تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی مجاز است؟

راهنمای تزریق بوتاکس در دوران بارداری

هر کسی فارغ از جنسیت خود دوست دارد که بهترین حالت از چهره و ظاهر خود را به رخ بکشد. برای رسیدن به این هدف، بسیاری از افراد به استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی روی می‌آورند. تزریق بوتاکس یکی از گزینه ‎‎های محبوب در کاهش میزان چین و چروک‌های صورت است. این روش به ویژه در ترمیم خطوط  اخم و گوشه چشم بسیار پر طرفدار است.

علاوه بر اینکه بوتاکس (سم بوتولینوم A) به عنوان یک روش درمانی زیبایی معمولا به کار برده می‌شود، از طرفی دیگر از آن برای درمان سردردهای میگرنی و تعریق بیش از حد و غیر طبیعی نیز استفاده می‌شود. بسیاری از افرادی که بوتاکس تزریق می‌کنند  بلافاصله بعد از تزریق نتایج خارق‌العاده آن را مشاهده خواهند کرد.

اینفوگرافیک تزریق بوتاکس در دوران بارداری

تزریق بوتاکس در شرایط بارداری ممکن است؟

در آزمایشات بر روی حیوانات، تزریق بوتاکس به جوندگان در دوران بارداری باعث شد در این پستانداران، نوزادان با وزن کمتر به دنیا آیند؛ زودرس به دنیا آیند؛ به درستی رشد نکنند یا حتی زنده نمانند. البته ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم تزریق بوتاکس در دوران بارداری نتیجه‌ای مشابه داشته باشد اما این آزمایش‌ها برای پزشکان کافی است که توصیه کنند از تزریق بوتاکس در دوران بارداری بپرهیزید.

علاوه بر این‌ها، تزریق بوتاکس همانند بقیه روش‌های درمانی، تعدادی عوارض جانبی دارد. با وجود اینکه بسیار نادر است این عوارض جانبی برای فرد پیش آید ولی به دلیل جدی بودن این عوارض، باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. عوارض جانبی تزریق بوتاکس می‌تواند ضعف عضلات در برخی از مناطق بدن و ایجاد مشکل در نفس کشیدن و بلع کردن باشد.

اگر قبل از بارداری تزریق بوتاکس داشته‌اید یا بدون خبر از بارداری خود در سه ماهه اول بارداری تزریق بوتاکس انجام داده‌اید، خطر آسیب رسیدن به جنین شما بسیار کم است زیرا تزریق یک واحد بوتاکس معمولا، حاوی مقدار بوتاکس کافی نیست که با وارد شدن به گردش خون به جنین برسد ولی باید در دوران باقیمانده بارداری خود هیچ درمانی توسط بوتاکس انجام ندهید.

تزریق بوتاکس در بارداری و شیردهی

بوتاکس در هفته اول بارداری

ایمنی بوتاکس (سم بوتولینوم) در دوران بارداری، به ویژه در هفته اول بارداری، موضوعی نگران کننده است. در حالی که تحقیقات علمی قابل توجهی وجود ندارد که به طور خاص به اثرات بوتاکس در اوایل بارداری بپردازد، به طور کلی توصیه می شود از بوتاکس و درمان های مشابه در دوران بارداری خودداری کنید، مگر اینکه دلایل پزشکی قانع کننده ای وجود داشته باشد.

در حالی که اطلاعات محدودی در مورد بی خطر بودن بوتاکس در دوران بارداری وجود دارد، به طور کلی توصیه می شود از چنین درمان هایی خودداری کنید، به ویژه در هفته اول بارداری که رشد حیاتی جنین در حال وقوع است.

آیا بوتاکس برای جنین شما در دوران بارداری بی خطر است؟

به طور کلی، تحقیقات نشان می‌دهند که تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) برای از بین بردن خطوط آزار دهنده بین ابرو در بیشتر افراد بی خطر است. با این حال، مثبت شدن آزمایش بارداری ممکن است شما را بین دو راهی قرار دهد. چالش اصلی این موضع اینجاست: هیچ تحقیق گسترده‌ای درباره عوارض استفاده از سم بوتولینوم در افراد باردار انجام نشده است. اما مطالعات روی حیوانات باردار به نتایج نسبت واحدی دست یافته اند. محققانی که سم بوتولینوم A را به حیوانات باردار تزریق کردند، هیچ مدرکی مبنی بر عبور این سم از جفت پیدا نکردند. این نتیجه می‌تواند نشان دهد که در انسان نیز این اتفاق نمی‌افتد.

خطرات و عوارض احتمالی تزریق بوتاکس در بارداری

عوارض تزریق بوتاکس در دوران بارداری چیست؟ یکی از عوارض احتمالی که برای تزریق بوتاکس در دوران بارداری باید در نظر گرفت، گسترش سم به اطراف منطقه تزریق است. اگر سم به فراتر از محل تزریق اصلی گسترش یابد، می‌تواند باعث بروز بیماری بوتولیسم شود. بواولیسم یک بیماری جدی و خطرناک می‌باشد. معمولا عوارض ناشی از این تزریق در اثر مراجعه به کلینیک‌های غیر تخصصی و پزشک‌های بی‌تجربه می‌باشد. طبق بیانیه FDA، علائم رایج بوتولیسم شامل موارد زیر است:

  1. ضعف عضلانی
  2. تاری دید یا دو دید
  3. گرفتگی صدا
  4. مشکل در تشکیل کلمات
  5. مشکل تنفس
  6. مشکل در بلعیدن
  7. از دست دادن کنترل مثانه

آیا تزریق بوتاکس در دوران شیردهی ضرر دارد؟

همانطور که FDA خاطرنشان كرده است: هنوز مشخص نشده است كه تزریق بوتاكس از طریق شیر مادر به نوزاد تازه متولد شده آسیب می‌رساند یا نه. حتی اینکه بوتاكس به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر نیز مشخص نیست. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که تزریق سم بوتولینوم A ایمن به نظر می‌رسد، زیرا به احتمال زیاد فقط مقدار ناچیزی از آن به طور سیستمیک جذب و به شیر منتقل می‌شود.

با تمام این اوصاف به نظر نمی‌رسد که تزریق بوتاکس در زمان شیردهی خطرناک باشد. بنابراین اگرچه تزریق بوتاکس در دوران شیردهی مضر نیست، اما برخی از مادران ترجیح می‌دهند که برای تزریق بوتاکس تا زمان از شیر گرفتن کودک خود صبر کنند. با این حال برخی از مادران دیگر با در نظر گرفتن شرایط نامبرده شده، تصمیم به تزریق بوتاکس در بارداری و شیردهی می‌گیرند. این افراد لازم است حتما به مراکز پزشکی معتبر و متخصصی که به طور کامل آموزش‌های لازم را گذرانده باشد مراجعه کنند تا از بروز هرگونه عارضه‌ای جلوگیری نمایند. کلینیک تخصصی رز با در برداشتن بهترین برندهای بوتاکس و تیم پزشکی بسیار ماهر آماده تزریق بوتاکس به خانم‌های باردار و شیرده به منظور اهداف زیبایی و یا درمانی می‌باشد.

به عنوان مثال برای روش‌های درمانی، FDA برای درمان میگرن مزمن چراغ سبز به تزریق بوتاکس در زمان اقدام به بارداری، حین بارداری و شیردهی نشان داده است. پزشکان همچنین از آن برای درمان بیماری به نام دیستونی که شامل حرکات تکراری و تیک آور است و در اثر انقباضات کنترل نشده عضلانی ایجاد می‌شود، استفاده می‌کنند.

توصیه ما برای تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

کلینیک تخصصی پوست و مو رز در شهر تهران دارای چندین سال سابقه در حیطه زیبایی و مراقبت از زیبایی می‌باشد. ما معمولاً قبل از انجام هر روشی در مورد آن به طور کاملا تخصصی مشاوره می‌دهیم. اگر به دنبال اصلاح ظاهر خود در دوران بارداری و شیردهی، یافتن یک پزشک ماهر و با تجربه در این عرصه، اولین قدم موثر برای انجام این کار است. تیم پزشکی مجموعه زیبایی رز می‌تواند ظاهر مورد پسند و دلخواهتان را به شما هدیه بدهد. برای دریافت مشاوره و یا مراجعه حضوری، با شماره تلفن‌های ما در سایت تماس بگیرید.

منبع: healthline

3/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
تزریق بوتاکس به چانه و فک
نوشتهٔ بعدی
تزریق بوتاکس به زیر چشم – رفع چروک و حلقه های تیره دور چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید