تزریق بوتاکس برای درمان سردردهای میگرنی

درمان سردرد میگرنی با بوتاکس

میگرن نام اختلالی است که باعث بروز سرد دردهای مکرری می‌شود که در اکثر موارد، فقط یک سمت سر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این مشکل علاوه بر سر دردهای شدید با بی اشتهایی، تهوع و استفراغ نیز (در موارد شدید) همراه خواهد شد. تا چند سال پیش، این دردها با رعایت نکات پیشگیرانه و برخی داروهای خاص کنترل می‌شد.

با این حال دانشمندان به تلاش خود برای یافتن یک درمان موثر جهت کاهش یا کنترل سر دردهای ناشی از میگرن ادامه دادند. تا اینکه در اکتبر سال 2010، سازمان غذا و دارو (FDA) درمان تزریق داروی بوتولینوم توکسین A (بوتاکس-A) را برای درمان میگرن مزمن تأیید کرد. بوتاکس-A همچنان تنها درمانی است که برای این اندیکاسیون خاص تایید شده است. شاید برای اولین بار باشد که از این گزینه جذاب برای مدیریت سردردهای میگرنی آگاه می‌شوید، به همین دلیل بیماران به طور طبیعی سوالات زیادی در مورد استفاده از این ماده جهت درمان میگرن با بوتاکس دارند.

درمان میگرن با تزریق بوتاکس

درمان میگرن با بوتاکس

نظرات در مورد بوتاکس برای سردردهای مزمن تقریبا یکسان هستند و تمامی پزشکان به اتفاق معتقدند که تزریق بوتاکس برای درمان میگرن تا حد زیادی به کاهش حملات میگرنی کمک می‌کند. به این ترتیب، بوتاکس درمانی میگرن به سرعت به یک روش پر طرفدار تبدیل شد. کلینیک پوست و مو رز با استفاده از بهترین مارک‌های تزریق بوتاکس، توسط دکتر روحانی این متد را با کم‌ترین عوارض و بهترین نتایج اجرایی می‌نماید.

درمان قطعی میگرن کلینیک تهران

پروتکل استفاده از تزریق بوتاکس A برای درمان میگرن مزمن براساس مطالعات تحقیقاتی بالینی است که منتهی به تأیید FDA و رهنمودهای بعدی ارائه شده توسط این سازمان شده است. در حالت کلی نواحی مورد تایید برای تزریق شامل پل بینی، پیشانی، شقیقه‌ها، پشت سر، گردن و قسمت فوقانی پشت (درست بالای تیغه‌های شانه) می‌باشد. حجم تزریقی مورد نظر با توجه به صلاحدید پزشک متفاوت خواهد بود.

درمان قطعی میگرن

برای انجام تزریق بوتاکس برای درمان سردردهای ناشی از میگرن از یک سوزن بسیار کوچک و نازک و تیز استفاده می‌شود و روند تزریق اصلا دردناک نخواهد بود. کل مراحل انجام تزریق به 10 الی 15 دقیقه زمان بیشتر نیاز ندارد و به طور معمول به خوبی توسط افراد تحمل می‌شود. بلافاصله پس از پایان تزریق، اکثریت قریب به اتفاق بیماران، قادر به بازگشت به کارهای روزمره خود هستند.

نقاط تزریق بوتاکس برای میگرن

لازم به توضیح است که معمولاً در جلوی سر، ناحیه اطراف چشم‌ها و همچنین بین ابروها تزریق بوتاکس انجام می‌گیرد. بهتر است بدانید که تزریق بوتاکس برای پیشگیری از میگرن، بایستی به مرور زمان، دوباره تکرار شود تا اثرات آن برای درمان میگرن باقی بماند. البته انتخاب مناسب‌ترین ناحیه تزریق بوتاکس، برعهده پزشک متخصص زیبایی است. بنابراین بهتر است که با ایشان مشورت کنید تا بهترین نقاط تزریق بوتاکس را برای شما تعیین کنند.

چه کسانی کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس میگرن هستند؟

پیش از آن‌که برای درمان سردردهای عصبی با بوتاکس اقدام کنید، بهتر است با متخصصین مغز و اعصاب مشورت کنید. تشخیص این که آیا این راهکار درمانی برای شما مفید است یا خیر، بر عهده متخصصین مغز و اعصاب است. تزریق بوتاکس معمولاً به افرادی پیشنهاد می‌شود که دچار سردردهای میگرنی مزمن هستند.

به طور کلی، چنانچه شخص موردنظر، فردی بزرگ‌سال باشد که از میگرن مزمن رنج می‌برد، احتمالاً کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس در اطراف رشته های عصبی باشد. هرچه میزان تکرار سردرد‌های میگرنی بیشتر باشد، بیمار نتیجه بهتری از بوتاکس دریافت می‌کند. اشخاصی که کمتر از 15 روز در طول سال با این عارضه مواجه هستند، کاندیدای مناسبی برای تزریق بوتاکس به شمار نمی‌آیند.

آیا تزریق بوتاکس میگرن برای همه افراد مبتلا به میگرن موثر است؟

بنا بر عقیده سازمان FDA آمریکا، با تزریق بوتاکس می‌توان به میگرن عصبی و مزمن کمک مؤثری نمود. کاهش حملات میگرن با بوتاکس عمدتاً به افرادی که به مراتب کم سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

همچنین استفاده از این راهکار درمانی برای افراد 18 سال به بالا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تائید قرار گرفته است. همچنین لازم به ذکر است که استفاده از بوتاکس برای کودکان و نوجوانان یک اقدام بدون مجوز تلقی می‌گردد؛ لذا چنانچه پزشک این اقدام را تجویز کند، بیمه‌های تکمیلی پرداختی برای آن انجام نمی‌دهند. همچنین تزریق بوتاکس در شرایط زیر نیز توصیه نمی‌شود:

  1. حساسیت به بوتاکس
  2. سابقه واکنش به بوتولینوم
  3. بیماری‌های زمینه‌ای مانند میاستننی گراویس
  4. بیماری ALS یا اسکلروز
  5. سندرم ایتون لامبرت
  6. سردردهای ناشی از فشارخون
  7. سردردهای ناشی از سینوزیت

تزریق دیسپورت برای میگرن

یک روش درمانی برای کم کردن فراوانی و شدت دردهای میگرن، تزریق دیسپورت (بوتولینوم توکسین تیپ A) است. در این تکنیک، دیسپورت به نقاط خاصی از سر و گردن تزریق می‌شود. تزریق این ماده می‌تواند فشار و تنش عضلات را کاهش دهد که عمده ترین عامل درد میگرن هستند. به طور کلی، امروزه تزریق دیسپورت به عنوان یک روش موثر و قابل اعتماد برای درمان سردرد میگرنی با بوتاکس شناخته شده است. با این وجود، تزریق دیسپورت نیز مانند هر روش درمانی دیگر ممکن است که عوارض جانبی داشته باشد.

تعدادی از این عوارض شامل درد در نقاط تزریق، سردرد، خشکی دهان و ضعف عضلانی می‌باشند. بنابراین بهتر است که پیش از استفاده از دیسپورت، با پزشک متخصص زیبایی مشورت نمایید و راهنمایی‌های لازم را در خصوص عوارض جانبی آن از ایشان دریافت نمایید.

بوتاکس درمانی

تزریق بوتاکس برای استفاده های درمانی و میگرن

اگر تشخیص داده‌اید که میگرن دارید و اغلب دچار سردردهای میگرنی می‌شوید، می‌توانید از داروی بوتاکس که مصرفش در سال 2010 برای بزرگسالانی که میگرن مزمن دارند تأیید شده است استفاده کنید. بوتاکس یک نوروتوکسین است یعنی سمی است که توسط باکتری‌هایی به نام کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinums) ساخته می‌شود. اگر غذای فاسدی را بخورید که حاوی این سم باشد، می‌تواند واکنش کشنده‌ای به نام بوتولیسم ایجاد کند!

زیرا سیگنال‌های عصبی بدن را مسدود کرده و ماهیچه را فلج می‌نماید. حدود 10 سال پیش پزشکان دریافتند که تزریق بوتاکس می‌تواند به افرادی که دچار تیک و اسپاسم (به دلیل بیماری عصبی مانند فلج مغزی) و سردردهای میگرنی هستند کمک کند.

افرادی که سردردهای میگرنی داشتند، بعد از درمان با تزریق بوتاکس به پزشکان خود گفتند که سردردهایشان بهتر شده است بنابراین پزشکان و متخصصان به مرور شروع به مطالعه تزریق بوتاکس به عنوان راه حلی برای درمان سردردهای میگرنی کردند.

بیشتر بزرگسالانی که دچار سردردهای میگرنی هستند بعد از تزریق بوتاکس بیان می‌کنند که سردردهایشان بهتر شده و کمتر اتفاق می‌افتند. در یک مطالعه برای بررسی کردن تاثیر تزریق بوتاکس بر سردردهای میگرنی، تقریبا 50 درصد از افرادی که دو بار تزریق بوتاکس در دو دوره انجام دادند گزارش دادند که تعداد روزهایی که سردردهای میگرنی دارند (در یک ماه) به نصف کاهش یافته است و بعد از پنج دوره درمان با تزریق بوتاکس تعداد این افراد به 70 درصد افزایش پیدا کرد.

چند بار باید بوتاکس میگرن انجام بدیم تا سردرد قطع شود؟

بیمارانی که قصد درمان میگرن با تزریق بوتاکس را دارند، معمولا هر سه ماه چند واحد بوتاکس را باید در اطراف سر و گردن خود تزریق نمایند تا از سردردهای میگرنیشان کاسته یا از تعداد دفعات بروز آن‌ها جلوگیری شود. این افراد ممکن است در کل به 30 تا 40 واحد تزریق بوتاکس نیاز داشته باشند که به طور مساوی در دو طرف سر و گردن تزریق می‌شوند. اگر دردهای میگرنی در یک نقطه بیشتر باشند در آن نقطه ممکن است مقدار بیشتری بوتاکس تزریق شود.

نتیجه تزریق بوتاکس بعد از دو تا سه هفته دیده می‌شود و توصیه می‌کنیم که برای این کار فقط به پزشکی با تجربه و توانا مراجع داشته باشید که آموزش‌های لازم را برای این نوع درمان دیده باشد. بنابراین پزشکی که تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک‌ها و سایر موارد زیبایی را آموزش دیده است، مناسب انجام تزریق بوتاکس برای رفع سردردهای میگرن نمی‌باشد.

عوارض بوتاکس برای سردرد میگرنی عصبی

معمولا عوارض جانبی ناشی از درمان میگرن با بوتاکس زمانی گزارش می‌شوند که این تزریق توسط افراد بدون تجربه و آموزش ندیده در مراکز نامعتبر یا بی سابقه در امر مراقبت از زیبایی انجام شده باشد. همچنین استفاده از برند‌های نامناسب برای تزریق به نقاط مورد نظر نیز یکی از موارد مهمی است که می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی گردد. در حالی که بوتاکس-A یک روش درمانی برای پیشگیری و سرکوب سردرد میگرنی است، عوارض جانبی نیز می‌تواند در اثر دلایل ذکر شده رخ دهد. متداول‌ترین این عوارض عبارت هستند از:

  1. گردن درد و سفت شدن آن: که اغلب با عنوان “گردن لرزان” شناخته می‌شود. تزریق بوتاکس- A به عضلات گردن و قسمت فوقانی شانه‌ها ممکن است باعث ضعف نسبی موقتی در آن عضلات شود. اعتقاد بر این است که درد و سفتی که بیماران تجربه می‌کنند ناشی از عدم تزریق بوتاکس به عضلات مجاور است و این عضلات برای کمک به نگه داشتن سر به حالت ایستاده، اضافه کاری می‌کنند. صرف نظر از این موضوع، ضعف مربوط به درد و سفتی ناشی از آن طی چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود. در این میان، درمان علامتی با مصرف داروهای ضد التهاب ممکن است برای درد بسیار موثر واقع شود. در این مدت از مصرف داروهای شل کننده عضلات باید خودداری شود زیرا ممکن است مشکل ضعف عضلانی را که در وهله اول باعث درد می‌شود را بدتر کند.
  2. عوارض جانبی دیگر شامل افتادگی موقتی پلک و به ندرت، بروز علائم شبیه آنفولانزا می‌باشد.
  3. خشکی دهان، ناراحتی یا درد در محل تزریق
  4. مشکلات چشمی: دوبینی، تاری دید، کاهش بینایی، افتادگی و تورم پلک‌ها، خشکی چشم‌ها و افتادگی ابروها
  5. اگر این تزریق توسط یک پزشک ماهر انجام گیرد، عوارض نه چندان جدی و موقتی معمولاً حداکثر فقط چند روز طول افراد را درگیر می‌نماید و بعید است که نیاز به تزریق مجدد در آینده باشد.

مراقبت‌ های بعد از کاهش درد میگرن با بوتاکس

شما می‌توانید بلافاصله پس از کاهش درد میگرن با بوتاکس فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید. تزریق بوتاکس-A روی پیشانی گاهی ممکن است که برجستگی‌های کوچکی را ایجاد کند که در صورت مواجهه با آن می‌توانید روی این مناطق یخ بگذارید؛ به این ترتیب این برجستگی‌ها خود به خود و در عرض چند ساعت و با سرعت زیاد از بین می‌روند. همچنین، افراد باید از نکات زیر برای مراقبت هرچه بهتر، پیروی کنند:

  1. حداقل تا 24 ساعت پس از تزریق نباید خم و راست شد
  2. تا 24 ساعت باید از آب زدن به مناطق تزریق اکیدا خودداری کرد
  3. در طی چند روز اول پس از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، باید از خوابیدن به روی صورت خودداری کرد. سعی کنید رو به بالا و صاف به پشت بخوابید.
  4. همچنین لازم و ضروری است که تا 48 ساعت بعد از انجام تزریق، از انجام تمرینات سنگین و سخت پرهیز نمود.
  5. از دست زدن به صورت و دیگر نواحی تزریق باید خودداری کرد و تا زمانی که خطر عفونت از بین نرود، صورت را تمیز و خشک نگه داشت.
  6. اگر پزشک دارویی را تجویز کرده است، به طور منظم باید آن را مصرف نمود.
  7. افراد باید سعی کنند که در 48 ساعت اولیه در معرض مستقیم نور آفتاب و یا محل‌های گرم مثل حمام آفتاب و یا سالن سولاریوم قرار نگیرند.

قیمت درمان میگرن با بوتاکس

هزینه درمان میگرن با بوتاکس

قیمت تزریق بوتاکس برای درمان میگرن بستگی به عواملی همچون منطقه جغرافیایی کلینیک زیبایی، نوع و برند بوتاکس مورد استفاده، هزینه مواد مصرفی مانند داروی بی‌حسی، دستمزد پزشک و حجم بوتاکس مورد نیاز برای تزریق در نقاط مختلف سر و گردن دارد. کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز با استفاده از بروزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و بهترین برند بوتاکس‌های استاندارد در کنار کادر فنی مجرب باعث رضایت حداکثری زیباجویانی شده است که طی سال‌های اخیر به این مرکز برای انجام متدهای مختلفی از جمله تزریق بوتاکس، چربی، ژل، کاشت مو و ابرو و … مراجعه نموده‌اند.

مزایا و معایب تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

در ادامه با برخی از مزایا و معایب درمان میگرن با سم بوتولینوم برای درمان میگرن آشنا می‌شویم. مزایای این راهکار درمانی به شرح زیر هستند:

  1. کاهش دفعات حملات سردرد: این راهکار درمانی سردردهای ناشی از میگرن مزمن را کاهش می‌دهد.
  2. کاهش میزان درد: تزریق اصولی بوتاکس، شدت درد ناشی از سردردهای میگرنی را کاهش می‌دهد.
  3. کاهش نیاز به مصرف داروها: این راهکار درمانی می‌تواند برای افرادی که به داروها واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند مناسب باشد.

معایب تزریق بوتاکس برای مبتلایان به میگرن به شرح زیر می‌باشد:

  1. نیاز به تمدید: برای درمان با بوتاکس، نیاز است در طول سال 3 الی 4 بار اقدام شود.
  2. احتمال بروز برخی از عوارض جانبی: مانند درد و کبودی در محل تزریق
  3. موثر واقع نشدن برای همه افراد

نظرات در مورد بوتاکس تخصصی میگرن

تزریق بوتاکس به عنوان یک روش قابل اطمینان و مؤثر در کاهش دردهای میگرن شناخته شده است. به طوری که تعداد زیادی از زیباجویان و مصرف کنندگان این تکنیک، نظرات مثبت و خوبی درباره آن دارند. زیرا این افراد، تاکید می‌کنند که تزریق بوتاکس، به مقدار قابل توجهی شدت دردهای میگرن آن‌ها را کاهش داده و سبب بهبودی سریع‌تر آن‌ها شده است.‌ برای اطلاع از نظرات می توایند نظرات افراد زیر پست مربوطه در اینستاگرام را مطالعه کنید و یا در اینترنت انجمن های مربوط به میگرن و بوتاکس را بیابید و سوال خود را در این زمینه بپرسید.

البته این روش مانند هر روش درمانی دیگری، عوارضی دارد. بنابراین مشورت با پزشک متخصص برای دریافت راهنمایی‌های لازم در این زمینه ضرورت دارد.

شما عزیزان می‌توانید از آلبوم عکس‌های خدمات زیبایی کلینیک رز به صورت آنلاین در سایت تخصصی ما دیدن نمایید و در صورت تمایل به تزریق بوتاکس در این مجموعه، با شماره تلفن 02148679 تماس بگیرید و یا به شماره 09052106009 در نرم افزار واتس اپ پیام بدهید تا مشاوره اولیه را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه تزریق بوتاکس و چگونگی تزریق بوتاکس ضد میگرن توسط دکتر روحانی، در این مرکز دریافت کنید.

منابع: webmdamericanmigrainefoundationbotoxchronicmigraine

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
زمان و نحوه شروع ورزش بعد از تزریق بوتاکس
نوشتهٔ بعدی
درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم با تزریق بوتاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید