تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس میگرن – درمان قطعی میگرن با تزریق بوتاکس

میگرن نام اختلالی است که باعث بروز سرد دردهای مکرری می‌شود که در اکثر موارد، فقط یک سمت سر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این مشکل علاوه بر سر دردهای شدید با بی اشتهایی، تهوع و استفراغ نیز (در موارد شدید) همراه خواهد شد. تا چند سال پیش، این دردها با رعایت نکات پیشگیرانه و برخی داروهای خاص کنترل می‌شد. با این حال دانشمندان به تلاش خود برای یافتن یک درمان موثر جهت کاهش یا کنترل سر دردهای ناشی از میگرن ادامه دادند. تا اینکه در اکتبر سال 2010، سازمان غذا و دارو (FDA) درمان تزریق داروی بوتولینوم توکسین A (بوتاکس-A) را برای درمان میگرن مزمن تأیید کرد. بوتاکس-A همچنان تنها درمانی است که برای این اندیکاسیون خاص تایید شده است. شاید برای اولین بار باشد که از این گزینه جذاب برای مدیریت سردردهای میگرنی آگاه می‌شوید، به همین دلیل بیماران به طور طبیعی سوالات زیادی در مورد استفاده از این ماده جهت درمان میگرن با بوتاکس دارند.

نظرات در مورد بوتاکس میگرن تقریبا یکسان هستند و تمامی پزشکان به اتفاق معتقدند که تزریق بوتاکس برای درمان میگرن تا حد زیادی به کاهش حملات میگرنی کمک می‌کند. به این ترتیب، تزریق بوتاکس برای میگرن به سرعت به یک روش پر طرفدار تبدیل شد. کلینیک پوست و مو رز با استفاده از بهترین مارک‌های تزریق بوتاکس، توسط دکتر روحانی این متد را با کم‌ترین عوارض و بهترین نتایج اجرایی می‌نماید.

درمان میگرن با تزریق بوتاکس ممکن است

محل تزریق بوتاکس برای میگرن

پروتکل استفاده از تزریق بوتاکس- A برای درمان میگرن مزمن براساس مطالعات تحقیقاتی بالینی است که منتهی به تأیید FDA و رهنمودهای بعدی ارائه شده توسط این سازمان شده است. در حالت کلی نواحی مورد تایید برای تزریق شامل پل بینی، پیشانی، شقیقه‌ها، پشت سر، گردن و قسمت فوقانی پشت (درست بالای تیغه‌های شانه) می‌باشد. حجم تزریقی مورد نظر با توجه به صلاحدید پزشک متفاوت خواهد بود. برای انجام تزریق بوتاکس میگرن از یک سوزن بسیار کوچک و نازک و تیز استفاده می‌شود و روند تزریق اصلا دردناک نخواهد بود. کل مراحل انجام تزریق به 10 الی 15 دقیقه زمان بیشتر نیاز ندارد و به طور معمول به خوبی توسط افراد تحمل می‌شود. بلافاصله پس از پایان تزریق، اکثریت قریب به اتفاق بیماران، قادر به بازگشت به کارهای روزمره خود هستند.

مطالب بیشتر: تزریق بوتاکس لب

استفاده از بوتاکس برای درمان کدام نواحی ممکن است؟

تزریق بوتاکس برای استفاده های درمانی و میگرن

اگر تشخیص داده‌اید که میگرن دارید و اغلب دچار سردردهای میگرنی می‌شوید، می‌توانید از داروی بوتاکس که مصرفش در سال 2010 برای بزرگسالانی که میگرن مزمن دارند تأیید شده است استفاده کنید. بوتاکس یک نوروتوکسین است یعنی سمی است که توسط باکتری‌هایی به نام کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinums) ساخته می‌شود. اگر غذای فاسدی را بخورید که حاوی این سم باشد، می‌تواند واکنش کشنده‌ای به نام بوتولیسم ایجاد کند! زیرا سیگنال‌های عصبی بدن را مسدود کرده و ماهیچه را فلج می‌نماید. حدود 10 سال پیش پزشکان دریافتند که تزریق بوتاکس می‌تواند به افرادی که دچار تیک و اسپاسم (به دلیل بیماری عصبی مانند فلج مغزی) و سردردهای میگرنی هستند کمک کند. افرادی که سردردهای میگرنی داشتند، بعد از درمان با تزریق بوتاکس به پزشکان خود گفتند که سردردهایشان بهتر شده است بنابراین پزشکان و متخصصان به مرور شروع به مطالعه تزریق بوتاکس به عنوان راه حلی برای درمان سردردهای میگرنی کردند.

بیشتر بزرگسالانی که دچار سردردهای میگرنی هستند بعد از تزریق بوتاکس بیان می‌کنند که سردردهایشان بهتر شده و کمتر اتفاق می‌افتند. در یک مطالعه برای بررسی کردن تاثیر تزریق بوتاکس بر سردردهای میگرنی، تقریبا 50 درصد از افرادی که دو بار تزریق بوتاکس در دو دوره انجام دادند گزارش دادند که تعداد روزهایی که سردردهای میگرنی دارند (در یک ماه) به نصف کاهش یافته است و بعد از پنج دوره درمان با تزریق بوتاکس تعداد این افراد به 70 درصد افزایش پیدا کرد.

مطالب بیشتر: طرز خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس

برای درمان میگرن چند بار باید بوتاکس تزریق کرد؟

بیمارانی که قصد درمان میگرن با تزریق بوتاکس را دارند، معمولا هر سه ماه چند واحد بوتاکس را باید در اطراف سر و گردن خود تزریق نمایند تا از سردردهای میگرنیشان کاسته یا از تعداد دفعات بروز آن‌ها جلوگیری شود. این افراد ممکن است در کل به 30 تا 40 واحد تزریق بوتاکس نیاز داشته باشند که به طور مساوی در دو طرف سر و گردن تزریق می‌شوند. اگر دردهای میگرنی در یک نقطه بیشتر باشند در آن نقطه ممکن است مقدار بیشتری بوتاکس تزریق شود. نتیجه تزریق بوتاکس بعد از دو تا سه هفته دیده می‌شود و توصیه می‌کنیم که برای این کار فقط به پزشکی با تجربه و توانا مراجع داشته باشید که آموزش‌های لازم را برای این نوع درمان دیده باشد. بنابراین پزشکی که تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک‌ها و سایر موارد زیبایی را آموزش دیده است، مناسب انجام تزریق بوتاکس برای رفع سردردهای میگرن نمی‌باشد.

تاثیرات ناشی از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

میزان دردی که بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی تجربه می‌کنند بسیار زیاد است به طوری که بیشتر مبتلایان به میگرن، نمی‌توانند خواب عمیق و راحتی داشته باشند، نمی‌توانند خوب تمرکز کنند، به طور مداوم خسته هستند و به طور کلی زندگیشان بسیار تحت تاثیر منفی این سردرد ها قرار می‌گیرد. تزریق بوتاکس می‌تواند با کاهش دردها، زندگی بسیاری از بیماران را راحت‌تر کند. تاثیرات بوتاکس تنها روی برخی از بیماران نتیجه رضایت بخشی را به همراه دارد. به طور کلی بوتاکس فقط برای میگرن مزمن مورد تأیید FDA است و این یعنی فقط افرادی که در طول یک ماه حدود 15 روز یا بیشتر درد میگرن را تحمل می‌کنند و هرچه تعداد و شدت سردردها بیشتر باشد، بیمار بازخورد بهتری را نسبت به تزریق دوز بوتاکس نشان خواهد داد.

به این ترتیب بوتاکس برای بیمارانی که کمتر از 15 روز در ماه دچار سردرد می‌شوند توصیه نمی‌شود. تزریق بوتاکس در اطراف فیبرهای دردی که در سردرد نقش دارند انجام می‌شود و بعد از آن وارد انتهای عصبی اطراف محل تزریق شده و مانع انتشار مواد شیمیایی دخیل در انتقال درد می‌شود و به این روش از فعال شدن سیگنال‌های درد در مغز جلوگیری می‌کند. FDA استفاده از بوتاکس را برای درمان میگرن مزمن در بزرگسالان 18 سال یا بیشتر تایید می‌کند. اگر از بوتاکس برای کودکان یا نوجوانان استفاده شود درمانی “بدون نسخه” محسوب می‌شود و این بدان معناست که پزشک می‌تواند آن را تجویز کند، اما ممکن است شرکت‌های بیمه هزینه آن را پرداخت نکنند.

مطالب بیشتر: بهترین کلینیک تزریق بوتاکس

عوارض بوتاکس میگرن

معمولا عوارض جانبی ناشی از درمان میگرن با بوتاکس زمانی گزارش می‌شوند که این تزریق توسط افراد بدون تجربه و آموزش ندیده در مراکز نامعتبر یا بی سابقه در امر مراقبت از زیبایی انجام شده باشد. همچنین استفاده از برند‌های نامناسب برای تزریق به نقاط مورد نظر نیز یکی از موارد مهمی است که می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی گردد. در حالی که بوتاکس-A یک روش درمانی برای پیشگیری و سرکوب سردرد میگرنی است، عوارض جانبی نیز می‌تواند در اثر دلایل ذکر شده رخ دهد. متداول‌ترین این عوارض عبارت هستند از:

1. گردن درد و سفت شدن آن: که اغلب با عنوان “گردن لرزان” شناخته می‌شود. تزریق بوتاکس- A به عضلات گردن و قسمت فوقانی شانه‌ها ممکن است باعث ضعف نسبی موقتی در آن عضلات شود. اعتقاد بر این است که درد و سفتی که بیماران تجربه می‌کنند ناشی از عدم تزریق بوتاکس به عضلات مجاور است و این عضلات برای کمک به نگه داشتن سر به حالت ایستاده، اضافه کاری می‌کنند. صرف نظر از این موضوع، ضعف مربوط به تزریق بوتاکس میگرن و درد و سفتی ناشی از آن طی چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود. در این میان، درمان علامتی با مصرف داروهای ضد التهاب ممکن است برای درد بسیار موثر واقع شود. در این مدت از مصرف داروهای شل کننده عضلات باید خودداری شود زیرا ممکن است مشکل ضعف عضلانی را که در وهله اول باعث درد می‌شود را بدتر کند.
  2. عوارض جانبی دیگر شامل افتادگی موقتی پلک و به ندرت، بروز علائم شبیه آنفولانزا می‌باشد.
  3. خشکی دهان، ناراحتی یا درد در محل تزریق
  4. مشکلات چشمی: دوبینی، تاری دید، کاهش بینایی، افتادگی و تورم پلک‌ها، خشکی چشم‌ها و افتادگی ابروها

اگر این تزریق توسط یک پزشک ماهر انجام گیرد، عوارض نه چندان جدی و موقتی معمولاً حداکثر فقط چند روز طول افراد را درگیر می‌نماید و بعید است که نیاز به تزریق مجدد در آینده باشد.

مطالب بیشتر: تزریق بوتاکس در واژن

مراقبت‌ های بعد از بوتاکس میگرن

شما می‌توانید بلافاصله پس از درمان میگرن با بوتاکس فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید. تزریق بوتاکس-A روی پیشانی گاهی ممکن است که برجستگی‌های کوچکی را ایجاد کند که در صورت مواجهه با آن می‌توانید روی این مناطق یخ بگذارید؛ به این ترتیب این برجستگی‌ها خود به خود و در عرض چند ساعت و با سرعت زیاد از بین می‌روند. همچنین، افراد باید از نکات زیر برای مراقبت هرچه بهتر، پیروی کنند:

1. حداقل تا 24 ساعت پس از تزریق نباید خم و راست شد
  2. تا 24 ساعت باید از آب زدن به مناطق تزریق اکیدا خودداری کرد
  3. در طی چند روز اول پس از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، باید از خوابیدن به روی صورت خودداری کرد. سعی کنید رو به بالا و صاف به پشت بخوابید.
  4. همچنین لازم و ضروری است که تا 48 ساعت بعد از انجام تزریق، از انجام تمرینات سنگین و سخت پرهیز نمود.
  5. از دست زدن به صورت و دیگر نواحی تزریق باید خودداری کرد و تا زمانی که خطر عفونت از بین نرود، صورت را تمیز و خشک نگه داشت.
  6. اگر پزشک دارویی را تجویز کرده است، به طور منظم باید آن را مصرف نمود.
  7. افراد باید سعی کنند که در 48 ساعت اولیه در معرض مستقیم نور آفتاب و یا محل‌های گرم مثل حمام آفتاب و یا سالن سولاریوم قرار نگیرند.

هزینه درمان میگرن با بوتاکس

قیمت تزریق بوتاکس برای درمان میگرن بستگی به عواملی همچون منطقه جغرافیایی کلینیک زیبایی، نوع و برند بوتاکس مورد استفاده، هزینه مواد مصرفی مانند داروی بی‌حسی، دستمزد پزشک و حجم بوتاکس مورد نیاز برای تزریق در نقاط مختلف سر و گردن دارد. کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز با استفاده از بروزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و بهترین برند بوتاکس‌های استاندارد در کنار کادر فنی مجرب باعث رضایت حداکثری زیباجویانی شده است که طی سال‌های اخیر به این مرکز برای انجام متدهای مختلفی از جمله تزریق بوتاکس، چربی، ژل، بوتاکس، کاشت مو و ابرو و … مراجعه نموده‌اند.

شما عزیزان می‌توانید از آلبوم عکس‌های خدمات زیبایی کلینیک رز به صورت آنلاین در سایت تخصصی ما دیدن نمایید و در صورت تمایل به تزریق بوتاکس در این مجموعه، با شماره تلفن 02148679 تماس بگیرید و یا به شماره 09052106009 در نرم افزار واتس اپ پیام بدهید تا مشاوره اولیه را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه تزریق بوتاکس و چگونگی تزریق بوتاکس میگرن توسط دکتر روحانی، در این مرکز دریافت کنید.

3.5/5 (2 نظر)

منبع