آیا بعد از لیزر مو دوباره رشد میکند؟

علت رشد مجدد مو بعد از لیزر

لیزر موهای زائد یک روش درمانی است که با استفاده از یک پرتو نور متمرکز (لیزر) موهای زائد تمام قسمت‌های بدن را طی چند جلسه منظم، از بین می‌برد. در طی این روش درمانی، نوری منتشر می‌شود که توسط رنگدانه‌های (ملانین) موجود در مو جذب می‌گردد. لیزر موهای زائد تقریباً در هر منطقه از بدن، به جز پلک یا نواحی اطراف چشم امکان پذیر می‌باشد. یکی از سوالات رایج در مورد لیزر موها، رشد مجدد موها بعد از لیزر است.

نحوه ریزش مو بعد از لیزر به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مثلا رنگ مو، نوع پوست، وجود اختلالات هورمونی و بیماری‌هایی همچون PCOS در خانم‌ها در موفقیت لیزر موهای زائد و رویش مجدد مو بعد از لیزر تأثیر بسزایی می‌گذارند. اصل اساسی این است که رنگدانه های مو باید توانایی جذب اشعه لیزر را داشته باشند. یعنی اشعه ساطع شده از دستگاه لیزر باید ضمن جلوگیری از آسیب به پوست فرد، فقط به فولیکول مو برسد.

به این ترتیب است که برگشت موهای زائد بعد از لیزر به حداقل میزان خود خواهد رسید. البته توجه به این نکته لازم است که لیزر باعث از بین رفتن مادام العمر تمام موها نخواهد شد و برخی از آن‌ها مجددا با ظاهری نرم و نازک‌تر باز خواهند گشت. کلینیک پوست و مو رز در این مقاله به شما می‌گوید که آیا بعد از لیزر مو دوباره رشد می‌کند؟

امکان رشد دوباره موهای زائد بعد از لیزر

چه فاکتورهایی در ریزش مو زائد بعد از لیزر تاثیر دارند؟

برخی سوالات رایج مانند آیا بعد از لیزر دوباره مو رشد می‌کند و چه عللی باعث رشد مجدد آن‌ها می‌شود، جز سوالات چالش برانگیز این روش درمانی است. در زیر به برخی از علل رویش مجدد موها بعد از لیزر اشاره می‌کنیم:

  1. وجود اختلالات هورمونی (افرادی که دچار اختلالات هورمونی باشند دیرتر و کمتر ریزش مو را تجربه می‌کنند؛ مثلا خانم‌هایی که تستسترون (هورمون مردانه) بالایی دارند، مبتلایان به تنبلی تخمدان، اختلالات غده تیروئید و… دیرتر دچار ریزش مو می‌شوند.
  2. ضخامت مو (موهای ضخیم و تیره زودتر می‌ریزند)
  3. ناحیه مورد نظر برای لیزر (مثلا ناحیه بیکینی از مناطق دیگر دیرتر ریزش مو بعد از لیزر را تجربه می‌کند)
  4. سن افراد (افراد زیر 18 سال مجاز به انجام لیزر مو زائید نیستند زیرا نتیجه عکس و اختلالات مختلف را به همراه خواهد داشت).

چرا پس از لیزر موها دوباره رشد می‌کنند؟

همانطور که اشاره شد لازم است برای داشتن نتیجه کامل و موثر، تعداد جلسات لیزر تکمیل شود. تعداد جلسات بستگی به میزان گستردگی موهای زائد، ضخامت مو، پاسخدهی بدن به اشعه لیزر و برگزاری منظم جلسات لیزر دارد. معمولا این تعداد بین 8 الی 12 جلسه می‌باشد. رشد مجدد موها بعد از لیزر نیز تحت تاثیر همین عوامل قرار خواهد گرفت و علت آن می‌تواند وجود سطح بالای هورمون تستسترون باشد. توجه داشته باشید که اشعه لیزر فولیکول‌های مو را به فاز استراحت برای طولانی مدت می‌فرستد و بالاخره یک روز این فولیکول‌ها از فاز استراحت خارج شده و مجددا چرخه رشد خود را آغاز می‌کنند. در این زمان است که شما باید دوباره برای لیزر موهای خود اقدام کنید

علت رشد مو بعد از لیزر

رویش مجدد مو بعد از لیزر

رویش مجدد مو بعد از لیزر مخصوصا لیزر موهای زائد بالای لب یک مسئله نگران کننده برای زیباجویان است و بسیاری از این افراد دوست دارند بدانند که آیا با پایان جلسات درمانیشان مجددا شاهد رویش مو خواهند بود یا خیر؟ به نکات زیر توجه کنید:

رویش مجدد مو بعد از لیزر بدن

در طول جلسه‌های درمانی با لیزر، موها یکی در میان در خواهند آمد و به عبارتی تقریبا 15 درصد موها در هر جلسه از بین می‌روند. بعضی از این موها رشد مجدد دارند که بیشترشان موهایی هستند که هنوز به طور کامل پرتو را دریافت نکرده‌اند. بنابراین هنگامی که دوره درمانی به پایان رسید، ممکن است سال‌ها شاهد رشد مجدد موهایتان نباشید. اشعه‌های ساطع شده از دستگاه لیزر موهای زائد ممکن است نتایج دائمی یا بسیار طولانی مدت ایجاد کند و با گذشت زمان، هر مویی که دوباره رشد کند باید بسیار کم رنگ، نازک و ریز باشد.

رشد مجدد موهای صورت

لیزر موهای زائد صورت به طور معمول تاثیرات مادام العمر ندارد اما ممکن است آثاری طولانی مدت داشته باشد. برخی از افراد گزارش می‌کنند که پس از 10 سال یا بیشتر مویی بر روی بدنشان درنیاورده‌اند و از این بابت کامل راضی هستند. اما برخی دیگر زودتر رشد مجدد را تجربه می‌کنند و برای حذف آن‌ها ممکن است لازم باشد دوباره به درمان با لیزر بپردازند.

تأثیر استرس و هورمون‌ها بر رشد موهای زائد پس از لیزر

فقدان تعادل در هورمون‌های مردانه و زنانه می‌تواند موجبات رویش مجدد موهای زائد را فراهم آورد. این امر هنگامی رخ می‌دهد که مقدار هورمون‌های مردانه یا همان آندروژن در بدن افراد بالاتر برود.

از سوی دیگر، استرس بیش‌از‌حد نیز می‌تواند نتایج لیزر موهای زائد را دستخوش تغییر سازد. با اضطراب و استرس بیش‌از‌حد، سطح هورمون کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد. این هورمون مانند هورمون انسولین، ترشح هورمون‌های مردانه را افزایش داده و می‌تواند بر رویش مجدد موهای زائد تأثیر بگذارد. به بیان کلی، با کاهش میزان استرس می‌توانید به کاهش هورمون‌های مردانه کمک ویژه‌ای کنید.

آیا نتیجه لیزر موهای زائد دائمی است؟

تغذیه و رشد دوباره موهای زائد بعد از لیزر

تغذیه و رژیم غذایی غیراصولی و ناسالم می‌تواند رویش موهای زائد را افزایش دهد. کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین D و آهن می‌تواند موجبات رشد موهای زائد را فراهم آورد. برای جلوگیری از افزایش موهای زائد، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. استفاده از مواد غذایی ارگانیک
  2. مصرف مقادیر کافی پروتئین
  3. مصرف ویتامین‌های گروه B
  4. مصرف ویتامین D
  5. مصرف اسیدهای چرب امگا 3
  6. مصرف مواد غذایی غنی از کروم
  7. مصرف مواد غذایی غنی از منیزیم
  8. کنترل سطح چربی بدن
  9. کنترل مصرف قند و کربوهیدرات
  10. کنترل مصرف کافئین
  11. کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده
  12. اجتناب از نوشیدن الکل

جلوگیری از رشد موهای زائد بعد از لیزر

در طی هر جلسه لیزر به طور واقع بینانه  15٪  از فولیکول‌های مو در مرحله آناژن مرحله رشد مو، از بین خواهند رفت و این جلسات تا زمانی که همه موها از بین بروند باید ادامه داشته باشد؛ به همین دلیل است که چندین جلسه برای از بین رفتن آن‌ها لازم است. تقریبا 90% موهای زائد پس از تکمیل جلسات لیزر به طور دائمی از بین می‌روند البته عواملی وجود دارند که می‌توانند در جهت رشد مجدد موهای زائد فعالیت کنند مانند اختلالات هورمونی و … .

اشاره به این نکته نیز مهم است که معمولا پس از 6 ماه یا 1 سال پس از آخرین جلسه لیزر موهای زائد لازم است که یک مرتبه جلسه شارژ انجام دهید؛ البته این مورد نیز بستگی به پاسخدهی بدن شما به اشعه خواهد داشت. به هر صورت شما می‌توانید جهت جلوگیری از رویش مجدد موها بعد از لیزر موارد زیر را مد نظر بگیرید:

  1. از کندن موها اجتناب کنید: کندن و اپیلاسیون موها پس از انجام لیزر می‌تواند باعث رشد سریعتر موها شود. برای جلوگیری از این اتفاق مهم است که از ریشه درآوردن موهای ناحیه تحت درمان در بین جلسات درمانی خودداری کنید. این کار می‌تواند تاثیر لیزر موهای زائد را به کمترین سطح ممکن برساند. با این حال باید بدانید که شیو کردن موها با تیغ یک بخش مهم از روند درمان است که شما نباید آن را نادیده بگیرید.
  2. تعداد دفعات شیو کردن بدنتان را کاهش دهید: از نظر علمی هنوز ثابت نشده است که آیا شیو کردن مکرر بعد از لیزر در افزایش رشد و تعداد آن‌ها موثر است یا خیر. با این حال توصیه می‌شود که پس از لیزر موهای زائد تعداد دفعات تیغ کردن نواحی تحت درمان را کاهش دهید.
  3. اختلالاتی هورمونی خود را درمان کنید: برخی از افراد ممکن است دچار اختلال در سطوح هورمونی بدن خود باشند. اختلالات هورمونی موثر از سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، اختلالات تیروئید (مانند کم کاری تیروئید)، افزایش هورمون DHI، مصرف داروها و مکمل‌های هورمونی ورزشی و … می‌توانند موجب افزایش پتانسیل تولید مو در بدن حتی بعد از لیزر موهای زائد شود.
  4. پوست خود را مرطوب کنید: پوست خشک بیشتر مستعد تحریک شدن است. پوست خود را پس از هر جلسه لیزر با استفاده از لوسیون مرطوب کننده، نرم و مرطوب کنید، مگر اینکه منع مصرف داشته باشید. انجام این روش‌ها به طور منظم می‌توانند به کندی رشد مو کمک کرده و پوست شما را صاف و لطیف نگه دارند.

چه میزان پس از لیزر موهای زائد موهای از بین رفته رشد خواهند کرد؟

علاوه بر آن موهای رشد کرده پس از انجام درمان زیبایی لیزر موهای زائد مانند قبل نیست و نازک‌تر و ضعیف‌تر خواهند بود. تعداد فولیکول‌های کاسته شده بعد از انجام درمان زیبایی لیزر موهای زائد به موارد مختلفی بستگی دارد که در پایین به برخی از آن ها اشاره شده است:

  1. نوع پوست و نوع موهای زائد شما: همانطور که گفته شد درمان زیبایی لیزر موهای زائد بر روی هر پوست و مویی نتیجه متفاوتی دارد. در صورتی که شما پوست روشن و موهای ضخیم و تیره‌ای داشته باشید با بالاترین میزان تاثیر و ریزش مو مواجه خواهید شد. اما در صورتی که پوستتان تیره باشد یا موهای نازک و روشن (به خصوص کرک مانند) داشته باشید، کمترین میزان ریزش مو را شاهد خواهید بود.
  2. رعایت مراقبت‌های مهم قبل و بعد از انجام لیزر: انجام نکات مراقبتی قبل و بعد از انجام لیزر کمک می‌کند تا نتیجه لیزر ماندگارتر باشد و شما دیرتر شاهد مشاهده رویش مجدد موهای زائدتان باشید. مواردی مانند عدم انجام اپیلاسیون و وکس، طبیعی نمودن سطح هورمون‌های بدن و انجام منظم جلسات لیزر از جمله موارد مراقبتی مهمی است که شما می‌توانید آن‌ها را انجام دهید.
  3. تعداد جلسات رفع موهای زائد: یکی از مهمترین عوامل در ریزش حداکثری موهای زائد انجام تمامی جلسات لیزر به صورت منظم است. بعد از پایان جلسات لیزر خواهید دید که میزان ریزش موهایتان بالای 90% است. در واقع انجام هر جلسه لیزر موهای زائد صورت به طور منظم موجب افزایش ماندگاری نتایج نسبت به جلسه قبل می‌شود.

برای رفع دائمی موهای زائد چند جلسه لیزر موهای زائد نیاز است؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای این که نتیجه کاملی از درمان زیبایی لیزر موهای زائد بگیرید برای هر فرد بسته به پاسخ بدنش و وضعیت سلامتی عمومیش متفاوت است. برای مثال همانطور که گفته شد اگر موهای تیره و ضخیمی داشته باشید انجام درمان زیبایی لیزر موهای زاید نتیجه بهتری نسبت به موهای روشن، بلوند، قرمز و یا مایل به خاکستری می‌گذارد. بنابراین در صورت داشتن موهای تیره تر و ضخیم به تعداد جلسات کمتری برای انجام درمان زیبایی لیزر موهای زائد نیاز پیدا می‌کنید.

 در پایین به برخی از این عوامل رشد موهای زائد اشاره شده است.

  1. وراثت
  2. عدم تعادل هورمونی
  3. بیماری هایی که باعث ایجاد رشد نا به جای موهای زائد می شوند
  4. عوارض جانبی برخی از داروهای خاص
  5. استفاده بیش از حد روش های موقتی حذف مو مانند اپیلاسیون، موچین شدن، کرم های موبر و شیو کردن

به طور کلی زیباجویانی که وضعیت بدنی سالم بدون اختلالات هورمونی و پرمویی وراثتی دارند برای از بین بردن کامل موهای زائد به 2 تا 6 لیزر درمانی نیاز خواهند داشت.

اما با توجه به بررسی‌های انجام گرفته توسط پزشکان متخصص زیبایی هر فردی که اختلالات ذکر شده را داشته باشد نیاز به انجام 6 تا 12 جلسه درمان دارند تا نتیجه مورد نظرشان را به دست آورند. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که پس از اولین درمان حدود 10 تا 25 درصد کاهش مو را مشاهده کنید و با ادامه درمان، موهای بیشتر و بیشتری می‌ریزند و متوجه خواهید شد که رشد آن‌ها کندتر ادامه می‌یابد.

تأثیر فاکتورهای ژنتیکی در رشد مجدد موهای زائد

برخی از عوامل ژنتیکی همانند مشکلات هورمونی، می‌توانند رشد موهای زائد را تسریع ‌بخشند. جنس و ضخامت مو و همچنین رنگ پوست ازجمله عوامل ژنتیکی به شمار می‌آیند که می‌توانند در نتیجه لیزر موهای زائد تأثیرگذار باشند؛ به طور مثال، افرادی که موهای بور و کرکی دارند، معمولاً از لیزر موهای زائد نتیجه ایده الی را دریافت نکرده و رویش مجدد موهای زائد را تجربه می‌کنند. همچنین برخی از بیماری‌های خاص نیز می‌توانند نتایج این راهکار درمانی را دستخوش تغییر سازند. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

  1. تنبلی تخمدان و سندرم پلی کیستیک
  2. بیماری‌ها و اختلالات تیروئیدی

لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی رز

کلینیک تخصصی پوست و موی رز با در برداشتن کادر پزشکی مجرب آماده ارائه تمامی خدمات مراقبت از زیبایی با استفاده از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا در شهر تهران است. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از هزینه لیزر موهای زائد می‌توانید با مشاورین کلینیک تخصصی رز به صورت کاملا رایگان از طریق شماره  02148679 در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید از طریق پیام رسان واتس اپ به شماره 09052106009 تمامی سوالات خود در این رابطه و سایر خدمات زیبایی با ما در میان بگذارید و یا به صورت حضوری از راهنمایی‌های پزشک ارزشمند آقای دکتر رضا روحانی بهره کافی ببرید.

بعد از اتمام جلسات لیزر چه کنیم؟

این بستگی به نوع لیزر درمانی شما و ناحیه ای از بدن شما دارد که تحت درمان قرار گرفته است. با این حال، در اینجا چند نکته کلی وجود دارد که می توانید بعد از جلسات لیزر خود رعایت کنید:

  1. دستورالعمل های پس از درمان را که توسط متخصص پوست یا تکنسین لیزر ارائه شده است، دنبال کنید. آنها ممکن است محصولات یا روش های مراقبت از پوست خاصی را توصیه کنند که باید از آنها استفاده کنید یا از آنها اجتناب کنید.
  2. از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید و در صورت نیاز به بیرون رفتن از لباس های محافظ یا کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند خطر هیپرپیگمانتاسیون و سایر آسیب های پوستی را افزایش دهد.
  3. حداقل 24 ساعت پس از لیزر درمانی از دوش آب گرم، سونا و سایر منابع گرما خودداری کنید.
  4. ناحیه تحت درمان را تمیز و مرطوب نگه دارید. برای تسکین هرگونه ناراحتی یا خشکی، می توانید یک مرطوب کننده ملایم روی ناحیه تحت درمان قرار دهید.
  5. تا چند روز پس از لیزر درمانی از استفاده از هر گونه محصولات مراقبت از پوست خشن مانند لایه بردار یا اسکراب خودداری کنید.

صبور باشید و به پوست خود فرصت دهید تا بهبود یابد. بسته به نوع لیزر درمانی که دریافت کرده اید، ممکن است برای دستیابی به نتایج دلخواه به جلسات متعدد نیاز داشته باشید.

تمدید لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش زیبایی رایج است که با استفاده از لیزر فولیکول های مو را از بین می برد و در نتیجه موهای زائد دائمی کاهش می یابد. اگر می خواهید لیزر موهای زائد خود را تمدید کنید، موارد زیر را باید در نظر داشته باشید:

  1. قبل از برنامه ریزی برای قرار ملاقات بعدی، صبر کنید تا موهای ناحیه تحت درمان دوباره رشد کنند. این اطمینان حاصل می کند که لیزر به طور موثر فولیکول های مو را هدف قرار می دهد.
  2. بسته به نوع پوست و رنگ مو، ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب به جلسات بیشتری نیاز داشته باشید. با متخصص پوست یا تکنسین لیزر خود در مورد تعداد جلساتی که ممکن است نیاز داشته باشید صحبت کنید.
  3. اگر بعد از جلسات لیزر موهای زائد دچار هر گونه نگرانی یا عوارض لیزر موهای زائد مانند قرمزی، تورم یا ناراحتی شدید، برای مشاوره با متخصص پوست یا تکنسین لیزر خود تماس بگیرید.
  4. به خاطر داشته باشید که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید و از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید تا از ناحیه تحت درمان در برابر آسیب UV محافظت کنید.
  5. دستورالعمل های پس از درمان را که توسط متخصص پوست یا تکنسین لیزر ارائه شده است، دنبال کنید، مانند اجتناب از دوش آب گرم یا استفاده از محصولات مراقبت از پوست خشن.

به خاطر داشته باشید که لیزر موهای زائد یک روش کاهش دائمی موهای زائد است نه حذف دائمی موهای زائد. ممکن است برای حفظ نتایج خود به جلسات گهگاهی نیاز داشته باشید.

شيو كردن بعد از ليزر

پس از انجام لیزر موهای زائد، مهم است که از تراشیدن ناحیه تحت درمان برای مدت معینی خودداری کنید تا پوست به خوبی بهبود یابد. مدت زمانی که باید قبل از اصلاح بعد از لیزر موهای زائد صبر کنید، بسته به فرد و لیزر درمانی خاص مورد استفاده متفاوت است.

به طور کلی توصیه می شود حداقل 24 تا 48 ساعت بعد از لیزر موهای زائد قبل از اصلاح صبر کنید. این به پوست اجازه می دهد تا بهبود یابد و هرگونه تحریک یا التهاب احتمالی را کاهش دهد. با این حال، همیشه باید دستورالعمل هایی را که توسط تکنسین لیزر یا متخصص پوست به شما داده می شود، دنبال کنید، زیرا ممکن است بر اساس نوع پوست شما و نوع لیزر مورد استفاده، توصیه های خاصی داشته باشند.

همچنین استفاده از یک کرم موبر ملایم و یک تیغ تمیز و تیز هنگام اصلاح بعد از لیزر موهای زائد بسیار مهم است. از استفاده از هر گونه محصول خشن یا لایه بردار که می تواند پوست را تحریک کند خودداری کنید. در حین اصلاح اگر احساس ناراحتی یا تحریک کردید، مهم است که فوراً آن را متوقف کنید و قبل از اقدام به اصلاح مجدد به پوست خود زمان بیشتری برای بهبودی بدهید.

اگر یک جلسه لیزر نرویم چه میشود؟

اگر در جلسه برنامه ریزی شده لیزر شرکت نکنید، درمانی را که برای آن برنامه ریزی کرده بودید دریافت نخواهید کرد و ممکن است به نتایج مطلوب درمان دست پیدا نکنید. بسته به دلیل از دست دادن جلسه، ممکن است عواقب دیگری نیز وجود داشته باشد.

اگر جلسه ای را به دلیل تضاد برنامه ریزی یا فراموشی از دست دادید، ممکن است بتوانید جلسه را برای مدتی بعد برنامه ریزی کنید. با این حال، اگر به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های قبل از درمان، مانند پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا تراشیدن ناحیه درمان، جلسه ای را از دست دادید، ممکن است لازم باشد قبل از برنامه ریزی مجدد جلسه، مدت بیشتری صبر کنید.

علاوه بر این، از دست دادن جلسات لیزر می تواند روند کلی درمان را طولانی کند و ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب به جلسات بیشتری نیاز داشته باشد. پیروی از برنامه درمانی توصیه شده و شرکت در تمام جلسات برنامه ریزی شده برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن بسیار مهم است.

منابع: deepbluemedspahealthline

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی زنان (لیزر بکینی بدون تیره شدن)
نوشتهٔ بعدی
قرص های ممنوعه در لیزر – چه داروهایی هنگام لیزر نباید مصرف کرد؟

3 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام وقت بخیر
    لطفا میشه راهنمایی کنید
    هرکی حرفی میزنه به ما
    جلسات لیزر مثلا ۶ یا ۸ جلسه باشه
    این جلسات به خیر وخوشی تمام شد
    موها اون مقدار که شما گفتین ۸۰دیا ۹۰ درصد از بین میره
    باید تا آخر عمر مثلا یک مدت یبار بیاییم برای شارژ ؟؟؟
    و اگر ۶ یا ۸ جلسه تمام شد و دیگ نیاییم برای لیزر دوباره مثل اول برمیگرده مو؟؟؟؟

    پاسخ
  • شیو بعد از اولین جلسه لیزر اشکالی نداره انجام بشه ؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      به طور کلی، شیو بعد از اولین جلسه لیزر اشکالی ندارد، اما بهتر است چند روزی به پوست و مو ناحیه تحت درمان استراحت دهید. علت این است که ممکن است تا 7 روز نخست پس از لیزر موهای زائد، پوست شما حساس‌تر باشد و شیو کردن آن ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد قرمزی، سوزش یا خارش شود. اگر پوست شما پس از شیو دچار قرمزی، سوزش یا خارش شد، از کمپرس سرد برای تسکین آن استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از کرم‌های موضعی ضدالتهابی مانند هیدروکورتیزون استفاده کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید