سیکل و نحوه ریختن موها بعد از لیزر

سیکل ریزش موها بعد از لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش درمانی است که با استفاده از یک پرتو نور متمرکز (لیزر) موهای زائد تمام قسمت‌های بدن را طی چند جلسه منظم، از بین می‌برد. در طی لیزر موهای زائد، نوری منتشر می‌شود که توسط رنگدانه (ملانین) موجود در مو جذب می‌گردد. مناطق درخواستی برای حذف موهای زائد معمولا شامل: پاها، زیر بغل، پشت لب فوقانی، چانه و خط بیکینی است. با این حال، لیزر موهای ناخواسته تقریباً در هر منطقه از بدن، به جز پلک یا نواحی اطراف چشم، امکان پذیر است. یکی از سوالات رایج در مورد لیزر موها، ریزش مو بعد از لیزر مو زائد است.

ریزش مو بعد از لیزر

زمان و میزان ریزش مو به مسائل مختلفی بستگی دارد. مثلا رنگ مو و نوع پوست در موفقیت لیزر موهای زائد تأثیر بسزایی می‌گذارند. اصل اساسی این است که رنگدانه های مو (و نه رنگدانه های پوست)، باید توانایی جذب اشعه لیزر را داشته باشند. یعنی اشعه ساطع شده از دستگاه لیزر باید ضمن جلوگیری از آسیب به پوست فرد، فقط به فولیکول مو برسد. به این ترتیب ما بهترین نتیجه ریزش مو بعد از لیزر موهای زائد را در افرادی می‌بینیم که بین رنگ مو و پوستشان تضاد دارند. یعنی افرادی که موهای تیره و پوست روشن دارند. کلینیک تخصصی پوست و مو رز در این مقاله به شما می‌گوید که ریختن موها بعد از لیزر موهای زائد چه زمان و به چه مقداری رخ خواهد داد.

ریزش موها بعد از لیزر موهای زائد

برای اطلاع از هزینه لیزر موهای زائد و دریافت مشاوره قبل از لیزر موهای زائد به صورت رایگان و تخصصی با مشاورین زیبایی کلینیک پوست و مو رز تماس حاصل فرمایید.

خط ویژه: 02148679

چه عواملی در ریزش موهای زائد دخیل اند؟

قبل از اینکه در مورد زمان و میزان ریزش بحث کنیم باید بدانید که لیزر موهای زائد روی بدن هر شخص نسبت به فرد دیگر به طور کاملا متفاوتی اثر می‌گذارد. مثلا افرادی که موی ضخیم و تیره‌تر (موهایی با ویژگی موی مردانه) داشته باشند، خیلی سریع‌تر از افرادی که موی نازک و بور دارند، اثرات ناشی از لیزر مو زائد را خواهند دید. ریزش مو بعد از لیزر مو زائد همچنین به موارد زیر بستگی دارد:

  1. ناحیه مورد نظر برای لیزر (مثلا ناحیه بیکینی از مناطق دیگر دیرتر ریزش مو بعد از لیزر را تجربه می‌کند)
  2. سن افراد (افراد زیر 18 سال مجاز به انجام لیزر مو زائید نیستند زیرا نتیجه عکس و اختلالات مختلف را به همراه خواهد داشت)
  3. وجود اختلالات هورمونی (افرادی که دچار اختلالات هورمونی باشند، دیرتر و کم تر ریزش مو را تجربه می‌کنند مانند خانم‌هایی که تستسترون (هورمون مردانه) و DHI بالایی دارند)
  4. ضخامت مو (موهای ضخیم و تیره زودتر می‌ریزند)

از چه زمانی موها شروع به ریزش می کنند؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که باید تمام موهایشان در همان روز یا صبح روز بعد از لیزر ریزش کند و تمام! این ذهنیت اصلا درست نیست و اتفاقی که می‌افتد کاملا متفاوت است. به طوری که تقریبا پس از 1 هفته الی 10 روز پس از انجام جلسه اول ریزش مو بعد از لیزر مو زائد به آرامی شروع خواهد شد و این ریزش به صورت شل شدن تار موهای زائد خواهد بود.

یک نکته مهم این است که عملکرد دستگاه‌های لیزر با یکدیگر متفاوت می‌باشد، مثلا برخی از آن‌ها بعد از اتمام جلسه حدود 48 ساعت بعد نیاز به شیو نواحی لیزر شده دارند اما برای برخی دستگاه‌های دیگر برای داشتن نتیجه و تاثیرگذاری بهتر، افراد نباید تا جلسه بعدی لیزر (حدود 1 ماه بعد) موهای خود را شیو کنند مگر در مواقع بسیار ضروری. نکته بسیار مهم در مورد زمان شروع چشمگیر ریزش مو بعد از لیزر مو زائد این است که باید حتما تعداد جلسات لیزر تکمیل شوند؛ در غیر اینصورت مجددا موهای زائد بازمی‌گردند.

ریزش مو بلافاصله بعد از لیزر

چرا موها بعد از لیزر دورباره رشد می‌کنند؟

این اتفاق عمدتا به دلیل وجود چرخه رشد مو است؛ به طور کلی هر تار مو یک چرخه رشد سه مرحله‌ای دارد که شامل آناژن (فاز عملکردی که با رشد مو همراه است)، کاتاژن (فاز انتقالی یا فاز خواب که بین دو مرحله رشد و استراحت قرار دارد) و تلوژن (فاز استراحت فولیکول‌های مو) می‌باشد. موهای موجود در فاز آناژن یا فاز فعال تحت تأثیر اشعه لیزر موهای زائد قرار می‌گیرند. تاثیر لیزر بر موهای موجود در مرحله کاتاژن یا خواب و مرحله تلوژن بسیار کم می‌باشد زیرا انجام لیزر فقط فولیکول‌های مو را مجبور به فرو رفتن در فاز استراحت می‌کند و بدیهی است موهایی که در حال استراحت هستند تغییری نخواهند کرد.

به طور کلی باید بدانید که لیزر موهای زائد، فولیکول مو را از بین نمی‌برد و تنها پرتویی از نور کم انرژی را روی فولیکول‌های مو متمرکز می‌کند تا آن‌ها را به فاز استراحت ببرد. انرژی ساطع شده از لیزر توسط ملانین (مسئول رنگی شدن مو) جذب می‌شود، فولیکول را گرم کرده و ساختار آن را از بین می‌برد. این چرخه‌ها بر اساس سن فرد، سطوح هورمونی و فرآیندهای رشد طبیعی مو متفاوت است و در نتیجه تفاوت‌هایی را ایجاد می‌کند. هر تار مو ممکن است در یک مرحله متفاوت از چرخه رشد مو باشد و همه موهایی که کنار یکدیگر قرار دارند در یک چرخه نیستند. همین موضوع باعث می‌شود که افراد نیاز به انجام چندین جلسه لیزر داشته باشند.

رویش مو بعد از لیزر موهای زائد چقدر طول می‌کشد؟

پس از جلسه لیزر موهای زائد، پیاز مو در یک دوره 7 الی 30 روزه شروع به بیرون آمدن از پوست می‌کند. در اثر این اتفاق ممکن است قرمزی و برجستگی‌هایی مانند موهای زیر پوستی دیده شود زیرا بدن موها را از فولیکول خارج می‌کند. گاهی اوقات مو در زیر پوست گیر می کند و همین باعث قرمزی، التهاب و یا برآمدگی می‌شود؛ در این مواقع معمولاً تصور می‌شود که موها مجددا در حال رشد هستند در حالی که بدن موها را به سطح پوست فشار می‌دهد تا از بین بروند. اگر رشد مو بعد از لیزر موی زائد اتفاق افتاد، موها را با موچین نکنید زیرا تاثیر لیزر را کم خواهد کرد.

سیکل ریزش تار های مو بعد از لیزر موهای زائد

سرعت رشد موها پس از لیزر موهای زائد کندتر نمی‌شود با این حال با هر مرحله رشد متوالی، تعداد فولیکول‌های مو به طرز قابل توجهی کمتر خواهند شد. به این ترتیب پس از هر جلسه لیزر ریزش موهای زائد پرقدرت‌تر شده و از تعداد آن‌ها بر روی سطح بدن کاسته می‌شود. انجام جلسات به صورت منظم نتایج بهتر و ماندگارتری را به ارمغان می‌آورد و به شما اعتماد به نفس لازم برای پوشیدن لباس مورد نظرتان را خواهد داد. چرخه ریزش تارهای مو بعد از لیزر موهای زائد بعد از گذشت 1 هفته از لیزر شروع می‌شود و تا 2 هفته ممکن است ادامه داشته باشد. هر بار که فرد جلسه جدید لیزر را انجام دهد مقدار ریزش موهایش بیشتر خواهد شد و تا پایان جلسات درمانی شاهد ریزش کامل موهای زائد خود خواهد بود. به طور کلی موهایی که با لیزر آسیب دیده‌اند معمولاً دوباره رشد نمی‌کنند اگرچه رشد مجدد برخی از موها امکان پذیر است.

برای ریزش کامل موهای زائد چه مقدار زمان لازم است؟

همانطور که اشاره شد لازم است برای داشتن نتیجه کامل و موثر تعداد جلسات لیزر تکمیل شود. تعداد جلسات بستگی به میزان گستردگی موهای زائد، ضخامت مو، پاسخدهی بدن به اشعه لیزر، نوع دستگاه مورد استفاده، تعداد شات‌های مورد استفاده در لیزر، مهارت اپراتور لیزر و برگزاری منظم جلسات لیزر دارد. به طور معمول افراد برای داشتن یک بدن عاری از موی زائد به حدود 8 الی 12 جلسه لیزر احتیاج دارند.  ریزش مو بعد از لیزر مو زائد در خانم‌ها نسبت به آقایان زودتر به نتیجه نهایی می‌رسد و علت آن می‌تواند وجود دائمی هورمون تستسترون در بدن آقایان باشد اما خبر خوب این است که این روش تایید شده و نتیجه آن قطعی خواهد بود.

آیا ریزش موها بعد از تکمیل جلسات دائمی خواهد بود؟

در طی هر جلسه لیزر به طور واقع بینانه  15٪  از فولیکول‌های مو در مرحله آناژن مرحله رشد مو، از بین خواهند رفت. جلسات درمانی تا زمانی که همه موها از بین بروند باید ادامه داشته باشند، به همین دلیل است که چندین جلسه برای از بین رفتن آن‌ها لازم است. اما در مورد دائمی بودن ریزش مو بعد از لیزر مو زائد به دفعات توصیه شده باید بگوییم: تقریبا 90% موهای زائد پس از تکمیل جلسات لیزر به طور دائمی از بین می‌روند. البته عواملی وجود دارند که می‌توانند در جهت رشد مجدد موهای زائد فعالیت کنند مانند اختلالات هورمونی و… اشاره به این نکته نیز مهم است که معمولا پس از 6 ماه یا 1 سال پس از آخرین جلسه لیزر موهای زائد، لازم است که یک مرتبه جلسه شارژ انجام دهید؛ البته این مورد بستگی به بدن شما خواهد داشت.

برای این که بدانید چند جلسه لیزر موهای زائد برای رفع دائمی موهای زائد ناحیه مورد نظرتان لازم است در ابتدا باید علت رشد بیش از حد مو های زائد خود را بدانید. برخی از عواملی که موجب رشد بیش از حد موی زائد در بدن خانم‌ها و آقایان می‌شود در پایین ذکر شده است:

  1. وراثت
  2. حاملگی
  3. عدم تعادل هورمونی (پلی کیستیک تخمدان، کم کاری تیروئید، افزایش هورمون DHI، تستسترون و …)
  4. بیماری‌هایی که باعث ایجاد عوارض ذکر شده در گزینه 3 می‌شوند
  5. واکنش به برخی از داروهای خاص
  6. استفاده بیش از حد روش‌های موقتی حذف مو مانند اپیلاسیون، موچین، تیغ و کرم‌ها

با توجه به موارد نام برده شده، ویژگی پوست و نوع و ضخامت موهای زائد هر فرد باعث می‌شود که تعداد جلساتی که نیاز است لیزر موهای زائد انجام گیرد برای هر فرد متفاوت باشد. اما با توجه به بررسی‌های انجام گرفته بر روی افرادی که لیزر موهای زائد انجام داده‌اند مشخص شده است که معمولا تعداد جلسات مورد نیاز هر فرد برای انجام لیزر موهای زائد بین 8 تا 12 جلسه است.

دستیابی به نتایج بعد از لیزر موهای زائد چقدر طول خواهد کشید

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد بر اساس مراحل رشد طبیعی موهای شما تعیین می‌شوند. در بیشتر موارد ما در کلینیک رز فاصله بین جلسات را بین 4 الی 6 هفته برای لیزر موهای صورت و گردن و بدن برنامه ریزی می‌کنیم. از آنجایی که مو از ریشه می‌ریزد، لیزر موهای زائد جایگزین بسیار موثر و بهتری به جای تراشیدن و اصلاح به شیوه‌های سنتی است. اکثر افراد بلافاصله پس از جلسه اول حدودا 30 الی 50 درصد ریزش مو را تجربه می‌کنند (مگر افراد دارای اختلالات هورمونی) با این حال ممکن است 2 هفته پس از لیزر طول بکشد تا موهایی که تحت تاثیر اشعه قرار گرفته‌اند شروع به ریزش نمایند.

منابع: londonpremierlasertouchmedspa

2.8/5 - (11 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
لیزر موهای زائد صورت (دائمی) – بدون درد و جوش زدن
نوشتهٔ بعدی
لیزر پشت لب – از بین بردن موهای زائد و تیرگی بالای لب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید