راهکارهای ترمیم خط بخیه و اسکار بعد از کاشت مو

خط بخیه در کاشت مو

تکنیک کاشت مو طبیعی برای درمان طاسی به یکی از پرطرفدارترین روش‌های مراقبت از زیبایی در دنیا بین آقایان و به میزان کمتر بین خانم‌ها تبدیل شده است. روش‌های مختلفی برای کاشت موی طبیعی وجود دارد که دو مورد از آن‌ها روش‌های FUT و FIT می‌باشد. در طی روش اف یو تی، یک نوار بلند از موی پشت سر فرد به عنوان محل اهدا کننده برداشته می‌شود و برای جلوگیری از عفونت و عوارض جانبی دیگر، آن محل را بخیه می‌زنند. به این ترتیب است که جای بخیه در پشت سر شخص متقاضی کاشت مو، باقی می‌ماند. بسیاری از افرادی که این روش را جدیدا یا در گذشته انجام داده‌اند دوست دارند که بدانند آیا این خط قابل درمان و محو شدن است یا خیر؟

اینفوگرافیک راهنمای رفع خط بخیه بعد از کاشت مو

آن‌ها مطمئنا دوست ندارند که این خط از روی سرشان پیدا باشد. شاید آن را نبینند، اما قطعا به آن زیاد فکر می‌کنند. میزان نمایان بودن این خط به نحوه برداشت فولیکول مو، تبحر پزشک و قدرت ترمیمی بدن فرد بستگی دارد. اگر دوست ندارید که تحت هیچ شرایط همچین خطی در سرتان باقی بماند، شاید بهتر است با صرف هزینه‌های بیشتر، از متدهای جدید که فولیکول‌های مو را به صورت تکی برمی دارند استفاده کنید.

کلینیک پوست و مو رز بهترین، کم عارضه‌ترین و جدیدترین روش‌های کاشت مو را توسط پزشک حاذق مجموعه رز “آقای دکتر روحانی” به شما هموطنان عزیز ارائه می‌دهد.

برای اطلاع از هزینه کاشت مو با مشاورین ما در بخش زیبایی کلینیک رز تماس بگیرید. خط ویژه: 02148679

خط بخیه در کاشت مو و راهکارهای رفع آن

چرا خط بخیه پس از برداشتن نوار مو از پشت سر باقی می‌ماند؟

در طی روش FUT جراح یک نوار از پوست سر شما بر می‌دارد؛ ابعاد این نوار به تعداد فولیکول‌های مورد نیاز برای پوشاندن نقاط طاس سر بستگی دارد با این حال عرض این نوار معمولاً حدود 1 تا 1.5 سانتی متر می‌باشد. خوب است بدانید که طی این مرحله، ریشه یا همان پیازه مو از بافت خارج می‌شود، پس دیگر مویی در این قسمت نخواهد رویید و ناحیه سفید رنگی را به نمایش خواهد گذاشت.

نکته دیگر این است که با توجه به ایجاد برش توسط تیغ و دیگر ابزارهای جراحی در ناحیه پست سر جهت برداشتن فولیکول مو، یک بافت اسکار نیز ایجاد می‌شود که وجود این بافت باعث مشخص شدن یک نمای سفید در پشت سر خواهد شد. هرچقدر پزشکی که روش FUT را انجام می‌دهد باتجربه و ماهر باشد، بازهم در نهایت یک لاین سفید نازک در پشت سر شخص باقی خواهد ماند.

در برخی موارد اسکار بعد از کاشت مو با گذشت زمان ناپدید شده و از بین خواهند رفت با این حال بعید است که زخم‌ها و اسکار ناشی از متدهای زیبایی به خودی خود و بدون هیچ محرک کمک کننده‌ای از بین بروند. برای نابودی اسکار ناشی از کاشت مو روش های درمانی وجود دارد که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهد شد.

تشکیل جای بخیهتنها روشی که با جراحی انجام شده و نیاز به بخیه دارد، روش FUT است. ممکن است در این قسمت اسکار تشکیل شده و جای بخیه باقی بماند.
علت تشکیل اسکارمتخصص در بخیه زدن به درستی عمل نکرده و یا مراقبت‌های بعد از پیوند مو را جدی نگرفته‌اید.
جلوگیری از تشکیل جای بخیهدر انتخاب متخصص دقت کنید که پزشکی ماهر و باتجربه را انتخاب نمایید.  از سوی دیگر محل زخم را دستکاری نکنید تا به خوبی ترمیم شود.
از بین بردن جای بخیهاستفاده از کرم ترمیم‌کننده پوست در محل اسکار
لیزر درمانی
میکروپگمنتیشن

کشیدن بخیه سر بعد از کاشت مو

بهترین دکتر کاشت مو در تهران در روش‌های کاشت مو به روش ترکیبی، سوپرترکیبی و روش اف یو تی بخشی از ناحیه پشت سر زیباجو را به صورت نواری برش می‌دهد. این برش بخاطر عمیق بودن نیاز به بخیه دارد. به همین سبب افرادی که از این روش استفاده می‌کنند در صورت استفاده پزشک از بخیه‌های غیرقابل جذب بعد از گذشت دو تا سه هفته باید به مطب پزشک برای کشیدن بخیه‌ها مراجعه کنند.

برخی افراد ممکن است احساس خوشایندی نسبت به کشیدن بخیه نداشته باشند؛ در صورتی که کشیدن بخیه فرایندی بدون درد است و فرد ممکن است تنها کمی احساس کشیدگی روی پوست داشته باشد. اگر در طول دوران نقاهت بعد از کاشت مو، از محل زخم به خوبی مراقبت شده باشد؛ بعد از کشیدن بخیه فرد با مشکل خاصی روبرو نخواهد شد.

در صورت عدم مراقبت صحیح از زخم‌ها ممکن است بعد از کشیدن بخیه التهاب، تورم و قرمزی بعد از کاشت مو و در موارد خاص عفونت در محل بخیه مشاهده شود. به همین سبب توصیه می‌شود بعد از کاشت مو فرد به طور مرتب آنتی‌بیوتیک مصرف کند؛ محل زخم را طبق دستور پزشک روزانه ضدعفونی کند و از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کند تا زمان کشیدن بخیه‌ها هیچ مشکلی نداشته باشد. زمان دقیق کشیدن بخیه، با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله روند ترمیم پوست، زمان بهبودی زخم، نوع بخیه‌ها، عمق و میزان بریدگی مشخص می‌شود.

علت باقی ماندن خط بخیه پس از پیوند موی طبیعی

آیا خط بخیه پس از کاشت مو برای همیشه باقی می‌ماند؟

در حالت کلی بله! اما شدت و میزان نمایان بودن آن بستگی به نحوه مراقبت و تمایل به انجام روش‌های زیبایی برای از بین بردن این اسکار دارد. بدن برخی افراد در طول زمان و به تدریج، جای خط بخیه بعد از کاشت مو را تا حدی ترمیم می‌کند و اگر فرد موهای پشت سرش را کمی بلندتر بگذارد، این اسکار سفید رنگ مشخص نخواهد شد.

اما گروهی دیگر وجود دارند که بدنشان به خوبی این اسکار را ترمیم نمی‌نماید و خط بخیه پس از بسته شدن کامل زخم، نمایان خواهد ماند. بهتر است این افراد حتما به توصیه‌های پزشکشان در رابطه با نحوه مراقبت و درمان خط بخیه گوش فرا دهند و در صورت امکان از دیگر متدهای زیبایی برای از بین بردن این اسکار استفاده نمایند (در صورت تمایل).

مقایسه خط بخیه در روش های مختلف پیوند مو

مقایسه خط بخیه در روش های مختلف کاشت مو

همانطور که در بالا نیز خواندیم، نحوه استخراج فولیکول‌های مو در روش‌های مختلف متفاوت است و علاوه بر آن، شدت زخم‌ها و جای آن‌ها (اسکار) نیز متفاوت می‌باشد. به همین دلیل در ادامه، این عارضه جانبی را در چند شیوه مرسوم پیوند مو به صورت کامل بررسی کرده ایم:

  1. در روش اف یو ای (FUE) یا FIT شما شاهد زخم‌های ریز یک میلی متری خواهید بود که با توجه به تعداد موی استخراجی، تعداد آن‌ها نیز متفاوت هستند و گاهی ممکن است به شکل لکه‌‌های ریز سفید جای آن‌ها بر روی پوست سر باقی بماند.
  2. درشیوه دوم پیوند مو یعنی کاشت مو اف یو تی (FUT) برداشت مو به صورت نواری بوده و نیاز به بخیه است که بسته به تعداد موی مورد نیاز برای پیوند مو و طول نوار برداشتی، ممکن است ابعاد زخم و بخیه متفاوت باشد. گاهی شدت طاسی به قدری زیاد است که پزشک مجبور به برداشتن مقدار زیادی از پوست می‌باشد، در این شرایط اسکار از یک گوش تا گوش دیگر ادامه خواهد داشت.
  3. طی پیوند مو به روش اس یو تی به دلیل نحوه انجام کار، زیباجو شاهد اسکار نواری شکل در پشت سر خود نیست و به جای آن روی پوست سرش ممکن است لکه‌های مدور سفید رنگ ببیند.

آیا می توان خط بخیه بعد پیوند مو را از بین برد؟

آیا می توان خط بخیه ناشی از کاشت مو را از بین برد؟

معمولا پزشکان پس از اتمام متد کاشت مو، به فرد متقاضی علاوه بر آنتی بیوتیک‌ها، استفاده از پمادهای ترمیم کننده و بهبود دهنده اسکار را نیز توصیه می‌کنند. اگر به طور مرتب در طول زمان بهبود بخیه‌ها از پمادهای تجویزی پزشکتان استفاده نمایید به احتمال زیاد خط بخیه‌تان کمرنگ‌تر به چشم خواهد آمد. این افراد با بلند کردن موهایشان همچنین می‌توانند در استتار این اسکار موفق‌تر ظاهر شوند.

بنابراین استفاده به موقع و منظم از پمادهای ترمیم کننده، تاثیر خوبی در بهبود خط بخیه خواهد داشت. انتخاب شیوه کاشت مو با توجه به هزینه مد نظر، مجهز بودن کلینیک انتخابی شما و میزان کچلی انجام می‌پذیرد، مشورت با جراح متخصص نیز در انتخاب شیوه درست و مفید برای شما موثر است.

روش های درمانی پزشکی جای زخم و اسکار

با روش‌های مختلف می‌توان خط بخیه را تا حد زیادی بعد از پیوند مو محو کرد. این روش‌ها عبارت هستند از:

  1. پوشاندن اسکار با موهای خود فرد: بعد از چند ماه گذشت از جلسه ایمپلنت مو، موها رشد می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که جای بخیه کاشت مو را بپوشانند.
  2. نوع متد انتخابی: اگر متد انتخابی از روش FUE یا همان FIT پیروی کند، جای اسکار به کلی به وجود نمی‌آید.
  3. استفاده منظم از لوسیون و ترمیم کننده‌های تجویز شده توسط پزشک: بعد از کاشت مو زیر نظر پزشک می‌توان از محلول‌ها و کرم‌هایی استفاده کرد که جای بخیه را کم رنگ‌تر می‌کنند.
  4. میکروپیگمنتیشن پوست سر (SMP): میکروپیگمنتیشن یک روش دائمی است که طی آن یک آرایشگر با استفاده از ابزار و رنگ مخصوص، ناحیه اسکار را تاتو یا خال کوبی می‌کند. به این متد همچنین تاتوی خط موی سر نیز می‌گویند. اپراتور رنگدانه‌های تزریق شده را مستقیماً به پوست سر وارد می‌کند و ظاهر طبیعی به آن می‌دهد.
  5. کاشت موی مجدد در ناحیه زخم: بعد از سپری شدن دوران نقاهت، اسکار به جا مانده را می توان با یک ترمیم پیوند رفع کرد. این راهکار شامل پیوند فولیکول‌های مو به روش FUE، با استفاده از موهای سایر نواحی پوست سر به بافت اسکار است. از بین بردن اسکار با کاشت مو به FUE با روش FUT که قبلاً انجام داده‌اید بسیار متفاوت است. اگرچه پروسه این دو درمان مشابه است، با این حال روش انقلابی ترمیم اسکار کاشت مو با روش FUE در کلینیک رز حداکثر نتیجه مثبت را به نمایش گذاشته و کمترین جای زخم را باقی می‌گذارد و این بدان معنی است که دیگر نگران مشکلات زخم بعد از پیوند مو نخواهید بود.
  6. درمان پیشرفته تریکو پیگمانتاسیون (ATP) برای جای زخم: اگر روش ترمیم اسکار کاشت مو FUE برای شما مناسب نباشد، درمان ATP یا Advanced Tricho Pigmentation ممکن است جایگزین مناسبی برایتان باشد. این متد مانند روش پیگمنتیشن پوست سر (SMP) است و گزینه نوآورانه‌ای به حساب می‌آید که باعث می‌شود ظاهر ناحیه اهدا کننده مو را ترمیم کند و نتایجی طبیعی را به نمایش بگذارد. به طور کلی ATP مشابه خالکوبی عمل می‌کند و رنگدانه‌هایی را به پوست سر وارد می‌کند تا حالت طبیعی موهای شما را بازسازی نماید.
  7. کرم‌ها، پمادها یا ژل‌های بدون نسخه یا نسخه‌ای: این محصولات را می‌توان برای درمان اسکارهایی که در اثر بریدگی یا سایر جراحات یا زخم‌ها ایجاد می‌شوند استفاده کرد. داروهای بدون نسخه‌ای وجود دارند که ممکن است به شما در مسیر از بین بردن اسکار ناشی از کاشت مو کمک کنند. این موارد باید به صورت موضعی، منظم و تحت نظر پزشکتان مصرف شوند.
  8. لیزر: درم ابریژن یا لیزر متد دیگری است که می‌تواند به شما در از بین بردن آثار زخم کمک کند.
  9. جراحی در موارد خاص: بسته به میزان آثار اسکار گزینه‌های زیادی برای درمان اسکارهای عمیق وجود دارد که شامل پیوند پوست و یا برداشتن پوست است. این راهکارها برای کسانی در نظر گرفته می‌شود که مستعد گوشت اضافه هستند و یا در اثر مراجعه به پزشک بی‌تجربه دچار زخم‌های کلوئیدی شده‌اند. برای پیوند پوست، جراح از پوست ناحیه دیگری از بدن شما استفاده می‌کند.
  10. تزریق: ممکن است لازم باشد برای درمان اسکارهای بیرون زده مانند کلوئید یا اسکار هیپرتروفیک تزریق استروئید انجام دهید. پزشک شما ممکن است این را به تنهایی یا با درمان‌های دیگر استفاده کند.
  11. کمک به بازسازی پوست با تزریق فیلر یا پروتئین: تزریق مواردی مانند کلاژن یا پرکننده‌ها (تزریق ژل یا چربی) ممکن است برای از بین بردن یا محو کردن برخی از انواع اسکارهای حفره‌دار مفید باشند، اگرچه این دو راهکار معمولاً راه حل‌های دائمی نیستند.

پماد موپیروسین برای پیوند مو

پماد موپیروسین برای کاشت مو

پماد موضعی موپیروسین (Mupirocin topical cream) برای درمان ضایعات پوستی تروماتیک عفونی ثانویه ناشی از باکتری‌های خاص استفاده می‌شود. پماد موضعی موپیروسین برای مراقبت بعد از کاشت مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با از بین بردن باکتری‌ها یا جلوگیری از رشد آن‌ها باعث می‌شود که فولیکول‌های تازه کاشته شده در سلامت کامل شروع به رشد کنند. لازم به ذکر است که این دارو فقط با نسخه پزشک در دسترس قرار دارد.

پماد موپیروسین را دو بار در روز به مدت 10 روز در ناحیه اهدا کننده بمالید. بعد از گذشت یک هفته پس از خیس یا مرطوب کردن موها با آب ولرم، با استفاده از شامپو بچه به آرامی سرتان را بشویید (شامپو را در جهت رویش موها بمالید) و بعد از خشک شدن سر در معرض هوا، پماد را روی سر خود بمالید.

مدت زمان بهبودی زخم پس از کاشتن

مدت زمان بهبودی زخم پس از کاشتن

زمان لازم برای بهبودی زخم‌های سر بعد از کاشت مو به فیزیولوژی بدن زیباجویان بستگی دارد و در هرکسی ممکن است متفاوت است. زخم‌های و دلمه‌های اولیه بعد از کاشت مو به طور متوسط بین 3 تا 10 روز برطرف می‌شوند اما بهبودی کامل ممکن است تا 3 ماه آینده حاصل شود. به منظور کمک به بدنتان برای رفع کردن زخم‌ها، داروها و پمادهای ترمیمی تجویز شده از سمت پزشکتان را منظم مصرف نمایید.

کندن زخم‌ های بعد از کاشت مو

اگر زودتر از موعد (زودتر از 14 روز) شروع به کندن زخم‌ها از کف سر کنید ممکن است به فولیکول‌های سر آسیب برسانید. در وخیم‌ترین شرایط ممکن، احتمال دارد که ناخواسته باعث کنده شدن فولیکول تازه کاشته شده شوید و به این نحو، نتیجه کاشت مو شما را مختل نمایید. در نهایت اگر فولیکول‌ها از جای خود بیرون کشیده شوند، دیگر رشد نخواهند کرد و شما به تراکم و نظمی که برای رویش مو مورد انتظارتان بوده است نخواهید رسید و به احتمال زیاد ناامید می‌شوید. تا زمانی که پوست سر شما دارای دلمه و زخم است، باید اقدامات احتیاطی انجام شود:

  1. از خاراندن پوست سر خودداری کنید: برخی فکر می‌کنند با خاراندن یا کندن زخم می‌توانند از شر آن‌ها خلاص شوند که این عقیده اشتباه است.
  2. از دست زدن به پوست سر و پیوندهای جدید پرهیز نمایید: لمس پوست سر قبل از پایان 10 روز اول، می‌تواند پیوندها را از جای خود خارج کند یا به آن‌ها آسیب جدی برساند.
  3. پس از پنج روز از جراحی، آب نمک نرمال را روی پوست سر خود اسپری کنید.
  4. در زمانی که حمام کردن برایتان بلامانع می‌شود باید از آب ولرم استفاده کنید و هنگام خیساندن پوست سر از روغن بچه استفاده کنید. برای کمک به کاهش پوسته پوسته شدن، حداقل 45 دقیقه سر خود را خیس کنید و بعد از آن به شستشو با شامپو ادامه دهید.
  5. ماساژ تا حد زیادی به بهبودی مورد نیاز کمک می‌کند و باعث کاهش دلمه و زخم می‌شود. مراقب باشید هنگام ماساژ از ناخنتان استفاده نکنید، زیرا این دلمه‌ها محکم به موهای کاشته شده می‌چسبند. بنابراین اگر از ناخن برای برداشتن دلمه‌ها استفاده شود، پیوندها نیز از جای خود خارج می‌شوند.

پانسمان بعد از کاشت مو

پس از پایان پروسه پیوند موی طبیعی، پزشک شما به منظور جلوگیری از بروز عفونت و همچنین جلوگیری از وارد شدن ضربه‌های خفیف یا شدید به سر، اقدام به بانداژ و پانسمان کردن ناحیه تحت کاشت و بانک مو می‌کند. باندهای اعمال شده باید تا پایان روز اول پس از کاشت برداشته شوند. در این شرایط اگر خونریزی رخ داد، باید به آرامی با یک گاز استریل روی آن ناحیه ضربه ملایمی بزنید. اگر فکر می‌کنید این کار از دست شما ساخته نیست بهتر است از تیم پزشکی که در کلینیک کاشت مو در تهران حضور دارند طلب یاری نمایید. اگر احساس کردید که باندها به سر شما چسبیده‌اند، به هیچ عنوان با زور آن را جدا نکنید و با پشتیبان‌های مرکز پیوند موی خود صحبت کنید.

آیا می توانم کاشت مو را در بافت اسکار انجام دهم؟

متخصصان برای پاسخ به این سوال باید پارامترهای مختلفی مانند نوع اسکار، ضخامت اسکار، پهنای اسکار و وضعیت عمومی زیباجو را مورد بررسی قرار دهند. به عنوان مثال برخی از اسکارها جزو اسکارهای هیپرتروفیک هستند و ضخامت بالایی دارند؛ در اینگونه مواقع پزشکان با روش‌هایی ضخامت بافت اسکار را کاهش می‌دهند سپس برای کاشت مو در این ناحیه اقدام می‌کنند. برخی از زیباجویان به بیماری‌هایی مانند پسوریازیس و لوپوس مبتلا هستند؛ متخصصان پیوند مو در ناحیه اسکار را برای این افراد پیشنهاد نمی‌دهند؛ مگر اینکه روند بیماری متوقف شود و حداقل دو سال از غیرفعال شدن بیماری بگذرد.

زمانی که بافت اسکار تشکیل می‌شود؛ فولیکول‌های مو در آن ناحیه می‌میرند. یکی از علت‌های اصلی مرگ فولیکول‌های مو عدم خون‌رسانی به آنها است؛ زیرا بافت اسکار توانایی خون‌رسانی به فولیکول مو را ندارد. به همین سبب اگر متخصص بعد از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسید که می‌توان در بافت اسکار پیوند مو انجام داد؛ از روش‌هایی مانند پی آر پی و تجویز ماینوکسیدیل می‌توان خونرسانی به بافت اسکار را تحریک کرد. به طور کلی با بررسی و کنترل پارامترهای مشخصی می‌توان در محل اسکار پیوند مو انجام داد. برای بررسی بیشتر توصیه می‌شود به کلینیک‌های بسیار معتبر مانند رز و متخصصان مجرب مراجعه کرد.

آیا می‌توان برای از بین بردن این خط از لیزرهای ترمیم کننده پوست استفاده کرد؟

بهتر است این اتفاق بلافاصله پس از پیوند مو نیفتد؛ زیرا ممکن است اشعه‌های خروجی از این دستگاه‌ها به فولیکول‌های مو در اطراف اسکار برخورد کند و موجب از بین رفتن آن‌ها شود. در ادامه این اتفاق ممکن است طاسی های نقطه‌ای یا کچلی سکه‌ای در آن قسمت به وجود بیاید. هنوز هیچ منبع موثقی، موثر بودن این روش را در بهبود و درمان خط بخیه پس از کاشت مو گزارش نکرده است؛ بنابراین بهتر است از انجام این روش زودتر از موعد صرف نظر شود. توصیه می‌شود برای انجام لیزر درمانی حداقل 1 سال پس از پیوند موی طبیعی صبر کرد.

آیا مزوتراپی مو برای درمان خط بخیه ناشی از کاشت مو موثر است؟

مطمئنا خیر. همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، در ناحیه بخیه شده دیگر فولیکول مویی برای رشد وجود ندارد که متد مزوتراپی بتواند رشد آن‌ها را تحریک کند و منجر به رویش مو شود؛ بنابراین مزوتراپی مو برای درمان خط باقی مانده از کاشت مو موثر نخواهد بود. بهتر است از دیگر متدهای ذکر شده برای پوشاندن یا از بین بردن اسکار استفاده نمود.

خط بخیه پیوند مو دائمی است؟

آیا خط بخیه ناشی از کاشت مو دائمی است؟

افرادی هستند که اصطلاحاً خوش زخم‌اند و در مقابل، زخم‌های برخی دیگر از مردم دیر جوش می‌خورد و برای همین خط بخیه و نمایان ماندن جای آن در این دو گروه ممکن است بسیار متفاوت باشد. انتخاب روش درست کاشت طبیعی مو نیز می‌تواند در این امر موثر باشد.

شما زیباجویان عزیز می‌توانید برای دچار نشدن به این عارضه جانبی حاصل از کاشت مو، متدهای دیگری را انتخاب نمایید که همگی در مجموعه زیبایی رز توسط دکتر روحانی انجام می‌شوند. لطفا برای دریافت مشاوره و اطلاع از هزینه‌های روش‌های مختلف کاشت مو در کلینیک ما، با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید. کارشناسان ما با صبر و حوصله، بهترین راه حل‌ها را متناسب با شرایط بدنی و بودجه شما پیشنهاد خواهند داد.

منابع: healthline

1.5/5 - (15 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
5 دلیل ممنوع بودن رابطه زناشویی بعد از کاشت مو
نوشتهٔ بعدی
جوش زدن پوست سر بعد از کاشت مو؛ فولیکولیت بعد از کاشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پربازدید