کاشت مو

همه چیز درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک

یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که اغلب زنان با آن مواجه می‌شوند سندرم تخمدان پلی کیستیک است. این بیماری که با نام انگلیسی (Polycystic ovary syndrome) شناخته می‌شود نوعی اختلال هورمونی محسوب می‌شود. به خصوص در دوران باروری ابتلا به این بیماری در زنان شایع‌تر است. این موضوع همانند بسیاری از بیماری‌ها دارای عوارض جانبی و مشکلات بسیار زیادی برای افراد خواهد بود. از جمله این مشکلات می‌توان به دوران قاعدگی طولانی مدت یا نامنظم، افزایش ناگهانی وزن، بیماری‌های قلبی و دیابت اشاره کرد. علاوه بر آن سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو با یکدیگر ارتباط مستقیم داشته و سبب ایجاد ناراحتی افراد از ظاهر خود می‌شود. اگر تمایل دارید تا به صورت دقیق‌تر و جزئی‌تر به پاسخ سوال‌های خود در خصوص سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک چه علائمی دارد برسید شما را به خواندن مطالب این مقاله دعوت می‌کنیم.

از کجا بفهمیم تخمدان پلی کیستیک داریم ؟

یکی از شایع‌ترین سوالاتی که ذهن اکثر زنان را به خود درگیر می‌کند این است که از کجا بفهمیم تخمدان پلی کیستیک داریم؟ خوشبختانه این بیماری با عوارض جانبی مشخصی همراه است. در نتیجه افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند می‌توانند خیلی سریع به مشکل خود پی برده و نسبت به درمان آن اقدام کنند. از جمله شایع‌ترین نشانه‌های این بیماری عبارتند از:

• دوران قاعدگی نامنظم که با درد شدید و اذیت کننده همراه خواهد بود.
  • افزایش میزان هورمون اندروژن در بدن که سبب افزایش موهای زائد می‌گردد.
  • افزایش ناگهانی وزن و عدم کنترل آن
  • ریزش موی سر
  • کاهش تعداد دوره‌های قاعدگی در طول سال (کمتر از ۸ نوبت در سال)
  • ایجاد آکنه و جوش‌های چرکی بر روی پوست
  • احساس درد در ناحیه کمر
  • ایجاد مشکلات مربوط به بارداری

ناگفته نماند که رخ دادن هر یک از این علایم دلیل جدی و صد در صدی بر داشتن تخمدان پلی کیستیک نیست. چرا که این نشانه‌ها می‌توانند نمایانگر نوع دیگری از بیماری‌ها نیز باشند. برای اطمینان بیشتر و تشخیص دقیق بیماری شما که سبب این قبیل از مشکلات می‌گردد حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و آزمایشات هورمونی و خونی لازم برای این منظور را انجام دهید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و چاقی

با مبتلا شدن به سندروم تخمدان پلی کیستیک میزان کنترل انسولین موجود در بدن مختل می‌گردد. در نتیجه بدن توانایی تبدیل قند و نشاسته بدن به انرژی را از دست می‌دهد. بنابراین فرد بیمار شاهد افزایش میزان چربی‌ها در نواحی شکم و پهلو می‌‌شود. البته نباید فراموش کرد که چاقی علاوه بر ایجاد ظاهری ناخوش‌آیند در اندام زنان سبب می‌شود تا احتمال ایجاد بیماری‌هایی نظیر قلبی و عروقی و کبد چرب نیز افزایش یابد. برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌شود همیشه اهمیت زیادی به رژیم غذایی خود دهید و مصرف میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار را بر مصرف قند و شکر در الویت قرار دهید. همچنین ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی را در الویت اول خود قرار دهید. افرادی که از بیماری سندرم پلی کیستیک رنج می‌برند نمی‌توانند کنترل بالایی بر وزن خود داشته باشند. چرا که افزایش وزن در آن‌ها در مقایسه با سایر افراد خیلی سریع‌تر انجام می‌شود. به طوری که در برخی افراد می‌توان شاهد افزایش بی دلیل وزن نیز بود. به همین دلیل این افراد در مقایسه با سایرین به مراقبت‌ها و رژیم غذایی سالم‌تر بیشتری نیاز دارند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و بارداری

اغلب زنان با مشکل نازایی و عدم بارداری، به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند. چرا که این بیماری سبب می‌شود تا تعادل هورمونی در بدن با مشکل مواجه گردد و در نتیجه توانایی باروری زن مختل گردد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکان می‌توانند با تشخیص به موقع و به کمک داروهای لازم تخمدان‌های پلی کیستیک را درمان کرده و در نتیجه بیمار از مهم‌ترین عارضه جانبی آن که ناباروری است نجات یابد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و بارداری

تخمدان پلی کیستیک و کمردرد

سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک در بسیاری از افراد با کمردرد همراه است. البته این کمردرد تا حد بسیار زیادی به مشکلاتی که در دوران قاعدگی ایجاد می‌شود مربوط می‌گردد. چرا که زنان با تخمدان پلی کیستیک قاعدگی‌های بسیار نامنظمی را که با درد شدید همراه است تجربه می‌کنند. این درد می‌تواند به نواحی کمر نیز انتقال یابد. در نتیجه کمردرد به مشکلی جدی و اذیت کننده تبدیل شود. البته با درمان تخمدان پلی کیستیک، کمردردها به کلی بهبود یافته و شما سلامت قبلی خود را به دست خواهید آورد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو

یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض جانبی که به همراه سندرم تخمدان پلی کیستیک ظاهر می‌شود مشکل ریزش مو است. چرا که این مشکل از لحاظ روانی نیز تاثیر منفی زیادی بر روی افراد می‌گذارد. البته اگر مشکل ریزش مو در افراد خفیف باشد با درمان کامل این بیماری از بین خواهد رفت. اما اگر شدید باشد احتمال داشتن موهای کم وشت به صورت همیشگی وجود خواهد داشت. یکی از موثرترین روش درمانی برای از بین بردن این مشکل استفاده از یکی از روش‌های کاشت مو می‌باشد. کلینیک رز آماده خدمت به بیمارانی است که از چنین مشکلی شکایت دارند. شما می‌توانید با خیال راحت به کلینیک زیبایی رز مراجعه کرده و از خدمات پیوند مو با استفاده از بهترین و به روزترین دستگاه‌ها و روش‌ها که توسط در دکتر روحانی انجام می‌شود بهره ببرید. کلینیک پوست و مو رز با اختلاف یکی از بهترین مراکز برای انجام کاشت مو طبیعی در تهران و حتی کل ایران است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو

آیا تخمدان پلی کیستیک خطرناک است ؟

تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که اکثر زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بعد از اینکه زنان از مبتلا شدن به چنین بیماری آگاه می‌شوند دچار تنش و استرس می‌شوند. در صورتی که شما نیز نگرانی‌های زیادی در مورد این این بیماری دارید باید بگوییم که سندرم تخمدان پلی کیستیک به تنهایی خطرات جدی برای بیمار ندارد. اما عوارض جانبی احتمالی نظیر چاقی، بیماری قلبی، کبد چرب و … که می‌تواند به دنبال داشته باشد خطرناک خواهد بود. پس اگر احساس می‌کنید شما نیز به چنین بیماری مبتلا شده‌اید همین الان نسبت به تشخیص و درمان آن اقدام کنید تا از خطرات بعدی ناشی از آن در امان بمانید.

درمان پلی کیستیک تخمدان

همان طور که گفته شد این سندرم با مشکلات و عوارض جانبی خطرناک و اذیت‌کننده‌ای همراه خواهد بود. به همین دلیل درمان پلی کیستیک تخمدان برای زنانی که از این بیماری رنج می‌برند بسیار واجب است. از جمله مهم‌ترین و موثرترین راهکارها برای درمان پلی کیستیک تخمدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تغییر سبک زندگی خود از شکل ناسالم به سالم
  • مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری به تجویز پزشک
  • مصرف داروهای ضد هورمون مردانه با صلاح‌دید پزشک
  • مصرف داروی تنظیم کننده میزان هورمون پروژسترون
  • مصرف داروی مت فورمین
  • مصرف داروهای ضد استروژن مثل کلومیفن
  • مصرف داروی تنظیم‌کننده تخمک‌گذاری در بدن مثل لترزول

توجه داشته باشید که تمامی داروهای پیشنهاد داده شده باید بعد از انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم توسط پزشک مربوطه مصرف گردد. درمان خودسرانه این بیماری نه تنها مفید نبوده بلکه می‌تواند سلامت شما را به کلی مختل کرده و به خطر بیاندازد. در صورتی که مشکلات دیگر بیمار از جمله چاقی، ناباروری، کمردرد، ریزش مو و … وابسته به این بیماری باشد بعد از تکمیل دوره درمان آن‌ها نیز از بین رفته و شما به طور کلی به سلامت جسمی خود خواهید رسید.