راهکار موثر درمان جای زخم و اسکار بعد از لیپوماتیک

ترمیم و از بین بردن جای زخم بعد از عمل لیپوماتیک

در کنار تمامی مزایایی که عمل زیبایی لیپوماتیک برای رسیدن به اندامی ایده‌آل و زیبا دارد موضوعاتی نیز وجود دارند که می‌تواند سبب استرس در کاندیدهای انجام آن شوند. یکی از مهم‌ترین این نگرانی‌ها ایجاد جای زخم بعد از لیپوماتیک و ماندگاری آن بر روی پوست است. از آنجایی که عمل لیپوماتیک یک عمل زیبایی تهاجمی به حساب می‌آید و با برش همراه است جای بخیه لیپوماتیک می‌تواند بر روی پوست برخی افراد ایجاد شود. البته میزان ماندگاری آن بر روی پوست افراد متفاوت بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این موارد می‌توان به مهارت پزشک در انجام بخیه‌ها، مجهز بودن کلینیک به تجهیزات به روز، نوع پوست بیمار، سن بیمار و موارد بسیاری دیگر از این قبیل مربوط است. به دلیل اهمیت این موضوع برای افراد در این مقاله به بررسی هر یک از این عوامل به صورت کامل و دقیق پرداخته‌ایم.

کلینیک پوست و مو رز مفتخر است که با استفاده از بهترین تکنیک‌ها و حضور دکتر روحانی توانسته رضایت بیماران را در تمامی زمینه‌های زیبایی از جمله لیپوماتیک به دست آورد. در صورتی که حساسیت بالایی در بروز اسکار بعد از لیپوماتیک دارید می‌توانید با مشاوران ما در این کلینیک تماس گرفته و به پاسخ تمامی سوال‌های خود در این زمینه برسید.

دلایل جای زخم بعد از لیپوماتیک

آیا جای زخم بعد از لیپوماتیک حتمی است؟

باقی ماندن جای زخم یکی از بدترین آثار و نشانه‌هایی است که ممکن است پس از هر عمل و یا اقدامی که برای درمان یا زیبایی انجام می‌شود، رخ بدهد. معمولاً جای زخم ناشی از عمل‌های زیبایی که در آن از تیغ استفاده شده است، تا مدت بسیار زیاد و حتی به طور دائمی باقی می‌ماند که این جای زخم باعث زشت شدن و ناخوشایندی ظاهر پوست شده و برای افراد زیادی این تأثیر باعث نارضایتی و ناراحتی آنان می‌شود. از این رو، باقی ماندن جای زخم پس از پیکرتراشی، برای این دسته از افراد بسیار مهم است.

لیپوماتیک یکی از عمل‌های زیبایی کم تهاجم در دنیا می‌باشد که در آن پزشک بعد از تشخیص ناحیه مناسب جهت برداشت چربی، چند سوراخ به طول ۳ میلی‌متر در بافت چربی ایجاد می‌کند تا به راحتی بتوان لوله کانولا را در داخل بافت‌های چربی شخص فرو کرد و چربی‌ها را تخریب کرد. پس با توجه به روش انجام لیپوماتیک، پس از پایان جراحی، تنها چند سوراخ ریز بر روی بدن ایجاد می‌شود که زیاد قابل رؤیت نمی‌باشد و به راحتی می‌توان آن را از دید چشم‌ها محو کرد. این زخم‌ها حتی نیاز به بخیه هم ندارند. البته در صورتی که عمل به درستی انجام نشده و یا از زخم‌ها به درستی مراقبت نکنید، ممکن است اسکارهای کوچکی در جای سوراخ‌ها ایجاد شود که راه‌های مختلفی برای درمان اسکارها وجود دارد.

آیا جای زخم بعد از لیپوماتیک حتمی است؟

مقایسه جای زخم ناشی از لیپوماتیک با سایر روش ها

یک از نقاط قوت لیپوماتیک نسبت به سایر روش‌های مشابه مانند لیپوساکشن که برای برداشت چربی استفاده می‌شوند، در رابطه با جای زخم پس از انجام عمل می‌باشد. در لیپوساکشن به دلیل استفاده از امواج گرمایی برای سوزاندن چربی‌ها و استخراج آن‌ها از بدن، جای زخم ناشی از لیپوساکشن، آزاردهنده بوده و همچنین میزان ماندگاری آن بسیار طولانی می‌باشد. اما در برخلاف لیپوساکشن، در لیپوماتیک از ارتعاش برای تخریب سلول‌های چربی استفاده می‌شود و جای زخم ناشی از لیپوماتیک بسیار آسان و راحت‌تر از سایر روش‌ها درمان می‌شود و بهبود می‌یابد و مدت زمان ماندگاری آن در بدن بسیار کم است.

همین مزیت لیپوماتیک، یکی از عواملی است که باعث شده است روز به روز بر میزان محبوبیت و متقاضیان پیکرتراشی با لیپوماتیک نسبت به لیپوساکشن و یا سایر روش‌های دیگر افزایش یابد و به یکی از پرطرفدار‌ترین عمل‌های زیبایی لاغری در دنیا شناخته شود. میزان ماندگاری و دوام جای زخم و جراحت پس از انجام لیپوماتیک که به دلیل ایجاد سوراخ در ناحیه هدف ایجاد می‌شود، کوتاه مدت بوده و بعد از تمام شدن دوره بهبودی، خود به خود از بین می‌رود و هیچگونه جای زخمی باقی نمی‌ماند.

راهکار رفع جای زخم لیپوماتیک

افراد زیادی هستند که دوست ندارند به هیچ عنوان پس از پیکرتراشی جای زخمی در بدن آن‌ها باقی بماند و برای رسیدن به این هدف حاضر هستند روش‌ها و متد‌های مختلفی را برای رفع جای زخم پیکرتراشی انجام دهند. پس از انجام لیپوماتیک، در ناحیه هدف درد و تورم خفیفی در منطقه جای زخم به وجود می‌آید و ممکن است این درد و تورم در ناحیه دارای جای زخم تا دو هفته نیز به طول بیانجامد اما سرانجام به طور خود به خود و با کمی استراحت و مراقبت، از بین خواهد رفت و به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.

اما راحت‌ترین و بهترین روش برای از بین بردن جای زخم ناشی از پیکرتراشی، استفاده از گن‌های طبی است. گن‌ها علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن تورم و التهابات می‌شوند و تأثیر زیادی در بهبود و ریکاوری بعد از پیکرتراشی دارند، باعث محو شدن جای زخم نیز حواهند شد. پس از پوشیدن گن‌ها، مایعات و ترشحات اضافی ناحیه از بدن خارج شده و باعث می‌شود که پوست فرد به مرور جمع شود. همچنین جای زخم به طور قابل توجهی بهبود و از دید محو خواهد. به همین علت بیشتر جراحان و متخصصان بعد از انجام عمل زیبایی لیپوماتیک به همه مراجعین خود استفاده از گن‌ها را توصیه می‌کنند تا علاوه بر جمع شدن و بهبود ناحیه لیپوماتیک شده، جای زخم پیکرتراشی نیز به مرور از بین برود و ناپدید شود.

علاوه بر پوشیدن گن، نکات دیگری نیز بر جلوگیری از تشکیل جا زخم بعد از پیکرتراشی نیز تاثیر می‌گذارند که عبارتند از:

  1. عدم دستکاری محل زخم
  2. ماساژ دادن جای زخم به آهستگی در زیر دوش برای کمک به خروج مایعات و ترمیم سریع‌تر زخم‌ها
  3. نوشیدن آب کافی
  4. مصرف میوه و سبزیجات تازه
  5. خودداری از مصرف الکل و دخانیات تا یک ماه برای تسریع بهبود زخم‌ها

دوره بهبود جای زخم لیپوماتیک

پس از انجام عمل پیکرتراشی، بدن سعی می‌کند ناحیه لیپوماتیک شده و به ویژه جای زخم باقی مانده از آن را به سرعت ترمیم و بازسازی کند. میزان سرعت بهبودی و بازسازی جای زخم در پوست فرد به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان صرفاً آن را بسته به یک عامل دانست و در واقع باید معیار‌های مختلف دست به دست هم دهند تا بهبود جای زخم با سرعت بالا انجام شود.

یکی از عواملی که در بهبود و رفع جای زخم لیپوماتیک تأثیر بسیار مثبتی دارد، میزان توان و قدرت بدن در بهبود جای زخم است. در واقع بدن فرد باید توانایی و قدرت تقریباً بالایی در سیستم ترمیم بدن خود داشته باشد. در برخی از افراد ممکن است به دلیل ضعیف بودن از لحاظ سیستم ترمیم پوست، رفع جای زخم تا مدت بسیار زیادی به طول بیانجامد.

البته یکی از معیار‌های دیگری که بر زمان بهبود جای زخم پیکرتراشی تأثیر زیادی دارد، انجام توصیه‌ها و مراقبت‌های پس از این عمل زیبایی است. همانطور که در قسمت بالا ذکر شد استفاده از گن پس از لیپوماتیک تأثیر زیادی در بهبود جای زخم دارد. با این حال ممکن است بررخی از افراد به طور صحیح و مکرر از گن استفاده نکنند و همین امر باعث شود که دوره بهبود آن‌ها طولانی‌تر گردد.

امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
لیپوماتیک بازو – هزینه لاغری بازو و زیر بغل در سال 1403
نوشتهٔ بعدی
خطر آمبولی تا چند روز بعد از عمل لیپوماتیک وجود دارد؟

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید