تزریق ژل | درمان موثر اسکار، جای جوش و فرورفتگی آن

تزریق فیلر جای جوش

هنگامی که سال ها با استفاده از محلول ها و کرم های لایه بردار و سایر محصولات پوستی سعی در در درمان جای جوش خود کرده اید، گاهاً احساس می کنید که این موارد به تنهایی برای درمان اسکار ها و زخم های ناشی از آن پاسخگو نمی باشند و شما نیاز به روش قدرت مند تری به نام تزریق ژل دارید.

با استفاده از روش ها و متد های جدید که بسیار موثر هستند و زمانی که سرعت در پاسخ به درمان برای شما حائز اهمیت است می توانید با تزریق ژل توسط پزشک متخصص خبره این کار در نواحی آسیب دیده به نتایج دلخواه خود برسید.

تزریق ژل به جای جوش

تزریق ژل در جای جوش امکان پذیر است؟

تزریق ژل به جای جوش برای تمامی افراد و در هر رنج سنی که از سایر روش‌های درمان خانگی و لایه بردارها نتیجه نگرفته‌اند و سرعت پیشرفت درمان برایشان حائز اهمیت است توصیه می‌شود. تزریق فیلر در رفع جای جوش تا حدود زیادی موثر می‌باشد و این موضوع به عمق فرو رفتگی‌های جای جوش، مهارت پزشک در شناسایی انواع فرورفتگی و اسکارها و پاسخدهی پوست زیباجو به این متد درمانی بستگی دارد.

تزریق ژل برای جای جوش یکی از روش‌های کم تهاجمی و به صرفه از نظر هزینه است که امروزه از محبوبیت زیادی در میان زیبایی جویان برخوردار است چرا که داشتن جای جوش و اسکار روی پوست تاثیر منفی زیادی بر چهره و اعتماد به نفس افراد می‌گذارد به همین دلیل نیز ممکن است انواع روش‌های درمانی خانگی یا حتی دارویی برای خلاصی از شر این مشکلات پوستی آزاردهنده انجام گیرد.

تاثیر ژل بر فرورفتگی‌های صورتدرمان جای جوش
برطرف کردن اسکار باقی مانده از آبله مرغان
برطرف کردن جای زخم ناشی از جراحات و جراحی
درمان جای سوختگی
تاثیر تزریق فیلر بر جای جوشژل‌ها به صورت موقت می‌توانند فرورفتگی جای جوش را پر کرده و صورت را صاف و یکدست کنند.
مزیت درمان جای جوش به تزریق فیلردرمان سریع و سرپایی
رویت نتیجه بلافاصله بعد از اتمام تزریق
نداشتن دوره نقاهت خاص
غیر تهاجمی بودن
عوارض تزریق ژل به جای جوشدرصورتی که به کلینیک‌های غیر معتبر مراجعه کرده و یا به سراغ آرایشگران بروید، ممکن است از ژل باکیفیت استفاده نکرده و در نتیجه حساسیت به فیلر، نکروز شدن پوست، گلوله شدن ژل و... رخ خواهد داد.

دلایل ایجاد جای جوش

اینکه آکنه یا جوش بنا به چه دلایلی ایجاد می‌شوند، بهتر است بدانید که چهارعلت عمده برای بروز این مشکل پوستی وجود دارد که عبارتند از :

  1. تولید چربی اضافی یا همان سبوم در پوست
  2. مسدود شدن فولیکول‌های مو توسط چربی و سلول‌های مرده پوست
  3. باکتری‌ها
  4. التهاب

به طور معمول جوش‌ها در نواحی از بدن که شامل بیشترین غدد چربی هستند از جمله قسمت بالایی پشت بدن و سینه، روی صورت، پیشانی و شانه‌ها ظاهر می‌شوند. این عارضه اغلب به شکل لکه‌های قرمز برجسته با مرکز سفید بروز می‌کنند که به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو ملتهب شده و یا به واسطه باکتری‌ها عفونی می‌شوند.

در زیر مواردی ذکر شده است که می‌تواند در تحریک و تشدید جوش‌های ایجاد شده در بدن تاثیرگذار باشند:

  1. تغییرات هورمونی: عمده‌ترین تغییرات هورمونی در پسرها و دخترها در زمان بلوغ ایجاد می‌شود که به دلیل افزایش هورمون‌های آندروژنیک رخ داده و باعث بزرگ شدن غدد چربی و تولید سبوم بیشتر در پوست می‌شوند.
  2. مصرف برخی داروهای خاص: داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها، تستوسترون یا لیتیوم می‌تواند منجر به بروز جوش در افراد شود.
  3. رژیم غذایی: حتما دقت کرده‌اید که به هنگام مصرفی برخی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل چیپس یا شیرینی تشکیل جوش تشدید می‌شود.
  4. استرس: گفته می‌شود که خود استرس به تنهایی عامل ایجاد جوش نیست بلکه می‌تواند جوش‌های موجود در پوست را بدتر و ملتهب‌تر کند.
  5. در نهایت اینکه گاها ورود باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که معمولاً روی پوست و داخل بینی یافت می‌شود، به پوست از طریق زخم‌ها یا بریدگی‌ها نیز می‌تواند در تشکیل جوش موثر باشد.

انواع جای جوش

جای جوش به شکل‌های مختلف روی پوست باقی می‌ماند که یک فرد ممکن است انواع مختلفی از آنها را روی پوست خود داشته باشد، خوشبختانه امروزه با روش‌های مختلفی چون تزریق ژل به جای جوش می‌توان هر یک از آنها را با درجات مختلفی از موفقیت درمان کرد. و اما انواع جای جوش عبارتند از:

  • اسکار آتروفیک یا فرورفته: خود این نوع جای جوش به انواع زیر دسته‌بندی می‌شود :
  • اسکار آیس پیک: این نوع اسکار دارای یک محور پهن است و نوک آن باریک می‌شود. اسکار آیس پیک شبیه ابزاری به حالت V شکل است که در قسمت بالایی پهن است و وقتی به عمق پوست می‌رود باریک‌تر می‌شود. این نوع جای جوش‌ها یکی از چالش برانگیزترین اسکارها برای التیام یافتن هستند. آنها را معمولا روی پیشانی و بالای گونه‌های خود، جایی که پوست شما نازک‌تر است، پیدا خواهید کرد.
  • اسکارهای گرد یا دره‌ای: این اسکارها معمولاً در قسمت پایین گونه‌ها و فک جایی که پوست شما ضخیم‌تر است یافت می‌شوند. این نوع جای جوش‌ها دارای لبه‌های شیب‌دار هستند که باعث می‌شود پوست ناهموار و موج دار به نظر برسد.
  • اسکارهای واگنی یا Boxcar: اسکارهای Boxcar فرورفتگی‌هایی هستند که لبه‌های تیزتری دارند. این لبه‌ها به عمق پوست فرو می‌روند. این اسکارها در قسمت‌های تحتانی گونه و فک شایع هستند.
  • اسکارهای هیپرتروفیک یا کلوئید: این ضایعات بافت اسکار از روی پوست بلند می‌شوند و حالت برآمده دارند. این نوع جای جوش زمانی ایجاد می‌شود که به هنگام ترمیم جوش بافت‌های فیبری وکلاژن در ناحیه پوست بیش از حد تولید شوند. این اسکارها معمولا در قفسه سینه، پشت و شانه‌ها و خط فک دیده می‌شوند و می‌توانند خارش، حساس یا دردناک باشند.
  • لکه‌های تیره: در برخی افراد  برخی از انوع جوش‌ها به صورت لکه‌های تیره به رنگ قهوه‌ای، قرمز یا بنفش روی پوست باقی می‌مانند.

تزریق ژل برای چه نوع فرورفتگی‌هایی مناسب است؟

ژل‌های پرکننده به دلیل توانایی افزودن حجم، شادابی و جوانی به پوست به خوبی در میان مردم شناخته شده هستند، اما تنها کاربرد این مواد بی‌ضرر در این چند مورد خلاصه نمی‌شود؛ ژل‌ها ابزار ارزشمندی در بهبود ظاهر زخم‌ها نیز هستند. پرکننده‌های پوستی می‌توانند روشی موثر برای مقابله با بسیاری از اسکارهای دندانه دار باشند، از جمله:

  1. تزریق ژل به جای جوش
  2. اسکار باقی مانده از آبله مرغان
  3. زخم ناشی از جراحات
  4. زخم ناشی از جراحی (به عنوان مثال بیوپسی)
  5. مناطق فرو رفته پوست ناشی از زخم سوختگی

تزریق ژل به جای جوش به چه صورت است؟

تزریق ژل برای درمان جای جوش بدون بی‌هوشی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود لذا از پمادهای بی‌حس کننده موضعی و یا محلول لیدوکائین تزریقی برای کاهش درد و ناراحتی استفاده می‌شود. بنابراین اگر شما نگران احساس درد از این روش هستید، باید بگوییم خیالتان راحت! یک تجربه عالی از این درمان زیبایی در انتظار شما خواهد بود.

یکی از مهم ترین مزیت‌های تزریق ژل این است که نتایج حاصل از آن بلافاصله قابل مشاهده می‌باشد و زیباجو پس از تزریق دوران نقاهت طولانی مدتی نخواهد داشت. لازم به ذکر است که کبودی و ورم جزء اتفاقات اجتناب ناپذیری هستند که بعد از تزریق ژل به جای جوش اتفاق می‌افتد، با این حال هیچگونه اهمیت و جای نگرانی ندارد و بعد از چند روز برطرف می‌شود.

بعد از تزریق یک بسته کمپرس آب سرد شخصی را برای نگهداری در مناطقی که تحت درمان قرار گرفته اند در اختیار شما قرار داده می‌شود. مناطق تحت درمان ممکن است دچار قرمزی، تورم و کبودی به مدت یک هفته باشند. برای رهایی هرچه سریع‌تر از این شرایط در صورت امکان، 24 ساعت پس از تزریق ژل در جای جوش از تمرینات سخت و مصرف الکل پرهیز کنید.

نحوه تزریق ژل به جای جوش

آیا تزریق ژل به جای جوش موثر است؟

پرکننده‌های پوستی نمی‌توانند جای جوش‌های روی صورت شما را به طور کامل از بین ببرند، می‌توانند ظاهر پوستتان را به طرز چشمگیری به مدت محدود بهبود بخشند. دوز مورد نیاز برای پر کردن اسکار آکنه متفاوت است و به آناتومی صورت فرد، عمق فرورفتگی و محلی که فرد قصد درمان آن را دارد بستگی دارد.

تزریق ژل بلافاصله نتایج خود را به نمایش می‌گذارد و همچنین طی چند ماه آینده تغییرات مثبتی خواهد داشت و این اصلاح و بهبود در نتیجه تحریک کلاژن رخ می‌دهد. مجددا تاکید می‌کنیم که تأثیر ناشی از این تزریق موقتی است و می‌تواند بین 3 ماه تا 1 سال (در صورت استفاده از پرکننده‌های قدرتمندی مانند بلاترو (Belotero)، رستلین (Restylane)، ژوویدرم (Juvederm)، پرلین (Perlane) و …) ماندگاری داشته باشد. با این حال، با ترکیبی از درمان‌های لیزری و تزریق ژل می‌توانید به طور چشمگیری کاهش ظاهر جای جوش و بهبود کلی بافت پوست خود را مشاهده کنید.

خلاصی از دست جای جوش و آکنه با تزریق ژل

این روز ها خلاصی از دست جای جوش و داشتن پوست سالم و شاد معضلی است که ذهن خیلی از افراد را به خود درگیر کرده و احساس افراد نسبت به خود و عزت نفسشان را تحت تاثیر قرار داده است. اسکار یا جای جوش، فرورفتگی‌های ناشی از جوش‌های عمیقی هستند که هرچه سطحی‌تر باشند از بین بردنشان کار بسیار راحت و سریع‌تری است و نیاز به اختصاص دادن زمان زیاد ندارد. جای جوش در واقع زمانی ایجاد می‌شود که پوست قادر به ترمیم بافت‌های آسیب دیده نباشد.

با پیشرفت علم پزشکی و معرفی متدهای جدید گزینه‌های زیادی برای درمان جای جوش مانند تزریق ژل و تزریق چربی به جای فرورفتگی جوش به وجود آمده است که هرکدام به نحوی در درمان این مشکل تاثیرگذار هستند. ژل‌های پرکننده پوستی به طور تخصصی به محل فرورفتگی تزریق می‌شود تا پوست را در قسمت پایه اسکار بالا ببرد و در نتیجه باعث تراز شدن بیشتر سطح پوست فرد گردد.

انواع مختلف تزریق ژل برای جای جوش

تزریق ژل برای کسانی که به دنبال کاهش ظاهر یک زخم عمیق هستند مناسب است. درست است که نتایج این متد موقتی است اما این اطمینان به شما داده می‌شود که تزریق ژل می‌تواند به تحریک تولید کلاژن کمک کند. از میان گزینه‌های گوناگون، ژل‌هایی که هیالورونیک اسید دارند بهترین هستند زیرا حداقل میزان بروز عوارض جانبی را به دنبال دارند و مزایای دیگر آنان شامل درمان هدفمند است و مدت زمان بهبودی بسیار کم می‌باشد و روشی تهاجمی به شمار نمی‌آیند. برای تزریق ژل به جای جوش می‌توان از موارد زیر بهره برد:

  1. بلافیل (Bellafill)

بلافیل یک پرکننده پوستی با ماندگاری طولانی مدت می‌باشد که برای درمان اسکار آکنه تأیید شده است. این ژل از کلاژن‌هایی با منبع گاو ساخته شده است که حجم را به پوست آسیب دیده می‌افزاید و مهره‌های کوچک پلی متیل متاکریلات (PMMA) که از نظر ساختاری از پوست حمایت می‌کنند را در پوست آزاد می‌نماید. افرادی می‌توانند بلافیل را برای درمان جای جوش خود تزریق کنند که اولا سنشان بیش از 21 سال باشد و در ثانی هیچگونه حساسیتی به کلاژن گاوی نداشته باشند؛ زیرا این ماده بر روی مردان و زنان با انواع مختلف پوست، تاثیر متفاوتی دارد.

  1. هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid)

در برخی موارد از پرکننده‌های مبتنی بر اسید هیالورونیک مانند ژوویدرم یا رستیلن برای درمان اسکار آکنه استفاده می‌شود. این پرکننده‌ها می‌توانند خطوط پوست را بهبود بخشند و عمق چاله‌های ناشی از اسکار آکنه را در پوست کاهش دهند. برخلاف بلافیل، این پرکننده‌ها کاملا موقتی تلقی می‌شوند و هر چند ماه یکبار باید برای تزریقشان اقدام کرد.

  1. پلی ال- لاکتیک اسید (Poly-L-lactic acid)

نوع دیگری از ژل‌ها پلی ال-لاکتیک اسید (Sculptra) است که گاهی اوقات برای تزریق در جای جوش مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماده مانند سایر ژل‌ها نیست زیرا بلافاصله فرورفتگی‌های پوست شما را پر نمی‌کند. در عوض در این مدت تولید کلاژن پوست را تحریک می‌کند تا به تدریج باعث بهبود و درمان نسبی ظاهر زخم‌های ناشی از آکنه را در طی چند ماه آینده شود.

مزیت های کوتاه مدت و بلند مدت تزریق ژل به جای جوش

مزایای کوتاه مدت ناشی از تزریق ژل به جای جوش عبارت هستند از:

  1. عدم محدودیت پیاده روی پس از تزریق
  2. نتایج تقریبا فوری
  3. دوره نقاهت کوتاه مدت
  4. متد غیر تهاجمی
  5. عدم بروز خونریزی و کبودی‌های گسترده

اکثر زیباجویان ممکن است در طول چند ماه آینده شاهد بهبودی تدریجی باشند و نتایج اصلی را پس از چند ماه تا یک سال بعد ببینند. علاوه بر مزایای کوتاه مدت کمک به بالا بردن زخم تا سطح پوست، تزریق ژل به تجزیه بافت اسکار نیز کمک می‌کند و باعث تولید کلاژن می‌شود و در نهایت ظاهر اسکار آکنه را در طول زمان کاهش می‌دهد.

آیا تزریق ژل در اسکار خطرات یا عوارض جانبی دارد؟

مانند هر متد زیبایی برخی خطرات و عوارض جانبی را باید قبل از تزریق ژل در جای جوش در نظر گرفت. اکثر این عوارض مانند ورم، قرمزی و تغییر رنگ در محل تزریق معمولاً خود به خود برطرف می‌شوند. اما در صورتی که برای تزریق به یک مطب غیر معتبر یا آرایشگاه‌ها مراجعه کنید ممکن است دچار برخی عوارض نسبتا جدی شوید که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. واکنش شدید به کلاژن گاو در اثر بی‌توجهی اپراتور به شرح حال گیری
  2. بروز حساسیت به لیدوکائین یا سایر داروهای بی‌حس کننده دیگر
  3. ایجاد توده سفت در محل تزریق
  4. نکروزه شدن پوست
  5. یکی دیگر از خطرات قابل توجه انسداد عروق خونی است، یعنی زمانی که رگ خونی مسدود می‌شود و می‌تواند باعث پاره شدن پوست شود. این عارضه در هنگام تزریق فیلرهایی که برای درمان اسکار آکنه استفاده می‌شوند نادر است زیرا معمولاً به صورت سطحی تزریق می‌شوند (جایی که احتمال انسداد رگ اصلی بعید است).

نتایج تزریق فیلر به جای جوش

نتایج حاصل از تزریق ژل به جای جوش چگونه است؟

نتایج حاصل از تزریق ژل به جای جوش بستگی به نوع پرکننده‌ای دارد که در بافت تزریق شده است. به هر حال پس از تزریق هر فیلری، می‌توانید مجددا فعالیت‌های خود را از سر بگیرید و خود را به خانه برسانید. در روزهای بعد از درمان از فعالیت‌های شدید و خاراندن و یا مالیدن محل تزریق خودداری کنید. نتیجه و تاثیرات تزریق ژل در جای جوش را می‌توانید در زیر بخوانید:

  1. بلافیل: نتایج فوری را مشاهده خواهید کرد که با گذشت زمان بهتر می‌شوند. در صورتی که بلافیل برای درمان اسکارهای آکنه استفاده شود، نتایجش به طور معمول 12 ماه ماندگاری خواهد داشت (اگرچه در برخی موارد ممکن است نتایج بیشتر باقی بمانند).
  2. هیالورونیک اسید: می‌توانید نتایج فوری را بعد از تزریق ژل هیالورونیک اسید به جای جوشتان انتظار داشته باشید با این حال، آن‌ها به اندازه نتایج بلافیل ماندگاری ندارند و ممکن است لازم باشد هر چند ماه یکبار تزریق آن‌ها را تمدید نمود.
  3. پلی ال- لاکتیک اسید: به احتمال زیاد هر ماه (به مدت سه ماه) به درمان نیاز باشد تا نتایج مطلوب را بتوان مشاهده کرد. پس از آن، شما ممکن است گاه به گاه به شارژ ژل نیاز داشته باشید زیرا این فیلر به عنوان یک درمان نیمه دائمی در نظر گرفته می‌شود.
امتیاز شما به این مطلب
نوشتهٔ پیشین
تزریق ژل در پیشانی | رفع خطوط افقی و عمودی
نوشتهٔ بعدی
تزریق ژل دائمی صورت بدون نیاز به تمدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید