بی حسی سر بعد از کاشت مو؛ دلایل و درمان

دلیل بی حسی سر بعد از کاشت موی طبیعی

کاشت مو یکی از تکنیک های نسبتا بی‌خطر با عوارض بسیار کم است. پروسه‌ی پیوند فولیکول‌ها در حدی است که بیمار نیازی به بی‌هوش شدن ندارد. تنها کافیست، ناحیه‌ی مورد نظر بی‌حس شود. تاثیر داروی بی‌حسی باید تا پایان پیوند باقی بماند تا برداشت فولیکول‌ها و پیوند آنها بدون هیچگونه دردی انجام شود. سه نوع بی‌حسی موضعی، منطقه‌ای و عمومی وجود دارد که برای کاشت مو از بی‌حسی نوع اول استفاده می‌شود. میزان بی‌حسی تزریق شده پیش از کاشت مو هرگونه درد احتمالی را از بین می‌برد. در حقیقت این جنبه‌ی روانی حین پیوند مو است که می‌تواند منجر به اضطراب در شخص شود. برای برطرف کردن این استرس می‌توان از داروی آرام بخش استفاده نمود.

در این مطلب به بررسی موضوع بی حسی سر بعد از کاشت مو و راه‌های درمان آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاع از جزئیات کاشت مو و مراقبت‌های پس از آن همکاران ما در مرکز زیبایی رز پاسخگوی سوالات شما هستند.

راهنمای اینفوگرافیک بی حسی سر کاشت مو

روش های درمان بی حسی سر پس از کاشت مو

تکنیک تامسنت “tumescent” روشی برای بی‌حس کردن پوست سر و آماده سازی برای پیوند مو است. در این روش دوز مشخصی از داروی بی‌حسی به ناحیه‌ی سر تزریق می‌شود. در نتیجه ناحیه‌ی مورد نظر سفت و متورم می‌شود و کار کاشت گرافت‌ها ساده‌تر انجام می‌شود. این روش تا پایان کاشت پوست سر را بی حس می‌کند. یکی از علائمی که معمولا پس از کاشت طبیعی مو در بیماران رایج است، بی حسی سر پس از کاشت مو است. به این ترتیب که تا روزها هیچ احساسی در پوست سر نخواهید داشت. برای درمان بی حسی سر بعد از کاشت مو باید اقداماتی انجام دهید.

روش های درمان بی حسی سر پس از کاشت مو

یکی از راه‌های درمان بی حسی سر بعد از کاشت مو، کاهش تورم ناشی از پیوند است. برای این کار پس از مشورت با پزشک خود می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. سرد شدن ناحیه‌ی کاشت تاثیر منفی بر سلامت فولیکول‌ها ندارد و روشی موثر برای کاهش تورم است.

مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص به بهبودی زودتر و درمان بی حسی کمک می‌کند. اما به‌طور کلی درمان بی حسی نیازی به رعایت پروتکل خاصی ندارد و در کوتاه مدت برطرف می‌شود. این عارضه بخشی از واکنش بدن به جراحت‌های ایجاد شده است که نیاز دارد روال طبیعی خود را برای درمان کامل طی کند.

بی حسی سر بعد از کاشت مو

علت بی حسی سر پس از کاشت مو چیست ؟

یکی از خطرات و عوارض احتمالی کاشت مو وارد شدن آسیب عصبی به اعصاب زیر پوست سر است که می تواند در ناحیه گیرنده، ناحیه اهدا کننده یا هر دو رخ دهد. مهمترین علامتی که بیشتر با آسیب عصبی همراه می‌باشد، بی حس شدن پوست سر است که یک عارضه جانبی شایع در طول دوره نقاهت اولیه به شمار می‌رود و به طور کلی جای نگرانی ندارد.

بعد از مدتی (حدود 4 الی 8 هفته بعد) سوزن سوزن شدن، تیر کشیدن و خارش در نواحی بی‌حس رخ می دهد که تا حدودی ناراحت کننده و تحریک کننده است اما در واقع علائم خوبی هستند زیرا نشان می‌دهند که “حس پوستی” در حال بازگشت به نواحی آسیب دیده است.

اگر پس از گذشت 3 ماه یا بیشتر احساستان بازنگشت و علائم دیگری نیز مانند سیاه شدن یا کدر شدن پوست سر را مشاهده نمودید باید حتما به پزشک خود مراجعه نمایید چراکه می‌تواند ناشی از آسیب عصبی دائمی باشد. البته چنین عارضه جدی تنها در صورتی پیش می‌آید که پزشک کاشت مو و همکاران وی از مهارت و تجربه کافی برخوردار نبوده باشند.

کشیدگی پوست سر بعد از کاشت مو

دو مدل کشیدگی ممکن است پس از کاشت مو ایجاد شود: یک نوع در اثر خشک شدن پوست سر به جهت وارد شدن آسیب‌های جزئی به پوست سر است که با استفاده از شامپوهای مناسب و لوسیون‌های مرطوب کننده تجویز شده توسط پزشک قابل کنترل می‌باشد. این نوع کشیدگی پس از 1 الی 3 ماه بعد از پیوند مو بهبود می‌یابد. در موارد دیگر کشیدگی پوست سر ممکن است ناشی از اتفاقات محیطی مانند کشیده شدن روسری، دستمال سر، کلاه و یا هر نوع پوشش دیگری از روی سر باشد. شما باید بسیار مراقب باشید که از این اتفاقات به دور باشید با این حال اگر ناخواسته اتفاق افتاد، ضمن حفظ خونسردی، با آرامش به معاینه موهای سرتان بدون دخالت دست بپردازید.

در صورتی که هیچ مویی کنده نشده و خونریزی رخ نداده باشد همه چیز رو به راه است در غیر اینصورت بهتر است به پزشک خود مراجعه داشته باشید. این نکته را مد نظر داشته باشید که در صورت کشیدگی‌های لطیف (بدون وارد شدن ضربه یا کشیدگی‌های سنگین) هیچ مشکلی برای فولیکول‌های تازه کاشته شده به وجود نمی‌آید چراکه این فولیکول‌ها حدود 1 الی 2 روز بعد از پیوند در جای خود سفت و محکم می‌شوند.

بی حسی پیوند مو

عوارض آمپول بی حسی کاشت مو

مانند هر تکنیک زیبایی دیگر، کاشت مو نیز با خطر عوارض جانبی خفیفی می‌تواند همراه باشد. بی حسی کف سر ناشی از آمپول‌هاییست که به منظور فراهم نمودن آرامش برای داوطلب و پزشک به فرد تزریق می‌گردد. این آمپول‌ها حاوی داروهای مجازی هستند که اختصاصا برای بی‌حسی‌های موضعی طراحی شده‌اند و اگر به صورت اصولی در مناطق تحت درمان تزریق شوند، عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کنند.

احساس سوزش، گزگز و تیر کشیدن به همراه بی‌حسی موقت از عوارض طبیعی این داروهاست و با گذشت 1 هفته الی 20 روز از ایمپلنت محتمل هستند. ما در کلینیک رز از لیدوکائین کوتاه اثر ترکیبی و بوپیواکائین (bupivacaine) طولانی اثر به عنوان بی‌حس کننده استفاده می‌کنیم و آن‌ها را با اپی نفرین مخلوط می‌نماییم تا اثر و زمان بی‌حسی طولانی شود و همچنین خونریزی حین کاشت به حداقل میزان ممکن برسد. اثر اصلی این ترکیب بی حسی موضعی حدود 12-14 ساعت طول می‌کشد و بعد از آن شروع به دفع از بدن می‌کند.

کاهش طول مدت بی حسی پس از پیوند مو

معرفی راهکارهای کاهش طول مدت بی حسی پس از کاشت مو

تا زمانی که متقاضیان دستورالعمل‌های پس از ایمپلنت را دنبال کنند و طبق شیوه نامه از پوست سر خود مراقبت کنند، عوارض ناشی از داروی بی حسی موضعی باید سریع برطرف شود. بسیاری از زیباجویان گزارش می‌دهند که بی‌حسی سرشان ظرف چند هفته پس از کاشت از بین می‌رود با این حال اگر بی حسی بیشتر از این طول بکشد، لزوماً به این معنی نیست که اعصاب آسیب دیده‌اید. صبر و شکیبایی بهترین راهکاری است که تا زمان بازگشت احساسات کامل به پوست سر می‌توانید انجام دهید و تقریبا هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند اثرات بی حسی را از بین ببرد.

با این حال با مصرف داروهای ضد التهابی که توسط پزشکتان تجویز شده به اضافه استفاده از کمپرس‌های یخ می‌توانید پروسه بازگردادن حس به پوست را تا حدودی سرعت دهید.

مراقبت در دوران بی حسی بعد از پیوند مو

نکات مراقبتی در دوران بی حسی بعد از کاشت مو

در حالت کلی بی حسی یک عارضه جانبی رایج در مراحل اولیه بهبودی بعد از پیوند موی طبیعی است بنابراین اگر زیباجویان بلافاصله پس از درمان حس لامسه کاملی در پوست سر خود نداشتند، نباید دچار وحشت شوند. در این دوران باید از انجام کارهایی که موجب افزایش تورم و التهاب می‌شوند شدیدا خودداری کرد زیرا میزان و مدت بی‌حسی را می‌توانند افزایش دهند. برخی از نکات مراقبتی مهم در این دوره عبارت هستند از:

  1. استراحت کافی: استراحت به ویژه در 24 ساعت اول بسیار مهم است به این ترتیب در این ساعات نباید هیچگونه فعالیتی داشته باشید. پس از گذشت روز اول یا بیشتر می‌توانید برخی از فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید، اما پزشکتان احتمالاً توصیه می‌کند که فعالیت‌های شدیدتر خود را برای مدتی طولانی محدود کنید.
  2. ورزش و فعالیت شدید: اکثر پزشکان توصیه می‌کنند تا حدود دو هفته پس از کاشت مو از انجام ورزش و سایر فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. نکته این است که در این مدت از افزایش بیش از حد جریان خون در پوست سر باید پرهیز نمود، بنابراین باید از برخی فعالیت‌ها و حتی حرکات فیزیکی مانند: خم شدن از ناحیه کمر (به جای آن از زانو خم شوید)، دویدن، دراز و نشست رفتن یا هل دادن و کشیدن اجسام سنگین و هر گونه فعالیت دیگری که باعث افزایش فشار خون در پوست سر می‌شود یا منجر به تعریق شدید می‌گردد باید اجتناب کنید. در حالت کلی ترجیح ما این است که از ورزش‌هایی که منجر به تعریق شدید می‌شوند دوری نمایید.
  3. کنترل تورم: طبیعی است که سر شما بعد از پیوند کمی ورم کند و بی‌حسی با آن همراه شود (به خصوص در در روزهای سوم و چهارم بعد از کاشت). برای جلوگیری از این علائم توصیه می‌کنیم در 7 روز اول سر خود را بالا نگه دارید (یعنی به جای تخت خود بر روی یک صندلی بخوابید تا سرتان بالا بماند)
  4. الکل و نیکوتین: الکل خون را رقیق می‌کند و اجازه نمی‌دهد که خونرسانی پراکسیژن به مناطق بی‌حس سر به درستی انجام شود بنابراین مهم است که در پنج روز اول یا بیشتر پس از پیوند از مصرف آن اجتناب کنید. نیکوتین نیز، به دلیل تأثیرش بر فشار خون و کاهش جریان آن، باید حدود چهار هفته قبل و بعد از ایمپلنت موی طبیعی کنار گذاشته شود.

همانطور که می‌بینید، روند بهبودی و کاهش بی‌حسی سر آنقدرها هم طاقت فرسا و پیچیده نیست. نکات اساسی بالا را دنبال کنید تا بتوانید در کمترین زمان از دست عوارض خلاص شده و از موهایی سالم و پرتراکم لذت ببرید.

بی حسی سر پس از کاشت مو چه مدت ادامه دارد؟

بی حسی سر پس از کاشت مو چه مدت ادامه دارد؟

بی حس شدن سر پس از کاشت مو به نحوی است که برخی بیماران ممکن است تا چند روز احساس کنند بخشی از پوست خود را از دست داده اند. این بی حسی به مرور از بین می‌رود و پوست دچار خارش یا درد بسیار خفیفی می‌شود. این علائم نشان دهنده‌ی واکنش تدریجی اعصاب پوست و برگشت به حالت عادی است. البته مدت زمان فعال شدن اعصاب پوست به روش کاشت مو وابسته است. در کاشت مو به روش fut جراحات ایجاد شده گسترده‌تر از روش fue است.

از این رو مدت زمان ترمیم کامل پوست و پایان بی حسی سر بعد از کاشت مو ممکن است تا چندین روز هم طولانی شود. اما در روش کاشت مو fue به دلیل ظرافت بالای کار و جراحت بسیار کمی که در حین پیوند ایجاد می‌شود، دوره‌ی نقاهت کوتاه‌تر است. در نتیجه‌ مدت بی ‌حسی سر بعد از کاشت مو چندان طولانی نخواهد بود و به مرور برطرف می‌شود.

مدت زمان بی‌ حسی سر بعد از کاشت مو، علاوه بر داروی بی حسی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. ضرباتی که توسط پانچ به پوست سر وارد می‌شود و سوزن‌های ریزی که وارد پوست سر می‌شوند؛ می‌توانند سبب ایجاد بی‌حسی شوند. در برخی از موارد به دلیل ضربات وارد شده توسط پانچ و سوزن‌ها آسیب عصبی رخ می‌دهد و عملکرد عصب‌های سطحی پوست دچار تداخل می‌شوند؛ در اینگونه مواقع زمان بیشتری نیاز است تا بی‌حسی پوست سر برطرف شود. البته بی‌حسی در اثر آسیب‌های عصب‌های سطحی بسیار نارد است.

علتدرمان
جزو عوارض داروی بی‌حسی است.استفاده از کمپرس یخ پس از کاشت، در قسمت پوست سر
ممکن است در اثر ضربات پانچ، پوست سر مدتی بی‌حس شود.رعایت نکات دقیق بعد از کاشت
ممکن است در اثر وارد شدن میکروسوزن‌ها به پوست، پوست سر بی حس شود.جلوگیری از عفونی شدن زخم‎ها
در روش‌های سنتی کاشت طبیعی مو به دلیل برش خوردن پوست، اعصاب محیطی پوست دچار آسیب می شد و در نتیجه پوست سر افراد دچار بی‌حسی می شد.مراجعه به کلینیک‌های معتبر پس از پایان دوران نقاهت در صورت برطرف نشدن بی‌حسی
عفونت زخم‌های پوست سراگر دلیل بی حسی آسیب اعصاب محیطی باشد با طب سوزن برطرف می‌شود.
مراجعه به کلینیک‌های معتبر کاشت بهترین راه جلوگیری از این عارضه است.

درمان درد پشت سر بعد از کاشت مو

درمان درد پشت سر بعد از کاشت مو

با توجه به ضربات متعددی که توسط ابزارهای مختلف طی ایمپلنت مو به پوست سر وارد می‌شود، احساس درد متوسط تا شدید بعد از پیوند بسیار طبیعی است اما به این معنا نیست که قابل کنترل نباشد و شما مجبور باشید درد بکشید. پزشک شما جهت آسایش هرچه بیشتر در روزهای بعد از کاشت موی طبیعی برایتان دارو و پمادهای مختلفی را تجویز می‌کند.

استامینوفن کدئین (یا معادل آن در صورت وجود حساسیت به کدئین) و قرص مسکن ژلوفن معمولاً برای کنترل این نوع درد کافی هستند. خوب توجه نمایید که ناراحتی و درد باید در عرض 48 تا 72 ساعت (2 الی 3 روز) پس از کاشت کاهش یابد و بعد از 1 هفته کاملا قطع شود. افزایش قابل توجه درد پس از این دوره باید شما را وادار کند که با مطب تماس بگیرید زیرا این موضوع اصلا طبیعی نیست و به معنای وجود یک مشکل مانند عفونت است.

عوارض ایجاد بی حسی در کاشت مو

عوارض ایجاد بی حسی در کاشت مو

ممکن است بدن فرد واکنش‌های مختلفی به داروی بی حسی سر بعد از کاشت مو نشان دهد. اما این واکنش‌ها تنها به خارش جزئی یا ایجاد جوش محدود می‌شود. در مجموع بروز عوارض جدی پس از تزریق داروی بی حسی بسیار نادر است. در اغلب موارد، عوارض گزارش شده ناشی از ترس و اضطراب بیمار است. به همین دلیل معمولا برای بیمارانی که دچار استرس شده‌اند، از آرام بخشی خفیف استفاده می‌شود. پس از پیوند طبیعی مو ممکن است به مرور با از بین رفتن اثر داروی بی حسی، احساس درد خفیف یا خارش در پوست احساس کنید. این شرایط کاملا طبیعی است و نباید نگران شوید. با توجه به این امر که داروی بی حسی به صورت موضعی عمل می‌کند، کمترین اثرات روی بدن بجای نمی‌گذارد و ساعاتی پس از پایان کاشت مو، این بی حسی از بین می‌رود.

در گذشته که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گرفت، به عوارض جانبی بیشتری دچار می‌شد؛ اما در حال حاضر به دلیل تزریق بی‌حسی موضعی این عوارض به حداقل رسیده است. فقط در برخی از موارد ممکن است افراد نسبت به داروهای بی‌حسی واکنش‌های آلرژیک نشان دهند که قبل از تزریق نیاز است تا تست حساسیت از افراد گرفته شود.

آسیب عصبی بعد از کاشت مو

اطلاع از عوارض جانبی کاشت مو یکی از دغدغه‌های مهم متقاضیان این شیوه درمانی به شمار می‌آید. همچنین برخی از این متقاضیان به علت وجود برخی شایعات و اطلاعات ضدونقیض رایج در فضای مجازی خواستار آن هستند که بدانند آیا کاشت مو باعث آسیب‌های عصبی می‌شود یا خیر.

در پاسخ به این سؤال می‌بایست اشاره داشت که فرآیند کاشت مو در طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های شگرفی را تجربه نموده است. همچنین ارتقای دانش و تخصص متخصصان پوست و مو از ریسک بروز عوارض جانبی کاشت مو می‌کاهد.

در فرآیند کاشت مو ریسک بسیار پایینی وجود دارد که برخی از رشته‌های عصبی فرد دچار آسیب شوند. در برخی مواقع هم به برخی دلایل ممکن است فرد تا مدت 6 ماه پس از کاشت مو در ناحیه پیوند مو احساس بی‌حسی را تجربه کند.

کسب  آگاهی از فرآیند و پروسه کاشت مو می‌تواند از شمار بسیاری از سؤال‌های متقاضی کاسته و از این رو مطالب رز کلینیک می‌تواند اطلاعات جانبی را به اشتراک بگذارد.

درمان بی حسی پس از کاشت مو در کلینیک رز

کلینیک پوست و مو رز از جمله مراکز معتبر زیبایی در تهران است که با ارائه‌ی مجموعه خدمات زیبایی در خدمت بانوان و آقایان است. کاشت مو از مهم‌ترین خدمات این کلینیک است که تحت نظارت دکتر روحانی و با بهره‌مندی از تجهیزات روز دنیا انجام می‌شود. با توجه به دقت بالای کار و حساسیت‌های موجود در این کلینیک، انتظار رخداد هیچ گونه عوارض و مشکلاتی پس از پیوند طبیعی مو نمی‌رود. از طرفی رعایت نکات پس از کاشت، به بهبود سریع‌تر ناحیه‌ی کاشت کمک می‌کند. دوره‌ی نقاهت پس از پیوند مو تحت کنترل کلینیک خواهد بود و مواردی نظیر درمان بی حسی سر بعد از کاشت مو به دقت بررسی می‌شود. بنابراین می‌توانید با اطمینان خاطر در انتظار رویش موهایی سالم و پرپشت بمانید.

منابع: realselfintechopen

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
بهترین فصل برای کاشت مو | بررسی زمان مناسب برای پیوند مو
نوشتهٔ بعدی
کاشت مو با استفاده از بانک موی دیگران

6 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام عرض ادب من مدت ۵ماهه ک کاشت مو انجام دادم قسمتای پشت سرم حس برگشته ولی هنوز قسمتای جلو سرم بی حسه معمولا چقد زمان میبره تا بی حسی ازبین بره؟ماه اول کاشت ۹۰درصد موهای کاشته شده ریخت الان ک ۵ماه گذشته یمقدار رشد کرده ولی سرم پوسته میشه دست ک میزنم با مو کنده میشه امکان داره ک موها ۲بار بعد کاشت ریزش کنه بعد تو ماه ۶ ۷ دربیاد دوباره؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  • سلام من میخام کاشت کنم پدرم به لیدو حساسیت شدید دارن این حساسیت میتونه ارثی بشه من از کجا باید تست حسایت به لیدو رو بگیرم ؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      قبل از کاشت حتما این موضوع را با پزشک خود در جلسه مشاوره مطرح کنید در صورت لزوم خود پزشک تست را خواهد گرفت و یا شما را برای مراجعه به آزمایشگاه جهت انجام تست راهنمایی خواهد کرد.

      پاسخ
  • ممکنه که استفاده از داروی بی حسی باعث ریزش مو بشود؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید