ورم صورت بعد از کاشت مو – علت باد كردن سر پس از كاشت

متورم شدن صورت پس از کاشت مو

کاشت موی سر به عنوان یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمان ریزش مو و از بین بردن طاسی سر شناخته می‌شود. چرا که بیماران می‌توانند به کمک روش‌های کاشت مو به صورت دائمی به موهایی پرتراکم و زیبا دست یابند. از آنجایی که کاشت مو در دسته متدهای زیبایی قرار دارد زیباجو بعد از اتمام جلسه درمانی می‌تواند با برخی عوارض جانبی احتمالی روبرو شود.

یکی از این عوارض جانبی  ورم صورت بعد از کاشت مو است. البته میزان تورم صورت بعد از کاشت مو به عوامل متعددی بستگی داشته و در صورت رعایت این موارد چندان اذیت کننده نبوده و سریعا برطرف خواهد شد. با توجه به اینکه این موضوع یکی از شایع‌ترین مواردی است که کاندیدهای پیوند مو با آن مواجه می‌شوند در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم به معرفی علت‌ها و درمان ورم صورت بعد از کاشت مو بپردازیم.

اینفوگرافیک ورم صورت بعد از کاشت مو

کلینیک پوست و موی رز مفتخر است که با حضور دکتر روحانی و به کارگیری جدیدترین روش‌های کاشت مو نهایت تلاش خود را می‌کند تا مراحل کاشت مو با کمترین عوارض جانبی و بهترین نتایج ممکن صورت گیرد.

آیا کاشت مو باعث ورم صورت می شود؟

ایجاد تورم در صورت بعد از کاشت مو امری عادی و موقتی است. تورم معمولاً روز دوم تا چهارم بعد از انجام کاشت موی طبیعی ایجاد می شود. تورم بعد از کاشت مو معمولاً در پیشانی ایجاد می شود اما به دلیل جاذبه ممکن است به سمت پلک ها هم حرکت کند. در صورتی که تورم بعد از مدتی کاهش پیدا نکرد حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

دلایل ورم سر بعد از کاشت مو چیست؟

یکی از سوالات بسیار پرتکرار مراجعان کلینیک فوق تخصصی پوست و موی رز این است که آیا کاشت مو باعث ورم صورت می شود؟ تورم بعد از کاشت مو: چه چیزی باعث آن می شود؟

از جمله مهم‌ترین دلایل تورم صورت بعد از کاشت مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  2. عوارض جانبی داروهای بی‌حس کننده
  3. عدم استفاده از دستگاه‌های به روز و جدید توسط کلینیک‌های نامعتبر
  4. عدم انتخاب پزشک متخصص و با تجربه در حوزه کاشت مو
  5. رعایت نکردن مراقبت‌های لازم قبل و بعد از کاشت مو
  6. در صورتی که در انتخاب بهترین کلینیک کاشت مو در تهران حساسیت بالایی به خرج دهید تنها گزینه تاثیرگذار در میزان ورم سر و صورت مراقبت‌های قبل و بعد از آن است. در صورتی که تمامی این نکات با حساسیت بالایی دنبال شوند میزان تورم خیلی کم بوده و باعث آزار و اذیت کاندید کاشت مو نخواهد شد.

آیا این عارضه جدی است؟

به طور معمول تورم در تمامی افراد رخ می‌دهد. اما اگر فردی احساس کرد که میزان تورم او خیلی زیاد بود توصیه می‌شود حتما با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهد.

بسیاری از افراد پس از کاشت مو احساس سرخوشی می‌کنند و فراموش می‌کنند که استراحت نمایند و نکات مراقبتی را جدی بگیرند.

نادیده گرفتن نکات مراقبتی به راحتی می‌تواند باعث تورم در صورت و چشم فرد زیباجو شود؛ اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید. ورم صورت بعد از کاشت مو یک عارضه جانبی نادر است که در برخی افراد ممکن است اتفاق بیفتد و موقتی می‌باشد. گاهی اوقات این تورم می‌تواند تا یک هفته نیز طول بکشد و احساسات بسیار ناخوشایندی را ایجاد نماید. همچنین برای تسکین تورم می‌توان یک کمپرس یخ یا چند عدد یخ که درون پلاستیک ریخته شده‌اند را روی پیشانی فشار داد. همراه با ورم صورت ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز رخ بدهد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌نماییم.

ورم صورت پس از کاشت تا چه زمانی طبیعی است؟

ادم (edema) یا تورم صورت ناشی از احتباس طبیعی بافت و مایع پس از کاشت مو است که غالبا در روز دوم بعد از ایمپلنت مو شروع شده و معمولاً در روز چهارم پس از پیوند به اوج خود می‌رسد. از روز چهارم به بعد تا روز ششم یا هفتم پس از پیوند شروع به کاهش کرده و تقریبا با گذشت 10 الی 12 روز به صورت کامل از بین می‌رود. در این مدت توصیه می‌شود که به نکات گوشزد شده توسط پزشک و یا تیم درمانیتان به طور کامل عمل کنید تا زودتر از وجود عوارض جانبی کاشت رهایی یابید.

عوامل موثر بر شدت ورم صورت پس از کاشت مو

  1. عدم استراحت کافی: بسیاری از افراد پس از کاشت مو آنقدر احساس شادی دارند که فراموش می‌کنند استراحت نمایند و همین می‌تواند باعث تورم در صورت و چشمانشان شود؛ به هر حال اگر این اتفاق افتاد نترسید. در این شرایط استراحت کنید و کمتر سرتان را به جلو یا پایین خم نمایید.
  2. استفاده از کمپرس یخ: برای جلوگیری از تورم صورت و چشم‌ها پس از کاشت مو باید به مدت یک هفته یک بسته کپرس یخ یا یک بسته سبزیجات منجمد شده که در فریزر دارید یا یک کیسه یخ را روی پیشانی خود فشار دهید تا ورم را کاهش دهید.
  3. مصرف داروهای تجویزی پزشک: پس از کاشت مو داروهایی به منظور کاهش شدت تورم به شما داده می‌شود که اگر آن‌ها را به طور منظم و سر وقت مصرف نکنید می‌توانید باعث افزایش شدت تورم شوید.
  4. داشتن رژیم غذایی کم نمک: به مدت محدود و برای حدود 1 ماه سعی کنید از مصرف غذا و خوراکی‌های شور و ترش تا حد امکان پرهیز کنید تا موجب افزایش میزان تورم نشوید.

تورم زیر چشم بعد از کاشت مو

تورم زیر چشم بعد از کاشت مو

در طی مراحل کاشت مو بافت پوست سر تا حدودی دچار آسیب می‌شود. سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این آسیب فعالیت می‌کند و در نتیجه عوارضی مانند تورم سر و صورت در فرد مشاهده می‌شود. تورم و التهاب بعد از کاشت مو طبیعی است و بعد از گذشت یک تا دو هفته به مرور کاهش پیدا می‌کند. در اثر عواملی مانند مصرف مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی، مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و عدم استراحت کافی این تورم افزایش پیدا می‌کند. افرادی که در اثر عوامل متعددی مانند کم خوابی، استرس‌های طولانی مدت، مصرف مشروبات الکلی و … دچار ضعف سیستم ایمنی شده‌اند؛ تورم بیشتری را نسبت به افراد دیگر تجربه می‌کنند.

تورم گردن بعد از کاشت مو

برخی افراد چند روز بعد از کاشت مو شاهد گستردگی تورم و التهاب می‌شوند؛ به طوری که تورم به ناحیه گردن نیز می‌رود. افرادی که شاهد این عارضه هستند؛ ممکن است دچار نگرانی و استرس شوند؛ این در حالی است که تورم گردن مانند تورم چشم و صورت می‌تواند عارضه‌ای طبیعی قلمداد شود؛ به طوری که بعد از پایان دوران نقاهت اثری از این تورم مشاهده نشود. عدم استراحت کافی، ایستادن طولانی مدت روی پا بعد از کاشت مو، خم کردن سر به سمت پایین، گذاشتن یک بالشت در زیر سر هنگام خواب و پایین رفتن سرم‌ها و داروهای بی حسی تزریق شده به سمت پایین موجب این عارضه می‌شود. ممکن است پزشک متخصص برای کنترل التهاب داروهای کورتیکواستروئیدی تجویز کند، مصرف این داروها می‌تواند از التهابات شدید جلوگیری کند.

ورم موقت صورت بعد از کاشت مو

ورم صورت مانند ورم زیر چشم و گردن جزو عارضه‌های موقتی کاشت مو هستند. برای جلوگیری از این التهابات و یا کاهش آنها می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. قرار دادن کمپرس سرد روی پیشانی، خوردن آب به میزان کافی، استراحت مطلق به مدت حداقل 5 روز، قرار دادن دو بالشت در زیر سر و خوابیدن با زاویه 45 درجه می‌تواند به کاهش التهابات کمک کند. از قرار گرفتن در معرض اشعه ی یو وی و قرار گرفتن در محیط‌هایی که از بخار آب اشباع است؛ نیز تا مدتی مشخص دوری کنید. کمبود ویتامین دی و املاح معدنی می‌تواند به شدت التهابات کمک کند؛ قبل از کاشت مو از عدم کمبود ویتامین‌های بدن خود مطمئن شوید.

ورم پیشانی بعد از کاشت مو

تورم پیشانی همراه با تورم پلک‌ها یکی از پیامدهای شایع بعد از ایمپلنت مو به خصوص 2 تا 6 روز پس از است. در برخی موارد این تورم آنقدر شدید می‌شود که فرد نمی‌تواند چشمان خود را به اندازه کافی باز کند و در موارد نادر با اکیموز پلک (سیاهی چشم) همراه است. در این دوره یک هفته‌ای داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید و پرهیزاتی که به شما گوشزد شده را رعایت نمایید. همچنین بهتر است روش‌های فیزیکی عملی همچون موارد زیر را برای مقابله با افزایش ورم پیشانی‌تان انجام دهید:

  1. خوابیدن یا استراحت با سر بالا در زاویه 45 درجه با استفاده از دو یا چند بالش.
  2. استفاده از پارچه، شال یا پیشانی بندهای مخصوص برای محکم بستن پیشانی.
  3. گذاشتن کمپرس یخ روی پیشانی به خصوص طی 36 ساعت اول
  4. عدم مصرف خوراکی و غذاهای شور
  5. عدم خم کردن سر و گردن به ویژه در 1 هفته اول

تورم بعد از کاشت مو: نکاتی برای جلوگیری یا کاهش آن

یکی از عوارض موقت کاشت مو، ورم سر بعد از کاشت مو است. این عارضه موقت به دلیل آسیب­هایی است که کاشت مو به پوست سر وارد می­کند. جمع شدن آب زیر پوست سر به درمان هر چه زودتر زخم­ها کمک می­کند ولی به صورت تورم دیده می­شود. این ورم کمتر از چند ساعت و در بدترین حالت چند روز روی پوست سر دیده می­شود. این عارضه با رعایت چند نکته ساده قابل پیشگیری و یا حتی درمان است. مهمترین نکته در رابطه با این مشکل نداشتن استرس و رعایت کامل موارد بهداشتی است.

عوارض کاشت طبیعی موالتهاب و کبودی
ورم در ناحیه پیوند مو
خارش و پوسته پوسته شدن
دلیل ورم صورت بعد از پیوند مواین عارضه به دلیل دستکاری بافت پوست در حین کاشت رخ می‌دهد.
عوامل موثر بر شدت ورم صورتضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
دستکاری پوست بعد از کاشت مو
عدم رعایت نکات مراقبتی
درمان ورم صورتدر طول روز آب کافی بنوشید.
از فعالیت سنگین در دوره نقاهت بپرهیزید.
داروهای تجویز شده را مصرف کنید.
محل زخم‌ها را دستکاری نکنید.

درمان قطعی ورم بعد از پیوند مو

درمان ورم بعد از کاشت مو

تا اینجا دریافتیم که برخی از زیباجویان به دلایلی که ذکر شد، ممکن است دچار تورم در نواحی مختلف سر و صورتشان شوند، اما آیا راهی برای درمان ورم سر و صورت بعد از کاشت مو وجود دارد؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است، راهکارهایی برای کاهش ورم سر و صورت بعد از کاشت مو وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک: جراح بعد از پیوند مو، مصرف قرص پردنیزون را به شما توصیه می‌کند که تورم را کاهش می‌دهند.
  2. استراحت کافی و اصولی: همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که در چهار روز اول پس از پیوند تا جایی که ممکن است دراز بکشید تا مطمئن شوید که مایعی که طی جراحی در زیر پوستتان جمع شده، از صورت شما خارج می‌شود. به راحتی می‌توانید این کار را با دراز کشیدن روی مبل یا صندلی راحتی انجام دهید.
  3. نوشیدن مقدار کافی آب: نوشیدن آب کافی در طی روز منجر به کاهش میزان تورم نقاط درگیر شده می‌شود.
  4. کمپرس یخ: اعمال کمپرس یخ بر نواحی که دچار تورم شده‌اند می‌تواند سرعت بهبود را به طرز چشمگیری افزایش دهد.
  5. فعالیت‌های ورزشی را موقتا کنسل کنید: افزایش جریان خون ناشی از انجام کارهای سنگین و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند تورم را افزایش دهد. بنابراین حداقل به مدت 10 روز هرنوع فعالیت تمرینی و ورزشی را کنار بگذارید.

ورم صورت بعد از کاشت مو و رفع آن

دیگر روش های از بین بردن ورم صورت بعد از کاشت مو

ورم كردن صورت بعد از كاشت مو از دیگر عوارض موقتی کاشت مو جلوی سر است که معمولا در روزهای سوم و چهارم بعد از پیوند بروز می­‌کند. به منظور کاهش ورم صورت بعد از کاشت مو نیز می‌توان از روش­‌های ذکر شده در بالا استفاده کرد؛ علاوه بر آن‌ها باید به طور ویژه‌ای در هنگام خواب مراقب باشید:

  1. مهم است که به کمر بخوابید (طاق باز) و یک بالش گردنی در پشت گردن خود قرار دهید. این امر گردش یکنواخت خون را تضمین می‌کند و بنابراین رشد مو را در دو طرف نواحی پیوند شده ساپورت می‌نماید.
  2. سعی کنید از خوابیدن به پهلو نیز خودداری نمایید زیرا این امر باعث اعمال فشار در محل پیوند می‌شود و تورم صورت را افزایش می‌دهد.

کنترل تورم و کبودی بعد از کاشت مو

همانطور که گفته شد ایجاد تورم و کبودی بعد از کاشت مو عادی و موقتی است اما می توان زمان بهبودی تورم و کبودی را با رعایت نکات زیر سریعتر کرد:

  1. هر 2 ساعت تکه یخی را بر روی پیشانی خود بمالید. نکته مهمی که در حین این کار باید به آن توجه داشت عدم فشار دادن آن بر روی زخم‌ها است. سعی کنید یخ‌ها را با ملایمت و به صورت آرام بر نواحی متورم بگذارید. این کار را می توانید هر یک ساعت یکبار تکرار نمایید.
  2. در هنگام خواب با استفاده از چند بالش سرتان را در حالت مرتفع قرار دهید. با انجام این کار هم تورم کاهش پیدا می کند و هم از بروز عوارض دیگر جلوگیری می شود.
  3. برخی از دارو ها باعث کاهش تورم می شوند. برای مصرف داروی مناسب با پزشک متخصص کاشت مو خود مشورت کنید.
  4. از کمپرس سرد برای تورم چشم هایتان استفاده کنید. این کار میزان جریان خون در منطقه را کاهش داده و ورم را به تدریج از بین می‌برد.
  5. در معرض سرما قرار نگیرید. سرما ممکن است بر رشد فولیکول های پیوند زده تاثیر بگذارد.
  6. از انجام فعالیت بدنی بیش از حد پرهیز کنید.
  7. سعی کنید تا چند روز بعد از کاشت از خم کردن سر بپرهیزید که تا حد زیادی از ایجاد ورم جلوگیری نمایید. همچنین در حین خوابیدن ارتفاع سر را بالاتر از بدن خود نگه دارید؛ بهترین حالت این است که با زاویه‌ ۴۵ درجه بخوابید.
  8. از دیگر مواردی که در کنترل میزان ورم سر و صورت بعد از کاشت مو نقش دارند مصرف زیاد مایعات است. سعی کنید در طول روز آب زیادی بنوشید همچنین با خوردن غذاهای آبکی و میوه‌ها و سبزیجات بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  9. اگر دوست دارید تا از ایجاد ورم شدید در نواحی سر و صورت بعد از پیوند مو جلوگیری کنید و ورم‌های ایجاد شده سریعا بهبود پیدا کنند از انجام فعالیت‌های سنگین بدنی و ورزش خودداری کنید. ورزش کردن باعث می‌شود فشار زیادی به نواحی کاشت مو و بانک مو وارد شود و در نتیجه تورم زیادی را شاهد خواهید بود.
  10. در صورت اجازه پزشکتان، ماساژ دادن را شروع کنید زیرا سبب بهبود جریان خون می‌شود. به همین دلیل کاندیدهای کاشت مو می‌توانند با ماساژ دادن نواحی اطراف آن می‌توان جریان خون در این مناطق را بهبود بخشیده و تا حد قابل توجهی از بروز تورم جلوگیری کنید. تاکید می شود که در حین انجام این کار از اعمال فشار یا ماساژ به منطقه کاشت مو خودداری بفرمایید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کمتر پیش می‌آید که تورم صورت عاملی جدی و تهدید کننده شود؛ با این حال در صورتی که متوجه شدید تورم صورتتان کم نمی‌شود و یا حتی در حال افزایش نیز هست لازم است که به پزشک خود مراجعه کنید یا با وی تماس بگیرید. البته باید بدانید که میزان تورم در روزهای اولیه بعد از پیوند مو زیاد است و این مقدار در اوایل صبح (هنگامی که تازه از خواب بیدار می‌شوید تا 1 ساعت آینده) در نقطه اوج خود قرار خواهد داشت. در صورتی که تورم شما بعد از گذشت 12 روز از بین نرفت، حتما با پزشک خود ارتباط برقرار نمایید.

منابع: ishrs-htforumishrs

3/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
کاشت مو برای موهای کم پشت در آقایان و خانم ها
نوشتهٔ بعدی
بهترین سن برای کاشت مو چه زمانی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید