نکات ضروری مراقبتی بعد از جراحی لیپوماتیک

اقدامات مراقبتی بعد از عمل لاغری لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یکی از عمل‌های جراحی زیبایی شناخته می‌شود. بنابراین همانند هر عمل زیبایی به یکسری مراقبت‌های بعدی نیاز خواهد داشت. چرا که عدم رعایت مراقبت های بعد از لیپوماتیک می‌تواند عواقب خطرناک و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد. اگر شما یک کاندید برای انجام عمل لیپوماتیک هستید حتما از پزشک خود بخواهید که تمامی مراقبت‌های لازم را با جزئیات کامل توضیح دهد.

سپس نوبت به شما می‌رسد تا موارد گفته شده را به دقت رعایت کرده و بعد از گذراندن دوره نقاهت خود بتوانید بدون کوچکترین عارضه جانبی و نارضایتی از نتیجه کار لذت ببرید. کلینیک تخصصی رز یکی از بهترین‌ها در حوزه انجام عملیات لیپوماتیک است. به همین دلیل در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما همراهان کلینیک پوست و مو رز را با چند مورد از نکات مراقبتی مهم بعد از لیپوماتیک آشنا کنیم.

نتایج و تاثیرات حاصل از عمل لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک یک عمل زیبایی کم تهاجم می‌باشد که با کمترین خطرات و عوارض همراه است. پیکرتراشی برای از بین بردن چربی از نواحی خاص بدن مانند شکم، باسن، ران، بازو‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که از طریق رژیم‌های سخت غذایی و ورزش نتیجه نمی‌گیرد و به اندام ‌ایده‌آل خود نمی‌رسید، می‌توانید از لیپوماتیک استفاده کنید. عمل زیبایی پیکرتراشی گزینه مناسبی برای افرادی است که چربی زیاد در بخش‌هایی از بدن داشته و این چربی‌ها با رژیم غذایی و ورزش آب نشده‌اند.

نتایج حاصل از عمل لیپوماتیک

مراقبت های بعد از آن نقشی اساسی در تضمین بهبودی سریع و نتایج مطلوب ایفا می کند. مراقبت های بعدی مناسب نه تنها اثربخشی عمل را افزایش می دهد، بلکه خطر عوارض را نیز به حداقل می رساند.

دوران نقاهت بعد از لیپوماتیک

بسیاری از کسانی که نمی‌خواهند ریسک دوره‌ نقاهت طولانی مدت جراحی‌های زیبایی را داشته باشند، اکنون می‌توانند با عمل زیبایی لیپوماتیک در کم‌ترین زمان ممکن به نتایج عالی برسند. یکی از مهم‌ترین مزایای پیکرتراشی، دوران نقاهت کوتاه مدت آن است زیرا شدت زخم زیادی در بدن باقی نخواهد ماند. اما با این حال مدت زمان بهبود در هر فرد متفاوت است و به عواملی همچون نوع بی‌حس‌کننده‌ای که استفاده شده، نوع تکنیک درمان شما و منطقه‌ای که مورد درمان قرار گرفته است بستگی دارد.

در طی روند بهبودی، افراد پس از انجام عمل نیاز به پوشیدن گن مخصوص دارند. پوشیدن گن مطابق دستورالعمل بسیار مهم است زیرا تورم را کاهش می‌دهد و به بدن اجازه می‌دهد تا با شکل و فرم جدید خود مطابقت پیدا کند. حداقل از دو هفته باید از ورزش شدید پرهیز کنید.

مراقبت های پس از لیپوماتیک

عوارض و خطرات احتمالی لیپوماتیک

مانند هر عمل جراحی دیگر، لیپوماتیک نیز خطرات احتمالی مانند خونریزی و واکنش به بیهوشی را به همراه دارد. عوارض احتمالی مخصوص پیکرتراشی شامل موارد زیر است:

  • بی نظمی‌های کانتور

در صورتی که الاستیسیته پوست ضعیف باشد، ممکن است پوست دارای برآمدگی‌های موج‌دار و چروکیده باشد.

  • کبودی پوست

این عارضه  می‌تواند تا چندین هفته ادامه‌دار باشد.

  • التهاب

التهاب و تورم پوست ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد.

  • ترومبوفلبیت

التهاب به دلیل لخته شدن خون در ورید سطحی رخ می‌دهد.

  • اثرات بی‌حسی

مناطق تحت درمان ممکن است برای مدت زمان کوتاهی بی‌حس باشند اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا موقتی است.

  • عفونت

به ندرت پیش می‌آید که عفونت پس از لیپوماتیک به وجود آید. استریل نبودن تجهیزات و محیط عمل و همچنین عدم رعایت نکات بهداشتی در دوره نقاهت، شرایط را برای عفونت فراهم خواهد کرد.

  • ایجاد سوراخ‌های داخلی

این حالت خیلی نادر است و تماما به مهارت متخصص در تنظیم عمق سوراخ بستگی دارد

مراقبت های بعد از لیپوماتیک

مراقبت‌های بعد از لیپوماتیک جهت حفظ نتایج، بسیار اهمیت دارد. قبل از پیکرتراشی اطمینان حاصل کنید که مواردی همچون دارو‌های مسکن که توسط پزشک تجویز می‌شوند، لباس‌های راحت و…. به راحتی در دسترس شما قرار دارند. چند مورد از مهمترین نکات مراقبتی بعد از جاحی لاغری عبارتند از:

  1. اینکه ۱۰ روز اول پس از عمل، فرد باید حتماً از دارو‌های آنتی‌بیوتیک تجویز شده را مصرف کند.
  2. استفاده از گن‌های مخصوص پس از لیپوماتیک حائز اهمیت است و باید در هر زمان به جز هنگام دوش گرفتن، پوشیده شود. گن‌های مخصوص تورم را کاهش می‌دهند و روند بهبودی شما را تسریع می‌بخشند. پزشک متخصص معالج شما به شما اطلاع می‌دهند که چه زمانی می‌توانید از پوشیدن گن خودداری کنید.
  3. تعادل استراحت و فعالیت بدنی سبک در مرحله اولیه بهبودی ضروری است. در حالی که اجتناب از فعالیت های سنگین بسیار مهم است، پیاده روی های سبک و حرکات ملایم می تواند گردش خون را بهبود بخشد و به بهبودی کمک کند.
  4. هر دو ساعت یکبار حرکت کنید تا از ایجاد لخته‌های خون جلوگیری کنید. این حرکت شما همچنین به حرکت مایعات در بدن و کاهش تورم کمک خواهد کرد.
  5. به مدت دو هفته بعد از لیپوماتیک از رفتن به استخر‌ها، دریاچه‌ها، وان‌های داغ و… خودداری کنید زیرا در صورت نفوذ آب به سوراخ‌های ایجاد شده توسط لیپوماتیک، احتمال ابتلا به عفونت افزایش می‌یابد.
  6. بسته به ترجیح جراح خود، می‌توانید پانسمان‌های بیرونی را ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از پیکرتراشی خارج کنید. برش‌های شما ممکن است باز باشد یا ممکن است با بخیه بسته شود. اگر نوار‌های استریل بر روی برش‌ها دارید، آن‌ها را در جای خود بگذارید. نوار‌های استریل باید به حال خود ر‌ها شوند و اجازه‌ افتادن خود به خود را پیدا کنند یا آن‌ها توسط جراح شما در مطب خارج می‌شوند.
  7. سعی کنید حتماً لباس گشاد بپوشید.
  8. کبودی خفیف بعد از لیپوماتیک طبیعی است اما به تدریج طی ۱۰ تا ۲۱ روز فروکش می‌کند. دیدن نتیجه نهایی می‌تواند سه تا چهار ماه طول بکشد.نوشیدن آب کافی و مصرف میوه و سبزیجات به رفع سریع‌تر کبودی و التهاب کمک خواهد کرد.
  9.  در ۲۴ ساعت اول استراحت مطلق داشته باشید.
  10. هیدراته ماندن کلید فرآیند بهبودی است. هیدراتاسیون کافی از مکانیسم های درمانی طبیعی بدن پشتیبانی می کند و به دفع سموم کمک می کند. سعی کنید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.

اهمیت ورزش بعد از عمل لیپوماتیک

بعد از اینکه زخم‌های شما بعد از انجام عمل لیپوماتیک به طور کامل بهبود یافت ورزش کردن گزینه بسیار خوبی برای حفظ تناسب اندام شما خواهد بود. به طوری که خیلی‌ها تصور می‌کنند بعد از انجام لیپوماتیک دیگر نیازی به انجام ورزش نیست و تناسب اندام آن‌ها دائمی خواهد بود. اما سوال دیگری که ایجاد می‌شود این است که کی می‌توان انجام فعالیت‌های ورزشی را شروع کرد؟ توصیه می‌شود در سه هفته اول از انجام هر گونه فعالیت سنگین فیزیکی و بدنی خودداری کنید. اما بعد از آن می‌توانید به آرامی شروع به ورزش کردن کنید. بهتر است فعالیت‌های ورزشی سخت بعد از ۶ هفته شروع شود.

علت درد و تورم و راهکارهای درمانی آن بعد از انجام لیپوماتیک

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی که به طور موقت بعد از انجام لیپوماتیک ایجاد می‌شود احساس درد و تورم است. زمانی که اثر بی‌حسی از بدن خارج شود، درد شروع خواهد شد. علت بروز تورم نیز دستکاری بافت‌ها و تجمع مایعات در محل زخم‌ها است. مراقبت بعد از عمل لیپوماتیک اگر اصولی و صحیح انجام شود میزان درد و تورم بسیار کمتر شده و خیلی سریع بهبود پیدا می‌کند. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به مصرف صحیح داروهای تجویز شده، استراحت، رعایت نکات بهداشتی و … اشاره کرد.

اهمیت کنترل وزن بعد از انجام لیپوماتیک

از جمله باورهای غلطی که در خصوص لیپوماتیک وجود دارد این است که افراد تصور می‌کنند انجام آن سبب می‌شود تا همیشه وزنی ثابت و ایده‌آل داشته باشید. در حالی که این یک تصور کاملا غلط بوده و اگر وزن خود را با انجام ورزش‌های اصولی و رژیم غذایی مناسب کنترل نکنید شاهد افزایش وزن بسیاری خواهید بود. پس حتما مراقبت‌هایی که پزشک در خصوص کنترل وزن تاکید می‌کند را به درستی رعایت کنید تا زحمات و هزینه‌های شما هدر نرود. فراموش نکنید که بدون اهمیت دادن به مراقبت پس از جراحی لیپوماتیک احتمال بازگشت به وزن سابق خود دور از انتظار نخواهد بود.

رژیم غذایی مناسب بعد از لیپوماتیک

برای سلامتی داوطلبان لیپوماتیک و تسریع دوران بهبودی، از آن‌ها خواسته می‌شود که تغذیه و داشتن رژیم غذایی سالم را در حین مراقبت‌ های بعد از جراحی پیکرتراشی فراموش نکنند. برای این منظور می‌توانید با خوردن غذاهای آبکی و میوه‌ها، بدن خود را هیدراته نگه دارید. همچنین توصیه می‌شود مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار را برای مدتی کنار بگذارید.

مراقبت از زخم در دوران نقاهت بعد از انجام لیپوماتیک

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی که می‌تواند بعد از انجام لیپوماتیک شما را به دردسر بیاندازد عفونت زخم‌ها است. اما این مشکل با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت اصولی از زخم‌ها، هیچگونه نگرانی برای شما در پی نخواهد داشت. تاکید می‌شود در ۴۸ ساعت اول از برخورد آب به پانسمان‌ها و زخم‌های خود اجتناب کنید. همچنین تا بهبودی کامل، زخم‌ها را با توجه به توصیه پزشک مرتبا شست و شو داده و در تمیز نگه داشتن آن‌ها دقت کنید.

اشتباهات متداول مراقبت های پس از درمان که باید از آنها اجتناب کنید

اجتناب از اشتباهات متداول مراقبت های بعد از آن به اندازه پیروی از مراحل صحیح مهم است. برخی از مشکلات رایج عبارتند از: بی توجهی به داروهای تجویز شده، درگیر شدن در فعالیت های شدید خیلی زود، و عدم مراجعه فوری به پزشک برای مسائل غیرمنتظره.

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
بهترین دکتر لیپوماتیک در ایران (1403)
نوشتهٔ بعدی
معرفی جدیدترین روش جراحی لاغری شکم و پهلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید