای برجستگی روی پل بینی است
  3. نوک بینی پهن دارند
  4. افتادگی نوک بینی دارند
  5. پل کج و نوک بینی
  6. سوراخ‌های بینی نامتقارن
  7. برآمدگی
  8. ظاهر صاف بینی
  9. بدشکلی‌های ناشی از آسیب
  10. شکستگی بینی که نادرست بهبودیافته است
  11. رفع نقایص بدو تولد
  12. حل مشکلات تنفسی
  13. دارای مشکل در نوک بینی، از جمله نوک بینی پیازی، بیرون زده، افتادگی یا بزرگی بینی
  14. عدم تقارن سوراخ بینی

همه این عوامل را می‌توان با جراحی بینی اصلاح کرد.

دلایل جراحی بینی باز یا بسته

روش های جراحی بینی

دو روش اساسی برای جراحی بینی وجود دارد که شامل تکنیک باز و تکنیک بسته می‌شود. به طور خلاصه، عمل بینی باز از یک برش در کلوملا (پایه میانی بینی) به‌منظور تغییر شکل داخل بینی استفاده می‌کند، در حالی که در جراحی بینی بسته از برش‌هایی در داخل سوراخ بینی استفاده می‌شود.

بسیاری از بیماران رینوپلاستی عمل بسته را ترجیح می‌دهند زیرا به این معنی است که بعد از جراحی هیچ جای زخم قابل مشاهده‌ای وجود نخواهد داشت. با این حال، بسیاری از پزشکان رینوپلاستی باز را ترجیح می‌دهند چراکه به آنها دسترسی بیشتری برای ساختار بینی می‌دهد و بنابراین می‌توانند بهترین نتایج ممکن را تضمین نمایند.

البته برای تعیین بهترین تکنیک برای هر مورد، بیمار باید با دکتر متخصص خود برای مشاوره مراجعه کند.

عمل بینی باز

در اغلب موارد به رینوپلاستی باز عمل رینوپلاستی خارجی هم گفته می‌شود. از روش جراحی بینی باز برای رفع نقص‌های زیبایی و عملکرد بهتر بینی استفاده می‌شود. رینوپلاستی یکی از چالش برانگیزترین روش‌ها برای تسلط متخصص است و نیاز به درک درستی از آناتومی بینی و مانورهای جراحی با تمرکز بر بهبود ظاهر و عملکرد بینی دارد. این روش سبب شده ارزیابی و مدیریت بیماران تحت عمل جراحی بینی باز بهتر انجام شود و موجب تسهیل آموزش و مشارکت اعضای تیم جراحی می‌شود.

اغلب این تکنیک برای ایجاد اصلاحات چشمگیرتر استفاده می‌شود، از جمله:

  1. ترمیم بینی شکسته
  2. اصلاح پل کج یا مشکل ساختاری بینی
  3. تغییر شکل قابل‌توجه بینی
  4. کاهش شدید برآمدگی نوک بینی
  5. بخیه زدن و پیوند شدید یا پیچیده

این نکته را هم ذکر کنیم که در این روش عمل  یک اسکار کوچک روی کلوملا باقی می‌ماند، اگرچه به‌سختی قابل‌مشاهده است و باگذشت زمان رفع می‌شود.

عمل بینی باز در مقابل روش بسته

همان‌طور که قبلاً ذکر شد انتخاب نوع مناسب رینوپلاستی باید با مشورت و نظر بیمار انجام شود. به طور کلی، زمانی که فقط به کانتورینگ و تغییر شکل غضروف زیر پل نیاز باشد، جراحی بینی بسته انجام می‌شود. برای تغییر شکل مهم‌تر، اصلاح جراحی قبلی یا ترمیم مشکلات ساختاری، رینوپلاستی باز انجام می‌شود تا محدوده بیشتری از ترمیم و اصلاح را فراهم کند.

در رینوپلاستی به روش باز با ایجاد یک برش کوچک روی کلوملا (بافت نرمی که سوراخ‌های بینی را جدا می‌کند) جراحی بینی شروع می‌شود و این تکنیک امکان دسترسی آسان به استخوان و ساختار غضروف زیرین را فراهم می‌کند.

مزیت اصلی تکنیک باز این است که امکان بهبود دقت در تغییر شکل چارچوب بینی برای دستیابی به کانتورینگ موردنظر را فراهم می‌کند. با باز کردن کامل سطح بینی جراح دسترسی ساده‌تری به ناحیه درمان به‌ویژه برای  بینی‌های بسیار کج، رینوپلاستی های ترمیمی پیچیده و زمانی که روش‌های منحصر به فردی برای نوک بینی ضروری باشد، فراهم می‌کند.

همچنین عمل بینی باز بهتر است در هنگام بررسی جراحی زیبایی بینی ترمیمی یا اصلاحی استفاده شود زیرا ساختار اصلی بینی قبلاً در طول عمل اولیه دچار اختلال شده است.

البته تفاوت عملی بین دو تکنیک بسته و باز کم است، اما نتایج آنها مهم هستند. در روش بسته بدون برش کلوملار عمل صورت انجام می‌شود که باعث شده مدت‌زمان عمل سریع‌تر و تورم کمتر را در طول دوره بهبودی فراهم ‌کند.

از طرف دیگر، رینوپلاستی باز اجازه می‌دهد تا دقت بیشتری برای بینی‌های سخت هنگام تغییر ساختار بینی برای موارد پیچیده‌تر انجام شود.

مزایای عمل بینی باز

این تکنیک نتایج عمل بیمار را بهبود می‌بخشد. بسیاری از پزشکان بر این باورند که این اسکارهای ایجاد شده به روش باز ارزش معاوضه بادقت بیشتر را دارد و به‌علاوه به‌مرور زمان اسکار آن محو خواهد شد. همچنین انحنا یا کج شدن احتمالی غضروف بینی را به حداقل می‌رساند.

به طور خلاصه مزایای این روش شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. احتمال کاهش ناقرینگی به علت دید مستقیم
  2. راحت‌تر گذاشتن پروتز یا رفع گرفت های استخوانی و غضروفی
  3. نتیجه رضایتمندی بیشتری برای بیماران با دماغ‌های بدفرم
  4. اولویت عمل بینی باز در بینی‌هایی که کج هستند و پیچ‌خوردگی دارند
  5. استفاده از تکنیک جراحی باز در رینوپلاستی ثانویه
  6. به جا نماندن آثار بخیه‌های زیر پایه بینی

نتیجه عمل بینی باز

معایب جراحی بینی باز

کسانی که دوست ندارند از عمل بینی باز استفاده کنند، دو دلیل برای این کار ذکر می‌کنند. اول، جراحی بینی باز باعث ایجاد اسکار به دلیل برش ترانس ستونی می‌شود. در حالی که این درست است، جای زخم در اکثر موارد به خوبی بهبود می‌یابد که عملاً نامرئی می‌شود.

دومین عیب جراحی بینی باز که اغلب به آن اشاره می شود این است که بسیاری از مردم می‌گویند که تورم در آن بیشتر از جراحی بینی بسته است. در حالی که درست است که معمولاً با جراحی باز مقداری تورم بیشتر وجود دارد، اما پزشکان معتقد هستند که مزایای آن از نظر دقت و سطح جزئیات بیشتر از تورم اضافی کوتاه مدت است.

کاندیدهای مناسب برای عمل بینی باز

اکثر بیماران مراجعه‌کننده کاندیدای خوبی برای جراحی بینی باز خواهند بود اما در این بین بیمارانی که نیاز به اصلاحات شدیدتری دارند جزو بهترین کاندیدای ممکن برای عمل بینی باز محسوب می‌شوند. اکثر بیمارانی هم که بینی‌شان شکسته است نیاز به جراحی بینی باز دارند. علاوه بر این‌ها کسانی که اسکلت و غضروف بینی ضعیف نیز دارند هم نیاز به پیوند غضروف و گرافت داشته و باید به روش باز جراحی شوند.

کاندیدهای مناسب برای عمل بینی باز

بهبودی بعد از عمل بینی باز

چه جراحی بینی باز یا بسته داشته باشید، برای اطمینان از بهبودی کامل باید حدود یک هفته از کار خود مرخصی بگیرید. برای اطمینان از ثابت ماندن و ایمن ماندن بینی، یک آتل روی بینی شما گذاشته می‌شود و تورم قابل‌توجه و حتی کبودی در اطراف بینی و چشم‌ها وجود خواهد داشت. پس از هفته اول، قسمت اعظم تورم و کبودی کاهش‌یافته و در عرض شش هفته می‌توانید با خیال راحت به فعالیت‌های معمول خود، از جمله ورزش بازگردید اما بایر زیر نظر پزشک متخصص باشید.

البته صرف‌نظر از اینکه کدام گزینه را انتخاب می‌کنید، پس از عمل به کمی استراحت و آرامش نیاز خواهید داشت. همان‌طور که تورم کاهش می‌یابد و فروکش می‌کند، تفاوت در ظاهر خود را خواهید دید که معمولاً فقط یک تا دوهفته طول می‌کشد.

نکات مراقبتی پس از عمل بینی باز

در ادامه به برخی از نکات مراقبتی پس از عمل بینی باز اشاره کرده‌ایم:

  1. بعد از رینوپلاستی جهت کاهش تورم و کبودی از کمپرس سرد استفاده کنید.
  2. پس از جراحی حتماً توجه کنید که گچ یا آتل روی بینی خیس نشود.
  3. از تردد در مکان‌های شلوغ که امکان برخورد ضربه با بینی وجود دارد اجتناب کنید.
  4. از خوردن نمک خودداری کنید زیرا موجب افزایش تورم بینی می‌شود.
  5. از کشیدن سیگار به مدت دوهفته بعد از عمل زیبایی بینی خودداری کنید، زیرا سیگار دارای نیکوتین بوده و در روند بهبود اختلال ایجاد می‌نماید.

تغییرات ایجاد شده در حین جراحی بینی باز یا بسته

در طی هر عمل زیبایی بینی، جراح پوست بینی را بالا می‌کشد، تغییراتی در استخوان و غضروف ایجاد می‌کند و پوست را دوباره پایین می‌آورد. هنر و علم سفارشی کردن هر جراحی بینی زمانی اتفاق می افتد که جراح دقیقاً تصمیم می گیرد که استخوان و غضروف چگونه برای دستیابی به اهداف بیمار تغییر کند.

سوالات متداول: رینوپلاستی باز در مقابل بسته

جای زخم در رینوپلاستی باز چقدر قابل مشاهده است؟

اسکار ایجاد شده در عمل بینی باز ناشی از برش ترانس ستونی است. این برش کوچک بین سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شود. اگر این برش به خوبی بسته شود، پس از بهبودی اکثر بیماران این اسکار را عملا نامرئی می‌دانند.

از نظر بالینی، این ناحیه بین سوراخ‌های بینی یکی از بهترین نواحی روی صورت برای بهبودی به نظر می‌رسد، بنابراین تا زمانی که برش به خوبی بسته شده باشد، بسیار بعید است که افراد آن را ببینند.

آیا رنگ پوست بر انجام جراحی بینی باز یا بسته تأثیر می‌گذارد؟

گاهی اوقات برای بیماران جای سوال است که آیا رنگ پوست خاصی به احتمال زیاد اسکار قابل مشاهده‌ای از برش ترانس ستونی جراحی بینی باز دارد یا خیر. پاسخ منفی است. هم بیماران با پوست روشن و هم پوست تیره متوجه می‌شوند که اسکار کوچک ایجاد شده در طی عمل بینی باز معمولاً بهبود می‌یابد، به طوری که عملاً نامرئی است. عامل اصلی تصمیم گیری در باز و بسته بودن جراحی این است که چه چیزی به طور خاص در بینی تغییر می‌کند.

تفاوت ریکاوری بین رینوپلاستی باز و بسته چیست؟

جراحی بینی بسته اغلب در طول دوره نقاهت کمی تورم کمتری خواهد داشت، اما به طور کلی بهبودی مشابه است. صرف نظر از نوع عمل بینی، هفته اول اغلب شامل تورم، کبودی و احساس گرفتگی بینی شما می‌شود. اکثر بیماران روند بهبودی خود را دردناک توصیف نمی‌کنند، اما ناراحتی طبیعی است.

شما باید بعد از هفته اول بهبود پیدا کنید، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که چندین هفته ورم داشته باشید. برخی از بیماران کبودی و تورم بیشتری نسبت به سایرین دارند؛ صرف نظر از اینکه جراحی بینی باز یا بسته انجام شود. این عوارض جانبی می‌تواند به میزان گسترده عمل بینی، استعداد ژنتیکی شما برای بهبودی سریع و انتخاب سبک زندگی شما در طول بهبودی بستگی داشته باشد.

به عنوان مثال، بیماران اغلب متوجه می‌شوند که خوابیدن با سر بالا، خوردن غذای مغذی و کم سدیم و نکشیدن لباس روی سر، همگی می‌توانند به کاهش تورم و بهبودی آسان‌تر کمک کنند.

نتایج در رینوپلاستی باز و بسته چگونه متفاوت است؟

اگر یک جراح بینی بسیار ماهر و با تجربه معتقد است که می‌توان به اهداف شما از طریق جراحی بینی بسته دست یافت، این نتایج نباید کمتر از یک جراحی بینی باز باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که عمل بینی باز امکان انجام دامنه کار و دقت بسیار بیشتری را فراهم می‌کند.

برای اکثر بیماران، اگر بگویند فقط خواهان جراحی بینی بسته هستند، نتایج بالقوه خود را محدود می‌کنند، زیرا جراح دسترسی کامل به تجزیه و تحلیل آناتومی آنها و استفاده از تکنیک‌های پیشرفته پیوند را ندارد که بسیاری از بیمارانش می‌خواهند.

زمانی که قصد انجام جراحی زیبایی بینی را دارید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا جراحی بینی باز یا بسته بهترین انتخاب برای شماست. در حالی که این دو نوع متفاوت هستند، انتخاب باز در مقابل بسته نباید در اولویت جستجوی اولیه شما باشد. مهارت و تجربه جراحی که انتخاب می‌کنید در مقایسه با باز یا بسته بودن آن عمل، تأثیر بسیار بیشتری بر نتایج جراحی بینی شما خواهد داشت.

سخن پایانی تفاوت جراحی بینی باز با بسته

رینوپلاستی باز یک ابزار قدرتمند برای تقویت فرم و عملکرد بینی است. هنگام انجام  عمل بینی باز، ارزیابی مناسب بیمار و اجرای یک برنامه درمانی کامل و مبتنی بر آناتومیک می‌تواند نتایج ایمن، قابل‌اعتماد و رضایت‌بخش داشته باشد.

منابع: northraleighplasticsurgery

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
چه مدت بعد از جراحی بینی می توانم پرواز کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید