قرص های ممنوعه در لیزر – چه داروهایی هنگام لیزر نباید مصرف کرد؟

آیا لیزر موهای زائد با مصرف دارو تداخل دارد؟

لیزر موهای زائد بدن روشی برای رهایی از شر موهای ناخواسته بدن به صورت همیشگی است. به همین دلیل این روزها با استقبال بسیاری از مردم همراه است. البته برای اینکه بتوان از مزایای این روش رفع موهای ناخواسته بهره برد باید یک سری از نکات و مراقبت‌های قبل و بعد از آن انجام شود. از جمله یکی از مهم‌ترین این موارد خودداری از مصرف برخی از داروها در طول مدت لیزر درمانی است. چرا که مصرف این داروها با امواج لیزر تداخل داشته و می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی خطرناک و جبران ناپذیری در بدن شود.

به همین دلیل تاکید می‌شود حتما قبل از شروع به لیزر موهای بدن پزشک خود را از هر دارویی که مصرف می‌کنید مطلع سازید. علاوه بر آن در طول بازه زمانی که قصد ادامه درمان را دارید هیچ دارویی را به صورت خودسر مصرف نکنید. همراه ما باشید تا شما را با مهم‌ترین این داروها و عوارض جانبی ناشی از آن‌ها آشنا کنیم.

مصرف دارو همراه با لیزر موهای زائد

برای اطلاع از هزینه لیزر موهای زائد با مشاورین ما در کلینیک پوست و مو رز تماس حاصل فرمایید.

خط ویژه: 02148679

آیا نتایج لیزر موهای زائد با مصرف دارو ارتباط مستقیم دارد؟

امروزه از بین بردن موهای زاید با لیزر در اکثر کشور‌های دنیا به یک متد بسیار محبوب تبدیل شده است. افراد زیادی اعم از خانم و آقا وجود دارند که از موهای زائد برخی نقاط بدن خود بسیار رنج می‌برند و به همین دلیل به لیزر موهای زائد روی می‌آورند. لیزر موهای زائد از بین برنده موهای ناخواسته به طور نیمه دائم است به طوریکه حدود 70% از موهای مناطق تحت درمان را طی جلسات متوالی و منظم از بین می‌برد. با اعمال اشعه‌های ساطع شده از این دستگاه، موهایی که رشد می‌کنند بسیار ضعیف و نازک خواهند بود. بدن افراد از نظر خصوصیاتی همچون رنگ پوست، جنس مو، ضخامت آن و تعداد موها با یکدیگر متفاوت است.

با این حال به طور کلی لیزر موهای زائد با از بین بردن فولیکول‌های موجود در زیر پوست و یا ضعیف کردن آن‌ها مانع از این می‌شود که این سلول‌های تولید کننده ی مو، موی جدید ایجاد کنند و یا موهای رشد کرده بسیار ضعیف رشد می‌کنند. از بین بردن این فولیکول‌ها در رفع موهای زاید توسط نوری با طول موج مخصوص که منشا آن دستگاه لیزر است، انجام می‌گیرد. حال به جواب این سوال می‌رسیم که آیا دستیابی به نتایج لیزر موهای زائد به مصرف دارو نیاز دارد؟ پاسخ این سوال منفی است!

نتایج لیزر موهای زائد با مصرف دارو

دارو های غیرمجاز برای لیزر مو های زائد

برخی از بیماری‌ها سبب می‌شوند تا کاندیدهای انجام لیزر مو زائد شروع به مصرف داروهایی خاص بکنند؛ اما این افراد باید به محض بروز چنین مشکلاتی از ادامه لیزر درمانی خودداری کنند. چند مورد از معروف‌ترین این داروها عبارتند از:

  1. داروهایی که برای بیماری‌های هورمونی تجویز می‌شوند
  2. داروهایی که برای درمان آکنه تجویز می‌شوند.
  3. قرص‌های هورمونی و ضد بارداری
  4. داروهای ضد التهاب یا همان NSAID
  5. برخی از داروهای ضد حساسیت یا آنتی‌هیستامین‌ها
  6. داروهای ضد افسردگی
  7. داروهای سرطانی

تاثیر قرص اورژانسی بر لیزر موهای زائد

یکی از موضوعات بسیار مهم که متقاضیان لیزر مو‌های زائد باید به آن توجه داشته باشند، بحث ممنوعیت مصرف برخی از دارو‌ها است. برای مثال شاید این سؤال برای شما به وجود آمده است آیا مصرف قرص ال دی در دوران لیزر مجاز است یا خیر. قرص ال دی یکی از قرص‌های ضد بارداری به حساب می‌آید که باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود. در واقع قرص ال دی ترکیبات مشابه با هورمون‌های زنانه دارد که باعث می‌شود تخمک‌گذاری به تعویق بیافتد. در دوران لیزر مصرف هر گونه دارو‌های هورمونی و ضد بارداری به طور کامل ممنوع است چون تأثیر منفی بر روی روند درمان می‌گذارد.

آیا قرص زینک در لیزر موی زائد تاثیر دارد؟

بعضی از افراد برای درمان کم پشتی موی سر از قرص یا مکمل‌های زینک استفاده می‌کنند. شاید شما به تازگی تصمیم گرفته‌اید لیزر مو‌های زائد را شروع کنید ولی از طرف دیگر در حال مصرف قرص زینک برای درمان کم پشتی موی سر هستید و این سؤال مطرح می‌شود که آیا قرص زینک باعث رشد مو‌های زائد می‌گردد یا خیر. به طور کلی باید بدانید که مصرف هر گونه دارو و مکمل‌هایی که برای تقویت رشد مو‌ها تجویز می‌شوند، قطعاً بر روی مو‌های زائد بدن نیز تأثیر خواهند گذاشت چون به هر حال فولیکول‌هایی که در بدن وجود دارند از ساختار یکسان برخوردار بوده هستند و مصرف مکمل‌ها به این معنا نیست که این دسته از ترکیبات فقط بر روی موی سر تأثیر می‌گذارند بلکه تمامی مو‌های بدن را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

اسپیرونولاکتون همراه با لیزر

برخی از دارو‌ها که بر روی سطح هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارند می‌توانند از رشد مو‌های زائد جدید در بدن جلوگیری کنند. برای مثال داروی اسپیرونولاکتون یکی از دارو‌هایی است که غالباً با یک قرص ضدبارداری مصرف می‌شود و از قاعدگی‌های نامنظم جلوگیری می‌کند. این قبیل دارو‌ها سطح هورمون‌های مردانه را کاهش داده و باعث می‌شوند که رشد مو‌های زائد جدید در بدن به شدت کاهش یابد. بنابراین اگر لیزر انجام می‌دهید مصرف این دارو‌ها در صورتی که عارضه‌ای برای شما به همراه نداشته باشد، می‌تواند تراکم مو‌های جدید را به شدت کم کند.

مصرف داروهای حساسیت به نور برای لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد توسط تابش امواج لیزر بر روی پوست انجام می‌شود؛ به این صورت که امواج UV توسط فولیکول‌های مو جذب شده و در نتیجه باعث ایجاد گرما در آن‌ها می‌شود و این ایجاد گرما سبب می‌شود تا چرخه رشد مو مختل شده و به مرور زمان رشد مو متوقف کردد. به همین دلیل مصرف داروهای حساسیت به نور برای لیزر موهای زائد اکیدا ممنوع است و می‌تواند عوارض جانبی بسیار شدید و جبران ناپذیری را برای بیمار به وجود آورد. خوشبختانه لیزر موهای زائد تنها تحت تأثیر تعداد کمی از داروها قرار می‌گیرد و اگر از نوعی دارویی استفاده می‌کنید که می‌دانید حساس به نور نیست، می‌توانید جلسات لیزر درمانی خود را بدون وجود احتمال خطر عوارض جانبی ناشی از دارو ادامه دهید.

با این حال، اگر مطمئن نیستید که آیا دارویی که مصرف می‌کنید حساس به نور است یا نه توصیه می‌شود قبل از شروع درمان با پزشک یا اپراتور خود صحبت کنید. چند مورد از رایج‌ترین داروهای حساس به نور در زیر معرفی شده‌اند:

  1. تتراسایکلین
  2. ایبوپروفن
  3. ناپروکسن
  4. برخی از قرص‌های ضد التهابی ممکن است حاوی عوامل واکنش‌دهنده نوری باشند.
  5. ایزوترتینوئین که نام دیگر آن آکوتان است
  6. رتین
  7. هیدروکلروتیازید
  8. گروهی از داروهای خوراکی ضد بارداری

خطرات مصرف داروهای ضد انعقاد همزمان با لیزر موهای زائد

رقیق کننده های خون یا همان داروهای ضد انعقاد، از جمله داروهایی هستند که از لخته شدن خون به طور غیر طبیعی جلوگیری می‌کنند. این داروها ممکن است باعث شود پوستتان در هنگام اصابت اشعه لیزر موهای زائد بیشتر حساسیت نشان دهد و منجر به خونریزی و کبودی بیشتری شود. اگر داروهای رقیق کننده خون (مانند آسپرین و انوکساپارین) مصرف می‌کنید، باید قبل از لیزر موهای زائد به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف راکوتان همزمان با لیزر موهای زائد

عوارض جانبی احتمالی در اثر مصرف دارو و لیزر موهای زائد به صورت همزمان کدامند؟

بسیاری از افراد برای داشتن بدن بدون مو، لیزر موهای زائد را انجام می‌دهند اما بسیار مهم است که آگاه باشند که برخی از داروهای تجویزی و مکمل‌های غذایی ممکن است روی این روش تأثیر بگذارند و ممکن است عوارض و مشکلاتی را ایجاد کنند که عبارت هستند از:

  1. آنتی بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک‌ها داروهایی هستند که با بیماری‌های باکتریایی مبارزه می‌کنند. به عنوان مثال تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک است که می‌تواند حساسیت پوست به نور را افزایش دهد و خطر آسیب پوست را با لیزر موهای زائد بالا ببرد. اگر آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید، بسیار مهم است که قبل از لیزر موهای زائد به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. راکوتان: راکتون یا آکوتان دارویی است که برای درمان آکنه شدید تجویز می‌شود و با کاهش مقدار چربی تولید شده توسط پوست تاثیر خود را می‌گذارد. آکوتان می‌تواند با حساس‌تر کردن پوست به نور، خطر آسیب‌های پوستی ناشی از لیزر موهای زائد را افزایش دهد، بنابراین قبل از انجام لیزر موهای زائد مصرف آن را کاهش دهید.
  3. رتین آ: Retin A دارویی است که آکنه را درمان می‌کند و ظاهر چین و چروک را به حداقل می‌رساند. این دارو نیز می‌تواند خطر آسیب پوست را پس از لیزر موهای زائد با حساس‌تر کردن پوست به نور افزایش دهد.
  4. مکمل‌های غذایی گیاهی: خار مریم و جینکو بیلوبا دو نمونه از مکمل‌های گیاهی هستند که می‌توانند حساسیت پوست به نور و خطر آسیب پوست را پس از لیزر موهای زائد افزایش دهند. قبل از انجام لیزر موهای زائد، توصیه می‌شود که مصرف مکمل‌های گیاهی را حداقل دو هفته قبل متوقف کنید.

نحوه جلوگیری از عوارض مصرف دارو همزمان با لیزر موهای زائد چگونه است؟

به طور کلی، زمانی که لیزر موهای زائد توسط یک پزشک مجرب و با تجربه انجام شود، یک تکنیک ایمن و کارآمد به حساب خواهد آمد. شما می‌توانید با اجتناب از مصرف داروها و مکمل های خاص و رعایت دستورالعمل‌های قبل و بعد از لیزر، مطمئن شوید که درمان شما ایمن و موثر با خطرات و عوارض جانبی کم است. به منظور دریافت اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید لیست داروهایتان را به پزشکتان معرفی کنید تا در صورت نیاز شما را از مصرف آن‌ها به طور موقتی منع کند.

نتایج مصرف دارو برای ریزش موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش بسیار ایمن برای حذف موهای صورت و بدن است و معمولاً عوارض جانبی خفیفی را به همراه دارد. بسیاری از افراد به دلیل داشتن مشکلات جسمی ‌و یا پوستی مجبور به مصرف برخی داروهای خاص هستند؛ این افراد قبل از لیزر موهای زائد باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنند تا با او در مورد تاثیرات داروها همزمان با لیزر مشورت کنند. این افراد ممکن است دارای مشکلات زیر باشند که برای لیزر موهای زائد مناسب نیستند:

  1. افرادی که بیماری پسوریازیس دارند
  2. خانم‌هایی که باردار هستند
  3. افرادی که تبخال‌های فعال دارند
  4. افرادی که دچار زخم و یا آفتاب سوختگی شدید شده‌اند
  5. افرادی که اختلالات عصبی دارند
  6. افرادی که از مشکل لوپوس، صرع و دیابت رنج می‌برند
  7. افرادی که اختلالات خونریزی دارند
  8. افرادی که بدنشان واکنش شدید به هیستامین‌ها دارد
  9. افرادی که جراحی‌های قبلی مانند لایه برداری شیمیایی انجام داده‌اند
  10. افرادی که بیماری ویتیلیگو دارند

مزیت لیزر موهای زائد نسبت به داروهای ریزش مو

مزیت لیزر موهای زائد نسبت به داروهای ریزش مو چیست؟

در حالت کلی افرادی که از داروهای ریزش مو و یا حساس به نور استفاده می‌کنند، عوارض جانبی لیزر موهای زائد را به صورت جدی‌تر و خاص‌تر تجربه خواهند کرد. خوب است بدانید که داروهای ریزش موهای زائد چون به صورت قرص هستند این ویژگی را ندارند که بتوانند فقط روی فولیکول‌های موهای زائد تاثیر بگذارند و تنها آن‌ها را از بین ببرند، بلکه روی تمامی موهای بدن اثر می‌کنند. هرچند اگر به صورت پماد و موضعی مصرف شوند تاثیر بیشتری خواهند داشت.

دارو‌های از بین برنده‌ی موهای زائد در واقع فقط از رشد موهای زائد جدید جلوگیری می‌کنند و به نتیجه رسیدن با این روش ممکن است ماه‌ها طول بکشد و علاوه بر آن ممکن است برای خانم‌ها نیز اختلالات هورمونی ایجاد کند و عادات ماهانه آن‌ها را نامنظم کند. افرادی که نمی‌توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند و یا استفاده از این دارو‌ها برایشان کار ساز نیست می‌توانند از روش الکترولیز استفاده کنند؛ هرچند بهتر است قبل از انجام این اعمال با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

آیا می‌توان داروهای ضد افسردگی را همزمان با لیزر موهای زائد مصرف کرد؟

داروهای ضدافسردگی نیز معمولاً بدن را به نور حساس می‌کنند، به این معنی که در صورت مصرف آن‌ها احتمالاً نسبت به لیزر موهای زائد واکنش بدی نشان خواهید داد. برخی از این داروها عبارت هستند از:

  1. آمی تریپتیلین
  2. آموکساپین
  3. کلومیپرامین
  4. داکسپین

اگرچه همه داروهای موجود در این لیست به اشعه لیزر واکنش نشان نمی‌دهند، اما برخی از آن‌ها نیازمند بررسی بیشتر توسط پزشک می‌باشند.

مصرف داروهای هورمونی همزمان با لیزر موهای زائد

تعادل هورمونی فقط باید زیر نظر یک متخصص هورمون (غدد درون ریز) با داروهای متناسب برقرار شود. موفقیت آمیزترین نتایج در درمان رشد مو زمانی دیده می‌شود که هر دو درمان هورمونی و لیزر با هم انجام شوند. به این ترتیب اگر داروی هورمونی مصرف می‌کنید باید حتماً تحت نظر متخصصین غدد باشد. داروهایی همچون اسپیرونولاکتون می‌تواند تاثیرات نهایی لیزر موی زائد را بهبود دهد.

مصرف دارو همزمان با لیزر

آیا لیزر موهای زائد با مصرف دارو تداخل دارد؟

به طور خلاصه باید بگوییم که در اکثریت قریب به اتفاق موارد، لیزر موهای زائد تحت تأثیر داروها قرار نمی‌گیرد. با این حال یکی از دلایلی که می‌گویند قبل از انجام لیزر موهای زائد با متخصص رفع موهای زاید باید مشورت کرد این است که پوست یک لایه ی مهم در بدن افراد می‌باشد و شدیدا حساس است. طی این جلسه مشاوره‌ای خواهید فهمید که قبل از انجام لیزر موهای زائد باید از 6 ماه قبل تمامی‌دارو‌های پوستی که برای پوست خود استفاده می‌کنید را کاملاً قطع نمایید. زیرا مصرف برخی از دارو‌های موضعی و خوراکی می‌تواند باعث ایجاد اثرات منفی بر روی نتایج حاصل از لیزر موهای زائد شما شود؛ حتی گاهی دارو‌های طبیعی و گیاهی نیز می‌توانند موجب بروز مشکل شوند.

در آخر توصیه می‌کنیم که اگر دارویی مصرف می‌کنید و مطمئن نیستید که آیا این دارو حاوی عوامل واکنش دهنده با شات‌های لیزر هست یا خیر، قبل از لیزر درمانی با یک پزشک مشورت کنید. شما همچنین می‌توانید سوالات خود در این رابطه را از کارشناسان و پزشکان ما در کلینیک تخصصی پوست و موی رز بپرسید. به همین منظور می‌توانید با مشاورین مرکز تخصصی پوست و مو رز به صورت کاملا رایگان از طریق شماره  02148679 در ارتباط باشید. همچنین می‌توانند از طریق پیام رسان واتس اپ به شماره 09052106009 تمامی سوالات خود در این رابطه و سایر خدمات زیبایی پوست با ما در میان بگذارید.

منبع: myskinclinics

3.4/5 - (12 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
آیا بعد از لیزر مو دوباره رشد میکند؟
نوشتهٔ بعدی
آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی میشود؟ (از شایعه تا واقعیت)

41 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام وقت بخیر برای ریزش مو مکمل آهن و بیوتین میخوریم و تقریبا دوره ی لیزر رو به پایان و در شارژ لیزر هستم این مکمل ها تاثیری دارند؟!

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      مکمل‌های آهن و بیوتین به طور کلی با لیزر موهای زائد تداخلی ندارند. اما همانند مصرف هر نوع داروی دیگری، مهم است که پیش از شروع دوره لیزر موهای زائد یا مصرف مکمل‌ها، با پزشک یا متخصص مرتبط مشورت کنید. پزشک یا تکنسین لیزر موهای زائد می‌توانند به شما راهنمایی دقیق‌تری در مورد تداخل مکمل‌ها با جلسات لیزر ارائه دهند.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر ،من جلسه هفتم لیزرم هستم و برای تقویت مو میخوام از قرص هیر ویت استفاده کنم ،ممکنه این قرص باعث تقویت فولیکول های موهای زائد بدنمم بشه ؟!

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      قرص‌های مکمل مانند “هیر ویت” (Hair-Vit) معمولاً ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر مغذی هستند که به اعتقاد سازندگان آنها ممکن است به تقویت و سلامت موها کمک کنند.
      در مورد تأثیر این نوع مکملات بر روی موهای زائد بدن (مانند موهای دست و پا)، اغلب این مکملات به تقویت موهای سر و ناحیه‌های مشخص مرتبط هستند و تأثیر آنها بر روی موهای زائد بدن به طور مستقیم مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته است.

      پاسخ
  • سلام قرص والپروات سدیم برای تشنج مصرف میکنم آیا در لیزر تاثیر گذاره

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      اطلاعاتی در رابطه با تداخل بین داروی والپروات و لیزر موهای زائد وجود ندارد.
      اگر شما تصمیم دارید از لیزر موهای زائد استفاده کنید و به مصرف داروی والپروات ادامه می‌دهید، بهتر است با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. آنها می‌توانند با توجه به وضعیت دقیق شما و تاریخچه داروها، به شما راهنمایی دقیق‌تری ارائه دهند.

      پاسخ
  • سلام من دو ماه پیش پریودم نامنظم شد و دکتر گفت پلی کیستیک داری و من هم دو ماه قرص ضد بارداری مصرف کردم
    پزشکم رو عوض کردم و ایشون گفتن پزشک قبلی اشتباه تشخیص داده و شما سالمی
    الان من میتونم لیزر انجام بدم با وجود اینکه قبلن قرص میخوردم؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      اگر پزشک جدید شما به تازگی تشخیص داده که شما سالم هستید و پلی‌کیستیک تشخیص داده نشده، و به مصرف قرص ضد بارداری نیازی ندارید. در این صورت، اگر می‌خواهید لیزر برای حذف موهای زائد انجام دهید، احتمالاً نگرانی خاصی وجود ندارد.
      با این حال، باید با پزشک جدید خود در مورد تمام مسائل بهداشتی و تصمیم‌های پزشکی خود صحبت کنید. او می‌تواند بر اساس تاریخچه پزشکی و وضعیت شما توصیه‌های مناسب ارائه دهد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید