بعد از بوتاکس چه مدت باید استراحت کرد؟

چگونه بعد از بوتاکس به درستی بخوابیم؟

حتی انجام دقیق‌ترین روال مراقبت‌های پوستی نمی‌توانند با افزایش سن چروک‌های صورت را از بین ببرند و به طور چشمگیر پنهان کنند؛ به این منظور تزریق بوتاکس راهی آسان و سریع برای کمک به جوان‌تر نشان دادن صورت ماست. با این حال حفظ نتایج حاصل از این تزریق، تنها با مراقبت صحیح و منظم میسر است و یکی از مهم‌ترین این مراقبت‌ها نحوه صحیح خوابیدن بعد از بوتاکس است؛ بسیاری از پزشکان قبل و بعد از جلسه بوتاکس راهکارهای محافظتی لازم را به زیباجویان یاد می‌دهند.

اصولی و درست خوابیدن بعد از بوتاکس یک روش کاملا ساده، بدون خرج و بسیار موثر است که در عین سادگی ایده بسیار خوبی برای دور ماندن از عوارض ناشی از پخش شدن ناخواسته سم بوتولینوم در صورت و بدن می‌باشد و فرد را از برخی خطرات احتمالی دور می‌کند. هدف از این مقاله بررسی طرز صحیح، زمان و عوارض خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس در روزهای اولیه است.

طرز خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس

آیا می توان بعد از تزریق بوتاکس بلافاصله خوابید؟

یکی از پر تکرارترین سوالات زیباجویان کلینیک فوق تخصصی پوست و موی رز این است که آیا می‌توان بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس خوابید؟ خب این موضوع طبیعی است که هر فردی بعد از تزریق بوتاکس تمایل به استراحت کردن داشته باشد اما نکته مهمی در مورد زمان انجام آن وجود دارد! بسته به نظر پزشکان، حداقل 4 الی 6 ساعت بعد از تزریق بوتاکس نباید دراز کشید، دولا و راست شد و یا اخم کرد. خوابیدن و استراحت بلافاصله پس از تزریق بوتاکس می‌تواند موجب ایجاد مشکلاتی جدی برای زیباجو شود به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که نکات مرتبط با مراقبت‌های مورد نیاز در مورد استراحت و خوابیدن پس از تزریق بوتاکس توسط پزشک یا کادر پزشکی وی به فرد گوشزد شود تا با رعایت  آن‌ها بتوان از بروز عوارض و خطرات  احتمالی جلوگیری نمود.

در حالت کلی بزرگ‌ترین خطر ناشی از خوابیدن یا دراز کشیدن بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس یا اعمال گرما یا فشار به محل‌های تزریق، مهاجرت و پخش شدن بوتاکس در نقاط دیگر صورت است. به عبارتی در صورت بروز این اتفاق بوتاکس به اجبار از ناحیه تحت تزریق دور می‌شود و به طور بالقوه می‌تواند منجر به تورم بیش از حد شود و دیگر پوست شما صاف به نظر نخواهد رسید. پس به منظور حفظ نتایج دلخواه مورد نظرتان حدود 4 الی 6 صبر کنید و بعد با رعایت نکات مرتبط با نحوه خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس به استراحت بپردازید.

آیا می توان بعد از تزریق بوتاکس بلافاصله خوابید؟

چرا بلافاصله بعد بوتاکس نباید خوابید ؟

در اینجا نگاهی دقیق‌تر داریم که چرا باید به هر قیمتی از خوابیدن بعد از بوتاکس اجتناب کنید، خوابیدن تنها در شرایط اضطراری مجاز است. به خطرات زیر توجه کنید:

  1. نوروتوکسین از مکان مورد تزریق مهاجرت می‌کند

همانطور که قبلاً ذکر شد، نوروتوکسین‌هایی که به عضلات خاصی تزریق می‌شوند زمان زیادی لازم دارند تا به طور موثر در آن عضلات نفوذ کنند. دراز کشیدن بعد از بوتاکس، می‌تواند باعث پخش سم در عضلات اطراف شود که می‌تواند نتایج مورد انتظار شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین عضلاتی که نوروتوکسین‌های مهاجر را جذب کرده‌اند، در امان نخواهند بود و مستعد عوارض جانبی می‌شوند که می‌تواند باعث جوش، تحریک و کبودی گردد.

  1. افزایش تورم

مشاهده درجات خفیفی از تورم در ناحیه درمان بعد از تزریق بوتاکس طبیعی است. با این حال، زود خوابیدن بعد از بوتاکس می‌تواند تورم را بدتر کرده و عوارض جانبی دیگر مانند قرمزی و تحریک را باعث شود. در این مواقع تورم ممکن است به حدی شدید شود که فرد دیگر نتواند به محل کار خود برو و. از این گذشته، احتمال دارد که اعتماد به نفس وی را به شدت کاهش داده و باعث هجوم موجی از استرس به ذهنش شود.

خوابیدن بعد از بوتاکس کردن

همان طور که در بالاتر نیز اشاره کردیم طرز خوابیدن بعد از بوتاکس بسیار مهم است و اگر می‌خواهید این ماموریت را به نحو احسن به پایان برسانید، به نکات طلایی که در زیر آورده شده عمل کنید:

  1. چند ساعت بعد از بوتاکس نباید خوابید؟

به دلیل افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی (به عنوان مثال مهاجرت بوتاکس به عضلات دیگر و به دنبال آن فلجی موقت یا آسیب به بافت‌های مجاور) معمولاً توصیه می‌شود که حداقل 4 الی 6 ساعت از خوابیدن بعد از بوتاکس جلوگیری کنید! پس از آن باید چند شب اول به پشت بخوابید (طاق باز) تا از توزیع ناهموار بوتاکس ممانعت به عمل آورید.

یکی از نکاتی که باید در مورد مراقبت‌های بعد از تزریق بدانید این است که برخی از افراد وجود دارند که معتقد هستند دراز کشیدن یا خوابیدن بعد از بوتاکس هیچ تاثیری در انتشار سم باکتری بوتولینوم ندارد؛ از آنجا که ویژگی عضلانی هر فرد متفاوت و منحصر به فرد است، واکنش او نیز در برابر تزریق بوتاکس متفاوت خواهد بود. بنابراین توصیه‌ها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از عوارض در نظر بگیرید و بدانید که بعد از تزریق بوتاکس تا چند ساعت نباید خوابید.

  1. به پهلو خوابیدن بعد از بوتاکس

سوال رایج دیگر زیباجویان این است که تا چند روز بعد از بوتاکس نباید به پهلو خوابید؟ خب جواب این مورد نیز بنا به تشخیص پزشک شما و ویژگی‌های عضلات صورتتان متفاوت است. همان طور که احتمالا می‌دانید خواب آلودگی یکی از اصلی‌ترین عوارض تزریق بوتاکس است و متخصصان مطمئن نیستند که این امر ناشی از سمیت این دارو است یا دلایل دیگر. با این حال اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از انجام متد جوانسازی خود داشته باشید، مهم است که از خوابیدن به پهلو تا 24 الی 48 ساعت خودداری کنید؛ در برخی افراد ممکن است این زمان کم‌تر یا بیشتر باشد، بنابراین بهتر است نظر پزشکتان را جویا شوید.

  1. نشسته خوابیدن بعد از بوتاکس

از بهترین انواع نحوه خوابیدن بعد از بوتاکس می‌توان به نشسته خوابیدن بعد از بوتاکس اشاره نمود که کمترین میزان فشار را به صورت وارد می‌کند و در عین حال سر را به سمت بالا نگه می‌دارد. اگر تزریق خود را حوالی غروب یا شب انجام داده‌اید و خواب آلود هستید، توصیه می‌کنیم که با استفاده از چند بالش، یک تکیه گاه برای خود ایجاد کنید و شب را استثنا به صورت نشسته بخوابید. رعایت این نکته مهم است که به هیچ وجه سرتان نباید خم شود (به ویژه در ساعات ابتدایی خواب)، به این منظور می‌توانید از بالش‌های گردنی برای حفظ ایستایی ناحیه گردن و جلوگیری از انحراف آن در هنگام خواب بهره ببرید.

بهترین راه برای در امان ماندن از خواب آلودگی بعد از بوتاکس

اگر نگران هستید که بعد از تزریق احساس خستگی و خواب آلودگی کنید یا نتوانید چرت بعد از ظهر داشته باشید، سعی کنید عملیات پوستی و جوانسازی خود را صبح زود انجام دهید که تا اوایل بعد از ظهر سم بوتاکس متمرکز شده باشد و شما در هنگام عصر بتوانید به راحتی استراحت کنید. تزریق بوتاکس در زمان ابتدایی ساعت کاری، به شما فرصت زیادی می‌دهد تا روز خود را بدون نگرانی در حالت ایستاده پشت سر بگذارید.

در هنگام خوابیدن پس از تزریق بوتاکس رعایت چه نکاتی الزامی است؟

پس از تزریق بوتاکس و گذشت حداقل 4 تا 6 ساعت فرد می‎‌تواند استراحت کند و یا بخوابد اما درست در چنین دقایقی نیز نکاتی وجود دارند که باید آن‌ها را رعایت کند. یکی از سوالات و نکاتی که در مورد خوابیدن پس از تزریق بوتاکس مطرح می‌شود این است که آیا باید در موقعیت خاصی استراحت کرد؟ به عنوان مثال می شود به پشت یا پهلو خوابید؟

در پاسخ به این سوال می‌توان به راحتی گفت که پس از تزریق بوتاکس در صورتی که شما 4 تا 6 ساعت صبر کنید هیچ محدودیتی در نوع و موقعیت استراحت شما وجود نخواهد داشت زیرا سم بوتولونیم در عضلات جذب خواهد شد و احتمال انتقال آن نزدیک به صفر خواهد بود. سوال دیگری که گاها مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان بلافاصله پس از تزریق بوتاکس دراز کشید؟

 پاسخ این سوال نیز منفیست! به طور کلی نکاتی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر گرفت و پس از انجام تزریق بوتاکس آن‌ها را رعایت کرد به عنوان مثال دراز کشیدن و پایین آوردن سر در ساعات ابتدایی پس از انجام تزریق بوتاکس ممنوع است و این که فرد نباید سر خود را پایین بگیرد (مثلا در حالت رکوع و یا خوابیدن به روی صورت).

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس

با توجه به نکاتی که در مورد استراحت و خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس ذکر شد باید دقت شود که بهترین زمان انجام تزریق بوتاکس صبح یا اوایل بعد از ظهر خواهد بود، دلیل این انتخاب این است که افراد در این ساعات معمولا خسته نیستند و احتمال اینکه بخواهند دراز بکشند یا استراحت کنند کمتر است. دکتر رضا روحانی پزشک ارزشمند کلینیک زیبایی رز برای داشتن نتیجه‌ای بهتر و رضایت بخش از تزریق بوتاکس نکات کلیدی را به زیباجویان توصیه می‌کنند که در زیر آن‌ها را می‌خوانیم:

  1. برای جلوگیری از فشار محل تزریق به پشت بخوابید: تا زمانی که 48 ساعت از تزریق بوتاکس بگذرد، بهترین حالت برای خوابیدن بعد از درمان بوتاکس به پشت است (حالت طاق باز) زیرا این حالت از تماس صورت با بالش جلوگیری می‌کند و در نتیجه از هرگونه فشار وارده بر محل‌های تزریق جلوگیری می‌کند.
  2. برای جلوگیری از خوابیدن نامناسب از بالش استفاده کنید: اگر عادت دارید که به پهلو یا شکم بخوابید، می‌توانید بالش‌هایی را در اطراف بدن خود قرار دهید تا مطمئن شوید که حین خواب به پشت می‌خوابید و غلت نخواهید زد.
  3. برای کاهش چین و چروک و اصطکاک روی ملحفه‌های ابریشمی بخوابید: خوابیدن روی روبالشی و ملحفه‌هایی از جنس ابریشم به‌جای ملحفه‌های نخی معمولی پس از درمان بوتاکس بسیار مفید است، زیرا ابریشم واقعی می‌تواند با کمک به کاهش ظاهر چین و چروک‌ها از طریق گنجاندن پروتئین سریسین در پوست، خاصیت ضد پیری داشته باشد. همچنین پوست رطوبت خود را حفظ می‌کند و اصطکاکش نیز کاهش خواهد یافت.
  4. قبل از خواب دوش آب گرم نگیرید: در روزی که بوتاکس تزریق کرده‌اید قبل از خواب دوش آب گرم نگیرید (یا وارد سونا و جکوزی نشوید) زیرا دمای بدن شما را افزایش می‌دهد. این افزایش دما می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و همین موضوع نیز می‌تواند خطر پخش شدن بوتاکس از محل تزریق و از بین رفتن نتیجه مطلوب نهایی را افزایش دهد.

منابع: sleeperholicsleepflawless

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
زمان و نحوه شروع ورزش بعد از تزریق بوتاکس
نوشتهٔ بعدی
درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم با تزریق بوتاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید