ابدومینوپلاستی

علت و درمان ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

چنانچه شما نیز جزء آن دسته از افرادی محسوب می‌شوید که با مشکل ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی مواجه هستند، حتما ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید. در این مطلب قصد داریم به طور مفصل در مورد علت ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی و همچنین روش‌های درمان این عارضه صحبت کنیم. تقریبا همه افرادی که عمل ابدومینوپلاستی را انجام می‌دهند، با مشکل ورم شکم مواجه می‌شوند. بدین‌ترتیب لازم دانستیم تا توضیحات مفیدی در این باره را برای شما همراهان عزیز بیان کنیم. امیدواریم که این مطلب بتواند جوابگوی سوالاتی که در ذهن شما وجود دارد باشد. ورم شکم بعد از عمل ابدو ممکن است خود به خود از بین برود و یا در برخی موارد نیاز به مراقبت‌ها و رسیدگی‌های بیشتری داشته باشد. بدن ترتیب بهتر است چنانجه با ورم بدن بعد از عمل جراحی ابدومینوپلاستی مواجه شدید، مراتب را به پزشک خود گزارش دهید.

در صورت نیاز می‌توان به پزشک مراجعه کرد تا بتوان اقدامات لازم را انجام داد که مشکلات جدید‌تری برای شما در آینده به وجود نیاید. عمل ابدومینوپلاستی یک عمل تهاجمی محسوب می‌شود به همین خاطر ممکن است عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد. بدین‌ترتیب هر گونه ورم یا کبودی را باید جدی گرفت تا شاهد عوارض کمتری بعد از عمل ابدومینوپلاستی باشیم.

علت بزرگ شدن شکم بعد از عمل جراحی چیست؟

یکی از مشکلات شایع بعد از عمل ابدومینوپلاستی، ورم شکم است. اصلی ترین علت بزرگ شدن شکم بعد از عمل جراحی تجمع مایعات است. معمولا به دلیل برش‌هایی که در حین جراحی انجام می‌شود، احتباس مایعات رخ می‌دهد. جمع شدن مایعات باعث می‌شود تا شکم بزرگ شود و به اصطلاح دچار ورم شود. با وجودی که ورم بعد از ابدومینوپلاستی امری کاملا طبیعی و شایع است، اما باز هم ممکن است بسیاری از افراد با دیدن چنین حالتی دچار تشویش و نگرانی شوند. بدین‌ترتیب اغلب این افراد به دنبال روش‌هایی برای پیشگیری و درمان این مشکل هستند.

اگر همه مراحل قبل و بعد از عمل را زیر نظر پزشک انجام دهید، ممکن است کمتر از سایر افراد با عوارض و مشکلات ناشی از عمل مثل ورم و کبودی مواجه شوید. اما باز هم احتمال وجود برخی از عوارض ابدومینوپلاستی وجود دارد و باید همیشه در حالت آماده باش برای مقابله با عوارض احتمالی باشیم. علت ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی را پزشک معالج به راحتی می‌تواند تشخیص دهد اما این کار برای افرادی که تخصص کافی در این حوزه را ندارند، کمی دشوار است. بدین ترتیب هرگز بعد از عمل نباید ارتباط خود را با پزشک معالج خود قطع کنیم.

دلایل ورم شکم بعد از ابدو

مطالب بیشتر: ابدومینوپلاستی یا لیپوماتیک

روش‌های پیشگیری از تورم بعد از ابدومینوپلاستی

یکی از روش‌های پیشگیری از تورم بعد از ابدومینوپلاستی یا حداقل کاهش میزان تورم می‌توان انجام داد، پرهیز از نشستن بعد از عمل است. بهتر است حتی‌الامکان در روزهای ابتدایی بعد از عمل، بیمار به حالت خوابیده بماند. در حالت خوابیده باید قفسه سینه کاملا صاف باشد و پاها کمی بالاتر قرار بگیرند. فقط در زمان‌های ضروری بیمار می‌تواند بنشید و بلافاصله دوباره دراز بکشد. این کار می‌تواند در پیشگیری و یا کاهش ورم معده بعد از عمل ابدو تاثیرگذار باشد.

پوشیدن گن‌ های مخصوص

گن‌های مخصوص بعد از عمل ابدومینوپلاستی به گن‌های فشاری معروف هستند. گن‌هایی که استفاده می‌شود نباید خیلی سفت و یا خیلی شل باشند. داشتن حد وسط برای گن‌ها بهترین حالت ممکن است. گن‌ها می‌توانند یک فشار نسبتا ملایم را بر روی شکم ایجاد کنند. این فشار از ایجاد ورم تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی مناسب

اولین نکته‌ای که برای رژیم غذایی بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید به آن اشاره شود، مصرف سبزیجات و میوه‌ها است. البته باید توجه داشته باشید که تا حد امکان میوه و سبزیجاتی انتخاب شود که دارای سدیم نباشند. مصرف نمک باید به حداقل برسد و از خوردن غذاهای شور به طور کامل خودداری نمایید. این نکات ساده را می‌توان به عنوان روش‌های پیشگیری از تورم بعد از ابدومینوپلاستی مورد نظر قرار داد.

مطالب بیشتر: نقاهت بعد از ابدومینوپلاستی

درمان ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

استفاده از داروی ضد التهاب

داروهای ضدالتهاب بسیار زیادی در داروخانه‌ها وجود دارد که هر کدام از آنها دارای ترکیبات مختلفی برای درمان ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی هستند. بهتر است داروهایی انتخاب شوند که ترکیبات گیاهی دارند، زیرا این داروها عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تجویز و نحوه مصرف این داروها باید مستقیما زیر نظر پزشک باشد. مصرف خودسرانه دارو می‌تواند باعث تشدید ورم شکم بعد از عمل ابدو شود.

قدم زدن

قدم زدن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ورم معده بعد از عمل ابدو داشته باشد. البته قدم زدن بهتر است با گام‌های کوتاه و برای مدت زمان کمی انجام شود. این روش باعث می‌شود تا بتوان بیشترین بهره را از قدم زدن برده و به درمان ورم شکم کمک کرد.

نوشیدن آب کافی

کم آبی را می‌توان به عنوان علت ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی معرفی کرد. به همین خاطر باید با مصرف آب کافی از ایجاد چنین مشکلی جلوگیری کرد. اینکه چه مقدار آب نوشیده شود و دمای آب چگونه باشد را بهتر است از پزشک بپرسید. زیرا ممکن است آب بسیار سرد یا ب گرم برای بیمار مشکل ساز شود.

راهکار درمانی ورم شکم بعد از ابدو

مطالب بیشتر: جراحی لاغری شکم و پهلو

بعد از عمل ابدومینوپلاستی بدن تا چند مدت ورم دارد؟

چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای سوالی مثل بعد از عمل ابدومینوپلاستی بدن تا چند مدت ورم دارد؟ نمی‌توان پاسخ دقیقی بیان کرد. روند درمان ورم باید به صورت تدریجی طی شود. معمولا بیشترین میزان ورم بعد از 2 ماه از بین می‌رود. ما بقی ورم نیز با توجه به  علت ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی، ممکن است چند ماه طول بکشد. تورم بسیار جزئی ممکن است در برخی افراد حتی بعد از یک سال وجود داشته باشد. البته این میزان ورم را هر فردی نمی‌تواند به راحتی تشخیص دهد. دکتر خراسانی یکی از متخصصان زبده و کاربلد در حوزه لاغری به شمار می‌رود که می‌تواند با کمترین عوارض ممکن انواع عمل لاغری از جمله ابدومینوپلاستی را انجام دهد.