تهوع بعد از بوتاکس – سردرد و سرگیجه

راهنمای درمان حالت تهوع بعد از بوتاکس

حالت تهوع بعد از بوتاکس یکی از عوارض تزریق بوتاکس ناشایع است. بوتاکس پروتئینی است که از سم باکتری بوتولینوم ساخته شده و سازمان غذا و دارو (FDA) تزریق بوتاکس را به عنوان درمانی برای بیماری‌های مختلفی از جمله اسپاسم پلک، تعریق زیاد، برخی از اختلالات مثانه و میگرن تأیید کرده است. این دارو همچنین در حوزه مراقبت از زیبایی به منظور درمان چین و چروک‌های پوستی به کار گرفته می‌شود که از قضا بسیار پر طرفدار نیز می‌باشد.

اینفوگرافیک تهوع بعد از بوتاکس

سرگیجه بعد از بوتاکس

برخی از افراد دچار سرگیجه خفیف بعد از تزریق بوتاکس می‌شوند و این علامت ممکن است آن‌ها را به وحشت بیاندازد و باعث شود که فکرهای گوناگونی به ذهنشان خطور کند و خیال کنند که نتیجه بوتاکسشان در معرض خطر است. کلینیک پوست و مو رز در این مقاله به بررسی این که ارتباط بین بوتاکس و سرگیجه می‌پردازد و درمان و علت درد پیشانی و حالت تهوع بعد از بوتاکس را بررسی می‌کند و شما را از نگرانی دور خواهد کرد.

سردرد و تهوع پس از تزریق بوتاکس

علت تهوع و سردرد بعد از بوتاکس چیست؟

برخی از افراد به دنبال تزریق بوتاکس به عضلات صورت (بیشتر در پیشانی)، دچار سردرد خفیف می‌شوند که احتمال دارد چند ساعت تا چند روز طول بکشد. طبق گزارشات منتشر شده از سراسر دنیا و بررسی آن‌ها توسط محققان، مشخص شده است که حدود 1 درصد از افراد متقاضی بوتاکس ممکن است سردردهای شدیدی را تجربه کنند که می‌تواند به مدت دو هفته الی یک ماه طول بکشد تا اینکه به آرامی ناپدید شود. درمورد علت سردرد و تهوع بعد از بوتاکس فرضیه‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. انقباض بیش از حد برخی از عضلات صورت
  2. خطای تکنیکی پزشک مانند تزریق اشتباه بوتاکس به استخوان پیشانی
  3. احتمال وجود ناخالصی در بوتاکس مورد استفاده توسط مرکز درمانی
  4. احتمال ابتلای فرد متقاضی به برخی از بیماری‌ها مانند میگرن

علت سرگیجه بعد از بوتاکس چیست؟

اگر سرگیجه جزئی بعد از تزریق بوتاکس به طور خفیفی در شما ایجاد شد، می‌توانید به راحتی آن را با استراحت و یا مراقبت‌های ذکر شده توسط پزشک درمان کنید. سرگیجه اگر خیلی شدید نباشد، جای نگرانی ندارد و با روش‌های توصیه شده توسط پزشک، باید ظرف چند ساعت آینده یا حداکثر چند روز ناپدید شود. با این حال اگر شما یکی از آن 1 درصدی هستید که علائم شدیدی را تجربه نمودید و راهکارهای ذکر شده توسط پزشک پاسخ نمی‌دهد، برای تشخیص و دریافت درمان مناسب با شرایط خود، باید به دکتر مراجعه کنید. علت سرگیجه می‌تواند ناشی از ورود سم به بدن و واکنش سیستم ایمنی باشد.

با این وجود، اگر طی 1 روز آینده علائم سرگیجه کم نشد یا از بین نرفت یا حتی اگر بیشتر از قبل شد، بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، سرگیجه بعد از بوتاکس خیلی شایع نیست و معمولا در اثر تزریق توسط فردی غیر پزشک یا اپراتور بی‌تجربه ایجاد می‌شود. از دیگر علل سرگیجه می‌توان به استفاده از بوتاکس غیر استاندارد یا تاریخ مصرف گذشته اشاره نمود.

علت سرگیجه و حالت تهوعانقباض بیش از حد عضلات تحت تزریق
خطای تکنیکی پزشک در تزریق
خطا در تشخیص دوز مورد نیاز تزریق
احتمال وجود ناخالصی در بوتاکس
احتمال ابتلای فرد متقاضی به بیماری‌هایی مانند میگرن
میزان شایع بودن سرگیجهخوشبختانه این عارضه  نادر بوده و تنها در یک درصد موراد رخ خواهد داد.
آیا تهوع طبیعی است؟بله این عارضه طبیعی است و غالبا در 15 دقیقه اول برطرف خواهد شد.
پیشگیری از سردرد و سرگیجهبه روی صورت خود نخوابید.
تا چند روز به محیط آفتابی نروید.
از دستکاری محل تزریق خودداری کنید.
تا چند روز به محیط‌های گرم همانند سونا نروید.
آرایش کردن نیز تا چند روز ممنوع است.

دلایل سرگیجه بعد از بوتاکس

عوارض گوارشی بعد از بوتاکس

بر اساس گزارشی از موسسه ملی بیوتکنولوژی اطلاعات (NCBI)، تزریق بوتاکس می تواند منجر به بروز مشکلاتی در سیستم گوارش شود. این مشکلات می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند.

در یک مطالعه، 10 درصد از زیباجویانی که تحت درمان با بوتاکس قرار گرفته بودند، علائمی مانند تهوع، یبوست و ناراحتی خفیف در ناحیه روده را گزارش کردند. خوشبختانه، این علائم معمولاً در عرض چند روز به طور خود به خود برطرف می شوند.

پیشگیری از سردرد و سرگیجه بعد از بوتاکس

بسیاری از افراد دوست دارند بدانند که آیا بوتاکس باعث سرگیجه می‌شود و آیا راهی برای پیشگیری از آن وجود دارد؟ بله. در حقیقت برای جلوگیری از ایجاد سردرد، حالت تهوع و سرگیجه بعد از تزریق بوتاکس باید اقدامات احتیاطی که توسط پزشک گوشزد می‌شود را مو به مو انجام داد. در ادامه به برخی از این اقدامات اشاره می‌کنیم:

بر روی مناطق تحت درمان نخوابید

تمام تلاش خود را بکنید تا از خوابیدن بر روی مناطق تزریق شده خودداری کنید. این کار، فشار فیزیکی را به حداقل می‌رساند و اجازه می‌دهد تا بوتاکس در عضلات شما ثابت شود. این کار را حداقل به مدت 4 ساعت انجام دهید.

از نور آفتاب دور بمانید

تا زمانی که درد و سرگیجه‌ کمی آرام شود، از قرار گرفتن مستقیم در معرض آفتاب خودداری کنید. گرما می‌تواند گر گرفتگی و فشار خون شما را افزایش دهد که ممکن است منجر به افزایش علائم گردد. همچنین بهتر است از انجام سایر فعالیت‌هایی که شما را در معرض گرما قرار می‌دهد، جلوگیری نمایید. برخی از این فعالیت‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. استفاده از سالن برنزه (سولاریوم)
  2. رفتن به وان‌های آب گرم و جکوزی
  3. دوش آب گرم یا حمام
  4. سونا خشک و بخار
  5. صورت خود را لمس نکنید.

به جهت جلوگیری از پخش سم و افزایش سردرد و سرگیجه پس از بوتاکس، حداقل 1 روز صورت خود را لمس نکنید. برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند 3 روز این روند را ادامه دهید. این کار شامل پرهیز از ماساژهای حرفه‌ای مناطق تحت درمان مانند صورت و پیشانی نیز می‌شود. ماساژ می‌تواند سمی که در یک نقطه متمرکز شده است را پخش کند و علاوه بر فلج کردن موقت سایر عضلات، باعث تشدید سردرد و سرگیجه‌ شود.

به طور موقت آرایش کردن را کنار بگذارید

اگر بوتاکس را در صورت خود تزریق کرده‌اید، به مدت 24 ساعت از آرایش کردن خودداری کرده و اجازه دهید که صورت استراحت کند و سم جای خود را ثابت نماید. استفاده از لوازم آرایش به خصوص پدها و براش‌های صورت که باعث ماساژ پوست شده و به طور بالقوه سم را پراکنده می‌کنند، می‌توانند موجب شروع سردرد و سرگیجه و یا افزایش میزان آن شوند.

آیا تهوع بعد از بوتاکس طبیعی است ؟

واکنش‌هایی مانند حالت تهوع بعد از بوتاکس معمولا نادر هستند اما در افرادی که مبتلا به برخی بیماری‌های خاص مانند فلج مغزی و اسپاستیسیته اندام هستند، رخ می‌دهد. در حالت کلی ناراحتی معده، حالت تهوع یا یبوست ممکن است در 1 الی 10٪ زیباجویان ایجاد شود. این علائم معمولا خفیف یا متوسط گزارش شده و به طور طبیعی چند روز تا نهایتا دو هفته امکان دارد که طول بکشد.

با این حال نگران سردرد و حالت تهوع بعد از بوتاکس نباشید زیرا این احساس، موقتی و گذرا است و به طور کلی در بیشتر افراد طی 15 دقیقه پس از تزریق برطرف می‌شود. با این وجود اگر این اتفاق برای شما افتاد، سعی کنید که در آن روز با اتومبیل رانندگی نکنید، با ماشین‌آلات خطرناک کار نکنید و کارهایی را که نیاز به تمرکز دارند را انجام ندهید. توجه داشته باشید که اگر سرگیجه‌ برطرف نشد یا افزایش یافت یا منجر به استفراغ در شما شد، باید حتما به یک پزشک مراجعه فرمایید.

آیا تهوع بعد از بوتاکس طبیعی است؟

تزریق بوتاکس در کلینیک فوق تخصصی پوست و موی رز

اگر دچار سردرد، سرگیجه و حالت تهوع بعد از تزریق بوتاکس شده‌اید، ممکن است به دلیل مراجعه به مراکز نامعتبری باشد که پزشکی کم‌تجربه دارند و یا از مارک مناسبی برای تزریق استفاده نکرده باشند. شما عزیزان همین امروز می‌توانید با کلینیک زیبایی رز واقع در شهر تهران تماس بگیرید تا مشاوره اولیه را برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد چگونگی تزریق بوتاکس و برندهای مورد استفاده توسط دکتر روحانی در این مرکز دریافت کنید.

مجموعه ما با استفاده از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و بهترین مواد آرایشی و بهداشتی در کنار کادر فنی مجرب، موجب رضایت حداکثری تمامی مراجعه‌کنندگان شده است. زیباجویان گرامی همچنین می‌توانند از آلبوم عکس‌های خدمات زیبایی ما به صورت آنلاین دیدن نمایند. برای اطلاع از هزینه تزریق بوتاکس با مشاوین ما تماس بگیرید.

منابع: healthlinehealthlinealluremedicalnewstodaybotoxcosmeticwebmd

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
نظرات کسانی که هایفوتراپی انجام داده اند (مقایسه با بوتاکس)
نوشتهٔ بعدی
معرفی بهترین دکتر و کلینیک تزریق بوتاکس در تهران

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سنگینی پیشانی بعد از بوتاکس طبیعیه به نظر شما ؟ 4 روز گذشته تزریق کردم

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      بله، سنگینی پیشانی بعد از بوتاکس طبیعی است. این سنگینی معمولاً در چند روز اول پس از تزریق احساس می شود و به تدریج برطرف می شود. اگر سنگینی پیشانی شما بیش از چند هفته ادامه داشت، باید با پزشک خود مشورت کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید