کلینیک فوق تخصصی پوست و مو رز

• Info@roz-clinic.com
درمان میگرن با تزریق بوتاکس ممکن است

درمان میگرن با تزریق بوتاکس ممکن است ؟

استفاده از تزریق بوتاکس برای کاهش چین و چروک و خطوط صورت در میان بازیگران هالیوودی و مردم عادی مرسوم و بسیار محبوب است. اما تزریق بوتاکس می تواند به مشکلات جسمی  دیگری نیز کمک کند. در چند سال اخیر پزشکان توصیه می کنند از تزریق بوتاکس برای کمک کردن به درد های عضلانی که ریشه های عصبی دارند استفاده شود.

درد های میگرنی می توانند باعث درد های بسیار شدیدی در ناحیه سر و گردن شوند. اگر فردی را بشناسید که از میگرن رنج می برد، می دانید که درد های میگرنی بسیار زندگی بیمار را دشوار میکنند. پزشکان و متخصصان تزریق بوتاکس به عنوان روشی برای کم کردن یا متوقف کردن این درد ها به صورت دوره ای برای بیمارانی که شرایط مناسب دارند، تجویز میکنند.

استفاده از بوتاکس برای درمان کدام نواحی ممکن است؟

شهرت استفاده از بوتاکس بیشتر به سبب از بین بردن چین و چروک ها و خطوط صورت است ولی تزریق بوتاکس علاوه بر از بین بردن چین و چروک های نواحی مختلف صورت،کاربرد های دیگری نیز دارد. بوتاکس می تواند با ریلکس کردن ماهیچه ها و جلوگیری از انقباض آن ها به بیمارانی که تیک های عصبی یا اسپاسم های عضلانی دارند، کمک کند.

تزریق بوتاکس برای سردرد های میگرنی یک درمان همیشگی نیست. پزشکان به افرادی که بیشتر از 15 روز در ماه این سردرد ها را تجربه می کنند توصیه می کنند از تزریق بوتاکس برای کاهش سردرد های خود استفاده کنند ولی با یک دوره تزریق بوتاکس سردرد ها به طور کامل از بین نمی روند. بلکه تزریق بوتاکس درمانی دوره ای محسوب می شود.

استفاده از بوتاکس برای درمان کدام نواحی ممکن است؟

افرادی که با توصیه ی پزشک و متخصص مجازند برای کاهش یا جلوگیری از سردرد های میگرنی از تزریق بوتاکس استفاده کنند، در هر سه تا چهار ماه به یک دوره درمانی نیاز دارند. بیشتر بیماران بیان می کنند که با تزریق بوتاکس میزان روزهایی که در یک ماه سردرد های میگرنی را تجربه میکنند بیشتر از 50 درصد کاهش یافته است.

تزریق بوتاکس برای استفاده های درمانی و میگرن

افرادی که سردرد های میگرنی داشتند، بعد از درمان چین و چروک های صورت خود با تزریق بوتاکس، به پزشکان خود گفتند که سردرد هایشان بهتر شده است بنابراین پزشکان و متخصصان به مرور شروع به مطالعه ی تزریق بوتاکس به عنوان راه حلی برای درمان سردرد های میگرنی کردند. بیشتر بزرگسالانی که دچار سردرد های میگرنی اند بعد از تزریق بوتاکس، بیان می کنند که سردرد هایشان بهتر شده و کمتر اتفاق می افتند.

در یک مطالعه برای بررسی کردن تاثیر تزریق بوتاکس بر سردرد های میگرنی، تقریبا 50 درصد از افرادی که دو بار تزریق بوتاکس در دو دوره انجام دادند، گزارش دادند که تعداد روزهایی در یک ماه که سردرد های میگرنی دارند به نصف کاهش یافته است. بعد از پنج دوره درمان با تزریق بوتاکس تعداد این افراد به 70 درصد افزایش پیدا کرد.

بیماران در درمان میگرن با تزریق بوتاکس، معمولا هر سه ماه چند واحد بوتاکس در اطراف سر و گردن خود می گیرند تا از سردرد های میگرنی کاسته یا جلوگیری شود. ممکن است در کل به 30 تا 40 واحد تزریق بوتاکس نیاز داشته باشند که به طور مساوی در دو طرف سر و گردن تزریق می شوند. اگر درد های میگرنی در یک نقطه بیشتر باشند، در آن نقطه ممکن است واحد های بیشتری بوتاکس تزریق شود.

نتیجه ی تزریق بوتاکس بعد از دو تا سه هفته دیده می شود. تزریق بوتاکس برای درمان سردرد های میگرنی، فقط باید توسط پزشکی باتجربه و توانا انجام شود که آموزش های لازم را برای این نوع درمان دیده باشد. بنابراین پزشکی که تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک ها و سایر موارد زیبایی را آموزش دیده است، مناسب انجام تزریق بوتاکس برای رفع سردرد های میگرن نمی باشد.

تاثیرات ناشی از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

درد سردرد های میگرنی بسیار زیاد است به طوری که بیشتر مبتلایان به میگرن، نمی توانند خواب عمیق و راحتی داشته باشند، نمی توانند خوب تمرکز کنند، به طور مداوم خسته اند و در کل زندگی آن ها بسیار تحت تاثیر منفی این سردرد ها قرار می گیرد. تزریق بوتاکس می تواند با کاهش درد های میگرن، زندگی بسیاری از بیماران را راحت تر کند.

البته همانند بقیه ی روش های درمانی، تزریق بوتاکس نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد. واکنش های آلرژیک، خارش، درد گردن یا کمر، حالت تهوع، سختی در بلعیدن، تنگی نفس، دل درد، اسهال، از دست دادن اشتها، کبودی و تورم محل تزریق، تب، سرفه، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، سرگیجه ،خشک شدن دهان، افتادگی پلک، خشکی و خارش چشم و افزایش حساسیت به نور، می توانند از عوارض جانبی تزریق بوتاکس باشند.

البته باید توجه کنید که این عوارض جانبی بسیار نادر اتفاق می افتند و شما می توانید با مراجعه به پزشک قابل اعتماد و توانایی که در زمینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن تجربه های زیادی دارد، امکان اتفاق افتادن این عوارض را به حداقل برسانید درمان میگرن توسط تزریق بوتاکس برای همه ی بیماران روش ایده آل نیست بلکه با مشورت و تجویز پزشک انجام می شود.

تزریق بوتاکس چگونه عمل می کند؟

تزریق بوتاکس بر پایه ی سمی است که توسط باکتری هایی به نام کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می شود. این باکتری معمولا در غذا های فاسد کنسرو شده رشد می کند. در صورت مصرف این غذا ها توسط انسان، یک واکنش و بیماری کشنده به نام بوتولیسم رخ می دهد. به این دلیل که این سم سیگنال های عصبی را مسدود کرده و باعث می شود عضلات شما فلج شوند.

اما تزریق بوتاکس بسیار متفاوت است زیرا برخلاف خوردن این سم، با تزریق آن، بوتاکس وارد معده ی شما نشده و در آن جا هضم نمی شود از طرفی مقدار تزریق شدن آن در تزریق بوتاکس بسیار کمتر از مقداری است که در غذا های فاسد وجود دارد. پزشکان و متخصصان دریافتند که تزریق بوتاکس می تواند باعث صاف شدن چین و چروک ها شود زیرا از منقبض شده عضلات جلوگیری می کند.

برای درمان میگرن با تزریق بوتاکس، این سم باکتریایی را در نزدیکی ناحیه ای که درد دارد تزریق می کنند، بوتاکس وارد قسمت انتهایی عصبی که باعث درد شده است، می شود و از آزاد شدن مواد شیمیایی توسط این عصب جلوگیری می کند. این فرآیند موجب متوقف شدن احساس درد می شود. بنابراین به این صورت تزریق بوتاکس سردرد های میگرنی را کاهش می دهد یا ا آن ها جلوگیری می کند.

البته این درد به صورت دائم از بین نمی رود. زیرا پس از تقریبا دو ماه و نیم از تزریق بوتاکس، انتها های عصب گیرنده ی درد جوانه می زنند و دوباره سردرد های میگرنی آغاز می شوند. به همین دلیل Botox injection به صورت دوره ای صورت می گیرد و پس از حدودا سه ماه از درمان، می توانید دوره درمانی بعدی را شروع کنید.

اشتراک گذاری :