تزریق بوتاکس

درمان میگرن با تزریق بوتاکس ممکن است ؟

میگرن نام اختلالی است که باعث بروز سرد دردهای مکرری می‌شود که در اکثر موارد، فقط یک سمت سر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این مشکل علاوه بر سر دردهای شدید با بی اشتهایی، تهوع و استفراغ نیز (در موارد شدید) همراه خواهد شد. تا چند سال پیش، این دردها با رعایت نکات پیشگیرانه و برخی داروهای خاص کنترل می‌شد. با این حال دانشمندان به تلاش خود برای یافتن یک درمان موثر جهت کاهش یا کنترل سر دردهای ناشی از میگرن ادامه دادند. تا اینکه در اکتبر سال 2010، سازمان غذا و دارو (FDA) درمان تزریق داروی بوتولینوم توکسین A (بوتاکس-A) را برای درمان میگرن مزمن تأیید کرد. بوتاکس-A همچنان تنها درمانی است که برای این اندیکاسیون خاص تایید شده است. شاید برای اولین بار باشد که از این گزینه جذاب برای مدیریت سردردهای میگرنی آگاه می‌شوید، به همین دلیل بیماران به طور طبیعی سوالات زیادی در مورد استفاده از این ماده جهت درمان میگرن با بوتاکس دارند.

نظرات در مورد بوتاکس میگرن تقریبا یکسان هستند و تمامی پزشکان به اتفاق معتقدند که تزریق بوتاکس برای درمان میگرن تا حد زیادی به کاهش حملات میگرنی کمک می‌کند. به این ترتیب، تزریق بوتاکس برای میگرن به سرعت به یک روش پر طرفدار تبدیل شد. کلینیک پوست و مو رز با استفاده از بهترین مارک‌های تزریق بوتاکس، توسط دکتر روحانی این متد را با کم‌ترین عوارض و بهترین نتایج اجرایی می‌نماید.

محل تزریق بوتاکس برای میگرن

پروتکل استفاده از تزریق بوتاکس- A برای درمان میگرن مزمن براساس مطالعات تحقیقاتی بالینی است که منتهی به تأیید FDA و رهنمودهای بعدی ارائه شده توسط این سازمان شده است. در حالت کلی نواحی مورد تایید برای تزریق شامل پل بینی، پیشانی، شقیقه‌ها، پشت سر، گردن و قسمت فوقانی پشت (درست بالای تیغه‌های شانه) می‌باشد. حجم تزریقی مورد نظر با توجه به صلاحدید پزشک متفاوت خواهد بود. برای انجام تزریق بوتاکس میگرن از یک سوزن بسیار کوچک و نازک و تیز استفاده می‌شود و روند تزریق اصلا دردناک نخواهد بود. کل مراحل انجام تزریق به 10 الی 15 دقیقه زمان بیشتر نیاز ندارد و به طور معمول به خوبی توسط افراد تحمل می‌شود. بلافاصله پس از پایان تزریق، اکثریت قریب به اتفاق بیماران، قادر به بازگشت به کارهای روزمره خود هستند.

مطالب بیشتر: تزریق بوتاکس لب

استفاده از بوتاکس برای درمان کدام نواحی ممکن است؟

تزریق بوتاکس برای استفاده های درمانی و میگرن

افرادی که سردرد های میگرنی داشتند، بعد از درمان چین و چروک های صورت خود با تزریق بوتاکس، به پزشکان خود گفتند که سردرد هایشان بهتر شده است بنابراین پزشکان و متخصصان به مرور شروع به مطالعه ی تزریق بوتاکس به عنوان راه حلی برای درمان سردرد های میگرنی کردند. بیشتر بزرگسالانی که دچار سردرد های میگرنی اند بعد از تزریق بوتاکس، بیان می کنند که سردرد هایشان بهتر شده و کمتر اتفاق می افتند. در یک مطالعه برای بررسی کردن تاثیر تزریق بوتاکس بر سردرد های میگرنی، تقریبا 50 درصد از افرادی که دو بار تزریق بوتاکس در دو دوره انجام دادند، گزارش دادند که تعداد روزهایی در یک ماه که سردرد های میگرنی دارند به نصف کاهش یافته است. بعد از پنج دوره درمان با تزریق بوتاکس تعداد این افراد به 70 درصد افزایش پیدا کرد.

مطالب بیشتر: طرز خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس

بیماران در درمان میگرن با تزریق بوتاکس، معمولا هر سه ماه چند واحد بوتاکس در اطراف سر و گردن خود می گیرند تا از سردرد های میگرنی کاسته یا جلوگیری شود. ممکن است در کل به 30 تا 40 واحد تزریق بوتاکس نیاز داشته باشند که به طور مساوی در دو طرف سر و گردن تزریق می شوند. اگر درد های میگرنی در یک نقطه بیشتر باشند، در آن نقطه ممکن است واحد های بیشتری بوتاکس تزریق شود.

نتیجه ی تزریق بوتاکس بعد از دو تا سه هفته دیده می شود. تزریق بوتاکس برای درمان سردرد های میگرنی، فقط باید توسط پزشکی باتجربه و توانا انجام شود که آموزش های لازم را برای این نوع درمان دیده باشد. بنابراین پزشکی که تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک ها و سایر موارد زیبایی را آموزش دیده است، مناسب انجام تزریق بوتاکس برای رفع سردرد های میگرن نمی باشد.

تاثیرات ناشی از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

درد سردرد های میگرنی بسیار زیاد است به طوری که بیشتر مبتلایان به میگرن، نمی توانند خواب عمیق و راحتی داشته باشند، نمی توانند خوب تمرکز کنند، به طور مداوم خسته اند و در کل زندگی آن ها بسیار تحت تاثیر منفی این سردرد ها قرار می گیرد. تزریق بوتاکس می تواند با کاهش درد های میگرن، زندگی بسیاری از بیماران را راحت تر کند.

البته همانند بقیه ی روش های درمانی، تزریق بوتاکس نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد. واکنش های آلرژیک، خارش، درد گردن یا کمر، حالت تهوع، سختی در بلعیدن، تنگی نفس، دل درد، اسهال، از دست دادن اشتها، کبودی و تورم محل تزریق، تب، سرفه، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، سرگیجه ،خشک شدن دهان، افتادگی پلک، خشکی و خارش چشم و افزایش حساسیت به نور، می توانند از عوارض جانبی تزریق بوتاکس باشند.

البته باید توجه کنید که این عوارض جانبی بسیار نادر اتفاق می افتند و شما می توانید با مراجعه به پزشک قابل اعتماد و توانایی که در زمینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن تجربه های زیادی دارد، امکان اتفاق افتادن این عوارض را به حداقل برسانید درمان میگرن توسط تزریق بوتاکس برای همه ی بیماران روش ایده آل نیست بلکه با مشورت و تجویز پزشک انجام می شود.

عوارض بوتاکس میگرن

معمولا عوارض جانبی ناشی از درمان میگرن با بوتاکس زمانی گزارش می‌شوند که این تزریق توسط افراد بدون تجربه و آموزش ندیده در مراکز نامعتبر یا بی سابقه در امر مراقبت از زیبایی انجام شده باشد. همچنین استفاده از برند‌های نامناسب برای تزریق به نقاط مورد نظر نیز یکی از موارد مهمی است که می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی گردد. در حالی که بوتاکس-A یک روش درمانی برای پیشگیری و سرکوب سردرد میگرنی است، عوارض جانبی نیز می‌تواند در اثر دلایل ذکر شده رخ دهد. متداول‌ترین این عوارض: گردن درد و سفت شدن آن است که اغلب با عنوان “گردن لرزان” شناخته می شود. تزریق بوتاکس- A به عضلات گردن و قسمت فوقانی شانه ها ممکن است باعث ضعف نسبی موقتی در آن عضلات شود. اعتقاد بر این است که درد و سفتی که بیماران تجربه می‌کنند، ناشی از عدم تزریق بوتاکس به عضلات مجاور است. این عضلات برای کمک به نگه داشتن سر به حالت ایستاده، اضافه کاری می‌کنند.

صرف نظر از این موضوع، ضعف مربوط به تزریق بوتاکس میگرن و درد و سفتی ناشی از آن طی چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود. در این میان، درمان علامتی با مصرف داروهای ضد التهاب ممکن است برای درد بسیار موثر واقع شود. در این مدت از مصرف داروهای شل کننده عضلات باید خودداری شود. زیرا ممکن است مشکل ضعف عضلانی را که در وهله اول باعث درد می‌شود، بدتر کند. عوارض جانبی دیگر شامل افتادگی موقتی پلک و به ندرت، بروز علائم شبیه آنفولانزا می‌باشد. اگر این تزریق توسط یک پزشک ماهر انجام گیرد، عوارض نه چندان جدی و موقتی معمولاً حداکثر فقط چند روز طول افراد را درگیر می‌نماید و بعید است که نیاز به تزریق مجدد در آینده باشد.

مطالب بیشتر: تزریق بوتاکس در واژن

مراقبت‌ های بعد از بوتاکس میگرن

شما می‌توانید بلافاصله پس از درمان میگرن با بوتاکس فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید. تزریق بوتاکس-A روی پیشانی گاهی ممکن است که برجستگی‌های کوچکی را ایجاد کند. در صورت مواجهه با آن می‌توانید روی این مناطق یخ بگذارید. به این ترتیب این برجستگی‌ها خود به خود و در عرض چند ساعت و با سرعت زیاد از بین می‌روند. همچنین، افراد باید از نکات زیر برای مراقبت هرچه بهتر، پیروی کنند:

• حداقل تا 24 ساعت پس از تزریق نباید خم و راست شد
  • تا 24 ساعت باید از آب زدن به مناطق تزریق اکیدا خودداری کرد
  • در طی چند روز اول پس از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، باید از خوابیدن به روی صورت خودداری کرد. سعی کنید رو به بالا و صاف به پشت بخوابید.
  • همچنین لازم و ضروری است که تا 48 ساعت بعد از انجام تزریق، از انجام تمرینات سنگین و سخت پرهیز نمود.
  • از دست زدن به صورت و دیگر نواحی تزریق باید خودداری کرد و تا زمانی که خطر عفونت از بین نرود، صورت را تمیز و خشک نگه داشت.
  • اگر پزشک دارویی را تجویز کرده است، به طور منظم باید آن را مصرف نمود.
  • افراد باید سعی کنند که در 48 ساعت اولیه در معرض مستقیم نور آفتاب و یا محل‌های گرم مثل حمام آفتاب و یا سالن سولاریوم قرار نگیرند.

هزینه درمان میگرن با بوتاکس

انواع مختلفی از بوتاکس‌ها با درجه کیفیت متفاوت وجود دارد. هر کدام از این برندها با توجه به کارایی و کیفیتشان قیمت مختص به خود را دارند. بنابراین ابتدا باید یک مرکز زیبایی قابل اطمینان را انتخاب نمود و سپس با برقراری تماس با آن‌جا، نام برند و هزینه هر سی سی توکسین بوتولینوم را جویا شد. برای برآورد نهایی هزینه درمان میگرن با بوتاکس باید توسط پزشک آن مجموعه ویزیت حضوری انجام داد. پزشک با بررسی نواحی صورت و سر و گردن و حجم کار، هزینه را اعلام می‌نماید. شما عزیزان می‌توانید با استفاده از شماره تلفن‌های موجود در سایت، جهت اطلاع از هزینه‌های بوتاکس کلینیک زیبایی رز، با مشاورین ما تماس حاصل بفرمایید.