پوست و مو

ریزش موی تیروئیدی ؛ مهم ترین روش های درمانی

ریزش مو در افراد مختلف منشا و دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. اختلالات ژنتیکی، شرایط محیطی، استرس و مشکلات عصبی و بیماری از مهم‌ترین این دلایل هستند. ریزش مو می‌تواند هشداری بر نقص عملکرد یکی از ارگان‌های بدن باشد. در واقع یکی از واکنش‌های بدن در مقابل برخی بیماری‌ها، شکننده شدن مو و ریزش آن است. کم کاری تیروئید یا پرکاری آن می‌تواند مقدمه‌ای برای شروع ریزش مو باشد. حال شاید بپرسید ارتباط بین تیروئید و ریزش مو چیست و چگونه می‌توان ریزش موی تیروئیدی را تشخیص داد؟ این مطلب با بیان مطالبی نظیر علائم کم کاری تیروئید و پرکاری آن و راه‌های درمان به پاسخ سوالات شما می‌پردازد.

تاثیر تیروئید در ریزش مو

غده‌ی تیروئید تولید کننده‌ی هورمون های تیروئیدی تری یودوتیرونی (t3) و تیروکسین (t4) است. هورمون‌های تیروئیدی یا تیروکسین‌ها با ترشح مقدار مشخصی ید به عنوان یک کنترل‌گر، سرعت عملکرد سلول‌های بدن را تنظیم می‌کنند. حال فرض کنید این سیستم کنترل‌گر دچار اختلال شود؛ زمانی که ترشح هورمون‌های تیروئیدی بیش از حد معمول باشد، سلول‌های بدن با سرعتی بیش از حد نرمال کار می‌کنند. برعکس زمانی که ترشح هورمون‌ها کند می‌شود، سلول‌ها به آرامی کار می‌کنند. مورد اول به پرکاری تیروئید و حالت دوم به کم کاری تیروئید معروف است. اما چگونه می‌توانیم کم‌کاری یا پرکاری تیروئید را تشخیص دهیم؟ در ادامه با متداول‌ترین علائم پرکاری و کم‌کاری تیروئید آشنا خواهید شد:

درمان ریزش موی تیروئیدی 1

مهم‌ترین علائم کم کاری تیروئید

کاهش ترشح هورمون‌های تیروئید منجر به کند شدن سرعت عمل سلول‌های بدن می‌شود. در نتیجه افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید معمولا با مشکلاتی نظیر کاهش ضربان قلب، مشکلات روده‌ای، کبدی و چاقی مواجهند. از مهم‌ترین علائم این بیماری می‌توان به کاهش سوخت‌وساز بدن و چاقی اشاره کرد. اما ریزش مو شاهد دیگری بر کم‌کاری تیروئید است: چرا که فولیکول‌های مو نیز توسط هورمون‌های تیروکسین کنترل و محافظت می‌شوند. زمانی که ترشح این هورمون‌ها کمتر از حد معمول باشد، شاهد ضعیف و شکننده شدن مو خواهید بود. یبوثت، افسردگی، خشکی پوست و مو، پراشتهایی، استرس و بزرگ شدن غده‌ی تیروئید از علائمی است که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان ریزش موی تیروئیدی 2

مطالب بیشتر: بیماری آلوپسی چیست

مهم‌ترین علائم پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید همانند کم‌کاری آن دارای عوارض و مشکلات متعددی است که در صورت عدم درمان بموقع خطرناک خواهد بود. سرعت عمل بیش از حد نرمال سلول‌ها منجر به افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود. نتیجه آنکه فرد پر اشتهاتر می‌شود و به سرعت احساس گرسنگی می‌کند. زمانی که بیشتر غذا می‌خورید، قاعدتا باید چاق شوید؛ در حالی که فرد مبتلا به تیروئید پرکار به مرور لاغرتر می‌شود. افزایش ضربان قلب، تعریق بیش از حد، احساس خستگی، بی حوصلگی و پرخاشگری از علائم رایج پر کاری تیروئید است. اما ریزش مو شاید محرزترین علامت پرکاری تیروئید باشد. برهم خوردن تعادل هورمون‌های تیروکسین بر سلامت موها به شدت تاثیرگذار است. بنابراین زمانی که با ریزش موی شدید مواجه هستید، پزشک شما یکی از احتمالات را به مشکلات تیروئیدی نسبت می‌دهد. اما آیا ریزش موی ناشی از تیروئید برگشت پذیر است؟

چگونه ریزش مو حاصل از تیروئید را تشخیص دهیم؟

اگر بنا به تشخیص پزشک متخصص خود به ریزش مو حاصل از تیروئید گرفتار شده‌اید، این بخش از مقاله برای شما جذاب‌تر خواهد بود:
قدرت فولیکول‌های مو در بازسازی و رشد مو به حضور سلول‌های بنیادی در کیسه‌های فولیکول مو برمی‌گردد. این سلول‌های بنیادی هستند که به بازسازی بافت‌ها کمک می‌کند. از طرفی هورمون‌های تیروکسین تنظیم کننده‌ی تحرک سلول‌های بنیادی هستند. زمانی که تداخلی در ارسال هورمون‌های تیروکسین رخ دهد، متابولیسم سلول‌های بنیادی نیز دچار اختلال شده و ریزش مو اتفاق می‌افتد. طولانی شدن بیماری‌های تیروئیدی منجر به بروز  آلوپسی آره آتا و طاسی سر می‌شود. پس برای درمان این مشکل ابتدا باید منشاء بیماری از بین رود. از مهم ترین علائمی که بر اثر مشکلات تیروئید در مو رخ می دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ریزش موی پراکنده: کم پشتی یکنواخت یا کاهش تراکم مو در کل سطح سر
– تغییر بافت مو: بافت موی خود را بشناسید. بافت موی تیروئید پرکار خشک و شکننده است؛ در مقابل بافت کم‌کاری تیروئید نازک و نرم است.
– تلوژن افلوویوم “Telogen Effluvium” نوعی از مشکلات شایع ریزش مو است که از علائم اختلال تیروئید محسوب می‌شود.
– بعد از استحمام و هنگام خشک کردن مو بیش از 100 تار مو روی حوله می‌بینید.
– هنگام شانه کردن موی خود ریش زیادی مشاهده می‌کنید.
سفید شدن مو: این دلیل کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما با توجه به ضعیف شدن فولیکول‌های مو این احتمال نیز پیش‌بینی می‌شود. اما به طور قطع نمی‌توان بین کم کاری تیروئید و سفیدی مو رابطه‌ای تعریف نمود.

مطالب بیشتر: کاشت مو بدون درد و خونریزی

مهم‌ترین روش‌های درمان ریزش مو حاصل از تیروئید

ریزش موی ناشی از تیروئید با کنترل ترشح هورمون‌های تیروئیدی قابل درمان است. به عبارتی در مراحل ولیه‌ی ریزش مو، موهای ریخته شده قابل برگشت هستند. اما زمانی که این مشکل شدید‌تر شود، باید روش‌های درمان دیگری اعمال شود. روش‌های متعددی برای درمان این مشکل در سراسر دنیا وجود دارد.

طب آیورودا

طب آیورودا یکی از روش‌های سنتی درمانی است که با کمک گیاهان دارویی به درمان ریزش مو حاصل از تیروئید می‌پردازد. گیاهان آیورودایی فعالیت غده‌ی تیروئید را منظم و سلول‌های بنیادی را برای رشد مجدد مو تقویت می‌کنند. استرس ناشی از عدم تعادل هورمون‌های تیروئیدی مرحله‌ی استراحت فولیکول‌های مو را طولانی‌تر می‌کند؛ در نتیجه رشد مو را به طور موقت به تعویق می‌اندازد. روغن‌های آیورودا چرخه رشد موهای شما را مجددا به حالت عادی برمی‌گرداند.

تقویت آهن بدن

سطح فریتین با میزان ذخایر آهن بدن شما مرتبط است. محققان در رابطه با ریزش موی تیروئیدی و سطح آهن بیماران به نتایج جالبی دست یافتند. بنابراین تحقیقات مشکلات تیروئیدی می‌تواند بر سطح فریتین بدن تاثیرگذار باشد؛ که این خود عاملی برای ضعف ریشه ی مو و ریزش آن خواهد بود.

درمان کمبودهای ویتامینی

کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن حتی بدون وجود مشکل تیروئید نیز منجر به صعیف شدن مو و ریزش آن می‌شود. با انجام آزمایش خون می‌توانید از کمبود این عناصر در بدن آگاه شوید و نسبت به مصرف مکمل‌ها اقدام کنید. البته لازم به ذکر است این اقدام باید تحت نظر پزشک صورت پذیرد. ویتامین‌های A، C، E، B-7 (بیوتین) و B کمپلکس و عناصر روی، مس، آهن و کوآنزیم Q10 بر رشد مو موثرند. مولتی ویتامین‌ها به رشد و تقویت موهای شما کمک می‌کنند. اما مصرف بیش از حد آنها نتیجه‌ی عکس خواهد داشت.

مطالب بیشتر: اسکالپ موی سر

تغذیه‌ی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم متشکل از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدارت و … کلید اصلی سلامتی شماست. این رژیم غذایی باید متناسب با نوع کم‌کاری یا پرکاری تیروئید بدن تنظیم شود. سرخ کردنی‌ها، الکل، قند و کافئین منجر به التهاب تیروئید و ریزش شدیدتر موهای شما خواهند شد.

کاشت مو

کاشت مو نه به عنوان درمان ریزش موی تیروئیدی، بلکه به عنوان روشی ترمیمی موهای از دست رفته‌ی شما را برمی‌گرداند. اما به روشی کاملا متفاوت! ریزش مو تیروئید کم کار یا پرکار در صورتی که به موقع درمان نشود، مشکلات شدیدتری به دنبال خواهد داشت. مشکل آلوپسی مو و طاسی نواحی مختلف سر غیر قابل بازگشت است. کاشت مو این مشکل را به صورت کاملا تضمینی درمان می‌کند. متقاضیان این روش باید توجه داشته باشند که برای دریافت بهترین نتیجه ابتدا باید مشکل تیروئید را کنترل کنند.

درمان ریزش موی تیروئیدی 4

درمان ریزش موی تیروئیدی در کلینیک پوست زیبایی رز

خلاصه ی این مطلب نشان می دهد که ریزش موی ناشی از مشکلات تیروئیدی در مراحل مختلف قابل درمان است؛ حتی در شرایطی که فرد موهای خود را به طور کامل از دست داده باشد. در این شرایط فرد می‌تواند پس از کنترل و درمان کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، نسبت به بازگردانی موهای از دست رفته اقدام کند. همراهان گرامی برای رفع مشکل خود به کلینیک زیبایی رز مراجعه نمایند و با پزشکان متخصص مشورت نمایند. مرکز زیبایی رز با دانش و تجربه‌ی عالی در زمینه‌ی درمان ریزش مو تیروئید پرکار و کم‌کار آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شما عزیزان می‌باشد.