آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی میشود؟ (از شایعه تا واقعیت)

ارتباط لیزر موهای زائد با نازایی

یک شایعه بسیار رایج بین مردم در مورد ارتباط لیزر موهای زائد با نازایی وجود دارد که کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز امروز قصد دارد که یک بار برای همیشه آن را حل کند. انجام لیزر موهای زائد در ناحیه بیکینی و سایر نقاط بدن شما نمی تواند باعث ناباروریتان شود. ما می‌دانیم که دوست پسر عموی خواهر دوست شما قسم خورده است که خانمی را می‌شناسد که بعد از لیزر موهای زائد دچار ناباروری شده. اما باید بگوییم که علت ناباروری وی، برخورد اشعه‌های حاصل از لیزر موهای زائد نبوده است.

مواردی مثل بیماری‌های ژنتیکی، اکتسابی و اختلالات هورمونی می‌توانند به راحتی منجر به ناباروری گردند. دکتر الیزابت هیل، متخصص پوست و دانشیار بالینی امریکایی می گوید: هدف متد لیزر موهای زائد، رنگدانه‌های موجود در فولیکول مو است. لیزرهایی که برای این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند، کمتر از یک میلی متر در پوست نفوذ می کند، بنابراین هیچ راهی برای رسیدن این تشعشات بی ضرر به تخمدان‌ها و اندام‌های داخلی بدن وجود ندارد.

آیا لیزر موهای زائد سبب نازایی می‌شود؟

آیا لیزر باعث نازایی میشود؟

حتی اگر این اشعه‌ها به اندام‌های داخلی نفوذ کنند (که هرگز و هرگز این اتفاق نمی‌افتد) به هر حال تاثیر منفی که نتیجه آن ناباروری باشد، نخواهند داشت. اما آنچه که خطرناک است، این است که برای لیزر موهای زائد به جای مراجعه به پزشکان و متخصصان آموزش دیده، به یک فرد بی تجربه مراجعه کنید. با توجه به اینکه دستگاه حذف مو، از اشعه‌های یونیزه کننده مانند UV استفاده نمی‌کند، بنابراین عارضه جانبی جدی نخواهد داشت. پس این موضوع را به گوش دوست پسر عموی خواهر دوستتان برسانید!

آیا لیزر بیکینی باعث نازایی میشود؟

همان طور که اشاره شد هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لیزر موهای زائد بر قدرت باروری خانم‌ها و آقایان تأثیر می‌گذارد با این خال اگر هنوز در این مورد شک دارید و می‌خواهید باردار شوید قبل از شروع جلسات لیزر موهای زائدتان مخصوصا ناحیه بکینی، با یک پزشک مشورت کنید. در اکثر افراد کاهش موفقیت آمیز رشد مو به چندین جلسه لیزر درمانی نیاز دارد که در طی یک دوره حداکثر نه ماهه انجام می‌شود با این حال ممکن است قبل از این که متوجه شوید باردار هستید، یک یا دو جلسه لیزر انجام داده باشید. این جلسات احتمال دارد که شما را در معرض خطرات زیر قرار دهد:

  1. سوزش پوست
  2. رنگ پوست شما تغییر می‌کند
  3. تاول زدن
  4. ماندن جای زخم
  5. رشد مجدد بیش از حد مو (در موارد نادر)

به طور کلی هیچ پزشکی انجام لیزر موی زائد را در دوران بارداری تایید نمی‌کند زیرا ممکن است به دلیل افزایش هورمون‌ها به خصوص استروژن طی این دوران، لکه‌هایی روی بدن مادر ایجاد شود. دلیل دیگر نیز این است که هنوز هیچ مدرکی برای ایمن بودن این روش برای مادر و جنین ارائه نشده است پس بهتر است که ریسک نکنیم و منتظر انتشار مقالات معتبر در این مورد در سال‌های پیش رو بمانیم.

آیا لیزر موهای زائد می تواند مانع از بارداری شود؟

حتما بارها از دیگران شنیده‌اید که لیزر موهای زاید در خط بیکینی منجر به نازایی می‌شود اما همین الان یک نفس آسوده بکشید! حدس بزنید چرا؟ زیرا این باور افسانه‌ای بیش نیست! در واقع لیزر موهای زاید در ناحیه‌ خط بیکینی به هیچ عنوان مانع بارداری شما و یا کاهش قدرت باروریتان نخواهد شد. در جریان لیزر موهای زائد، نور لیزر تنها تا یک میلیمتر از پوست شما نفوذ می‌کند پس هیچ راهی برای نفوذ آن به تخمدان، رحم، پروستات و… وجود ندارد.

حال این فرض محال را در نظر بگیرید که لیزر بتواند حتی به تخمدان شما نفوذ کند! حتی در صورت وقوع این امر نامحتمل، باز هم بارداری شما را تحت الشعاع قرار نخواهد داد و دلیل این امر پر واضح است. زیرا تنها هدف‌های مورد نظر اشعه‌ی لیزر، رنگدانه‌های موجود در فولیکول‌های مو هستند.

لیزر موهای زائد مانع از بارداری می شود؟

رنگدانه‌ها در فاصله ی بسیار کوتاهی از سطح پوست شما قرار دارند؛ بنابراین لازم نیست لیزر برای تابش به آن‌ها مسیری طولانی تا تخمدان شما را طی کند. از طرفی دیگر کار تابش لیزر فقط در کسری از ثانیه صورت می‌پذیرد؛ یعنی حتی اگر احتمال خطر هم وجود داشته باشد، زمان کفاف نخواهد داد. مضاف بر همه‌ی موارد فوق اشعه تابیده شده در جریان رفع موهای زاید هیچ آسیبی به DNA  شما نخواهد رسانید.

لیزر موهای زائد در مردان: آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری می‌شود؟

غیر معمول نیست که آقایان نیز به دنبال راهی موثر به منظور حذف موهای زائد خود در نواحی دستگاه تناسلیشان باشند. دلایل آن‌ها برای این کار متفاوت است (و احتمالاً چندان هم مهم نیست) اما آنچه که مردان می‌خواهند از آن اطمینان داشته باشند این است که لیزر موهای زائد بر قدرت باروریشان یا عملکرد نعوظشان تأثیر نمی‌گذارد. طبق معمول، مباحث رقابتی در مورد تأثیرات لیزر موهای زائد بر قدرت باروری و عملکرد نعوظ مردان وجود دارد در عین حال، به نظر نمی‌رسد که مطالعات علمی یا بالینی چیز زیادی در راستای صحت این ادعاها داشته باشند و در نتیجه، آقایان به دنبال این روش خواهند رفت. به طور کلی ، لیزر موهای زائد بر قدرت باروری یا عملکرد نعوظ مردان تأثیر نمی‌گذارد و در مورد اثرات منفی لیزر موهای زائد بر باروری یا عملکرد نعوظ در مردان هیچ مدرک علمی وجود ندارد.

با این شرط که یک پزشک و تکنسین آموزش دیده با استفاده از تجهیزات لیزری استاندارد این روش را انجام دهد، با از بین بردن موهای زائد دستگاه تناسلی، هیچ تأثیری در تعداد اسپرم مردها و قدرت و نعوظ و باروریشان ایحاد نخواهد شد. واقعیت این است که لیزر موهای زائد، فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد و به عمق پوست نفوذ نمی‌کند و به اندام های داخلی نیز نفوذ نخواهد داشت. این امر در واقع برای هر قسمت از بدن که ممکن است با لیزر هدف قرار گیرد صادق است.

باور های اشتباه افراد در مورد لیزر موهای زائد

لیزر موهای زاید نیز همچون بسیاری دیگر از متدهای مراقبت از زیبایی همیشه قربانی باورهای اشتباه عوام بوده است. در ذیل هفت شایعه‌ای که در مورد لیزر موهای زائد زیاد می‌شنویم آورده شده است:

  1. لیزر موهای زائد منجر به آسیب اندام‌های داخلی بدن می‌شود.
  2. رفع موهای زاید منجر به نازایی می‌شود.
  3. لیزر موهای زائد به بروز سرطان منتهی می‌‌شود. توصیه می کنیم مقاله ” لیزر موهای زائد و سرطانرا مطالعه کنید.
  4. افراد سیاه پوست هیچگاه نمی‌توانند از لیزر مو زائد بهره ببرند.
  5. تنها با یک جلسه لیزر موهای زائد به نتیجه‌ی دائمی خواهید رسید.
  6. هر کسی می‌تواند با لیزر پوست شما را مو زدایی کند.
  7. روش لیزر موهای زائد فقط روی پوست صورت جواب می‌دهد.

متأسفانه همانطور که خودتان حدس زده‌اید، این باورها هیچ پایه و اساسی جز شایعه ندارند. اما چگونه می توان در مقابل این شایعات و افسانه ها ایستاد؟ شما تنها یک راه دارید! از طریق منطق وارد عمل شده و با متخصصین امر مشاوره نمایید و زیبایی و لطافت پوست و آسودگی از شر موهای زاید خود را قربانی این کژ اندیشی‌ها نکنید. برخی از افراد عقیده دارند که لیزر موهای زائد باعث بروز برخی عوارض شدید می‌شود اما تا به حال هیچ مطالعه‌ای نتوانسته این ادعا را ثابت کند. این روش تنها ممکن است باعث عوارض بسیار خفیف و موقت مانند التهاب، قرمزی و تحریک پوستی گردد که هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان هستند.

مراحل انجام لیزر موهای زائد به چه صورت است؟

از لیزر برای از بین بردن مو‌های زاید کل بدن استفاده می‌شود اما عمده تاثیر آن را می‌توان در این نواحی مشاهده نمود:

  1. صورت
  2. پا
  3. بازو
  4. ناحیه بیکینی
  5. زیر بغل

در روش لیزر موهای زاید دقت دستگاه به قدری است که می‌تواند موهای تیره و ضخیم را هدف قرار دهد. طی این متد شگفت انگیز آسیبی به پوست اطراف ناحیه‌ تحت درمان نخواهد رسید و تنها فولیکول‌ها مناطق مورد نظر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگر شاغل و از نظر زمان در مضیقه هستید، مراکز لیزر موهای زائد بهترین گزینه‌ها را برای مو زدایی در اختیارتان خواهند گذاشت. نحوه انجام لیزر موهای زائد به این صورت است که ابتدا باید ناحیه مورد نظر شیو شود.

اصلاح موهای این مناطق باید توسط تیغ انجام شود و از اپیلاسیون و وکس به شدت خودداری نمود. سپس اپراتور قدرت اشعه و میزان گرمای آن را تنظیم می‌کند و بعد از آن، مناطق تحت درمان را با ژل‌های روان کننده می‌پوشاند. در این مرحله، لیزر موهای زائد شروع می‌شود و برخورد اشعه به پوست تنها در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد. در روش رفع موهای زاید هر پالس لیزر در آن واحد، تعداد زیادی از موهای زائد را از بین می‌برد.

در جریان لیزر موهای زاید نواحی کوچکی مانند پشت لب تنها در یک دقیقه قابل درمان هستند؛ بالطبع مو زدایی از پشت بدن و پا‌ها مستلزم صرف زمان بیشتری خواهند بود. به طور کلی لیزر موهای زائد ممکن است تا یک ساعت هم به طول بینجامد. اشعه‌های ساطع شده از دستگاه می‌توانند در هر ثانیه تقریبا موهای یک‌ چهارم ناحیه‌ مورد نظر را از بین ببرد.

مراحل لیزر موی زائد در کلینیک

عوارض جانبی و خطرات لیزر موهای زائد

بروز عوارض جانبی ناشی از لیزر موهای زائد به چند عامل ذیل بستگی دارد:

  1. رنگ مو
  2. نوع پوست
  3. برنامه‌ درمانی
  4. انجام مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر موهای زائد

با توجه به این عوامل، عمده عوارض جانبی ناشی از لیزر موهای زائد عبارتند از:

  1. سوزش پوست
  2. ناراحتی موقتی
  3. ورم
  4. کبودی

البته این علائم چندان جدی و نگران کننده نیستند و ظرف چند ساعت از بین خواهند رفت. همچنین از دیگر عوارض جانبی لیزر موهای زائد می توان به تغییر رنگ رنگدانه‌ها اشاره کرد و احتمال دارد که لیزر به طور موقت، به روشنی یا تیرگی پوست منجر گردد. روشنی پوست بیشتر زمانی رخ می‌دهد که شما پیش و پس از از بین بردن موهای زائد در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید؛ همچنین اگر پوست تیره‌ای دارید پس از لیزر موهای زاید، پوست بدنتان روشن‌تر خواهد شد.

پیشگیری و کنترل عوارض جانبی لیزر موهای زائد

به طور کلی پیش از موزدایی به روش لیزر موهای زائد لازم است که به چند نکته توجه کنید. لیزر موهای زائد مقوله‌ای فرا‌تر از موزدایی رایج می‌باشد؛ به عبارت دیگر لیزر موهای زاید یک متد پزشکی و مستلزم آموزش‌های کافی می‌باشد. بنابراین برای کاهش ریسک ناشی از لیزر موهای زائد، در ابتدا از صلاحیت و کیفیت کاری پزشک یا تکنسین مربوطه اطمینان حاصل کنید. شش هفته پیش از لیزر موهای زائد بدن خود، از روش‌های مو‌‌ زدایی زیر اکیدا اجتناب نمایید:

  1. استفاده از موچین
  2. استفاده از موم (اپیلاسیون)
  3. الکترولیز

همان طور که می‌دانید اشعه لیزر موهای زاید، ریشه‌ی موهای شما را هدف قرار می‌دهد بنابراین اگر شما ریشه‌ موهای خود را به سه روش فوق از بین ببرید، لیزر موهای زاید دیگر اثربخش نخواهد بود. همچنین مورد دیگری که باید پیش از لیزر موهای زائد رعایت کنید، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم و شدید خورشید است. به این ترتیب توصیه می‌کنیم که تا شش هفته قبل از انجام لیزر موهای زاید در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید چرا که این کار مانع از اثربخشی حداکثری لیزر موهای زاید خواهد شد.

لیزر موهای زائد در کلینیک پوست و مو رز

مرکز زیبایی رز از بهترین کلینیک‌های حرفه‌ای و متخصص پوست و مو در ایران استکه در زمینه لیزر موهای زائد به جهت استفاده از بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا، پیشتاز است. زیباجویان گرامی در صورت تمایل به منظور کسب اطلاعات کامل در رابطه با دستگاه‌های لیزر مو و قیمت آن می‌توانند با مشاورین مرکز تخصصی پوست و مو رز به صورت کاملا رایگان از طریق شماره  02148679 در ارتباط باشند. همچنین می‌توانند از طریق پیام رسان واتس اپ به شماره 09052106009 تمامی سوالات خود در این رابطه و سایر خدمات زیبایی با ما در میان بگذارند و یا یک نوبت حضوری با پزشک باتجربه و ارزشمند کلینیک رز ترتیب دهند.

منبع: allure

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
قرص های ممنوعه در لیزر – چه داروهایی هنگام لیزر نباید مصرف کرد؟
نوشتهٔ بعدی
قیمت لیزر موهای زائد صورت و بدن 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید