علت دلمه بعد از کاشت ابرو چیست؟

دلمه بعد از پیوند ابرو

با پیشرفت علم و تکنولوژی به خصوص در زمینه زیبایی و مراقبت از زیبایی، متدهای جدیدی در این زمینه‌ها به جهانیان معرفی شده است. یکی از این متدهای جدید، کاشت یا پیوند ابرو می‌باشد. پیوند ابرو چند سالی است که جای تاتو، مدادهای آرایشی و حتی میکرو پیگمنتیشن را پر کرده است. طی این روش با استفاده از موهای بدن خود شخص، حجم ابروها را به دلخواه و سلیقه مراجعه کننده، افزایش می‌دهند.

این روش نیز مانند تمامی روش‌های مراقبت از زیبایی، دارای عوارض جانبی کوتاه مدت می‌باشد. از عوارض شایع کاشت ابرو می‌توان به ایجاد دلمه بعد از کاشت ابرو اشاره نمود. این دلمه‌ها می‌توانند فرد را بترسانند و موجب استرس، نگرانی و عدم رضایت از انجام کاشت ابرو شود. کلینیک زیبایی رز در این مقاله قصد دارد که به شما بگوید که علت ایجاد دلمه بعد از کاشت ابرو و نحوه درمان آن چیست؟ آیا جایی برای نگرانی هست یا خیر.

راهنمای اینفوگرافیک دلمه بعد از کاشت ابرو

در واقع هدف این مقاله کمک به شما در درک و نحوه برخورد با دلمه های بعد از کاشت ابرو است. رعایت مواردی که باید همیشه پس از پیوند ابرو مورد توجه قرار گیرند، به طور عمده برای از بین بردن همه دلمه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه بخش و عالی است. دکتر روحانی، پزشک با سابقه مرکز زیبایی رز، یک نکته طلایی را درباره مواجهه با این دلمه‌ها به شما یادآور می‌شوند: برای دیدن نتیجه فوق‌العاده از کاشت ابرو، فقط کمی صبر داشته باشید.

دلمه بعد از کاشت ابرو طبیعی است یا خیر؟

دلمه بعد از کاشت ابرو طبیعی است یا خیر؟

زیباجویان پس از انجام ایمپلنت ابرو متوجه برخی از پوسته و دلمه‌هایی در پوست سر ناحیه گیرنده خود می‌شوند که جای نگرانی ندارند، زیرا این دلمه‌ها بخشی عادی از روند بهبودی پس از کاشت ابرو هستند. دلمه‌ها نه تنها باعث به خطر افتادن گرافت‌های ماشته شده نمی‌شوند بلکه با دیدن آن‌ها باید اطمینان خاطر پیدا کنید که هم سیستم ایمنی بدنتان به درستی فعالیت می‌کند و هم پروسه کاشت ابرو به طور طبیعی در حال جریان است.

در واقع پس از کاشت فولیکول‌های مو (پیازه مو) در ناحیه ابروها، بدن یک واکنش غیر آلرژیک و به جا از خود نشان می‌دهد به طوری که علاوه بر التهاب، قرمزی و سوزش خفیف، دلمه ایجاد می‌نماید. بنابراین مشاهده و احساس خارش دلمه های ابرو بعد از کاشت نباید منجر به ایجاد وحشت و استرس در افراد متقاضی این روش گردد.

دلمه های ناحیه تحت پیوند به چه دلیل ایجاد می شود؟

دلمه های ناحیه تحت درمان به چه دلیل ایجاد می شود؟

طی روش پیوند ابروی طبیعی، جراح برش‌های کوچکی در بانک مو و ناحیه گیرنده ایجاد می‌کند تا فولیکول‌های مو را از ناحیه اهدا کننده خارج کرده و آن‌ها را در ناحیه ابرو قرار دهد. به همین جهت آسیبی به پوست این مناطق وارد می‌شود که بدن در پاسخ به آن و کمک به ترمیم صحیح پوست، اقدام به تشکیل دلمه در ناحیه ابرو می‌نماید. به طور کلی دلمه و زخم از عوارض کاشت ابرو است و زیباجویان بعد از انجام پیوند ابرو شاهد آن‌ خواهند بود. زخم‌ها  به دو دلیل ایجاد خواهند شد:

  1. تقریباً تمام زیباجویان پس از گذشت دو الی سه روز از کاشت ابرو شاهد تشکیل زخم و دلمه در ناحیه ابروها و همچنین تجمع مقدار کمی مایع در ناحیه پیوند مو خواهند بود. این مایعات از طریق منافذ و یا مجاری موجود بر روی پوست، تخلیه خواهند شد و در پی تخلیه شدن این مایعات، پوست ناحیه‌ای که کاشت ابرو طبیعی داشته است خشک می‌شود و حالت دلمه مانندی ایجاد می‌نماید.
  2. بعد از کاشت ابرو طبیعی و هنگام باز شدن کانال‌ها و رگ‌ها، لکه‌های خونی از آن‌ها خارج خواهد شد که پس از گذشت 10 روز این نقاط خشک شده و به دلمه تبدیل می‌شوند. پوست صورت باید در زمانی معین و مناسب از شر این دلمه‌ها و پوسته‌ها پاک و تمیز شوند و قبل از آن زمان باید به خوبی از دلمه‌ها مراقبت نمود.

آیا روشی برای جلوگیری از به وجود آمدن دلمه وجود دارد؟

دلمه‌ها با شدت و کاست مختلف در افراد پس از کاشت ابرو به وجود می‌آیند و حتی گاهی ممکن است عده بسیار کمی پس از کاشت اصلا دچار این عارضه جانبی نشوند، با این حال این سوال برای همه مراجعان کاشت ابروی کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز به وجود می آید که: آیا می‌توان کاری کرد که دلمه‌ای تشکیل نشود؟ پاسخ این سوال پر تکرار را از زبان دکتر رضا روحانی در اختیار شما قرار می‌دهیم. معمولا ما پس از پایان کاشت ابرو، توصیه‌های بهداشتی و دارویی خاصی را به فرد جهت جلوگیری از به وجود آمدن عوارض جانبی مخصوصا ایجاد دلمه ارائه می‌دهیم.

هر کدام از شما ممکن است از دیدن این دلمه‌ها اذیت شوید اما نگران نباشید؛ این‌ها بخشی از روند بازیابی کاشت ابرو می‌باشند و معمولاً در طی 7 الی 14 روز می‌افتند؛ اما اگر شاهد ریزش دلمه های ابرو بعد از کاشت نبودید، بهتر است سایر روش‌های مراقبتی بهره ببرید. در ادامه درباره چگونگی جلوگیری از ایجاد دلمه‌ها و راه‌های رهایی و پاک سازی پوست از دلمه‌ها پس از کاشت ابرو توضیحاتی داده شده است. برخی از توصیه‌ها عبارت هستند از:

  1. هنگام شستن صورت خود فقط از شوینده‌های ملایم مخصوص استفاده کنید.
  2. به آرامی پوست صورت خود را با شامپو بشویید و چنگ نزنید.
  3. هنگام شستشوی صورتتان از آب ولرم استفاده نمایید.
  4. تا 10 روز بعد از پیوند ابرو اجازه ماساژ و خاراندن ابروی خود را نخواهید داشت.
  5. حداقل یک هفته بعد از کاشت ابرو استراحت کنید.
  6. از نشستن یا ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید زیرا ممکن است تورم به صورت شما سرایت کند.
  7. هنگام خواب به پشت دراز بکشید (دمر).

آیا این دلمه‌ها دائمی هستند؟ چه زمانی از بین می‌روند؟

به طور خلاصه می‌گوییم خیر! این دلمه‌ها دائمی نیستند. پس از پیوند ابرو در کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز، دکتر روحانی توصیه‌های مفید و موثری را به شما ارائه خواهند داد که شامل نحوه مراقبت از دلمه های ابرو بعد از کاشت، نحوه برخورد با دلمه‌ها، طرز مراقبت از ابروهای کاشت شده و عوارض احتمالی دیگر می‌باشد. به هر حال باید بدانید که این دلمه‌ها پس از کاشت ابرو در طی 7 الی 14 روز اندک اندک رو به بهبودی می‌روند و حداکثر 3 هفته به طور کامل از بین خواهند رفت. این رفع کامل به شرطی است که تمام نکات ایمنی و بهداشتی را در مورد مراقبت از ناحیه کاشت شده، به طور کامل رعایت بفرمایید. اگر این دلمه‌ها پس از گذشت یک هفته بهبود نیافتند، حتما باید با پزشک خود ملاقات و صحبت  کنید.

در طی دوران بهبود، از دلمه‌ها مراقبت کنید

یکی از مهمترین کارهایی که در زمان مواجهه با دلمه‌ها باید انجام داد، انجام مراقبت بهداشتی و اصولی از گرافت‌ها است که تمام این موارد را پزشک به شما گوشزد خواهد کرد. ممکن است نحوه مراقبت هر فرد نسبت به دیگری، با توجه به شرایط فیزیولوژیکی، قدرت فولیکول مو و گستردگی ناحیه کاشت شده متفاوت باشد. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد عوارض جانبی دیگر مانند عفونت دلمه های ابرو بعد از کاشت و … باید تمام نکات بهداشتی توصیه شده را در مورد ناحیه کاشت ابرو به کار بگیرید و به جز صحبت‌های پزشک خود، از راهکارهای دیگر استفاده ننمایید. توصیه‌های بهداشتی و دارویی را در ادامه خواهید خواند:

توصیه‌های بهداشتی برای درمان دلمه بعد از کاشت ابرو

تا 2 روز اول سعی کنید به ناحیه ابرو، آب نزنید اما هنگام شروع روز سوم، می‌توانید با آب ولرم پوست خود را بشویید، در این حین سعی کنید پوستتان را مالش ندهید. هنگام شستن صورتتان، ممکن است ریزش پوسته‌ها را نیز مشاهده کنید که برخی افراد شروع به ماساژ دادن آن ناحیه می‌کنند تا کمی آن ناحیه را تمیز نمایند و به همین دلیل ممکن است چند قطره خون را مشاهده کنند. در این شرایط نگران نشوید و از ماساژ بیش از حد خودداری کنید و فورا به استراحت بپردازید. اگر پزشکتان مایع شستشو دهنده خاصی را به شما معرفی کرده است، هنگام شستن صورتتان از آن استفاده نمایید.

توصیه‌های دارویی برای درمان دلمه بعد از کاشت ابرو

با اینکه دیدن دلمه‌ها کاملا طبیعی و نشانه‌ای از درست پیش رفتن مسیر کاشت مو است؛ با این حال پزشکان برای کاهش شدت این عارضه جهت آرام شدن فرد متقاضی از نظر روحی و روانی، برخی آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ترمیمی موضعی متناسب را برای او تجویز می‌کند.

درمان دلمه های بعد از کاشت ابرو

درمان دلمه های بعد از کاشت ابرو

بسیاری از افراد پس از گذشت چند روز از کاشت ابرو شاهد دلمه‌هایی در ناحیه کاشت ابرو طبیعی خواهند بود و همواره در پی راه حل‌هایی برای از بین بردن آنان هستند. در ادامه راهنمایی‌های استانداردی در این زمینه ذکر شده که به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع تر از شر دلمه‌ها پس از کاشت ابرو خلاص شوید:

  1. در هنگام استحمام اسکار و زخم‌ها را زیر آب به آرامی و بدون چنگ زدن با ناخن، ماساژ داده تا به مرور از بین بروند.
  2. شما می‌توانید از روغن یا شامپو بچه و آب برای از بین بردن زخم‌های ناشی از کاشت ابرو استفاده نمایید.
  3. تا حد امکان از کندن و از بین بردن دلمه‌ها زودتر از موعد خودداری نمایید. زیرا کندن اسکار و زخم‌ها باعث آسیب رسیدن به فولیکول‌ها پس از کاشت ابرو خواهند شد؛ بنابراین حداقل طی یک هفته اول به آن‌ها دست نزنید.
  4. از خشک کردن زخم‌ها به هر روشی پرهیز کرده و اجازه دهید تا زخم ها خودبخود خشک شوند. در صورت هرگونه خونریزی با پزشک تماس بگیرید.
  5. بعد از گذشت حدودا 13 روز خواهید توانست پوست ناحیه مورد نظر را به آرامی با نوک انشگتانتان ماساژ دهید. قبل از این زمان فولیکول‌ها به درستی به پوست سر متصل نشده‌اند و به اندازه کافی خونرسانی به آن‌ها انجام نگرفته و در معرض خطراند.
  6. اجتناب از استعمال دخانیات نیز از جمله روش‌هایی است که به درمان دلمه بعد از کاشت ابرو کمک می‌کند. سیگار کشیدن عروق خونی را محدود کرده و بهبودی را به تاخیر می‌اندازد که به نوبه خود توانایی مبارزه با عفونت، باکتری‌ها و ویروس ها را کند می‌نماید.
  7. استراحت مناسب و مصرف وعده‌های غذایی غنی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها به روند بهبود دلمه‌ها کمک می‌کند.

پیشگیری از ایجاد دلمه بعد از پیوند ابرو

پمادهای مناسب برای ترمیم و مراقبت از دلمه های ابرو بعد از کاشت

دلمه ها بخش طبیعی از فرآیند ترمیم بعد از کاشت ابرو هستند. مراقبت صحیح از این دلمه ها برای تضمین بهبودی کامل و نتایج مطلوب ضروری است.

در اینجا چند پماد مناسب برای ترمیم و مراقبت از دلمه های ابرو بعد از کاشت، به همراه توضیحات مختصری درباره هر کدام، ارائه شده است:

  1. پماد ویتامین A+D:
  • این پماد یک ترکیب کلاسیک برای ترمیم زخم و کمک به رشد بافت جدید است.
  • ویتامین A به بازسازی سلولی و ترمیم بافت آسیب دیده کمک می کند.
  • ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر، که برای ترمیم پوست ضروری هستند، کمک می کند.
  1. پماد تتراسایکلین:
  • این پماد یک آنتی بیوتیک موضعی است که از عفونت زخم جلوگیری می کند.
  • عفونت می تواند به طور قابل توجهی روند ترمیم را مختل کند و نتایج کاشت ابرو را به خطر اندازد.
  1. پماد سیلیکون:
  • این پماد به حفظ رطوبت زخم و جلوگیری از خشکی و خارش کمک می کند.
  • خشکی و خارش می تواند منجر به کندن دلمه ها و ایجاد زخم شود.
  • پماد سیلیکون همچنین به صاف شدن و نرم شدن جای زخم کمک می کند.
  1. پماد زینک اکسید:
  • این پماد یک ضد التهاب موضعی است که به کاهش قرمزی و تورم زخم کمک می کند.
  • همچنین از زخم در برابر آلودگی و میکروب ها محافظت می کند.

پیشگیری از ایجاد دلمه بعد از کاشت ابرو

  1. زیباجویان معمولا نمی‌توانند به طور کامل از ایجاد دلمه بعد از کاشت ابرو جلوگیری کنند با این حال با رعایت نکاتی می‌توانند احتمال و شدت ایجاد دلمه را به حداقل برسانند. به عنوان مثال ممکن است پزشک برای چند روز وی را به پوشیدن نوعی باند که در ناحیه کاشت ابرو طبیعی قرار می‌گیرد توصیه نماید. بهتر است از این باندها استفاده نمایید زیرا پوست صورت در ناحیه ابروها پس از کاشت ابرو حساس بوده و نیاز به مراقبت بیشتر خواهد داشت.
  2. از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های سخت و طولانی تا 10 روز خودداری کنید.
  3. بهتر است به مدت 3 تا 4 هفته پس از انجام کاشت ابرو، از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید و مستقیم پرهیز کرده و در صورت مجبور بودن، از کلاه‌های آفتابی که ناحیه ابرو را در بر می‌گیرند استفاده کنید تا به فولیکول‌ها پس از پیوند آسیبی وارد نشود.
  4. بعد از گذشت یک هفته از کاشت ابرو قادر خواهید بود صورت خود را به صورت طبیعی شستشو دهید و حتی می‌توانید ناحیه پیوند ابرو را از داخل به بیرون بشویید تا پوست‌های اضافی از بین بروند. مرحله شستشوی صحیح دلمه های ابرو بعد از کاشت بسیار مهم است و باید با دقت انجام گیرد تا به گرافت ها آسیبی نرسد.

هنگام شستن صورت، دلمه‌های زیادی ریخته شد، آیا فولیکول‌های مو نیز همراه آن‌ها خارج شده‌اند؟

خیر نگرانی از این بابت نداشته باشید. با گذشت 24 الی 48 ساعت اول، پیوند آنقدر خوب در جای خود سفت می‌شود که برای خارج شدن فولیکول‌ها از پوست، به یک ابزار جراحی نیاز پیدا خواهیم کرد. بنابراین به این آسانی پیوندها از جای خود خارج نمی‌شوند و فقط کافی است نحوه درست مراقبت را مو به مو انجام دهید. با توجه به مطالب ذکر شده، دیگر نباید نگران ایجاد دلمه‌ها بعد از کاشت ابرو خود باشید. شما می‌توانید یک کاشت ابروی بسیار طبیعی و با کمترین عوارض را در کلینیک پوست و مو رز توسط دکتر با تجربه این مرکز “دکتر روحانی“، انجام دهید. با این حال اگر بازهم سوالی در مورد دلمه پوست داشتید، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های موجود در سایت، با مجموعه ما که واقع در شهر تهران است، تماس بگیرید. کارشناسان ما با صبر و توجه، شما را راهنمایی خواهند کرد.

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
درمان ریزش ابرو با کاشت ابروی طبیعی
نوشتهٔ بعدی
آیا کاشت ابرو با استفاده از موی دیگران امکان پذیر است؟

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • شیرین یاراحمدی
    25/12/1401 5:27 ب.ظ

    سلام من نزدیک 2 ماه که کاشت ابرو انجام دادم ابروهام خیلی دلمه دلمه ست تاج ابروم کاملا ربخته و پوست زیزش کاملا سفیده و خیلیییببی سوزش داره اومدم کلنیک دکتر دید پماد داد اونم استفاده کردم خوب نشدم هنوز واگر موهای تاج ابروم در نیاد باید دوبار کاشت کنن تاج و؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید